Geld & Recht alle pijlers

Iva uitkering

20-03-2019 00:46 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de iva uitkering: hoe werkt dat nou precies? Bedoel stel je wordt op jonge leeftijd afgekeurd bijvoorbeeld op 20 jarige leeftijd dankzij een rare ziekte en je kan niet meer werken en je hebt dus recht op een iva. Hoeveel zou dit bedrag dan worden? Ik heb gelezen dat het 75% van het laatst verdiente loon zal zijn. Wat uiteindelijk neer komt om ongeveer 60%! Maar als je een 40 jarige bent dan verdien je natuurlijk een stuk meer dan een student die alleen maar bijbaantjes heeft gehad! Oftewel wordt een jong persoon benadeeld voor de uitkering of dat niet? Want maak me er wel zorgen over wat natuurlijk begrijpelijk is. Want de kans is helaas aanwezig dat ik afgekeurd wordt :(( en als ze 75% van het minimumloon nemen dan heb je maar 200€ meer dan de bijstand ongeveer geloof ik of iets in die richting dan. Maar als je op 40 jarige leeftijd wordt afgekeurd en je verdiende voorheen als buschauffer bijvoorbeeld 3200€ per maand dan houd je daar laten we het voorzichtig zeggen wel 2000€ aan over denk ik. Of laten we het nog voorzichtiger pakken 1900€ aan over. Dus is 2x zoveel als een uitkering bijna. Tuurlijk ga je er als 40 jarige ook er enorm op achteruit maar toch. Van 1900 kan je opzich nog wel redelijk leven. Beter dan een uitkering. Dus ben erg benieuwd hoe ze dat allemaal berekenen! Kan er helaas niks op internet vinden :(

Kortom wordt een jong persoon benadeeld als die een iva uitkering krijgt in vergelijking met een 40-50 jarige bijvoorbeeld of dat niet? Ik hoop graag op duidelijke antwoorden. Bvd toppers!
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:57
Ja nu is het misschien mooi ja. Als ex student misschien. Maar toch je wordt ouder denk aan als je biivoorbeeld 30 bent en je hebt kinderen op de wereld gezet. Je wilt op den duur ook wel een koopwoning hebben he. En op vakantie gaan met je partner etc en gewoon nornaal kunnen leven. Van 800 nog wat kan je niet nornaal leven.... een fatsoenlijk huis betaal je al 700+ euro aan huur voor. Okay je kan misschien wel wel huursubsidie krijgen maar alsnog dan houd je van het bedrag maar 300 netto jn de maand over ongeveer. Nou daar moet nog gwl vanaf ongeveer 100€ per maand. En je hebt een telefoonabbo laten we zeggen 50€ pm plus tv en internet wat ook al gauw 50€ is nou voor 100€ kan je misschien 1 week leven. Thats it. Je moet misschien eens verder kijken dan dst he neus lang is. En owja dan nog zorgpremie van 30€ wat je zelf moet betalen. Dus zorgpremie - toeslag is dat. Dan moet je 30€ ongeveer uit eigen zal betalen dusjaa het gaat krapaan hooor. Een partner kan je niet onderhouden. Nieuwe kleren kan je ook niet eens kopen. En op vakantie gaan ook niet...... dusja waardeloos land is het weer

Kun je op je rug liggen en je benen spreiden?

Zoek een rijke partner of een suikeroom/-tante.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
21-03-2019 01:05
Haha grapjas🤣🤣 maar je mag denken wat je wilt denken. Ik weet wel beter!!! Je moet niet gelijk zo dom oordelen!!!!!
Tuurlijk.
21-03-2019 01:04
Ik kan nergens lezen dat het aangepast worst. Volgens mij blijft het bedrag gewoon hetzelfde!😉 dat zou een mooie boel zijn als het ook nog enorm verminderd wordt. T zou kunnen maar lijkt me abnormaal indien het zo is. Nee lijkt me sterk. Je kan het tevens ook niet naar alle landen meenemen alleen waar nederland een vedrag meeheeft! Dusja ik zie dat allemaal vrij gunstig is. Mag ook wel. Iedereen die hoe dan ook ziek is heeft nog wel het recht op een mooi en fatsoenlijk leven vind ik!!! Het wil niet zeggen dst iemand helemaal niks waard meer is en dat diegene er eigenlijk maar een einde aan zijn of haar leven moet maken. Nee dat lijkt me belachelijk!!!!
Snap dat dit voor jouw eerlijk klinkt, maar waar moet dit van betaald worden.
Niet verveeld bedoelt maar bekijk ook het groter geheel behalve dat jouw uitkering betaald moet worden hebben de meeste mensen die ziek zijn meestal ook meer zorg nodig. Kort gezegd je kost de gemeenschap geld. Dit geld moet wel opgebracht worden door andere mensen.
Er zijn mensen die hun hele leven lang op het minimum loon zitten. Die mensen kunnen ook al die dingen niet die jij op noemt. Het leven is niet eerlijk. Je heb pech dat je ziek ben geworden, maar wel weer mazzel dat je in Nederland woon zodat je een uitkering krijgt. Je had ook in Afrika kunnen wonen en dan had je familie je moeten onderhouden.
20-03-2019 21:03
Ik ga zeker alles uitvogelen. Maar het doet me wel enorm pijn in mn hart dat je als jong persoon die misschien nog wel 60 jaar te leven hebt zo enorm benadeeld wordt. Bedoel vraag je zelf om een ziekte waardoor je niet kan werken?? Nou dacht het dus eventjes niet!! Dusja er moet maar snel wat verandering komen bij die kut politiek rechtsystemen. Nee dit kan zo niet meer vind ik!! Bedoel hoe kan je nou een berekening maken op iemand die tevens student is en een bijbaantje hebt en daar een klein bedragje wat misschien 150€ is toedienen aan die man. Nou dat js enorm onmenselijk! Nee ik kan hier niet bij met mn hoofd!!
Wie heeft geoordeelt dat jij niet kunt werken?
Ik ben ontzettend dankbaar voor mijn IVA. Wacht jij eerst maar af of jij uberhaupt deze krijgt. Genoeg mensen die met hangen en wurgen 2 dagen per week weten te werken om nog iets te verdienen, omdat ze geen IVA of WIA krijgen.
Je hebt gelijk hoor TO. Ik zal meteen even aan mijn werkgever vragen of ze voortaan 80% van mijn loon af kunnen gaan dragen. Anders is het zo oneerlijk..
21-03-2019 01:09
Bedoel het wil niet zo zeggen dat als je op 18 jarige leeftijd bijvoorbeeld ernstig ziek bent dat je geen fatsoenlijk christelijk leven meer mag lijden...... nee ik vind dat iedereen een fatsoenlijk leven hoort te mogen lijden!!! Daar mag wel eens een verandering komen over hoe die ambtenaren denken!!!
In Nederland hebben we uitkeringen zodat iedereen die niet in een eigen inkomen kan voorzien toch een dak boven het hoofd, voedsel en kleding kan betalen en de medische zorg krijgt die men nodig heeft. En daarnaast hebben we nog toeslagen voor kosten die niet op te brengen zijn zonder extra hulp.

Kun je daarvan luxe leven? Nee. Kan iedereen die werkt dat wel? Nee, ook niet. De werkenden dragen namelijk zo’n 35-50% van hun inkomen af aan de staat, die daarvan oa de uitkeringen en toeslagen voor de niet-werkenden betaalt. Voor heel veel mensen blijft er na die aftrek te weinig geld over voor een luxe leven. Sterker nog, een grote groep van deze werkenden houdt niet veel meer over dan de mensen met een uitkering, maar zij moeten daar dan dus wel keihard voor werken en leveren er hun kostbare vrije tijd voor in. En nu wil jij dus dat deze groep nog meer in gaat leveren, zodat de zieken wel een luxe bestaan kunnen hebben?

Onderdak, voedsel, kleding en medische zorg is een recht. Luxe is geen recht, maar extra en dat betekent dat je er dus ook iets extra’s voor moet doen.
Vergeetmenietje1980 schreef:
21-03-2019 07:49
Ik ben ontzettend dankbaar voor mijn IVA. Wacht jij eerst maar af of jij uberhaupt deze krijgt. Genoeg mensen die met hangen en wurgen 2 dagen per week weten te werken om nog iets te verdienen, omdat ze geen IVA of WIA krijgen.
Dit inderdaad. Genoeg mensen die werkelijk niet kunnen werken, maar alsnog goedgekeurd worden.
TO met dit soort rel topics doe je mensen tekort die daadwerkelijk de eindjes aan elkaar moeten knopen met een WIA-IVA of bijstanduitkering. Deze mensen gaan jou tips geven terwijl jij overal een grap van maakt en alleen maar aandacht vraagt. Je spreekt jezelf overal tegen en er kan geen sprake zijn van een IVA situatie gezien je antwoorden. Ga eens leven.
To, je zit onwijs in de slachtofferrol en dat is begrijpelijk. Ik voelde me ook onwijs zielig. Ik studeerde 1 dag in de week duaal, werkte 4 dagen voor een leerlingsalaris en 4 maanden voordat ik af zou studeren en fulltime voor een echt salaris zou gaan werken, werd ik ziek.

Chronisch en progressief. Ik denderde in het begin keihard achteruit, tot de medicijnen aansloegen, maar toen was ik lichamelijk al een bejaarde. De medicijnen kunnen alleen achteruitgang remmen, ze maken me niet beter.

Als mijn ziekte 5 maanden later was gekomen, had ik mijn hele leven honderden euro's per maand meer gehad. Dat zuigt.

Maar daar kun je niet in blijven hangen. Je verpest daarmee het leven dat je nog hebt. Dankbaarheid is gepast. Er zijn maar een paar landen, waar ik met deze ziekte zo goed af ben, als ik nu.

Mijn medicijnen worden vergoed, ik krijg geld voor onderdak en eten. Als ik buiten west-europa ziek was geworden, had ik de rest van mn leven bij mijn moeder moeten wonen.

Ze grappen hier over je lichaam verkopen, maar dat had dan serieus een overweging moeten zijn.

Wees dankbaar dat je wieg hier stond. Je houdt je hand op, de reden maakt niet uit. Ik zou ook morgen weer gaan werken als ik dat kon, maarja ik kan het niet.
21-03-2019 01:05
Haha grapjas🤣🤣 maar je mag denken wat je wilt denken. Ik weet wel beter!!! Je moet niet gelijk zo dom oordelen!!!!!
Hap hap hap :popcorn:

De grapjas heb ik thuis gelaten vandaag. Ik heb de lolbroek aan.
Misschien helpt het je om de kosten in kaart te brengen die mensen hebben die 45 jaar lang 40 uur per week werken en die jij allemaal bespaart.

Nette kleding, stomerijkosten, reiskosten voor het deel dat niet vergoed wordt (en dat is steeds meer), de noodzaak om een fatsoenlijke auto te hebben die betrouwbaar is op dagelijks lange afstanden, dat kopje koffie/broodje op de zaak, uitjes met collega's, cadeautjes voor collega's, hogere telefoonkosten, opvangkosten voor de kinderen, huishoudelijke hulp, duurdere vakanties omdat ze minder planbaar zijn, vaker naar de kapper, etc. En hoewel het dan wellicht geen geld kost, realiseer je je dat heel veel werkende mensen, waaronder ikzelf, elke dag kort na 5.00 uur 's ochtends moeten opstaan om tegen half acht op hun werk te zijn en dan 's avonds om 18 uur weer thuis zijn? Die relaxte villa waar ik in woon, die zie ik alleen vanuit mijn bed, zeg maar.
anoniem_228669 wijzigde dit bericht op 21-03-2019 20:17
0.33% gewijzigd
Dropdrop schreef:
21-03-2019 10:24

Ze grappen hier over je lichaam verkopen, maar dat had dan serieus een overweging moeten zijn.

Daarmee wil ik zéker geen hele groepen wegzetten. Die opmerking is puur richting TO.

De verontwaardiging die ze uitstraalt over het feit dat ze wellicht van een laag inkomen moet rondkomen ergert me.
-jolijn- schreef:
21-03-2019 18:41
Misschien helpt het je om de kosten in kaart te brengen die mensen hebben die 45 jaar lang 40 uur per week hebben en die jij allemaal bespaart.

Nette kleding, stomerijkosten, reiskosten voor het deel dat niet vergoed wordt (en dat is steeds meer), de noodzaak om een fatsoenlijke auto te hebben die betrouwbaar is op dagelijks lange afstanden, dat kopje koffie/broodje op de zaak, uitjes met collega's, cadeautjes voor collega's, hogere telefoonkosten, opvangkosten voor de kinderen, huishoudelijke hulp, duurdere vakanties omdat ze minder planbaar zijn, vaker naar de kapper, etc. En hoewel het dan wellicht geen geld kost, realiseer je je dat heel veel werkende mensen, waaronder ikzelf, elke dag kort na 5.00 uur 's ochtends moeten opstaan om tegen half acht op hun werk te zijn en dan 's avonds om 18 uur weer thuis zijn? Die relaxte villa waar ik in woon, die zie ik alleen vanuit mijn bed, zeg maar.
Dit!
Mooi verwoord want ZO is het
Snoesje666 schreef:
21-03-2019 18:48
Daarmee wil ik zéker geen hele groepen wegzetten. Die opmerking is puur richting TO.

De verontwaardiging die ze uitstraalt over het feit dat ze wellicht van een laag inkomen moet rondkomen ergert me.
TO is een man, is al meerdere keren gezegd.
TO, je friend with benefits kan misschien wel financieel bijspringen?

Heb je uberhaupt al contact met het UWV gehad? Dat is toch de 1e stap.
En je hebt het over een toekomst met auto, kinderen etc kan dat allemaal als je nu op deze leeftijd al niks meer zegt te kunnen ?
En #doeslief tegen mensen die je advies geven ondanks dat ze aan je verhaal twijfelen !
kopjechino schreef:
21-03-2019 19:32
TO is een man, is al meerdere keren gezegd.
Dan kun je nog steeds een suikeroom/-tante vinden.
Snoesje666 schreef:
21-03-2019 20:24
Dan kun je nog steeds een suikeroom/-tante vinden.
haha I know maar omdat je het over 'ze' had.
Ik heb alleen de eerste bladzijde gelezen, dat was ergernis genoeg.
Wat heb je dan,TO?
Caracolita schreef:
21-03-2019 23:14
Wat heb je dan,TO?
Niet aangeboren hersenletsel geloof ik. To is hiermee bezig met een advocaat sinds 2 jaren. To vroeg zich laatst af of smartengeld/schadevergoeding ongeveer 1mio zou zijn, aangezien hij mbo heeft gedaan en hbo mee is gestopt, maar wel een hbo weer zou oppakken en *dusja, heel veel geld zou verdienen en nu dus niet meer!!
Abby83 schreef:
21-03-2019 23:29
Niet aangeboren hersenletsel geloof ik. To is hiermee bezig met een advocaat sinds 2 jaren. To vroeg zich laatst af of smartengeld/schadevergoeding ongeveer 1mio zou zijn, aangezien hij mbo heeft gedaan en hbo mee is gestopt, maar wel een hbo weer zou oppakken en *dusja, heel veel geld zou verdienen en nu dus niet meer!!
Dat was in het andere topic!

In dit topic is het een ‘rare ziekte’.
loisnvt schreef:
21-03-2019 23:40
Dat was in het andere topic!

In dit topic is het een ‘rare ziekte’.
dusja!!
bingo schreef:
22-03-2019 00:21
dusja!!

:hihi:
Kabritu schreef:
21-03-2019 10:16
TO met dit soort rel topics doe je mensen tekort die daadwerkelijk de eindjes aan elkaar moeten knopen met een WIA-IVA of bijstanduitkering. Deze mensen gaan jou tips geven terwijl jij overal een grap van maakt en alleen maar aandacht vraagt. Je spreekt jezelf overal tegen en er kan geen sprake zijn van een IVA situatie gezien je antwoorden. Ga eens leven.
Ik maak niemand belachelijk jongeman! Die andere mensen die zeggen ga je lichaam verkopen... die maken mensen belachelijk.... bedoel alsof ik hier zelf om gevraagd heb. Het antwoord is daarop NEEN!! Er zijn helaas veel mensen die kunnen werken maar het VERTIKKEN. dat is t m juist. Zelf wil ik werken maar dat lukt dus waarschijnlijk niet!!! Dusja en ik vind gewoon dat je recht hebt op een FATSOENLIJK LEVEN!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven