Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek zonder eigendom

01-08-2020 22:06 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik even meningen lezen van anderen.

Mijn man wil dat ik afzie van mijn aandeel in het eigendom van het huis, maar de bank wil niet mijn aansprakelijkheid voor de hypotheek overschrijven op mijn man. Nu wil mijn man dat ik toch afzien van mijn aandeel in het eigendom.
Dit wil ik niet, omdat het me gekkenwerk lijkt om aansprakelijk te zijn voor een paar ton schuld zonder dat daar een onderpand tegenover staat.
Mijn man vindt mij onredelijk, omdat hij het huis gebouwd heeft.
Ben ik onredelijk? En zo ja, hoe veilig is een aansprakelijkheid hypotheek zonder een aandeel in het eigendom? Loopt dat wel los in de praktijk?
Alle reacties Link kopieren
Ten aanzien van het niet bijhouden van de administratie zijn jullie beiden verantwoordelijk. Ergens vind ik het een bak hoor. Dingen moeten precies gaan zoals meneer het wil, en incasseren dat hij door iets wat hij zelf heeft nagelaten, zich benadeeld heeft, lukt hem niet.

Maar los van de bak, het lachen om zijn kleinzieligheid maak ik me zorgen om je TO. Zag eerder iemand anders posten die zich afvroeg of je je leven wel zeker bent mbt tot hem, en die zorg deel ik.

Ook passief kun je er voor zorgen dat iemand 'een ongeluk' krijgt.

Het huwelijk van mijn ouders was voor mijn moeder dermate verzuurd dat ze openlijk wenste dat mijn vader zich doodreed (bij mist, regen, storm) want dan was het huis van haar.

Ik ben normaal niet sensatie achtig aan het doemdenken, maar de vasthoudendheid waarmee hij probeert zelf onwettige dingen erdoor te drukken, in jouw nadeel, zegt een hoop.

En ik maak me zorgen omdat je zo gelaten klinkt over zijn gekte, dat je hier wil toetsen of het klopt dat wat hij wil niet kan en dat jij dat ook niet moet willen. Ben je inmiddels zo geïsoleerd geraakt door wat er allemaal speelt?

Hij wil een katvanger constructie (tenminste, dat is het eerste woord wat in me opkwam) en dat mag niet in Nederland.
Heel fijn om te horen dat je voor jou doen eindelijk weer eens goed hebt geslapen! Realiseer je alsjeblieft dat heel veel dames, alleen al op deze bladzijde, jou niet voor niets op het hart drukken om zelf een advocaat in de arm te nemen. Als wij jou met onze zeer beperkte kennis al een beetje rust en zekerheid kunnen geven, kun je nagaan wat een goede advocaat voor jou kan betekenen. En dan niet om jouw aanstaande ex financieel uit te kleden, maar wel om te zorgen dat jij niet onverwacht met een berg (belasting)schulden achterblijft terwijl hij in zijn dure huis zit met zijn gigantische spaarrekening en jij in de schuldsanering komt. Bij wijze van spreken.

Ik hoop met heel mijn hart maar dat jij wat (van jullie gezamenlijke(!), want goederen gemeenschap) geld steekt in een hele goede advocaat, want die heb je wel nodig als je met de duivel blijkt te zijn gehuwd. Echt. Beloof ons dat je dat zult doen.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 02-08-2020 10:11
0.11% gewijzigd
Overigens, qua overwaarde zou het naar mijn mening eerlijk zijn als jij sowieso 50% van het deel krijgt dat veroorzaakt is door stijging van de huizenprijzen.
En verder is inderdaad snel naar een advocaat het beste advies.
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
02-08-2020 08:49
Ik zou het niet redden nog een maand samen in een huis. Kan je evt een week of 6 ergens logeren en je spullen in de opslag doen tot je de sleutel krijgt
Of wel al het huisje ingaan en dan maar even zonder keuken terwijl ze die plaatsen? Genoeg mensen die een nieuwe keuken krijgen in een huis waar ze al wonen?
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer gelaten te blijven, want anders zou ik een hartaanval krijgen door de stress.
En hij probeert niet om me te laten verongelukken, hij weet veel te goed dat hij in een nog moeilijker pakket komt als ik gehandicapt zou raken.
Alle reacties Link kopieren
Hij probeert je wel emotioneel en financieel uit balans te brengen met zijn gedrag en dat niet 1 maal, maar herhaadelijk, terwijl jeniet eens voor je recht op komt, omdat hij dan psychisch decompenseert. Nou van mij had hij de volle lading gekregen via een advocaat. Ik denk namelijk niet dat hij zo psychisch onstabiel is, die presentatie is een farce om zijn zin te krijgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Feitelijk wil hij dus in een huis wonen wat hij in zijn eentje niet kan betalen.

En verwijt jou dat, omdat hij zijn (+ juliie gezamenlijke) administratie heeft laten versloffen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-08-2020 10:17
Hij probeert je wel emotioneel en financieel uit balans te brengen met zijn gedrag en dat niet 1 maal, maar herhaadelijk, terwijl jeniet eens voor je recht op komt, omdat hij dan psychisch decompenseert. Nou van mij had hij de volle lading gekregen via een advocaat. Ik denk namelijk niet dat hij zo psychisch onstabiel is, die presentatie is een farce om zijn zin te krijgen.
+1

De manier waarop hij zijn stiefkinderen blijft behandelen is daarin voor mij exemplarisch.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
01-08-2020 23:44
Dat heb je dan inderdaad niet helemaal goed begrepen. Want er rust weliswaar een hypotheek op het huis, maar het huis heeft ook een verkoopwaarde die, zeker in de huidige tijd, een stuk hoger kan liggen dan de hypotheek die erop rust. Dus een erfgenaam erft wel een huis met hypotheek, maar kan dat huis vervolgens verkopen en de winst overhouden. Plus dat je ten gunste van bijv een partner een overlijdensrisicoverzekering kan afsluiten waardoor bij overlijden een deel van de hypotheek wordt afgelost.

Dit was bij onze hypotheek verplicht. Als één van ons komt te overlijden, is dat deel van het huis vrij van hypotheek. Als we beide komen te overlijden, is het huis dus vrij.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
02-08-2020 10:22
+1

De manier waarop hij zijn stiefkinderen blijft behandelen is daarin voor mij exemplarisch.
Mijn kinderen zijn de reden dat hij zo extreem is geworden. Terwijl hij ze bijna nooit ziet. Hij is extreem in respect voor mensen die werken voor hun geld. En haat mensen die niet werken voor hun geld.

Ik zal een advocaat zoeken, ik zal mijn best doen om een goede te vinden.
Ik zal geen aanspraak maken op geld waar ik niet zelf voor gewerkt heb. Als hij een normaal mens was had hij dat inmiddels geweten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat er gezegd is. Neem een goede advocaat, zorg dat je belangrijke spullen veilig zijn. Ga zsm daar weg, desnoods ga je eerst naar vrienden / familie etc.

Wat ik niet snap is dat je het hebt over de overwaarde die voor hem is, maar vervolgens wil hij jou van de volledige hypotheek. Naast dat dit dus niet zo kan, zijn het ook twee totaal verschillende dingen. De overwaarde is misschien 50.000 terwijl de hypotheek 500.000 is.

Pensioen snap ik ook niet zo goed, misschien heb ik het helemaal fout, maar ik dacht dat pensioen aan partner los staat van pensioen aan jezelf? Waarom is hij daar dan zo op tegen. Maar goed, ook hier: laat je goed informeren.
every journey starts with a single step
Die eerlijkheid en die moraal, waar hij zo aan hecht, dat loopt dus wel heel erg langs zijn meetlat. Wat hij eerlijk vindt en waar hij waarde aan hecht, is niet iets waar iedereen naar leeft. Bijzondere man, zacht gezegd.


Goed dat je een advocaat gaat zoeken, die ga je nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
02-08-2020 10:34
Mijn kinderen zijn de reden dat hij zo extreem is geworden. Terwijl hij ze bijna nooit ziet. Hij is extreem in respect voor mensen die werken voor hun geld. En haat mensen die niet werken voor hun geld.

Ik zal een advocaat zoeken, ik zal mijn best doen om een goede te vinden.
Ik zal geen aanspraak maken op geld waar ik niet zelf voor gewerkt heb. Als hij een normaal mens was had hij dat inmiddels geweten.
Je klinkt zo moe, TO. Heel heel veel sterkte en ik hoop dat je snel van hem af bent. :hug:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
02-08-2020 10:34
Mijn kinderen zijn de reden dat hij zo extreem is geworden. Terwijl hij ze bijna nooit ziet. Hij is extreem in respect voor mensen die werken voor hun geld. En haat mensen die niet werken voor hun geld.

Ik zal een advocaat zoeken, ik zal mijn best doen om een goede te vinden.
Ik zal geen aanspraak maken op geld waar ik niet zelf voor gewerkt heb. Als hij een normaal mens was had hij dat inmiddels geweten.
Dit is gewoon niet waar en iets wat hij jou laat denken zodat je je schuldig voelt. Hij was altijd al zo als hij nu is maar je was misschien blind voor zijn echte karakter door verliefd zijn. Jouw kinderen hebben 0 schuld aan zijn rare gedrag. Indien hij niet zo raar zou doen, dan zou je bij elkaar blijven. Daarnaast was hij niet verplicht om een financiele verbindtenis aan te gaan met iemand die al kinderen had, daar heeft hij zelf voor gekozen. Laat je niets aanpraten.

Het huishouden doen en de boel draaiende houden is ook werken, net zoals een relatie met iemand zoals hij in stand houden, daarnaast heb je ook verantwoordelijkheid genomen voor een deel van de financien. Hoezo heb jij dan niet voor die 50% gewerkt???
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-08-2020 10:40
Dit is gewoon niet waar en iets wat hij jou laat denken zodat je je schuldig voelt. Hij was altijd al zo als hij nu is maar je was misschien blind voor zijn echte karakter door verliefd zijn. Jouw kinderen hebben 0 schuld aan zijn rare gedrag. Indien hij niet zo raar zou doen, dan zou je bij elkaar blijven. Daarnaast was hij niet verplicht om een financiele verbindtenis aan te gaan met iemand die al kinderen had, daar heeft hij zelf voor gekozen. Laat je niets aanpraten.

Het huishouden doen en de boel draaiende houden is ook werken, net zoals een relatie met iemand zoals hij in stand houden, daarnaast heb je ook verantwoordelijkheid genomen voor een deel van de financien. Hoezo heb jij dan niet voor die 50% gewerkt???
Dit!

Niet meegaan in al die rare gedachtekronkels van hem.

Wat hij wel of niet werken voor je geld vindt, of luieren, of dat het huishouden niks is, etc etc etc is allemaal irrelevant en zegt helemaal niks over de werkelijkheid en waar je al dan niet recht op hebt.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:20
Het stomme is ook dat de notaris die hij inschakelde om de akte op te stellen weigerde om het door te zetten. En nog is hij verontwaardigd omdat hij zich benadeeld voelt.
Ik heb het hele topic gelezen en ben blij te zien dat je bij hem weggaat. Deze zin hierboven zegt namelijk genoeg: hij is bang dat HIJ benadeeld wordt, maar hij zit er totaal niet mee dat JIJ benadeeld wordt. En dat noemt hij dan eerlijk en rechtvaardig. Voor hemzelf ja.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En sterkte. Ik zou als ik jou was ook proberen eerder al mn spullen weg te halen en bij iemand anders (of op een camping) te slapen. Als je wel je nieuwe huis in kunt, maar er komt eerst een nieuwe keuken, kun je je spullen al wel opslaan in de slaapkamers ofzo.

:redrose:
Later is nu
parbleumondieu schreef:
02-08-2020 10:34
Mijn kinderen zijn de reden dat hij zo extreem is geworden. Terwijl hij ze bijna nooit ziet. Hij is extreem in respect voor mensen die werken voor hun geld. En haat mensen die niet werken voor hun geld.

Ik zal een advocaat zoeken, ik zal mijn best doen om een goede te vinden.
Ik zal geen aanspraak maken op geld waar ik niet zelf voor gewerkt heb. Als hij een normaal mens was had hij dat inmiddels geweten.
Ga gewoon aanspraak maken waar je recht op heb. Die wetgeving en de gestelde voorwaarden aan je huwelijkscontract zijn er niet voor niks.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
02-08-2020 10:49
Ga gewoon aanspraak maken waar je recht op heb. Die wetgeving en de gestelde voorwaarden aan je huwelijkscontract zijn er niet voor niks.
Dit dus. Zo makkelijk is het niet om te weten waar je wel of niet voor gewerkt hebt. Waarschijnlijk kon hij bouwen, omdat jij andere taken op je nam, nog afgezien van de financiën. Je weet ook niet hoe jouw verdere leven zich gaat ontwikkelen. Waarom zou je afzien van waar je recht op hebt, je kunt het later nog hard nodig hebben. Dat heeft niets te maken met je aanstaande ex een hak zetten, of profiteren, maar meer met goed voor jezelf zorgen. En dat mag gewoon, wat hij er ook van vindt.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
02-08-2020 10:34
Ik zal een advocaat zoeken, ik zal mijn best doen om een goede te vinden.
Ik zal geen aanspraak maken op geld waar ik niet zelf voor gewerkt heb. Als hij een normaal mens was had hij dat inmiddels geweten.

De vraag is hoe makkelijk dat nog kan. Als jullie inmiddels in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, kun jij waarschijnlijk niet zomaar afstand doen van jouw 50% aandeel in het huis, omdat dit als een schenking gezien zou worden en er dan fors belasting over betaald moet worden. Maar inderdaad, alleen een advocaat kan je vertellen wat je opties nu zijn om zo snel mogelijk helemaal van hem af te zijn.

Veel sterkte!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
02-08-2020 10:49
Ga gewoon aanspraak maken waar je recht op heb. Die wetgeving en de gestelde voorwaarden aan je huwelijkscontract zijn er niet voor niks.
Volledig mee eens.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
02-08-2020 10:34
Mijn kinderen zijn de reden dat hij zo extreem is geworden. Terwijl hij ze bijna nooit ziet. Hij is extreem in respect voor mensen die werken voor hun geld. En haat mensen die niet werken voor hun geld.

Ik zal een advocaat zoeken, ik zal mijn best doen om een goede te vinden.
Ik zal geen aanspraak maken op geld waar ik niet zelf voor gewerkt heb. Als hij een normaal mens was had hij dat inmiddels geweten.
Als je wat weet van psychopathologie, verbaast het je misschien niet hoe hij zich vastbijt in overtuigingen tav hen. Het houdt zijn eigen ego opgeblazen, zo voedt hij dat ego . Iig komt het zo op mij over.

En maakt me een beetje misselijk want alleen ten koste van anderen kan hij zich goed voelen.
Ik kreeg de impressie dat deze relatie een jaar of 5 heeft geduurd maar 15 jaar dus. Ik dat geval zou ik dus gewoon alimentatie eisen en 50% van de overwaarde. Hij is dus in die 15 jaar alleen maar bezig geweest met geld vergaren wat uitsluitend voor hem bedoelt is. Hij kan van alles willen maar de norm is gewoon 50/50, ik zou daar echt wat harder in gaan zitten, niets verplicht jouw om normen en waarden te hanteren die hij zelf niet naleeft. Je wil je aan je belofte houden in de hoop dat je daarmee laat zien dat je een vrouw van je woord bent, ik snap dat wel maar zo heb ik veel vrouwen financieel de boot in zien gaan bij een echtscheiding.

Trots en eergevoel, daar koop je geen eten voor en het verwarmt je huis ook niet. Hij is een huwelijk met je aangegaan die uiteindelijk alleen maar draait op financiële winst voor hem met als gevolg dat jij jaren je van alles hebt moeten laten aanleunen waardoor je nu stuk zit. Een advocaat nemen dus die gewoon de letter van de wet volgt en niet zijn vrije interpretatie en dus gewoon eisen waar je volgens de wet recht op hebt. Dat maakt je geen op geldbeluste ex maar een vrouw die wel klaar is met eenzijdige opgelegde afspraken die de wet verbied juist ter bescherming van partners.
Je krijgt hele goede inhoudelijke reacties TO, luister daar goed naar!
Zoek die goeie advocaat, je hebt straks geld genoeg om deze te betalen. Laat je goed adviseren en wuif niet te snel dingen weg.
Zullen we afspreken dat je, voordat je tekent, eerst nog even hier komt voorleggen wat je van plan bent? Dan zeggen de dames hier wel of dat goed is voor jou of niet.

Pak nog deze week je belangrijke spullen in en verhuis naar je nieuwe (keukenloze) huisje. Dan maar een maand eten van de snackbar/magnetronmaaltijden, daar krijg je niks van.
Zorg goed voor jezelf!
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
02-08-2020 10:31
Dit was bij onze hypotheek verplicht. Als één van ons komt te overlijden, is dat deel van het huis vrij van hypotheek. Als we beide komen te overlijden, is het huis dus vrij.
Dat ligt er aan hoeveel eigen geld je inbrengt. Als dat genoeg is eist de bank geen overlijdensrisicoverzekering.
I like being a mess. It's who I am.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven