Geld & Recht alle pijlers

Inspectie uwv

28-01-2020 20:31 94 berichten
Een familielid van me werkt zwart, hij krijgt een uitkering en is ooit afgekeurd. Sinds enkele jaren klust hij frequent wat bij en verdient daar wat extra's mee.
Nu is hem ter oren gekomen dat het uwv hem in de gaten aan het houden is. De inspectie is op één van zijn werkplekken geweest en vroeg daar wie hij was en wat hij daar deed. Hij was toen zelf even afwezig.

Ben gewoon eens benieuwd, hoe gaat zoiets in werking? Is dat een soort privé detective? En hoe ver kunnen ze gaan om bewijslast te verzamelen?
De consequenties voor hem zullen zijn dat hij beboet wordt en aan uitkering kwijtraakt denk ik. Zijn er ook consequenties voor de zwartbetalers?
Iemand ervaringsverhalen?
Wie zijn die zwartbetalers?
Maud*de*Braose schreef:
28-01-2020 20:33
Wie zijn die zwartbetalers?
Dat zijn de opdrachtgevers waarvoor hij werkt, die betalen hem voor de klusjes.
Plus dat hij zijn uitkering mag terugbetalen want onterecht verkregen, je komt in het Fish systeem te staan als fraudeur, kan je geen bankrekening/verzekering/of andere financiële verbintenis aangaan want niemand wil je hebben.
Gatekeeper* schreef:
28-01-2020 20:38
Plus dat hij zijn uitkering mag terugbetalen want onterecht verkregen, je komt in het Fish systeem te staan als fraudeur, kan je geen bankrekening/verzekering/of andere financiële verbintenis aangaan want niemand wil je hebben.
Met 'je' bedoelt ze je "familielid"
Alle reacties Link kopieren
Terugvorderingen zijn bruto, dus je betaalt meer terug dan je ontvangen hebt. Heb ik het nog niet gehad over de boete. Die kan oplopen tot 100% van het onterecht ontvangen bedrag. Is de terugvordering erg hoog dan kan er aangifte bij het OM volgen.
Kortom dat familielid van jou is oerstom en heel link bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, er werken (financieel) rechercheurs bij zowel uwv als gemeente.

Ze kunnen posten bij je huis, bij je werk. Ze kunnen met een dwangbevel in je huis, tandenborstels en bedden tellen (bv bij fraude huurtoeslag)

Hij kan niet alleen zijn uitkering kwijtraken. Het kan ook dat je de uitkering over jaren terug moet betalen.

Ik denk dat de zwartbetalers geen last hebben. Het onderzoek gaat niet over hun.
Alle reacties Link kopieren
Het betreft socialr recherche. https://socialerecherche.nl/

Hier staat wat de sociale allemaal mag.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
28-01-2020 20:44
Ik denk dat de zwartbetalers geen last hebben. Het onderzoek gaat niet over hun.

Dat ligt aan de situatie. Als het gaat om ondernemers die hem zwart betalen, dan kunnen zij ook flinke boetes tegemoet zien. Gaat het om particulieren die hem af en toe klusjes in of om het huis uit laten voeren, dan ligt de verantwoording voor belastingafdracht (in de meeste gevallen) bij de klusjesman zelf en komt de opdrachtgever niet in de problemen.
Alle reacties Link kopieren
Er is een verschil tussen het UWV, de arbeidsinspectie en de belastingsdienst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
werkt zwart, hij krijgt een uitkering en is ooit afgekeurd. Sinds enkele jaren klust hij frequent wat bij en verdient daar wat extra's mee.
Nu is hem ter oren gekomen dat het uwv hem in de gaten aan het houden is.

En gelijk hebben ze. Hij heeft die uitkering blijkbaar niet nodig. En ja afgekeurd mag je gewoon wat bijverdienen, moet je dan wél opgeven!
Stom dus. En als het frequent is moet ie lekker wit gaan doen.
Murrmurr schreef:
28-01-2020 20:42
Met 'je' bedoelt ze je "familielid"
Familielid hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor.

Maar klinkt heftig allemaal :-o
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....
Strafblad
Hoge schuld
Geen uitkering meer
Een hoop shit
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 20:57
0.92% gewijzigd
andrea82 schreef:
28-01-2020 20:54
Familielid hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor.

Maar klinkt heftig allemaal :-o
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....

Bewust

Eigen schuld
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat weet hij zelf ook vast wel, en als ze hem al in de gaten houden heb je dikke kans dat ze al genoeg weten.
Die mag op het matje komen binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
andrea82 schreef:
28-01-2020 20:54
Familielid hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor.

Maar klinkt heftig allemaal :-o
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....

Eigen schuld, als hij kan klussen, kan hij ook werken.
andrea82 schreef:
28-01-2020 20:54
Familielid hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor.

Maar klinkt heftig allemaal :-o
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....

Je steelt dan van gemeenschapsgeld. Logisch dat daar sancties op staan en strenge ook
andrea82 schreef:
28-01-2020 20:54
Familielid hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor.

Maar klinkt heftig allemaal :-o
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....
Niet aan de regels hebt gehouden :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
andrea82 schreef:
28-01-2020 20:54
Familielid hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor.

Maar klinkt heftig allemaal :-o
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....
Wat had je dan gedacht,10 minuten in de hoek en strafregels schrijven.
Such a beautiful place to be with Friends.
justagirly schreef:
28-01-2020 20:57
Ja, dat weet hij zelf ook vast wel, en als ze hem al in de gaten houden heb je dikke kans dat ze al genoeg weten.
Die mag op het matje komen binnenkort.
Hij vertelde het vd week wat laconiek, en dacht dat als hij nu n tijdje rustig aan zou doen, er niet zoveel aan de hand was, want bewijzen zijn er niet.

Dus ik was er zelf over aan het nadenken vanmiddag.. Lees nu dat t behoorlijk heftig is wat er kan gebeuren.
Ben benieuwd....
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
28-01-2020 20:59
Wat had je dan gedacht,10 minuten in de hoek en strafregels schrijven.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
andrea82 schreef:
28-01-2020 21:01
Hij vertelde het vd week wat laconiek, en dacht dat als hij nu n tijdje rustig aan zou doen, er niet zoveel aan de hand was, want bewijzen zijn er niet.

Dus ik was er zelf over aan het nadenken vanmiddag.. Lees nu dat t behoorlijk heftig is wat er kan gebeuren.
Ben benieuwd....
Wat hebben de mensen van zijn werkplek aan de recherche verteld, dan?
justagirly schreef:
28-01-2020 21:02
Wat hebben de mensen van zijn werkplek aan de recherche verteld, dan?
Dat ze hem kennen als vriend die hen af en toe helpt. Ze vroegen of hij daarvoor werd betaald en dat is ontkent.


Nooit geweten dat daar een soort van rechercheurs op worden gezet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet uwv zijn werkplek wanneer hij dat zelf niet heeft doorgegeven?

In ieder geval moet hij verdiensten zelf doorgeven aan uwv. De werkgever is gewoon stom wanneer ze hem daar laten werken. Stel dat er een ongeluk gebeurt dan zijn zij en je familielid niet verzekerd.

Het lijkt me voor hem handig wat zijn werkgever tegen de controleur heeft gezegd. Als er gezegd is dat ie daar al drie jaar regelmatig klusjes doet dan is het ander verhaal dan wanneer er gezegd is dat is daar vrijwillig af en toe helpt. De aard van de arbeidsongeschiktheid maakt dan nog verschil en ook wat hij daarvoor deed.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
En dat soort mensen verpest het dus mooi voor de rest die echt niet kunnen werken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven