Geld & Recht alle pijlers

Iva uitkering

20-03-2019 00:46 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de iva uitkering: hoe werkt dat nou precies? Bedoel stel je wordt op jonge leeftijd afgekeurd bijvoorbeeld op 20 jarige leeftijd dankzij een rare ziekte en je kan niet meer werken en je hebt dus recht op een iva. Hoeveel zou dit bedrag dan worden? Ik heb gelezen dat het 75% van het laatst verdiente loon zal zijn. Wat uiteindelijk neer komt om ongeveer 60%! Maar als je een 40 jarige bent dan verdien je natuurlijk een stuk meer dan een student die alleen maar bijbaantjes heeft gehad! Oftewel wordt een jong persoon benadeeld voor de uitkering of dat niet? Want maak me er wel zorgen over wat natuurlijk begrijpelijk is. Want de kans is helaas aanwezig dat ik afgekeurd wordt :(( en als ze 75% van het minimumloon nemen dan heb je maar 200€ meer dan de bijstand ongeveer geloof ik of iets in die richting dan. Maar als je op 40 jarige leeftijd wordt afgekeurd en je verdiende voorheen als buschauffer bijvoorbeeld 3200€ per maand dan houd je daar laten we het voorzichtig zeggen wel 2000€ aan over denk ik. Of laten we het nog voorzichtiger pakken 1900€ aan over. Dus is 2x zoveel als een uitkering bijna. Tuurlijk ga je er als 40 jarige ook er enorm op achteruit maar toch. Van 1900 kan je opzich nog wel redelijk leven. Beter dan een uitkering. Dus ben erg benieuwd hoe ze dat allemaal berekenen! Kan er helaas niks op internet vinden :(

Kortom wordt een jong persoon benadeeld als die een iva uitkering krijgt in vergelijking met een 40-50 jarige bijvoorbeeld of dat niet? Ik hoop graag op duidelijke antwoorden. Bvd toppers!
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 20:43
TO heeft én geen baan/werkgever. Én is nog geen 2 jaar ziek.

De iva is dus totaal niet van toepassing.
Oh moet ze dan niet voor een wajong als ze nooit denkt te kunnen werken?
Ze moet zich nog even inlezen dus. En inderdaad to het leven is niet eerlijk maar wel heel fijn dat we hier in ieder geval een vangnet hebben.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
20-03-2019 20:39
Volgens mij krijg je bij een iva uitkering 75% van je laatst verdiende loon in het jaar voorafgaand aan je ziek worden.
Dus als je weinig gewerkt hebt zal dat niet veel zijn. Als je in dat laatste jaar maar 8 maanden gewerkt hebt bijvoorbeeld.
Dus oftewel als student wordt je keiheid in je poeperd genomen?? Om t zo maar te zeggen?? Oftewel keihard genaaid?? Wat een land zijn we..... belachelijk!!! Bedoel een student die werkt misschien 5-10u per week naast school en in de zomervakantie zoekt dje misschien een zomerbaan waar die wel fulltime kan werken. Hmmmm kut land
Sowieso is dit dezelfde to maar okay.

De WIA is een werknemersverzekering die je dus alleen krijgt als je gewerkt hebt. Je hebt een bijbaan (gehad) dus je krijgt een bedrag gebaseerd op dat inkomen. Dat zal inderdaad niet veel zijn maar het is beter dan niks.

Daarnaast zal je waarschijnlijk recht hebben op een wajong uitkering. bespreek dit met je advocaat of desnoods de gemeente ofzo.

Oneerlijk is het sowieso aangezien jij ziek bent en een ander niet. Het is ook oneerlijk dat mensen in Afrika worden geboren of verlamd zijn. Er steeds over klagen helpt niet.
Er zijn ook vast 40-ers die net 10 jaar parttime hebben gewerkt in verband met de kinderen en dan nog minder dan die 1200 krijgen aan iva-uitkering.
Die klagen dan wellicht dat jij het voordeel hebt dat je deze uitkering 20 jaar langer krijgt dan zij.

Het is heel naar voor je dat je ziek bent (wat heb je, als ik vragen mag?) en dat men inschat dat je dat voor de rest van je leven bent.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
20-03-2019 20:45
Oh moet ze dan niet voor een wajong als ze nooit denkt te kunnen werken?
Ze moet zich nog even inlezen dus. En inderdaad to het leven is niet eerlijk maar wel heel fijn dat we hier in ieder geval een vangnet hebben.
Klopt. Ze moet zich nog even inlezen ;-)

En ook wajong krijg je niet zomaar meer.

Het leven is gewoon niet eerlijk, gewoon doorgaan, niet klagen en verder gaan met je leven.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 20:43
TO heeft én geen baan/werkgever. Én is nog geen 2 jaar ziek.

De iva is dus totaal niet van toepassing.
Wel bijna als t goed is. Biina 2 jaar ziek dusja ga zo maar door.
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 20:48
Klopt. Ze moet zich nog even inlezen ;-)

En ook wajong krijg je niet zomaar meer.

Het leven is gewoon niet eerlijk, gewoon doorgaan, niet klagen en verder gaan met je leven.
Het is een hij trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:47
Dus oftewel als student wordt je keiheid in je poeperd genomen?? Om t zo maar te zeggen?? Oftewel keihard genaaid?? Wat een land zijn we..... belachelijk!!! Bedoel een student die werkt misschien 5-10u per week naast school en in de zomervakantie zoekt dje misschien een zomerbaan waar die wel fulltime kan werken. Hmmmm kut land
Je hebt nog nooit gewerkt! Echte baan. Dus dan hem je GEEN premie betaald.

Net als een zorgverzekering, betaal je GEEN premie, krijg je geen uitbetaling voor je zorg.

Als je geen premie betaald, heb je ook GEEN recht op IVA.

Je komt best dom over to.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
20-03-2019 20:48
Sowieso is dit dezelfde to maar okay.
dat je nog je best doet op een reactie...
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt 860 euro netto terwijl je nog nooit een echte baan hebt gehad.

Hoezo, slecht land?

Hou gewoon op de ZEIKEN.

Ik ken je niet. Maar je bent echt een niet mooi mens.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
20-03-2019 20:48
Sowieso is dit dezelfde to maar okay.

De WIA is een werknemersverzekering die je dus alleen krijgt als je gewerkt hebt. Je hebt een bijbaan (gehad) dus je krijgt een bedrag gebaseerd op dat inkomen. Dat zal inderdaad niet veel zijn maar het is beter dan niks.

Daarnaast zal je waarschijnlijk recht hebben op een wajong uitkering. bespreek dit met je advocaat of desnoods de gemeente ofzo.

Oneerlijk is het sowieso aangezien jij ziek bent en een ander niet. Het is ook oneerlijk dat mensen in Afrika worden geboren of verlamd zijn. Er steeds over klagen helpt niet.
Advocaat?? Huh heb je et een advocaat voor nodig om een wia te kunnen krijgen? Wat gek. Nog nooit van gehoord. Zal het eens googlen hoe en wat. Dat hoor je toch gewoon te kunnen krijgen als je in aanmerking daarvoor komt. En ja als ze een bijbaantje daar bij nemen dat is natuurlijk enorm unfair ofcourse. Zo werkt het niet vind ik!! Wat belachelijk allemaal. Waardeloos land is het ook indien het zo is!!!
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:49
Wel bijna als t goed is. Biina 2 jaar ziek dusja ga zo maar door.
Ben je 2 jaar ziek gemeld bij je bijbaan?

Hebben jij en je werkgever de stappen van de wet poortwachter door lopen?
Pinda-Kaas schreef:
20-03-2019 20:52
dat je nog je best doet op een reactie...
Ik vind het wel vermakelijk 😂😂
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:52
Advocaat?? Huh heb je et een advocaat voor nodig om een wia te kunnen krijgen? Wat gek. Nog nooit van gehoord. Zal het eens googlen hoe en wat. Dat hoor je toch gewoon te kunnen krijgen als je in aanmerking daarvoor komt. En ja als ze een bijbaantje daar bij nemen dat is natuurlijk enorm unfair ofcourse. Zo werkt het niet vind ik!! Wat belachelijk allemaal. Waardeloos land is het ook indien het zo is!!!
:nut: :@@: :hamer:

:bye: succes met je 'leven'
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 20:52
Je krijgt 860 euro netto terwijl je nog nooit een echte baan hebt gehad.

Hoezo, slecht land?

Hou gewoon op de ZEIKEN.

Ik ken je niet. Maar je bent echt een niet mooi mens.
Ja nu is het misschien mooi ja. Als ex student misschien. Maar toch je wordt ouder denk aan als je biivoorbeeld 30 bent en je hebt kinderen op de wereld gezet. Je wilt op den duur ook wel een koopwoning hebben he. En op vakantie gaan met je partner etc en gewoon nornaal kunnen leven. Van 800 nog wat kan je niet nornaal leven.... een fatsoenlijk huis betaal je al 700+ euro aan huur voor. Okay je kan misschien wel wel huursubsidie krijgen maar alsnog dan houd je van het bedrag maar 300 netto jn de maand over ongeveer. Nou daar moet nog gwl vanaf ongeveer 100€ per maand. En je hebt een telefoonabbo laten we zeggen 50€ pm plus tv en internet wat ook al gauw 50€ is nou voor 100€ kan je misschien 1 week leven. Thats it. Je moet misschien eens verder kijken dan dst he neus lang is. En owja dan nog zorgpremie van 30€ wat je zelf moet betalen. Dus zorgpremie - toeslag is dat. Dan moet je 30€ ongeveer uit eigen zal betalen dusjaa het gaat krapaan hooor. Een partner kan je niet onderhouden. Nieuwe kleren kan je ook niet eens kopen. En op vakantie gaan ook niet...... dusja waardeloos land is het weer
Pinda-Kaas schreef:
20-03-2019 20:52
dat je nog je best doet op een reactie...
Ja weet je, als het echt is, ik vind het best sneu. En het is echt allemaal niet zo makkelijk geregeld met uitkeringen e.d. dat heb ik zelf ook gemerkt. Als je dan niemand hebt die je helpt, ouders of vrienden, dan kan het allemaal best wel verwarrend zijn. Dus ja ik vind het zielig en hoop gewoon dat hij oprecht wat doet met de reacties.
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:52
Advocaat?? Huh heb je et een advocaat voor nodig om een wia te kunnen krijgen? Wat gek. Nog nooit van gehoord. Zal het eens googlen hoe en wat. Dat hoor je toch gewoon te kunnen krijgen als je in aanmerking daarvoor komt. En ja als ze een bijbaantje daar bij nemen dat is natuurlijk enorm unfair ofcourse. Zo werkt het niet vind ik!! Wat belachelijk allemaal. Waardeloos land is het ook indien het zo is!!!
Nou je had het in je vorige topic over een advocaat dus ik ging er vanuit dat je die had.
Maar mocht je serieus zijn: een WIA uitkering moet je aanvragen bij het UWV.
kopjechino schreef:
20-03-2019 20:58
Ja weet je, als het echt is, ik vind het best sneu. En het is echt allemaal niet zo makkelijk geregeld met uitkeringen e.d. dat heb ik zelf ook gemerkt. Als je dan niemand hebt die je helpt, ouders of vrienden, dan kan het allemaal best wel verwarrend zijn. Dus ja ik vind het zielig en hoop gewoon dat hij oprecht wat doet met de reacties.

Joh, dit is gewoon een reltopic evenals zijn andere topic ‘schadevergoeding’.
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:57
Ja nu is het misschien mooi ja. Als ex student misschien. Maar toch je wordt ouder denk aan als je biivoorbeeld 30 bent en je hebt kinderen op de wereld gezet. Je wilt op den duur ook wel een koopwoning hebben he. En op vakantie gaan met je partner etc en gewoon nornaal kunnen leven. Van 800 nog wat kan je niet nornaal leven.... een fatsoenlijk huis betaal je al 700+ euro aan huur voor. Okay je kan misschien wel wel huursubsidie krijgen maar alsnog dan houd je van het bedrag maar 300 netto jn de maand over ongeveer. Nou daar moet nog gwl vanaf ongeveer 100€ per maand. En je hebt een telefoonabbo laten we zeggen 50€ pm plus tv en internet wat ook al gauw 50€ is nou voor 100€ kan je misschien 1 week leven. Thats it. Je moet misschien eens verder kijken dan dst he neus lang is. En owja dan nog zorgpremie van 30€ wat je zelf moet betalen. Dus zorgpremie - toeslag is dat. Dan moet je 30€ ongeveer uit eigen zal betalen dusjaa het gaat krapaan hooor. Een partner kan je niet onderhouden. Nieuwe kleren kan je ook niet eens kopen. En op vakantie gaan ook niet...... dusja waardeloos land is het weer
Ik wou dat we op mensen mochten stemmen, die we dan uit ons land gingen zetten.
een hypotheek krijgen met een IVA gaat sowieso niet gemakkelijk worden
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
20-03-2019 20:58
Ja weet je, als het echt is, ik vind het best sneu. En het is echt allemaal niet zo makkelijk geregeld met uitkeringen e.d. dat heb ik zelf ook gemerkt. Als je dan niemand hebt die je helpt, ouders of vrienden, dan kan het allemaal best wel verwarrend zijn. Dus ja ik vind het zielig en hoop gewoon dat hij oprecht wat doet met de reacties.
Ik ga zeker alles uitvogelen. Maar het doet me wel enorm pijn in mn hart dat je als jong persoon die misschien nog wel 60 jaar te leven hebt zo enorm benadeeld wordt. Bedoel vraag je zelf om een ziekte waardoor je niet kan werken?? Nou dacht het dus eventjes niet!! Dusja er moet maar snel wat verandering komen bij die kut politiek rechtsystemen. Nee dit kan zo niet meer vind ik!! Bedoel hoe kan je nou een berekening maken op iemand die tevens student is en een bijbaantje hebt en daar een klein bedragje wat misschien 150€ is toedienen aan die man. Nou dat js enorm onmenselijk! Nee ik kan hier niet bij met mn hoofd!!
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 21:03
Ik ga zeker alles uitvogelen. Maar het doet me wel enorm pijn in mn hart dat je als jong persoon die misschien nog wel 60 jaar te leven hebt zo enorm benadeeld wordt. Bedoel vraag je zelf om een ziekte waardoor je niet kan werken?? Nou dacht het dus eventjes niet!! Dusja er moet maar snel wat verandering komen bij die kut politiek rechtsystemen. Nee dit kan zo niet meer vind ik!! Bedoel hoe kan je nou een berekening maken op iemand die tevens student is en een bijbaantje hebt en daar een klein bedragje wat misschien 150€ is toedienen aan die man. Nou dat js enorm onmenselijk! Nee ik kan hier niet bij met mn hoofd!!
Tuurlijk heb jij niet om deze ziekte gevraagd, maar weet je nu al concreet hoeveel je gaat krijgen dan? Want je roept allemaal verschillende dingen. Je hebt het over smartengeld en schadevergoeding, dat is een eenmalig bedrag. Wat is de status daarvan dan? Want het ongeluk is bijna 2 jaar geleden gebeurd?
Je hebt een bijbaan gehad dus je krijgt op basis van dat bedrag een uitkering. Daar moet je hartstikke blij mee zijn want andere mensen krijgen misschien wel niks. Andere mensen zijn misschien al hun hele leven ziek en hebben helemaal niet kunnen werken.
Als die uitkering dan is afgelopen dan krijg je waarschijnlijk Wajong, nu weet ik niet precies hoeveel dit is maar ik ken mensen van jouw leeftijd die een Wajong-uitkering krijgen en prima kunnen rondkomen.

Dus: wees eens niet zo kwaad op de hele wereld en probleem oplossingsgericht te denken. Je had ook dood kunnen zijn...
Je partner kan jóu misschien wel onderhouden.

Een aanzienlijk deel van de Nederlanders heeft géén koopwoning. Dat is voorbehouden aan mensen die een hypotheek kunnen krijgen die past bij het huis dat zij zouden willen aanschaffen. Een groot deel van de groep mensen die geen hypotheek kan krijgen werkt fulltime of parttime. Dus daarin word je niet benadeeld. Je valt alleen binnen die groep.

Huursubsidie bestaat volgens mij al heel lang niet meer.

Er zijn tegenwoordig zelfs heel veel tweeverdieners met slechtverdienende banen die na hun vaste lasten nog maar een paar honderd euro per maand over hebben om van rond te komen.

Veel mensen kunnen maar eens in de zoveel jaar op een budgetvakantie. Het leven is voor heel veel mensen hard, dat geldt niet alleen voor mensen die op jonge leeftijd ziek worden.
-jolijn- schreef:
20-03-2019 21:12
Huursubsidie bestaat volgens mij al heel lang niet meer.
Ja hoor in Nederland wel!
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-03-2019 21:00
Joh, dit is gewoon een reltopic evenals zijn andere topic ‘schadevergoeding’.
Waar heb je het over? Geef je nou echt een oordel al veel te gauw en zeg je nou echt dat ik kennelijk iemand anders ben op die forum?? Je moet niet zo snel oordelen! Is nergens voor nodig!! Als je echt met harde bewijzen komt is het anders maar die heb je niet!! En is het gek dat er meerdere mensen hier over nadenken en er mee te maken krijgen? In dit land wonen 17 miljoen mensen dusja. Bedoel vind het wel typisch wat je nu allemaal zegt. Beetje jammer weer. Beetje over iemand een verkeerd oordeel vellen. Beetje jammer dit....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven