Geld & Recht alle pijlers

Hygiene controle in huurwoning.

21-11-2011 22:51 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een groot flatgebouw met +/- 300 'jongeren' (mensen onder de 30)

Ik woon hier samen met mijn huisgenoot. We delen samen voordeur, halletje, badkamer/toilet en keuken. We hebben allebij een eigen kamer.

Nu hebben mijn huisgenoot en ik vorige week een papiertje gekregen van de beheerders waar in we moesten aangeven wanneer we aanwezig waren, voor een Hygienecontrole. En zo niet, of we toestemming gaven om binnen te treden. Wij hebben dus aangegeven dat ze op een bepaalde dag naar binnen konden komen met een moedersleutel in onze gedeelde ruimtes.

Op het papiertje stond een waslijst met dingen waar ze op controleerden (bijv, deurposten, drempels en deuren moesten schoon zijn )

Bij thuiskomst had ik het idee dat er niemand was geweest, want het lijkt me dat als je controleert je ook even wat dingen aanraakt/verplaatst.

Uiteindelijk, via de sms, dachten de beheerders niet langs te zijn geweest.

Nu zijn ze wel langs geweest, en zijn we 'afgekeurd'.

Op een afzuigkap met stof, afzuig 'kapjes' in de toilet en badkamer waar wat stof op zit. Tot zover nog begrijpelijk.

Maar er lag ook stof op de koelkast, de vloer was niet gedweild, en er zit 'wat' aanslag op het fornuis, en er lagen wat kruimels naast. Onze kraan lekt een beetje, waardoor er kalk zit, moest ook weg, en de voegen daar achter die een beetje donkerder zijn, tegels.

Ik vraag me af in welke mate zij toestemming/recht hebben om van mij te eisen dat ik schoonmaak op een moment dat het hun uitkomt.

Ze wilden een hercontrole doen, maar dit heb ik geweigerd. Ik wil eerst het verhuurbedrijf spreken en daarna even verder kijken.

En even voor de duidelijkheid, ik heb eind vorige week op een vrije ochtend de hele keuken gesopt, inc, kastjes etc, op de afzuigkap na. Dit doen we regelmatig.
Goed, als ik jou was zou ik ze dus niet eens binnen laten. En ik denk ook dat je zéker geen schoonmaakster hoeft te betalen voor het 'niet voldoen aan de eisen.' Lijken mij volstrekt onredelijk, die eisen.

(zespri, hou s op met schreeuwen joh)
No way dat hier iemand binnen zou komen voor een dergelijk iets. Te belachelijk voor woorden.

Ze kunnen eisen dat ik het keurig achterlaat (al trof ik een en al bende aan toen ik hier kwam wonen, bewoner was met de noorderzon vertrokken).

Zolang ik mijn huur betaal hebben ze hier niks te zoeken. Of had ik ook toestemming moeten vragen over de kleur van mijn behang?

Eens met TO en o.a. alles van Pinks. Vind het aantal reacties die dergelijke controles normaal vinden erg bijzonder en dan heb ik het nog niet eens over de postings van Zespri. OMG.
Privacy. Het is een groot goed en we geven het zo makkelijk op. Camera's op straat, vluchtgegevens naar de USA, OV-chip die je reizen registreert, plannen voor een elektronisch patientendossier. En nu ook al verhuurders die in je keuken willen kijken of je je afzuigkap wel poetst.

Ammahoela.
Ok, wat ik er over kan vinden op de site van de overheid over huren.

Wij zijn ´verplicht´ ons als goed huurder te gedragen

-automatische afzuigsystemen schoon te houden

-de ruimtes schoon te houden.

Dit is alles wat ik kan vinden wat van toepassing is op ons.

Dus, zoals ik al vond, dat ze willen dat ik de afzuigkap etc schoonmaak is nog in het redelijke, alles wat daarna dus komt slaat op kut met peren.
Wat ga je nu doen? Even een briefje naar je verhuurder waarin je officieel bezwaar aantekent en meteen je toestemming intrekt om je woning te betreden?
Jeetje wat een discussie. Ik ga gauw schoonmaken. Krijg hier een compleet minderwaardigheidsgevoel.

Ik vind het nog steeds te bizar voor woorden hoor. Ze zouden er bij mij niet in zijn gekomen. Ben een hele slechte huisvrouw en doe het als het mij uitkomt en niet als het mijn huis uitkomt.

Je wilt toch ook een beetje gezellig leven, dat lukt volgens mij niet als je maandag de was doet, dinsdag de hele benedenverdieping, woensdag de ramen, donderdag de bedden af moet halen, vrijdag de keuken en zaterdag de boodschappen. Dan moet je zondag als je niet uitkijkt alles een beetje bijwerken om maandag je hele (natuurlijk gruwelijk overdreven) programma weer af gaan werken.

Ik heb twee honden voor de kruimels en een kat voor de muizen (die we niet hebben). Dus ik moet eigenlijk al iedere dag stofzuigen en dweilen. Soms sla ik het wel eens over omdat het er niet van komt. Moet kunnen.

Aluminiumfolie ben best benieuwd hoe dit afloopt.
Lees eens goed je contract na over at je precies huurt.

Als ik het goed begrijp gat het om controles van gedeelde ruimtes. ALs die ruimtes iet expliciet one het gehuurde vallen geldt daarvoor ook geen huisvredebreuk, want het is niet jouw ruimte maar algemene ruimte waar je gebruik van maakt. ( vergelijkbaar met trappenhuis en liften in een "gewoon"appartementencomplex.). Als jij zooi maakt op de galerij voor je flat mag een verhuurder daar ook iets van zeggen en je laten opdraaien voor de kosten. Zo dus ook met een keuken die behoort tot algemene ruimte en niet expliciet tot het gehuurde. Als TO inspectie weigert van har kamer staat ze in haar recht, en daar mag ze ook doen wat ze wil. Dat de verhuurder eisen stelt aan schoonmaak en onderhoud van gedeelde ruimten vind ik niet zo raar. In normale woningen komt het echter niet zo vaak voor dat keukens gedeeld worden en dus algemene ruimten zijn.
Heb de verhuurder gebeld (groot bedrijf) hij vond het een raar verhaal, en had het idee dat ze een beetje doorgeschoten waren. Hij ging peilen bij de dames die bij ons de boel hebben gecheckt, en als hij het idee had dat het een gore bende is dan stuurt ie iemand anders langs. Als hij niet dat idee kreeg dan hoorde ik niets meer. Heb dinsdag gebeld en tot nu toe niets gehoord, dus ga er van uit dat het ok is!
quote:aluminiumfolie schreef op 22 november 2011 @ 08:48:

Er staat alleen dat er een hygienecontrole is, niet het hoe of wat. De dame suggereerde ook dat we dan maar ontkalker en speciale schoonmaak middelen moesten aanschaffen. Lekker is dat.Zolang er in je huurcontract niets staat over een hygienecontrole, hoef je er dus niet aan mee te doen! Dat je er vervolgens zelf toestemming voor hebt gegeven, door aan te geven dat ze je woning mogen inkomen, tja, volgende keer niet meer doen. Contractueel ben je er dan dus niet toe verplicht.

En als in je contract alleen staat aangegeven dat ze die controle doen (maar verder dus niets vermeld staat over mogelijke consequenties van wat ze daarbij dan aantreffen) dan is er ook geen probleem. Want dan heb je die controle toegelaten en daarmee is het afgelopen, want heb jij je gehouden aan wat er in het contract staat.

Ik ben benieuwd of je er nog eens iets over terughoort verder...
nou toevallig net brief gehad vandaag!

Komt er op neer dat de vehuurder en de beheerder elkaar hebben gesproken en dat wat de beheerder aan ons heeft gezegd nu heeel erg afgezwakt is doorgecommuniceerd naar de verhuurder ('t was wat rommelig vanwege eters') hahaha.

Ze adviseerderden wel de afzuigkap schoon te maken maar gaan er verder vanuit dat de woning schoon en veilig is

Is dus wel duidelijk dat de beheerder iets te ver is doorgeslagen, en dat de verhuurder wel weet wat de regels zijn
Bravo!
Yeah
Ben ik nou de enige die stiknieuwsgierig is naar hoe vlekkeloos en glanzend schoon het bij de controleurs zelf thuis is?
quote:Zespri79 schreef op 22 november 2011 @ 14:54:

Misschien gaf ze je wel gewoon tips, en sorry maar wanneer ik net gekookt heb , gegeten heb maak ik DIRECT alles schoon.

Dus daar zal echt geen drupje pindasaus meer te zien zijn , idem dito met broodkruimels..Veeg ze altijd direct de wasbak inIeder z'n smetvrezige meug.

TO, ik zou weigeren mee te doen aan dit soort onzin. Het klinkt niet als een controle op overdreven ranzigheid, het klinkt als een machtswellustige muts die die jonge gupjes wel even zal vertellen hoe exact ze het huis schoon moeten maken waar ze maandelijks gewoon voor betalen. Je huis klinkt niet ranzig, je huis klinkt normaal bewoond. Daar gaat het om. Succes met je strijd tegen de neuroten.
Ah, ik was al mosterd. Fijn zo!
quote:Onderdezon schreef op 29 november 2011 @ 09:07:

Ah, ik was al mosterd. Fijn zo! Jakkes, mosterd! Snel, pak een doekje en de dikke bleek!
Wat een lekker topic om nog even bij te lezen

Dat vieze afzuigkappen zo brandgevaarlijk zijn wist ik niet, dus die wil ik wel wat vaker schoon gaan maken. En misschien dat ik vanavond ook de pastasaus van zondag maar eens van het fornuis af ga poetsen...
@kastanjezz

Een afzuigkap die vies is, is waarschijnlijk vettig + stof. Als je ooit een keer de vlam in de pan krijgt, of er vliegt iets anders in de fik/word heel heet, dan kan het eventueel/misschien/als en dan dat het vet en stof op de afzuigkap ook vlam vat. Of zo iets..

Ik ga em een keer schoonmaken. Misschien. Eventueel. Voor de controle van volgend jaar. Als ik daar dan zin in heb.
Tanx Alufolie, nu maak ik me er voorlopig dan toch nog maar niet druk om... (en die pastasaus ligt er ook nog steeds, zonde van mijn avond!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven