Geld & Recht alle pijlers

Hygiene controle in huurwoning.

21-11-2011 22:51 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een groot flatgebouw met +/- 300 'jongeren' (mensen onder de 30)

Ik woon hier samen met mijn huisgenoot. We delen samen voordeur, halletje, badkamer/toilet en keuken. We hebben allebij een eigen kamer.

Nu hebben mijn huisgenoot en ik vorige week een papiertje gekregen van de beheerders waar in we moesten aangeven wanneer we aanwezig waren, voor een Hygienecontrole. En zo niet, of we toestemming gaven om binnen te treden. Wij hebben dus aangegeven dat ze op een bepaalde dag naar binnen konden komen met een moedersleutel in onze gedeelde ruimtes.

Op het papiertje stond een waslijst met dingen waar ze op controleerden (bijv, deurposten, drempels en deuren moesten schoon zijn )

Bij thuiskomst had ik het idee dat er niemand was geweest, want het lijkt me dat als je controleert je ook even wat dingen aanraakt/verplaatst.

Uiteindelijk, via de sms, dachten de beheerders niet langs te zijn geweest.

Nu zijn ze wel langs geweest, en zijn we 'afgekeurd'.

Op een afzuigkap met stof, afzuig 'kapjes' in de toilet en badkamer waar wat stof op zit. Tot zover nog begrijpelijk.

Maar er lag ook stof op de koelkast, de vloer was niet gedweild, en er zit 'wat' aanslag op het fornuis, en er lagen wat kruimels naast. Onze kraan lekt een beetje, waardoor er kalk zit, moest ook weg, en de voegen daar achter die een beetje donkerder zijn, tegels.

Ik vraag me af in welke mate zij toestemming/recht hebben om van mij te eisen dat ik schoonmaak op een moment dat het hun uitkomt.

Ze wilden een hercontrole doen, maar dit heb ik geweigerd. Ik wil eerst het verhuurbedrijf spreken en daarna even verder kijken.

En even voor de duidelijkheid, ik heb eind vorige week op een vrije ochtend de hele keuken gesopt, inc, kastjes etc, op de afzuigkap na. Dit doen we regelmatig.
quote:Mikoshin schreef op 22 november 2011 @ 08:49:

[...]

Nog erger.

Het zou me helemaal niet verbazen als ze dit helemaal niet mogen doen. Ze kunnen wel zoveel in een contract zetten. Als ze gaan dreigen met boetes, zou ik even naar het jurisch loket of de huurcommissie bellen.

Ze zouden het bij mij niet hoeven flikken, om zich op zo'n manier met mijn huishouden te bemoeien.Dat denk ik dus ook, ik ga vandaag het juridisch loket bellen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning

Misschien heb je ook wat aan de huurcommissie.
Het stond toch niet in het contract? Het is een eigen inbreng van de één of andere commissie.

Bij mij zouden ze het ook niet hoeven te proberen.
Ik heb het juridisch loket gebeld. Die man had er nog nooit van gehoord, en leek het sterk dat ze hier in hun recht stonden. Hij zei dat als dit voor de rechter zou komen er grote kans was dat ze dit niet zouden winnnen. Maar zover wil ik het natuurlijk niet laten komen

Ik ben geadviseerd nu een brief te schrijven, dus dat ga ik doen, en daar in te vragen naar de beweegredenen/regels/wetgeving waar dit op gebaseerd is. Afhankelijk van het antwoord kan ik dan weer verder kijken. Tot die tijd laat ik ze niet binnen. Juridisch loket adviseerde zelfs om een ander slot op de deur te zetten, maar dat vind ik een beetje ver gaan!

Ook het verhuurbedrijf gebeld, maar de telefoniste gaf aan dat de beheerderscomissie van het gebouw deze controles uitvoert en dat dit naar eigen invulling gaat, dus dat zei hier verder niets over kon zeggen. Ze heeft het wel doorgegeven aan iemand anders die op de afdeling zit die contact houd met de commissie van ons gebouw. Dus als het goed is word ik daar nog over terug gebeld.

Toevoeging: juridisch loket zei dat het niet ongebruikelijk was een controle, van de onderhouds staat van de ruimte, maar meestal naar aanleiding van. Bijv. klachten van buren, overlast e.d. Hij had dus nog nooit gehoord van een geplande controle op de hygiene.
quote:Mikoshin schreef op 22 november 2011 @ 08:38:

Een hygiënecontrole in een studentenhuis?

Het moet niet gekker worden.

Ik had ze gewoon buitengegooid.

Je betaalt huur en je woont niet meer bij je ouders, dus je bepaalt lekker zelf wel wanneer je het schoon genoeg vindt.

Een studentenhuis hoort een beetje smerig te zijn. Word je hard van.Hangt van de beheerder af,sommigen maakt het niets uit maar anderen willen wel dat zo'n studentenhuis onderhouden wordt.wat je op je eigen kamer doet moet je zelf weten maar de gezamelijke ruimtes dienen dan wel goed schoongehouden te worden.Zo voorkom je wel schimmel en rattenplagen.Getver je zult maar zo'n smerig studentenhuis hebben zoals je soms ziet in hoe schoon is je huis
Als zo'n hygiene onderzoek aangegeven wordt voor aanvang huur en je tekent voor accoord algemene regels dan ga je dus accoord met zo'n hygiene onderzoek.Valt 1x per jaar dan nog mee vooral als ze van tevoren aangeven wanneer ze komen.
Ik twijfel toch wel enigszins aan jouw schoonmaakkwaliteiten TO als ik je postings lees. Je had het hele huis gepoetst en er zit na 1 weekend alweer stof op de koelkast, je afzuigkap is vet en je ventilatieroosters ook. Dat lijkt me stug in 2 dagen?

En "moet ik op mijn knieën de kruimels weg soppen"? Nee hoor, gewoon effe opvegen met stoffer en blik! 2 seconde werk lijkt mij? Of was de vloer zo plakkerig dat je kruimels bleven plakken?;)
@dwarsmaarnietlazy.

Fijn dat jij daar aan twijfelt, maar we maken gewoon regelmatig schoon. Het gaat hier niet om dichtgekoekte roosters maar gewoon wat pluizen stof en een beetje vettig kapje

Ik ga er bij een hygienecontrole vanuit dat dit is om de algemene onderhoudsstaat te bekijken, en waar nodig mensen aan te spreken op ranzige aangekoekte weglopende vuilniszakken en andere shit.

Dat is bij ons niet het geval, en ik dacht nog steeds dat ik in mijn eigen huis zelf mag beslissen wanneer ik iets schoonmaak.
Maar jij vind het dus normaal dat ik mijn stoffer en blik moet grijpen zodra mijn huurder dat nodig vind..
quote:aluminiumfolie schreef op 22 november 2011 @ 12:55:

Maar jij vind het dus normaal dat ik mijn stoffer en blik moet grijpen zodra mijn huurder dat nodig vind..Ik niet. Ik vind het zelfs te idioot voor woorden. Dat het schoon moet zijn, alla, maar toch niet gaan controleren. Het is geen kleuterschool. Ik hield mooi die deur dicht.
Bazinga!
Ik vind het ook niet normaal, en volgens mij heeft een verhuurder daar dus geen rechten toe. Dus dat probeer ik nu uit te zoeken.
Ik vind het trouwens wel grappig, het is hier verdeeld in mensen die vinden dat je dan maar even moet gaan schoonmaken op commando, en mensen die ze al in eerste instantie niet eens binnenlaten!
Ik vind dat je een beetje overdrijft.

Je huurt een woning en dan mag je best een beetje begrip hebben dat de verhuurder bepaalde eisen stelt. Welkom in de echte wereld! Je kiest er zelf voor om daar te wonen, koop anders een eigen appartement...

En zelfs dan heb je te maken met een VVE die zich met allerlei zaken bemoeit en die elk jaar met een rekening van honderden euro's komt omdat er weer eens geverfd moet worden..
Ik zou ze zekerweten niet binnenlaten. Mijn huis, mijn puinhoop, mijn schone keuken. En de vriendelijke groeten.

Ook al heb je een contract getekend, dan wil dat nog niet zeggen dat dat contract rechtsgeldig is. Je hebt gewoon zo je privacy. Ik ben toch zeker gewoon een volwassen mens? Ik mag verdorie zelf weten of het me boeit dat mn afzuigkap plakt.
quote:kadanz schreef op 22 november 2011 @ 13:42:

Welkom in de echte wereld!

In de echte wereld heb je ook huisvrede! En dus mag er helemaal niet zomaar iemand naar binnen in je woning.
Waarom heb je dat contract eigenlijk getekend als je je er vervolgens niet aan wilt houden en gaat twijfelen aan de rechtsgeldigheid?

Je hebt getekend, maak even een uurtje goed schoon als die lui langs komen (irritant ja, maar goed.. overal is wel wat en kennelijk is hier heel veel goeds als jij dat contract koste wat kost tekent) en klaar ben je. Heele sneu om precies dat ene uur in het jaar dat je kruimels moet opvegen daar een punt van te maken.

Wat een gezeur.

Koop je eigen huis zou ik zeggen!
Huisvrede? Ze komen niet binnenvallen! Het gaat hier om een netjes aangekondigde jaarlijkse controle. TO woont in ee flat die speciaal toegewezen is aan jonge mensen. Jij weet net zo goed als ik wat dat in sommige gevallen betekent: enorme puinzooi. Het is dan niet onredelijk dat er gecontroleerd wordt doornde verhuurder? Uiteindelijk heeft TO daar ook belang bij.

Natuurlijk kan TO zich barricaderen in haar vredige flat, maar tsjonge...
Nogmaals, die jaarlijkse controle staat niet in mijn contract. Daar staat alleen in dat ik het huis moet opleveren zoals het was, en dat ik geen verbouwingen enzo mag doen zonder toestemming etc.

In een folder over de wooncomissie, die ik op de website heb gevonden staat dat de wooncomissie een jaarlijkse controle moet doen. Die folder heb ik niet bij mijn contract gekregen.

Verder word er nergens gesproken over hoever die controle gaat en op welke punten etc.
Dat ze het aankondigen wil nog niet zeggen dat je er toestemming voor moet geven. Er is sprake van huisvredebreuk als iemand zonder toestemming binnen komt.

Ik vind het van de zotte dat een verhuurder zou kunnen komen controleren hoe schoon je afzuigkap is! Mensen hoeven echt niet overal zomaar mee akkoord te gaan. Je bent een huurder, geen horige!
Hahaha, horige, dat vind ik mooi gevonden!
quote:pinks schreef op 22 november 2011 @ 06:49:

Is dit in Nederland? Mag een verhuurder dat; controleren wie er wel en niet schoonmaakt?! Is toch gewoon je eigen verantwoording dat je het weer net zo oplevert als je het kreeg.

(toen ik mijn huurwoning kreeg was het hier overigens een vieze plaktroep - ik neem aan dat ik hem niet exact zó op hoef te leveren als ik ooit weer weg ga )Hahahaha, dat zou mij ook moeite kosten. Zo'n lekkere plaklaag heb je niet in een paar dagen staan. En dan kan ik natuurlijk ook al die radiatoren weer donkerbruin verven...
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

TO ik vind dat je vreselijk zeurt.. Zeur je ook zo wanneer je flat verwoest is door brand, roetschade en waterschade nav een bluspartij van de brandweer ?

En dit omdat je buurman zijn afzuigkap vreselijk smerig en vet was en de boel in de hens is gekomen ?

Heb je eigenlijk zelf een brand verzekering ? een inboedelverzekering en een opstal verzekering ?

Waarschijnlijk alleen een inboedelverzekering.. mag dan de verhuurder van het pand wel in de smiezen houden wat er met zijn pand gebeurd. (die is nl verplicht een brand en opstalverzekering te hebben)

Wees potjandorie BLIJ dat hij de boel zo goed laat controleren. Weet je hoeveel panden er jaarlijks de hens in gaan omdat men de veiligheidsvoorschriften niet in acht neemt.
Pinks je vergeet even dat wanneer je afzuigkap NIET schoon is dit enorme gevolgen kan hebben wanneer je spekkies aan t bakken bent en er spatters vuur richting afzuigkap gaan !!

Zoek de filmpjes maar op youtube hoe RAP je huis in lichterlaaie staat !

Dan maakt het voor de verhuurder wel degelijk uit hoe schoon de afzuigkap is. Verhuurder is namelijk hoofdverantwoordelijk voor het hele pand !!!!

Wat als je buurman dus idd de afzuigkap smerig heeft en dus bovenstaande gebeurd. Dan wordt hier moord en brand geschreeuwd en geroepen dat verhuurder hoofd verantwoordelijk is en dat hij controles had moeten uitvoeren etc etc..

En dan heb ik t alleen nog maar over de brandveiligheid. De hygiene controle is niet alleen om die afzuigkap.

In vele panden zitten hardnekkige muizen , ratten en kakkerlakken plagen. Als verhuurder wil je NIET dat die beesten in jou panden zich bevinden. Wanneer er huurderes zijn die er een zooitje van maken wil je dat als verhuurder weten , zodat je actie kan ondernemen.

Zou toch fijn zijn voor TO dat haar buren allerlei etensresten laten liggen en er een muizenplaag komt , voorkomen is dan beter dan genezen lijkt mij.
quote:Zespri79 schreef op 22 november 2011 @ 14:29:

TO ik vind dat je vreselijk zeurt.. Zeur je ook zo wanneer je flat verwoest is door brand, roetschade en waterschade nav een bluspartij van de brandweer ?

En dit omdat je buurman zijn afzuigkap vreselijk smerig en vet was en de boel in de hens is gekomen ?

Heb je eigenlijk zelf een brand verzekering ? een inboedelverzekering en een opstal verzekering ?

Waarschijnlijk alleen een inboedelverzekering.. mag dan de verhuurder van het pand wel in de smiezen houden wat er met zijn pand gebeurd. (die is nl verplicht een brand en opstalverzekering te hebben)

Wees potjandorie BLIJ dat hij de boel zo goed laat controleren. Weet je hoeveel panden er jaarlijks de hens in gaan omdat men de veiligheidsvoorschriften niet in acht neemt.Dan zouden ze dus elke flat in nederland moeten controleren.... ik zou nog best snappen als dit in een studentenuis gebeurd. Maar toch niet in een flat met gewoon werkende mensen.....
Flashy .. dat zou ook eigenlijk moeten gebeuren. Maar 9 van de 10 verhuurders doen dat niet.

Wees daarom blij dat deze verhuurder dol is op zijn pand , waarschijnlijk bakkenvol met geld betaald aan de verzekeraar. (echt zo'n heel pand verzekeren kost geen 5 euro per maand hoor)

En niet graag wil dat zijn pand in de hens vliegt of er een mega muizenplaag komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven