Geld & Recht alle pijlers

Iva uitkering

20-03-2019 00:46 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de iva uitkering: hoe werkt dat nou precies? Bedoel stel je wordt op jonge leeftijd afgekeurd bijvoorbeeld op 20 jarige leeftijd dankzij een rare ziekte en je kan niet meer werken en je hebt dus recht op een iva. Hoeveel zou dit bedrag dan worden? Ik heb gelezen dat het 75% van het laatst verdiente loon zal zijn. Wat uiteindelijk neer komt om ongeveer 60%! Maar als je een 40 jarige bent dan verdien je natuurlijk een stuk meer dan een student die alleen maar bijbaantjes heeft gehad! Oftewel wordt een jong persoon benadeeld voor de uitkering of dat niet? Want maak me er wel zorgen over wat natuurlijk begrijpelijk is. Want de kans is helaas aanwezig dat ik afgekeurd wordt :(( en als ze 75% van het minimumloon nemen dan heb je maar 200€ meer dan de bijstand ongeveer geloof ik of iets in die richting dan. Maar als je op 40 jarige leeftijd wordt afgekeurd en je verdiende voorheen als buschauffer bijvoorbeeld 3200€ per maand dan houd je daar laten we het voorzichtig zeggen wel 2000€ aan over denk ik. Of laten we het nog voorzichtiger pakken 1900€ aan over. Dus is 2x zoveel als een uitkering bijna. Tuurlijk ga je er als 40 jarige ook er enorm op achteruit maar toch. Van 1900 kan je opzich nog wel redelijk leven. Beter dan een uitkering. Dus ben erg benieuwd hoe ze dat allemaal berekenen! Kan er helaas niks op internet vinden :(

Kortom wordt een jong persoon benadeeld als die een iva uitkering krijgt in vergelijking met een 40-50 jarige bijvoorbeeld of dat niet? Ik hoop graag op duidelijke antwoorden. Bvd toppers!
Alle reacties Link kopieren
Tekst van het UWV wbt je uitkering meenemen naar het buitenland,
ws wordt je uitkering wel aangepast naar het niveau van het betreffende land:



Handhavingsverdrag: naar welke landen kan ik mijn uitkering meenemen?
Wilt u in het buitenland gaan wonen en heeft u een uitkering van UWV? Dan kunt u uw uitkering soms meenemen. Dat hangt af van de afspraken die Nederland met het land heeft gemaakt over het behouden van uw uitkering als in het buitenland gaat wonen.

Deze afspraken zijn voor elk land en voor elke uitkering anders. U kunt dit nagaan in het overzicht van landen waar u uw uitkering mee naartoe kunt nemen.

Is de hoogte van mijn uitkering altijd dezelfde?
Verhuist u naar een ander land en kunt u uw uitkering volgens het overzicht meenemen?
Dan is de uitkering in het buitenland niet altijd even hoog als de uitkering die u in Nederland kreeg.


Zolang u een loongerelateerde WGA-uitkering heeft, is de hoogte hetzelfde. Ontvangt u een vervolguitkering of gaat u deze ontvangen? Dan wordt die uitkering verlaagd met een ‘landenfactor’. Deze factor is het resultaat van de vergelijking tussen de kosten van het levensonderhoud in Nederland en het land waar u gaat wonen.
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
cavalier schreef:
23-03-2019 20:23
Tekst van het UWV wbt je uitkering meenemen naar het buitenland,
ws wordt je uitkering wel aangepast naar het niveau van het betreffende land:



Handhavingsverdrag: naar welke landen kan ik mijn uitkering meenemen?
Wilt u in het buitenland gaan wonen en heeft u een uitkering van UWV? Dan kunt u uw uitkering soms meenemen. Dat hangt af van de afspraken die Nederland met het land heeft gemaakt over het behouden van uw uitkering als in het buitenland gaat wonen.

Deze afspraken zijn voor elk land en voor elke uitkering anders. U kunt dit nagaan in het overzicht van landen waar u uw uitkering mee naartoe kunt nemen.

Is de hoogte van mijn uitkering altijd dezelfde?
Verhuist u naar een ander land en kunt u uw uitkering volgens het overzicht meenemen?
Dan is de uitkering in het buitenland niet altijd even hoog als de uitkering die u in Nederland kreeg.


Zolang u een loongerelateerde WGA-uitkering heeft, is de hoogte hetzelfde. Ontvangt u een vervolguitkering of gaat u deze ontvangen? Dan wordt die uitkering verlaagd met een ‘landenfactor’. Deze factor is het resultaat van de vergelijking tussen de kosten van het levensonderhoud in Nederland en het land waar u gaat wonen.
Dat zal TO niet leuk vinden.
Die zal waarschijnlijk vinden dat het juist hoger zou moeten zijn omdat je ook meer reiskosten hebt ivm familiebezoek Afbeelding

Maar met bijstand mag het helemaal niet. Max 4 weken per jaar.

( niet dat ik geld heb om überhaupt te gaan maar goed)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven