Geld & Recht alle pijlers

internetbankieren, foute naam

07-11-2010 19:19 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets verkocht via internet en die persoon die het heeft gekocht heeft mijn naam niet correct gespeld. Het geld is bij mij niet aangekomen en bij haar niet teruggestort (zegt ze). Ze wilt dat ik het product opstuur en ze dreigt nu met aangifte. Wat moet ik nu in deze situatie doen?
Ik vermoed ook dat dit haar trucje is.
dit is een bekende oplichttruc, niet in trappen, de bewijslast ligt bij haar, laat haar bank het maar uitzoeken.
Gewoon wachten tot het geld op je rekening staat. Hoe moeilijk kan het wezen.
Trap hier ajb niet in! Laat haar eerst maar eens bewijzen dat ze het geld wel heeft over gemaakt!
Die vrouw heeft een fout gemaakt, dit is haar probleem!!!

Zij kan bellen met haar eigen bank en die gaat dan zorgen dat het geld terug komt op haar rekening! Ze moet het bedrag gewoon nog een keer naar je overmaken en kan haar bank achter het andere geld aan. Die zwarte lijst is echt wel kolder!

Marktplaats of anderen gaan echt wel eerst checken of diegene echt zo zwart is lijkt mij. Geen paniek
Maar het rekeningnummer klopte toch? Alleen de naam was verkeerd geschreven zo te lezen.

Als er een kloppend rekeningnummer is ingevuld kan het nooit bij een ander op de rekening terecht zijn gekomen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
De printscreen was redelijk duidelijk, met een paar dingen doorgekrast.

Voordat ik dit topic opende kwam het geneens in me op om aan oplichting van haar kant te denken! Ik kan mij gewoon niet in mijn hoofd halen dat mensen dat doen voor een paar tientjes.. Maar de wereld is inderdaad niet zo roze als soms wordt gedacht. Ik stuur niks en ben benieuwd op haar reactie van mijn mail. Ik had haar gemaild dat ik het niet ga overmaken omdat de fout bij haar ligt en zeker niet bij mij.
Het is heel simpel, als het geld niet op jouw rekening

is bijgeschreven hoef je niet te leveren.

Al is het van haar rekening afgeschreven, jij moet

het ontvangen hebben.

Direct terug bluffen en zeggen, prima, doe maar aangifte.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:sabbb schreef op 07 november 2010 @ 21:50:

De printscreen was redelijk duidelijk, met een paar dingen doorgekrast.

Ik zal mezelf maar herhalen:

Zo'n printscreen is heel makkelijk zelf in elkaar te flansen, dat zegt niks.
Wat een aantal voorgangers ook al hebben aangegeven. Bij Abn AMRO vindt geen naam nummer controle plaats. Dus als zij jouw juiste rekeningnummer heeft gebruikt moet je het geld ontvangen. En anders is het gewoon niet bij haar afgeschreven en heeft zij het dus niet overgemaakt.
Dankje voor alle antwoorden iedereen! Ik wacht haar maar af nu.
@Sabbb: wanneer heeft mevrouw het over gemaakt? En heeft mevrouw zelf een ING-rekening? Van ING/Postbank naar ABN duurt een paar dagen (mijn eigen rekening is bij de ABN en onze gezamenlijk bij de ING. Het duurt altijd een paar dagen voor het er staat).

Mocht mevrouw het dus net voor het weekend over gemaakt hebben (als dat waar is), dan staat het er waarschijnlijk over een paar dagen.
Een betaling kan alleen maar fout gaan als het bankrekeningnummer niet klopt. En mocht een bankrekening fout vermeld worden, dan geven alle telebankier-programma's een melding op het moment dat je deze wil verzenden, want een bankrekening moet aan de zogenaamde 11-code voldoen.

Kortom, als iemand een naam verkeerd spelt, maar het bankrekeningnummer voldoet aan de 11-code, dan zal de bank het bedrag wel overmaken naar die rekening. Ik neem aan dat de fout gespelde naam wel op die van jou leek? Bij de bank zijn ze ook niet gek. Dus de betaling had gewoon bij jou binnen moeten komen als het bankrekeningnummer wel gewoon overeenkwam.

Kom op, het is nu wel duidelijk dat ze uit haar nek kletst en probeert om jou zover te krijgen te leveren zonder dat ze betaald heeft. Ze hoopt dat je bang wordt door haar bedreiging en toch gaat leveren. Niet doen hoor, ze kan je echt niets maken. Zij is haar deel van de deal (betaling) niet nagekomen, dan hoef jij jouw deel (levering) ook niet na te komen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Als je een afschrift copieert naar Word of naar je mail, dan kan je de tekst en de cijfers gewoon wijzigen. Ik heb dit laatst ontdekt toen ik een stukje van mijn internetafschrift had gecopieerd als betaalbewijs. M.a.w. zo'n printscreentje zou ik niet als bewijs zien.
Ik heb rabobank en die hadden laatst mijn geld teruggestord.Ing maakt zelfs niet over als eerste naam wel klopt maar tweede niet
Ik heb rabobank en die hadden laatst mijn geld teruggestord.Ing maakt zelfs niet over als eerste naam wel klopt maar tweede niet
ABN stort het zelfs op je rekening als iemand het overmaakt naar je nickname
Misschien (ik ben ook lekker naïef, dus denk even mee ) heeft ze het banknummer genoteerd met punten ertussen. Dan gaat het dus fout, maar was er geen opzet in het spel. Heb ik zelf ook eens gehad...
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Laat haar een copypaste maken van de AFschrijving.
quote:ninon schreef op 07 november 2010 @ 22:57:

Als je een afschrift copieert naar Word of naar je mail, dan kan je de tekst en de cijfers gewoon wijzigen. Ik heb dit laatst ontdekt toen ik een stukje van mijn internetafschrift had gecopieerd als betaalbewijs. M.a.w. zo'n printscreentje zou ik niet als bewijs zien.

Is ook weer zo.

Anyways, ik zou het niet opsturen.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 07 november 2010 @ 22:10:

Wat een aantal voorgangers ook al hebben aangegeven. Bij Abn AMRO vindt geen naam nummer controle plaats. Dus als zij jouw juiste rekeningnummer heeft gebruikt moet je het geld ontvangen. En anders is het gewoon niet bij haar afgeschreven en heeft zij het dus niet overgemaakt.Als je vanaf ABN overmaakt weer wél.....
Ik zou het ook niet opsturen, zij heeft geen bewijs van betaling, laat haar maar aangifte doen
fleur..

Geen naam nummer controle.

Echt niet echt niet ecnt niet!
Biebelien, bij mij is weleens iets niet afgeschreven omdat de naam niet correct geschreven was. Ik heb ABN, weet niet meer wat de ander had. Eerst de nummers vergeleken, die klopten. Bleek de naam niet te kloppen. Als het aan iets anders lag, ook prima. Maar toen ik dezelfde overschrijving deed mét correcte naam, ging het wel goed. Kàn het nog aan iets anders gelegen hebben (serieuze vraag)?
kan zijn dat het naar een gironr ging destijds?

Dat Postbank/Ing toen nog de inkomende betalingen checkte ?

Maar ik werk bij Abn en kan je serieus vertellen dat als het nummer klopt het geen ene reet uitmaakt welke naam je er bij zet.

Als het een bestaand nummer is dat voldoet aan de zg "11 proef" gaat de betaling gewoon de deur uit.

(maar kan dus heel goed mogelijk zijn dat equens het niet af kon leveren bij de postbank/Ing omdat ie daar niet door de naam/nummercheck kwam)

naar bv Rabo geeft dat weer geen probleem.

Btw Equens is het bedrijf wat het geld verdeelt tussen de banken/rekeninghouders.

Ik hoor vaak het geklaag :" DE banken houden het geld vast"

nou nee echt niet...

Op het moment dat iemand een betaling doet via internetbankieren is het diekt weg.

En weg is dan bij Equens.

Die zorgen dat het bij de ontvangende partij komt.

En....ze werken niet in het weekend.

Maar daar is het dus als je het 1 of 2 of in geval van weekend nog langer kwijt bent.

b

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven