Geld & Recht alle pijlers

Inspectie uwv

28-01-2020 20:31 94 berichten
Een familielid van me werkt zwart, hij krijgt een uitkering en is ooit afgekeurd. Sinds enkele jaren klust hij frequent wat bij en verdient daar wat extra's mee.
Nu is hem ter oren gekomen dat het uwv hem in de gaten aan het houden is. De inspectie is op één van zijn werkplekken geweest en vroeg daar wie hij was en wat hij daar deed. Hij was toen zelf even afwezig.

Ben gewoon eens benieuwd, hoe gaat zoiets in werking? Is dat een soort privé detective? En hoe ver kunnen ze gaan om bewijslast te verzamelen?
De consequenties voor hem zullen zijn dat hij beboet wordt en aan uitkering kwijtraakt denk ik. Zijn er ook consequenties voor de zwartbetalers?
Iemand ervaringsverhalen?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
28-01-2020 23:28
Je weet niet waarvoor hij afgekeurd is.

Een wia-uitkering is heel erg gebaseerd op welk werk je eerst deed en of je met de beperkingen die je hebt en het werk dat je nog wel kan doen nog zo kan werken dat je minimaal 70% van je oude inkomsten kan behalen.
Als het familielid eerst advocaat was en dus een hoog inkomen had maar met zijn beperkingen alleen nog laaggeschoold werk kan doen, zal hij nooit die drempel halen en word je afgekeurd.
Het doet er niet zoveel toe wat voor werk hij deed en wat het inkomen was.

Consquent zwart bijklussen en tegelijk een uitkering ontvangen, dat is gewoon fraude. En dat vind ik echt smerig, want je "steelt" geld uit een pot die bedoeld is voor mensen die het echt nodig hebben.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Nummer*Zoveel schreef:
28-01-2020 21:16
Als ik hem was, zou ik daar maar niet van uitgaan. Er werden mensen ondervraagt terwijl hij daar werkte en net even weg was. Dat betekent dus dat hij wordt geschaduwd door de recherche en ze beginnen vaak niet direct met slapende honden wakker te maken door derden te ondervragen. De kans dat ze inmiddels al zat bewijs hebben is dus groot.
Dit. Gesprek aangaan met degene bij wie hij zou werken is de op één na laatste stap. Gesprek met uitkeringsgerechtigde is de laatste stap. Dossier zit waarschijnlijk al bomvol foto’s en filmopnames van zijn werkzaamheden plus een schema van gewerkte uren afgelopen maanden. Ze hebben waarschijnlijk staan posten bij zijn huis tot hij naar werk ging, achter hem aangereden, gezien op werk, etc etc.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-01-2020 20:51
Er is een verschil tussen het UWV, de arbeidsinspectie en de belastingsdienst.
UWV, gemeenten en de Belastingdienst werken vaak samen als het om fraudezaken gaat. UWV kan dan de uitkering terugvorderen en de Belastingdienst uitbetaalde toeslagen. Heb een keer van een geval gelezen waarbij er meerdere jaren gefraudeerd was en waarin het terug gevorderde bedrag in de tonnen liep. Mensen (gehuwd in gemeenschap van goederen) zijn al hun spullen door beslag kwijtgeraakt en gescheiden en zitten beide al jaren in de ellende (die ze zelf hebben veroorzaakt, beetje klussen moet kunnen, het zou niet zo'n vaart lopen dachten ze).
Love is the meaning of life
andrea82 schreef:
28-01-2020 20:54
Familielid hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor.

Maar klinkt heftig allemaal :-o
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....
Tja... voor mij is het zoiets als:
'Heftig hoor, 5 jaar de gevangenis in omdat je een paar jaar lang 3x per week hebt ingebroken' of
'Heftig hoor, je hele leven lang afbetalen omdat je 1x zonder rijbevoegdheid in een auto bent gestapt en enorme schade hebt veroorzaakt'

Het is fraude. Niet 'je niet aan de regels houden'. Fraude.
De uitkeringsfraude straf bij (opzettelijk) fraude kan oplopen tot 6 jaar gevangenisstraf of een geldboete van € 82.000. En volgens mij komt daarnaast nog de terugvordering van de uitkering (van hoeveel jaar?).
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
29-01-2020 07:49
Tja... voor mij is het zoiets als:
'Heftig hoor, 5 jaar de gevangenis in omdat je een paar jaar lang 3x per week hebt ingebroken' of
'Heftig hoor, je hele leven lang afbetalen omdat je 1x zonder rijbevoegdheid in een auto bent gestapt en enorme schade hebt veroorzaakt'

Het is fraude. Niet 'je niet aan de regels houden'. Fraude.
De uitkeringsfraude straf bij (opzettelijk) fraude kan oplopen tot 6 jaar gevangenisstraf of een geldboete van € 82.000. En volgens mij komt daarnaast nog de terugvordering van de uitkering (van hoeveel jaar?).
En terecht. Niemand krijgt zomaar gratis geld. Er moet gewoon gewerkt worden en voor diegenen die dat echt (écht) niet kunnen, is er een vangnet gelukkig.

To, ik snap dat je je bekommert om je familielid. Zou je ons hier nog willen laten weten hoe het verder verloopt?
Alle reacties Link kopieren
andrea82 schreef:
28-01-2020 22:08
Denk dat hij inderdaad flink de Sjaak is... Ze zitten m op de hielen. Anonieme tip zou kunnen, komt hij denk ik niet achter hoor of wat precies.
Wordt vervolgd...

Lijkt me behoorlijk stressvol... Zelf nooit een uitkering gehad, dus ken de regelgeving ook niet.

Bedankt voor de reacties, tis me een stuk duidelijker geworden allemaal.

Dat lijkt me ook helemaal niet relevant.
Pfff ik blijf het zo vreemd vinden dat iemand zonder gewetenswroeging zwart gaat werken terwijl hij een uitkering ontvangt. Wij betalen daar allemaal belasting aan he. Echt idioot en bijzonder dat jouw familielid dat helemaal geen stress over heeft. Een uitkering is bedoelt als vangnet, voor als het net even niet lukt allemaal of voor als je te ziek bent om te werken. En dat is mooi. Maar dit soort mensen verpesten het voor anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ze hem pakken. Hup UWV!
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
28-01-2020 22:41
Voor het doen van vrijwilligerswerk heeft u geen toestemming van UWV nodig. Maar geef het wel altijd aan ons door. Bron uwv. ;-)
Klopt, formeel heb je geen toestemming nodig en hoef je het alleen te melden. Maar zoals in de rest van de uitleg staat, kijken ze wel of het past binnen de eventuele plannen die gemaakt zijn om jou weer aan het werk te krijgen en ook zullen ze kijken of het betekent dat je dan ook wel weer betaald aan de slag zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
29-01-2020 08:06
Pfff ik blijf het zo vreemd vinden dat iemand zonder gewetenswroeging zwart gaat werken terwijl hij een uitkering ontvangt.

Bij sommige mensen ontbreekt simpelweg het morele kompas door opvoeding en het milieu waarin ze verkeren.

En anderen snappen het simpelweg niet. Zij beschikken niet over voldoende geestelijke capaciteiten om het totale plaatje van oorzaak en gevolg te overzien. Dat is het type dat denkt “ik steel helemaal van niemand, want ik breek nergens in en zet niemand een mes tegen de keel, dus ik doe er niemand kwaad mee“. Dat is hetzelfde slag mensen dat meent dat je met stelen uit winkels niemand persoonlijk treft en dat je best de verzekering op kunt lichten want dat zijn toch alleen maar zakkenvullers die veel te hoge premies vragen.

Als dit soort mensen gepakt worden, is er ook vaak verdomd weinig zelfreflectie. Iedereen heeft dan schuld, behalve zij. De uitkeringen zijn te laag, de regels zijn te streng, anonieme melders zijn schoften, sociale rechercheurs zijn nazi’s, ze leven in een dictatuur, enz.
enthousiasteling schreef:
29-01-2020 08:06
Pfff ik blijf het zo vreemd vinden dat iemand zonder gewetenswroeging zwart gaat werken terwijl hij een uitkering ontvangt. Wij betalen daar allemaal belasting aan he. Echt idioot en bijzonder dat jouw familielid dat helemaal geen stress over heeft. Een uitkering is bedoelt als vangnet, voor als het net even niet lukt allemaal of voor als je te ziek bent om te werken. En dat is mooi. Maar dit soort mensen verpesten het voor anderen.
Ik snap dat dus ook niet. Ik krijg aanvullende bijstand omdat ik niet full-time kan werken en het zonder niet red. Daar ben ik enorm dankbaar voor. Momenteel ben ik met de gemeente op zoek naar passender werk zodat ik uit de uitkering kan komen, ik ben super blij dat ik daar zo bij begeleid word en dat er zo meegedacht word door de gemeente.
Het zou echt niet in mijn hoofd opkomen om er dan nog vrolijk zwart bij te gaan werken ( dat trek ik ook helemaal niet maar goed ) en lekker extra geld te gaan cashen. Ik zou veel te panisch zijn dat ik betrapt zou worden en in de problemen zou komen. Maar ja ik mail de gemeente al bij elke kleine wijziging omdat ik bang ben dat ik iets vergeet door te geven. Beter teveel dan te weinig denk ik dan.

Kennissen van mijn moeder doen het wel, die krijgen beiden een ziekte uitkering en zij past zwart op en hij klust er ook wat bij. Ik vind dat zo gewaagd.
Waarom zou je dit riskeren? Ik begrijp het niet.
Alle reacties Link kopieren
andrea82 schreef:
28-01-2020 20:54
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....

Waarom bagatelliseer je het nou zo? Het is geen kwestie van 'je niet aan de regels houden', het is ordinaire fraude en diefstal.
Zalmsnipper schreef:
29-01-2020 08:09
Ik hoop dat ze hem pakken. Hup UWV!
Ja, hup UWV!

:cheer2: :cheer2: :cheer2:

Ik ben ook Team UWV.
Nummer*Zoveel schreef:
29-01-2020 08:41
Bij sommige mensen ontbreekt simpelweg het morele kompas door opvoeding en het milieu waarin ze verkeren.

En anderen snappen het simpelweg niet. Zij beschikken niet over voldoende geestelijke capaciteiten om het totale plaatje van oorzaak en gevolg te overzien. Dat is het type dat denkt “ik steel helemaal van niemand, want ik breek nergens in en zet niemand een mes tegen de keel, dus ik doe er niemand kwaad mee“. Dat is hetzelfde slag mensen dat meent dat je met stelen uit winkels niemand persoonlijk treft en dat je best de verzekering op kunt lichten want dat zijn toch alleen maar zakkenvullers die veel te hoge premies vragen.

Als dit soort mensen gepakt worden, is er ook vaak verdomd weinig zelfreflectie. Iedereen heeft dan schuld, behalve zij. De uitkeringen zijn te laag, de regels zijn te streng, anonieme melders zijn schoften, sociale rechercheurs zijn nazi’s, ze leven in een dictatuur, enz.
Dit zal er wel zo één zijn die het allemaal niet zo goed snapt. Dat je denkt dat men zomaar zonder enig bewijs langs komt rijden op je zwarte klusbaantje is toch wel een giller. Ze hebben toch geen dartpijl op een kaart gegooid. En het argument dat hij er niet voor betaald zou krijgen zal ook wel niet zo makkelijk te weerleggen zijn.

Ik zou als ik hem was maar vast wat van mijn bezittingen bij anderen stallen.
andrea82 schreef:
28-01-2020 21:05
Dat ze hem kennen als vriend die hen af en toe helpt. Ze vroegen of hij daarvoor werd betaald en dat is ontkent.


Nooit geweten dat daar een soort van rechercheurs op worden gezet.
natuurlijk wel. het heet uitkeringsfraude. De zaak zal voor de rechter komen, die bepaalt wat de straf zal zijn
rumforviva schreef:
29-01-2020 10:11
Dit zal er wel zo één zijn die het allemaal niet zo goed snapt. Dat je denkt dat men zomaar zonder enig bewijs langs komt rijden op je zwarte klusbaantje is toch wel een giller. Ze hebben toch geen dartpijl op een kaart gegooid. En het argument dat hij er niet voor betaald zou krijgen zal ook wel niet zo makkelijk te weerleggen zijn.

want?
als je de boete niet kan betalen moet je brommen
rumforviva schreef:
29-01-2020 10:11
Ik zou als ik hem was maar vast wat van mijn bezittingen bij anderen stallen.
Deze tip wordt je vast in dank afgenomen door het familielid van TO.
Uit belasting wordt de kas gevuld waar jouw familielid een greep uit doet. Bovendien werkt hij zwart en vult hij de kas dus zelf niet aan. Droog bekeken dubbele diefstal. In het uiterste geval: terugbetalen uitkering + boete wegens uitkeringsfraude + naheffing btw afdracht + boete wegens belastingontduiking.
Als ze niet kunnen aantonen dat hij betaalt kreeg is dat nog geen probleem want hij heeft waarschijnlijk “op geld waardeerbare arbeid” verricht en dan kunnen ze dat gewoon zien als zwart werken. Maakt dan niets uit of er sprake was van een betaling. Het wordt gewoon gezien als fraude.
rumforviva schreef:
29-01-2020 10:11
Dit zal er wel zo één zijn die het allemaal niet zo goed snapt. Dat je denkt dat men zomaar zonder enig bewijs langs komt rijden op je zwarte klusbaantje is toch wel een giller. Ze hebben toch geen dartpijl op een kaart gegooid. En het argument dat hij er niet voor betaald zou krijgen zal ook wel niet zo makkelijk te weerleggen zijn.

Ik zou als ik hem was maar vast wat van mijn bezittingen bij anderen stallen.
Op naar bijstandsfraude? Geen goed idee dus.
Jojanneke12 schreef:
29-01-2020 11:39
Op naar bijstandsfraude? Geen goed idee dus.
Het was een grapje om aan te geven dat ze binnenkort op de stoep staan.

Ik denk dat het onderzoek in een vergevorderd stadium is en dat ze nu alleen nog de eindjes aan elkaar aan het knopen zijn.

En terecht. Ik vind dit soort fraude echt schandalig.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
29-01-2020 10:16
want?
als je de boete niet kan betalen moet je brommen
Zitten wil niet zeggen dat je de boete niet hoeft te betalen. Die blijft gewoon staan.
Dreigen met gevangenisstraf of het opleggen van gevangenisstraf is een pressiemiddel
Airecolette1 schreef:
29-01-2020 08:01

To, ik snap dat je je bekommert om je familielid. Zou je ons hier nog willen laten weten hoe het verder verloopt?
Ja doe ik.
Trotter schreef:
29-01-2020 09:38
Waarom bagatelliseer je het nou zo? Het is geen kwestie van 'je niet aan de regels houden', het is ordinaire fraude en diefstal.
Dat begrijp ik inmiddels ook... Was er nooit zo ingedoken en wist er weinig van. Hoe ernstig het is lees ik nu.
Alle reacties Link kopieren
Zwartwerken en een uitkering

Heb je een uitkering en klus je zwart bij? Dan heeft dit altijd consequenties voor je uitkering wanneer dit wordt ontdekt door de gemeente of het UWV (vaak door controles of door een melding van mensen uit de omgeving). Een uitkering wordt dan met terugwerkende kracht ingetrokken omdat je geen (volledig) recht had op de uitkering. Het teveel betaalde bedrag aan uitkering wordt vervolgens teruggevorderd. Daarnaast betaal je vaak een boete die net zo hoog is als het terug te vorderen bedrag. Je hebt immers je inlichtingenplicht geschonden (heb je inkomsten dan moet je deze namelijk altijd doorgeven). Zoals je begrijpt kan dit bedrag aardig oplopen als blijkt dat je al meerdere jaren zwart aan het werk.


Zwartwerken en de belastingdienst
Wanneer je zwartwerkt en de Belastingdienst dit ontdekt, dien je alsnog belasting te betalen over het verdiende zwartgeld. Dit wordt een naheffing voor inkomstenbelasting genoemd. Bij het opzettelijk verzwijgen van inkomsten kan de Belastingdienst ook een vergrijpboete opleggen. De hoogte daarvan is afhankelijk van de mate waarin u iets te verwijten valt en kan oplopen tot 100% van het bedrag van de te weinig geheven belasting. Is de Belastingdienst van mening dat er sprake is van fraude dan kun je ook strafrechtelijk worden vervolgd. Verbeter je binnen twee jaar je aangifte vrijwillig dan krijg je geen boete.


Werkgever en zwart uitbetalen werknemer

Net als voor de werknemer, geldt voor de werkgever dat de Belastingdienst een naheffing zal opleggen. Bovenop de naheffing kan een boete van € 8.000,- per werknemer opgelegd worden. Sinds 1 oktober 2010 worden dit soort fiscale misdrijven gezien als een ‘justitieel gegeven’ en kunnen de werkgever dus een strafblad opleveren. Daarbij moet nog opgemerkt worden dat niet alleen de directe werkgever aansprakelijk is. Bij onderaanneming kan ook de hoofdwerkgever gestraft worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven