Geld & Recht alle pijlers

Inspectie uwv

28-01-2020 20:31 94 berichten
Een familielid van me werkt zwart, hij krijgt een uitkering en is ooit afgekeurd. Sinds enkele jaren klust hij frequent wat bij en verdient daar wat extra's mee.
Nu is hem ter oren gekomen dat het uwv hem in de gaten aan het houden is. De inspectie is op één van zijn werkplekken geweest en vroeg daar wie hij was en wat hij daar deed. Hij was toen zelf even afwezig.

Ben gewoon eens benieuwd, hoe gaat zoiets in werking? Is dat een soort privé detective? En hoe ver kunnen ze gaan om bewijslast te verzamelen?
De consequenties voor hem zullen zijn dat hij beboet wordt en aan uitkering kwijtraakt denk ik. Zijn er ook consequenties voor de zwartbetalers?
Iemand ervaringsverhalen?
Ik ben dan wel benieuwd of iedereen die hier zo fel reageert ook nooit iemand zwart betaald. Ik verbaas me er namelijk over dat vrijwel iedere klusjesman die hier langskomt altijd vraagt of we een (volledige) factuur willen, blijkbaar is het nog steeds heel ongebruik als je daar ja op antwoordt?
-Hanka- schreef:
29-01-2020 12:35
Ik ben dan wel benieuwd of iedereen die hier zo fel reageert ook nooit iemand zwart betaald. Ik verbaas me er namelijk over dat vrijwel iedere klusjesman die hier langskomt altijd vraagt of we een (volledige) factuur willen, blijkbaar is het nog steeds heel ongebruik als je daar ja op antwoordt?
Zwart betalen is vaak niet aan de orde. Het is immers de verantwoordelijkheid van de ontvanger om zijn of haar inkomsten op te geven aan de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
29-01-2020 12:35
Ik ben dan wel benieuwd of iedereen die hier zo fel reageert ook nooit iemand zwart betaald. Ik verbaas me er namelijk over dat vrijwel iedere klusjesman die hier langskomt altijd vraagt of we een (volledige) factuur willen, blijkbaar is het nog steeds heel ongebruik als je daar ja op antwoordt?
Dacht je nou echt dat die klusjesman er is om jou te matsen?
Die vraagt gewoon meer als ie zogenaamd zwart heeft gewerkt. Jij denkt dat je een mazzeltje hebt maar die klusjesman draagt gewoon netjes af.
Je mag mensen inhuren zonder factuur Hanka…
Het is aan die mensen om hun inkomsten op te geven, niet aan de persoon die hen inhuurt. En niet iedereen is btw-plichtig.
-Hanka- schreef:
29-01-2020 12:35
Ik ben dan wel benieuwd of iedereen die hier zo fel reageert ook nooit iemand zwart betaald. Ik verbaas me er namelijk over dat vrijwel iedere klusjesman die hier langskomt altijd vraagt of we een (volledige) factuur willen, blijkbaar is het nog steeds heel ongebruik als je daar ja op antwoordt?
Dat is wel vergelijkbaar, maar niet precies hetzelfde, want de klusjesman heeft geen uitkering, neem ik aan.
willem1959 schreef:
29-01-2020 12:38
Dacht je nou echt dat die klusjesman er is om jou te matsen?
Die vraagt gewoon meer als ie zogenaamd zwart heeft gewerkt. Jij denkt dat je een mazzeltje hebt maar die klusjesman draagt gewoon netjes af.
Natuurlijk niet! Het gaat vaak om mensen die een witte baan hebben maar in het weekend/avonden wat bijbeunen in hun vakgebied. Zo had ik een automonteur die gewoon op 'n garage werkte en een tuinman die gewoon in dienst is bij een hovenier. Als ik daar wit mijn klusje uitbesteed ben ik 3 keer zo duur uit.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
29-01-2020 12:35
Ik ben dan wel benieuwd of iedereen die hier zo fel reageert ook nooit iemand zwart betaald. Ik verbaas me er namelijk over dat vrijwel iedere klusjesman die hier langskomt altijd vraagt of we een (volledige) factuur willen, blijkbaar is het nog steeds heel ongebruik als je daar ja op antwoordt?
Een klusjesman die na zijn uren wat bijbeunt vind ik iets anders dan de WAO’er die zogenaamd niks kan en ondertussen zwart 50 uur per week maakt.
Ik ken in mijn omgeving veel vrouwen die wat bijverdienen in de huishouding, mannen die beunen op zaterdag in de tuinen of bouw... Dus zwart werken is volgens mij best vaak aan de orde.

Maar geloof niet dat zij uitkeringen hebben, tis meestal bijklussen naast werk of als huismoeder zijnde.
Dan is t alleen de belasting die achter je aan kan zitten toch? Ook niet fijn....
andrea82 schreef:
29-01-2020 13:11
Ik ken in mijn omgeving veel vrouwen die wat bijverdienen in de huishouding, mannen die beunen op zaterdag in de tuinen of bouw... Dus zwart werken is volgens mij best vaak aan de orde.

Maar geloof niet dat zij uitkeringen hebben, tis meestal bijklussen naast werk of als huismoeder zijnde.
Dan is t alleen de belasting die achter je aan kan zitten toch? Ook niet fijn....
Tja, niet alleen voor inkomstenbelasting, maar ook een boete erbij en natuurlijk toeslagen teruggeven.
Maar: hoe weet je of deze mensen de inkomsten niet opgeven als 'overige inkomsten'? Dat kan namelijk heel goed.
Alle reacties Link kopieren
andrea82 schreef:
29-01-2020 13:11
Ik ken in mijn omgeving veel vrouwen die wat bijverdienen in de huishouding, mannen die beunen op zaterdag in de tuinen of bouw... Dus zwart werken is volgens mij best vaak aan de orde.

Als ze hun inkomsten gewoon opgeven werken ze niet zwart, dat kun je dus niet beoordelen als buitenstaander.
Ik heb oprecht nog nooit iemand zwart ingehuurd. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit met klusjesmannen, oppas of schoonmaaksters te maken heb.
andrea82 schreef:
28-01-2020 20:54
Familielid hoeft niet tussen aanhalingstekens hoor.

Maar klinkt heftig allemaal :-o
Iets van levenslang de ellende in gaan omdat je je niet aan de regels hebt gehouden....
Ik heb er geen medelijden mee, sorry.

Door dit soort mensen die best kunnen werken maar liever in de uitkering blijven, hebben mensen die wél terecht in een uitkering (WIA en/of bijstand) zitten en tijdelijk of blijvend een arbeidsbeperking hebben te maken met zeer vergaande controles en privacyschendingen. Door dit soort mensen wordt elke uitkeringsgerechtigde wantrouwend als een potentieel fraudeur bejegend. Iemand die daadwerkelijk op dit soort structurele, bewuste fraude wordt betrapt mag dat van mij goed voelen.
mevrouwiglesias schreef:
28-01-2020 21:11
En dat soort mensen verpest het dus mooi voor de rest die echt niet kunnen werken.
Precies dat.
Alle reacties Link kopieren
Wat ervaringen uit de oude doos;

Mijn vader is bouwvakker en heeft jaren bijgeklust naast zijn baan. Hij liet zich contant of in ruil uitbetalen. Ik herinner mij een diepvries vol varkensvlees na een klusje. Collega's schoven elkaar ook klussen toe en (ver)bouwden elkaars huizen met gesloten beurs. Mijn vader gaf het geld ook weer uit; dagjes uit, vakantie, computer, derdehands caravan allemaal contant betaald. Zo werd het van wit naar zwart toch weer wit. Alleen de belastingdienst was een ronde overgeslagen. Een van die klussen was trouwens bij een bevriende belastinginspecteur. Deze man belde ook altijd op als ze in de nieuwbouwwijken controles gingen houden. Mijn vader heeft ook nooit een busje of eigen aanhanger gehad. Juist die dingen lopen in de gaten.

Toen wij ons huis aan het verbouwen waren, hebben we controle gehad. Op een zaterdag was de tegelzetter nog bezig met de vloer omdat maandag de keuken kwam. Ze hadden het vrijdag niet afgekregen. Twee man sterk van de belastingdienst, de een bij de voordeur en de ander kwam onaangekondigd achterom. Helaas voor de belastingdienst en een gelukje voor de tegelzetter was het dit keer een witte klus en overwerk. Tenminste wij hadden ze ingehuurd en gefactureerd via de tegelboer. Ons werd trouwens niets gevraagd om aan te tonen dat het wit was. De tegelzetter zelf moest dat doen en zich legitimeren. Wel zeiden ze dat ze ons huis al weken in de gaten hielden vanwege de container en materialen voor de deur. En nu stond er op zaterdag een busje... dus kwamen ze even kijken.
MrsDuck schreef:
29-01-2020 14:41
Wat ervaringen uit de oude doos;

Mijn vader is bouwvakker en heeft jaren bijgeklust naast zijn baan. Hij liet zich contant of in ruil uitbetalen. Ik herinner mij een diepvries vol varkensvlees na een klusje. Collega's schoven elkaar ook klussen toe en (ver)bouwden elkaars huizen met gesloten beurs. Mijn vader gaf het geld ook weer uit; dagjes uit, vakantie, computer, derdehands caravan allemaal contant betaald. Zo werd het van wit naar zwart toch weer wit. Alleen de belastingdienst was een ronde overgeslagen. Een van die klussen was trouwens bij een bevriende belastinginspecteur. Deze man belde ook altijd op als ze in de nieuwbouwwijken controles gingen houden. Mijn vader heeft ook nooit een busje of eigen aanhanger gehad. Juist die dingen lopen in de gaten.

Toen wij ons huis aan het verbouwen waren, hebben we controle gehad. Op een zaterdag was de tegelzetter nog bezig met de vloer omdat maandag de keuken kwam. Ze hadden het vrijdag niet afgekregen. Twee man sterk van de belastingdienst, de een bij de voordeur en de ander kwam onaangekondigd achterom. Helaas voor de belastingdienst en een gelukje voor de tegelzetter was het dit keer een witte klus en overwerk. Tenminste wij hadden ze ingehuurd en gefactureerd via de tegelboer. Ons werd trouwens niets gevraagd om aan te tonen dat het wit was. De tegelzetter zelf moest dat doen en zich legitimeren. Wel zeiden ze dat ze ons huis al weken in de gaten hielden vanwege de container en materialen voor de deur. En nu stond er op zaterdag een busje... dus kwamen ze even kijken.
leuk deze familieanekdote maak er een eigen topic over, dit gaat over uitkeringsfraude
rumforviva schreef:
29-01-2020 11:54
Het was een grapje om aan te geven dat ze binnenkort op de stoep staan.

Ik denk dat het onderzoek in een vergevorderd stadium is en dat ze nu alleen nog de eindjes aan elkaar aan het knopen zijn.

En terecht. Ik vind dit soort fraude echt schandalig.
Hahaha ik was al verbaasd over je reactie om zaken elders onder te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar hier in de buurt meegemaakt, bijstand pers, toen men kwam van de gemeente wisten ze bijna alles. Bijstand bruto terug betalen en een boete van hetzelfde bedrag, 50.000 euro bijna. Komt er nooit meer uit.
En terecht !
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om te weten dat je frauderende familielid ondanks zijn arbeidsongeschiktheid toch in staat is om te werken. Dat zal hard nodig zijn om geld te verdienen om zijn boete/schuld terug te gaan betalen. Dat wordt flink dokken die terugbetaling van een onterecht gekregen uitkering. Die kan fluiten naar verdere financiële hulp. Eens op de zwarte lijst bij instanties altijd op de zwarte lijst. Wat fijn dat deze fraude is opgespeurd. Het zwart werken vind ik niet eens ernstig, maar dat je als arbeidsongeschikt persoon de boel belazert door toch te kunnen werken vind ik wel een flinke boete waard.
Alle reacties Link kopieren
andrea82 schreef:
29-01-2020 13:11
Ik ken in mijn omgeving veel vrouwen die wat bijverdienen in de huishouding, mannen die beunen op zaterdag in de tuinen of bouw... Dus zwart werken is volgens mij best vaak aan de orde.

Maar geloof niet dat zij uitkeringen hebben, tis meestal bijklussen naast werk of als huismoeder zijnde.
Dan is t alleen de belasting die achter je aan kan zitten toch? Ook niet fijn....
Zwart werken is niet vaak aan de orde, omdat jij toevallig veel mensen kent die dat doen. Zwart werken is niet normaal. Dat jij zoveel mensen kent die dat doen zegt iets over jouw omgeving. Slechte zaak. Je hebt een fout voorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven