Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekadviseur

25-08-2011 11:14 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs was het tijd om onze hypotheek te laten omzetten. We zijn hiervoor vervolgens naar onze tussenpersoon geweest. Na een en ander te hebben uitgezocht zijn we toch bij onze huidige hypotheekverstrekker gebleven. We hebben in het verleden nooit kosten hoeven betalen voor een soortgelijk advies van hem, nu zou hij nog met ons overleggen over de kosten. Nu kregen we gisteren zonder pardon een factuur met aardig hoog bedrag. (700 euro) Kan dit zomaar zonder overleg? Tevens staat er nergens op de factuur hoe deze kosten zijn opgebouwd. Ik heb nu al een mail verstuurd naar de adviseur, maar ik vraag me ook even af hoe jullie hier mee om zouden gaan.
Als het goed is, heb je bij je eerste afspraak een dienstverleningsdocument gekregen. Dat is verplicht tegenwoordig. Daar staat volgens mij ook in hoe het kosten aspect is.
Zonder pardon en overleg een dergelijke factuur sturen zou bij mij ook in het verkeerde keelgat schieten.

Wel is het zo dat tegenwoordig, om belangenverstrengeling te voorkomen, hypotheekadviseurs een uurtarief in rekening brengen en dus niet meer leven van de provisies.
nope, niet gekregen. We hadden ook ergens verwacht dat het een soort "vriendendienst" zou wezen. De adviseur is namelijk een oude zakenrelatie van mijn vriend. Vriend heeft nu echter een andere baan.
Het is slordig dat hij dat niet vooraf gemeld heeft aan jullie. Het is echter niet onrechtmatig. Vroeger kregen tussenpersonen provisie van de bank/verzekeraar bij het afsluiten van een verzekering of hypotheek, tegenwoordig wordt dat, in het kader van de transparantie van de kosten van financiële diensten, niet echt op prijs gesteld en moet je hem als klant dus zelf betalen. Al klopt dat niet helemaal; voorheen betaalde je 'm natuurlijk ook zelf, alleen zag je dat niet, omdat dat met een omweg ging (provisie die van jouw premie werd betaald).

Als je vooraf haf geweten dat je zijn salaris zou moeten betalen had je daarover kunnen onderhandelen, of zelfs een andere (goedkopere) adviseur kunnen kiezen. Hij stelt jullie nu voor een voldongen feit, da's niet netjes (en ook niet helemaal transparant).
Dat is vreemd. Dan heeft hij zich niet aan de regels gehouden. Hoe dat dan verder werkt, weet ik eigenlijk niet. Zou er in ieder geval wel even over in gesprek gaan met hem.
Inmiddels contact gehad met adviseur. Ik begrijp hem ook wel hij is sinds maart bezig geweest met ons dossier. Bij hoge uitzondering mochten we de factuur wel in 2 termijnen betalen. Maar daar gaat het mij niet om! Aaaarrrrrrrrrrgggghhhhh!

Maar goed, ik ga die factuur maar gewoon betalen, ik neem aan dat we elkaar in de toekomst eventueel nog een keer nodig hebben....
Nog een keer nodig hebben? Pfff...

Dat zou ik nou net niet doen.
quote:Vrouwtje83 schreef op 25 augustus 2011 @ 11:14:

We hebben in het verleden nooit kosten hoeven betalen voor een soortgelijk advies van hemEn je dacht dat hij van de lucht leefde? natuurlijk moest je wel betalen, alleen zag je het niet.quote:nu zou hij nog met ons overleggen over de kosten.beetje raarquote:Nu kregen we gisteren zonder pardon een factuur met aardig hoog bedrag. (700 euro)nog raarderquote:Kan dit zomaar zonder overleg?neequote:Tevens staat er nergens op de factuur hoe deze kosten zijn opgebouwd. Ik heb nu al een mail verstuurd naar de adviseur, maar ik vraag me ook even af hoe jullie hier mee om zouden gaan.ik zou geen advies vragen aan een dure professional als ik niet vooraf zou weten wat me dat ging kosten.
quote:Vrouwtje83 schreef op 25 augustus 2011 @ 11:18:

nope, niet gekregen. We hadden ook ergens verwacht dat het een soort "vriendendienst" zou wezen.Hoe naïef ben je dan precies?quote:De adviseur is namelijk een oude zakenrelatie van mijn vriend. Vriend heeft nu echter een andere baan.Dus de adviseur zegt niets vooraf, jullie zeggen niets vooraf, iedereen neemt maar wat aan. Professioneel aangepakt.
quote:Vrouwtje83 schreef op 25 augustus 2011 @ 16:03:

Inmiddels contact gehad met adviseur. Ik begrijp hem ook wel hij is sinds maart bezig geweest met ons dossier. Bij hoge uitzondering mochten we de factuur wel in 2 termijnen betalen. Maar daar gaat het mij niet om! Aaaarrrrrrrrrrgggghhhhh!

Maar goed, ik ga die factuur maar gewoon betalen, ik neem aan dat we elkaar in de toekomst eventueel nog een keer nodig hebben....Ja, als je leverancier naar jou gevoel je onterecht factureert moet je vooral bij die leverancier blijven. Er zijn tenslotte niet nog pakweg 9.000 andere hypotheekadviseurs in Nederland. Of wacht even. Die zijn er wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven