Geld & Recht alle pijlers

Iva uitkering

20-03-2019 00:46 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de iva uitkering: hoe werkt dat nou precies? Bedoel stel je wordt op jonge leeftijd afgekeurd bijvoorbeeld op 20 jarige leeftijd dankzij een rare ziekte en je kan niet meer werken en je hebt dus recht op een iva. Hoeveel zou dit bedrag dan worden? Ik heb gelezen dat het 75% van het laatst verdiente loon zal zijn. Wat uiteindelijk neer komt om ongeveer 60%! Maar als je een 40 jarige bent dan verdien je natuurlijk een stuk meer dan een student die alleen maar bijbaantjes heeft gehad! Oftewel wordt een jong persoon benadeeld voor de uitkering of dat niet? Want maak me er wel zorgen over wat natuurlijk begrijpelijk is. Want de kans is helaas aanwezig dat ik afgekeurd wordt :(( en als ze 75% van het minimumloon nemen dan heb je maar 200€ meer dan de bijstand ongeveer geloof ik of iets in die richting dan. Maar als je op 40 jarige leeftijd wordt afgekeurd en je verdiende voorheen als buschauffer bijvoorbeeld 3200€ per maand dan houd je daar laten we het voorzichtig zeggen wel 2000€ aan over denk ik. Of laten we het nog voorzichtiger pakken 1900€ aan over. Dus is 2x zoveel als een uitkering bijna. Tuurlijk ga je er als 40 jarige ook er enorm op achteruit maar toch. Van 1900 kan je opzich nog wel redelijk leven. Beter dan een uitkering. Dus ben erg benieuwd hoe ze dat allemaal berekenen! Kan er helaas niks op internet vinden :(

Kortom wordt een jong persoon benadeeld als die een iva uitkering krijgt in vergelijking met een 40-50 jarige bijvoorbeeld of dat niet? Ik hoop graag op duidelijke antwoorden. Bvd toppers!
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
20-03-2019 21:17
Ja hoor in Nederland wel!
Nee hoor. Is jaren geleden al afgeschaft.
Nummer*Zoveel schreef:
20-03-2019 21:20
Nee hoor. Is jaren geleden al afgeschaft.
Oh oeps ik las huurtoeslag ipv huursubsidie, mijn fout!
Huurtoeslag bestaat nog wel gewoon.
Er zijn niet veel mensen die dusja zo gebruiken als jij, dusja. En het staat je vrij om te emigreren, als je dit zo’n kutland vind omdat je de rest van je leven een uitkering krijgt waar je van kunt leven. En ja, je zult op je portemonnee moeten letten, maar er zijn heel veel mensen onder die 17 miljoen die dat moeten doen. En genaaid ben je door je ziekte/ ongeluk .
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
20-03-2019 21:02
een hypotheek krijgen met een IVA gaat sowieso niet gemakkelijk worden
Nee precies dus als je jong ziek wordt heb je niks meer aan het leven en wordt je dus finaal genaaid door de overheid? Daar komt het dus op neer. Dus ze vragen er in andere woorden meer om zo van kan je niet gewoon een einde aan je leven maken?? Daar komt het meer op neer als ik het zo allemaal lees!!
Wat is er mis met een huis huren dan?
Alle reacties Link kopieren
Wat stel jij dan voor TO?
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:57
dusja waardeloos land is het weer
Ik stel voor dat je verhuist naar een land waar je meer krijgt. Als je dat land gevonden hebt, laat je het hier dan nog even weten voor de mensen die daar ook hun voordeel mee kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 21:18
Waar heb je het over? Geef je nou echt een oordel al veel te gauw en zeg je nou echt dat ik kennelijk iemand anders ben op die forum?? Je moet niet zo snel oordelen! Is nergens voor nodig!! Als je echt met harde bewijzen komt is het anders maar die heb je niet!! En is het gek dat er meerdere mensen hier over nadenken en er mee te maken krijgen? In dit land wonen 17 miljoen mensen dusja. Bedoel vind het wel typisch wat je nu allemaal zegt. Beetje jammer weer. Beetje over iemand een verkeerd oordeel vellen. Beetje jammer dit....
je vergeet alleen ff dat je onder deze nick ook over je ongeluk en je hersenletsel hebt geschreven
bovendien doe je niet eens je best om ook maar iets aan je schrijfwijze te veranderen
dan kan je het net in dit topic even een rare ziekte noemen maar het is gewoon overduidelijk
nu weet ik wel dat jij ervan overtuigd bent dat we allemaal een stelletje kortpittige huisvrouwtjes zijn die de mulo nog niet hebben kunnen afmaken en dat we het niet door zouden hebben
daar heb je onder je andere nick namelijk ook uitgebreid een topic met een poll over geopend
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
20-03-2019 21:31
Wat stel jij dan voor TO?
Nou op zn minst gewoon een eerlijk bedrag: kijk wat voor studie diegene en afgerond heeft bijvoorbeeld en doet. Neem daar het gemiddelde vsn wat je jn je leven verdient. En daar dan eens 60% ofzo van. Of op zn minst 50+% dan lijkt me het wel zo eerlijkst. Plus ik vind gewoon dat je hoe ouder wordt des ter meer je hoort te kunnen en mogen ontvangen incl inflatie meenemen. Bedoel als je een baan hebt en je vergelijkt je baan met iemand die 10 jaar ervaring heeft, natuurlijk zit er een groot verschil in tussen de inkomsten dusja je groeit na mate je langer werkt dusja. Iets in die richting. Dus laten we zeggen je komt uit gemiddeld in je hele leven op laten we een gek getal noemen 4000€ dat je daar dan ongeveer 55%+ van krijgt dus dat je daar ongeveer 2000€+ aan overhoud zodat je nog wel een normaal leven kan lijden!!!! Bedoel er is natuurlijk een groot verschil tussen de mensen die niet willen werken en die niet kunnen werken!! Dat is t m juist. Bedoel het liefst studeer ik nu full time en daarna werk ik 40u in de week tot aan mn pensioen. Maarja dat lukt dus waarschijnlijk niet dankzij een ziekte dus ik vind niet dat je leven ten koste moet gaan van een ziekte!!!!!
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
20-03-2019 21:28
Wat is er mis met een huis huren dan?
Nou niet heel veel maar toch. Je gooit elke maand geld weg! Je hebt er niks aan. Plus meestal kom je in een tokkie buurt terecht waar je je gewoon niet thuis voelt. Dusja dat is t m juist. Zoek de documentaire of serie probleemwijken maar eens op op youtube. Dan weer je precies in welke buurten je terecht komt. Want ja je kan geen fatsoenlijk huis huren van 1000€ per maand in een nette buurt. Nee dat lukt niet. Ja of je moet in een klein dorp willen wonen waar niks is dan kan je misschien nog wel een leuk huisje huren van 700€ maar toch dan heb je ook nog andere kosten. Denk aan auto bv want meeste kleine dorpen hebben nog steeds geen supermarkt om je dagelijkse boodschappen te kunnen doen! Plus als ze die hebben is het een buurtsuper die rete duur is dusja daar schiet je ook niks mee op he
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 21:49
Nou niet heel veel maar toch. Je gooit elke maand geld weg! Je hebt er niks aan. Plus meestal kom je in een tokkie buurt terecht waar je je gewoon niet thuis voelt. Dusja dat is t m juist. Zoek de documentaire of serie probleemwijken maar eens op op youtube. Dan weer je precies in welke buurten je terecht komt. Want ja je kan geen fatsoenlijk huis huren van 1000€ per maand in een nette buurt. Nee dat lukt niet. Ja of je moet in een klein dorp willen wonen waar niks is dan kan je misschien nog wel een leuk huisje huren van 700€ maar toch dan heb je ook nog andere kosten. Denk aan auto bv want meeste kleine dorpen hebben nog steeds geen supermarkt om je dagelijkse boodschappen te kunnen doen! Plus als ze die hebben is het een buurtsuper die rete duur is dusja daar schiet je ook niks mee op he
Ik woon in een sociale huurwoning in een normale buurt, je overdrijft echt hoor. En je hebt ook gewoon huurwoningen in Groningen onder de € 1000, gewoon goed zoeken,

Mag jij wel autorijden met je aandoening?
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 21:44
dus ik vind niet dat je leven ten koste moet gaan van een ziekte!!!!!
Maar ja weet je dat is wel gewoon wat een ziekte doet met je lichaam en met je leven. Dat is gewoon zo. En er is niets mis mee om gewoon tussen de € 1000 en € 2000 euro te verdienen. Stel je verwachtingen omlaag en probeer gewoon een sugarmommy te vinden :P.
Ik zou zeggen zoek een rijke vrouw en wordt huisman, probleem opgelost. Moet je nog wel wat vriendelijker worden om beter in de markt te liggen.
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:57
Ja nu is het misschien mooi ja. Als ex student misschien. Maar toch je wordt ouder denk aan als je biivoorbeeld 30 bent en je hebt kinderen op de wereld gezet. Je wilt op den duur ook wel een koopwoning hebben he. En op vakantie gaan met je partner etc en gewoon nornaal kunnen leven. Van 800 nog wat kan je niet nornaal leven.... een fatsoenlijk huis betaal je al 700+ euro aan huur voor. Okay je kan misschien wel wel huursubsidie krijgen maar alsnog dan houd je van het bedrag maar 300 netto jn de maand over ongeveer. Nou daar moet nog gwl vanaf ongeveer 100€ per maand. En je hebt een telefoonabbo laten we zeggen 50€ pm plus tv en internet wat ook al gauw 50€ is nou voor 100€ kan je misschien 1 week leven. Thats it. Je moet misschien eens verder kijken dan dst he neus lang is. En owja dan nog zorgpremie van 30€ wat je zelf moet betalen. Dus zorgpremie - toeslag is dat. Dan moet je 30€ ongeveer uit eigen zal betalen dusjaa het gaat krapaan hooor. Een partner kan je niet onderhouden. Nieuwe kleren kan je ook niet eens kopen. En op vakantie gaan ook niet...... dusja waardeloos land is het weer
Ik adviseer je naar een land te gaan waar het beter geregeld is dan hier.

Denk niet dat je het gaat vinden.

Ik ben ook chronisch ziek. Ben 47 en leef al 14 jaar van de bijstand.

Leuk? Nee!
Maar damn wat ben ik dankbaar dat ik in NL woon!

Als ik überhaupt nog geleefd had was dat op straat geweest. Mijn kind was niet meer bij mij geweest.

Is het fijn allemaal.. Nee!
Mag je balen van je situatie.. Tuurlijk.

Ik ben het af en toe spuugzat! Maar realiseer me wel altijd dat het echt veel slechter had gekunt.

Nederland een waardeloos land noemen.. Succes met vinden van een beter land!
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
20-03-2019 22:06
Ik woon in een sociale huurwoning in een normale buurt, je overdrijft echt hoor. En je hebt ook gewoon huurwoningen in Groningen onder de € 1000, gewoon goed zoeken,

Mag jij wel autorijden met je aandoening?
Heb je misschien wel ja maar dan kom je natuurlijk wel in de vele mindere buurten terecht. Dat is t m juist. Je wilt nog wel veilig oo straat kunnen rondlopen etc etc en gewoon normaal buiten kunnen zitten in je woning als het geen flat wordt. Dusjaa valt vies tegen hoor!!! Ken ook iemand die is al een jaar aan het zoeken. Zonder succes....... al die woningcoorperaties daar moet je lang voor ingeschreven staan dusja dan ben je zo 10 jaar verder helaas.....
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 22:33
Heb je misschien wel ja maar dan kom je natuurlijk wel in de vele mindere buurten terecht. Dat is t m juist. Je wilt nog wel veilig oo straat kunnen rondlopen etc etc en gewoon normaal buiten kunnen zitten in je woning als het geen flat wordt. Dusjaa valt vies tegen hoor!!! Ken ook iemand die is al een jaar aan het zoeken. Zonder succes....... al die woningcoorperaties daar moet je lang voor ingeschreven staan dusja dan ben je zo 10 jaar verder helaas.....
Ik woon helemaal niet in een veel mindere buurt, het is echt een prima buurt en ik kan gewoon veilig rondlopen. Je hebt ook loting en direct kans woningen, zo heb ik in een paar maanden een huis gevonden... je moet er wel wat voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren
benmamma schreef:
20-03-2019 22:31
Ik adviseer je naar een land te gaan waar het beter geregeld is dan hier.

Denk niet dat je het gaat vinden.

Ik ben ook chronisch ziek. Ben 47 en leef al 14 jaar van de bijstand.

Leuk? Nee!
Maar damn wat ben ik dankbaar dat ik in NL woon!

Als ik überhaupt nog geleefd had was dat op straat geweest. Mijn kind was niet meer bij mij geweest.

Is het fijn allemaal.. Nee!
Mag je balen van je situatie.. Tuurlijk.

Ik ben het af en toe spuugzat! Maar realiseer me wel altijd dat het echt veel slechter had gekunt.

Nederland een waardeloos land noemen.. Succes met vinden van een beter land!
Hmm dit is misschien een idee: Heeft u een Ziektewet-uitkering en bent u van plan naar het buitenland te gaan? Afhankelijk van uw situatie kunt u uw uitkering meenemen. lees ik op de site van de overheid. Dus dan kan je prima in spanje of griekenland oftewel een lang gaan wonen waar het leven een stuk goedkoper is dsn in nederland! Misschien is dit de enigste oplossing voor een fatsoenlijk leven. Neem bv griekenland. Het leven is daar een stuk goedkoper vermoed ik plus ja ook nog eens mooi weer erbij wat tevens goed is voor je gezondheid. Nou ga zo maar door!
Alle reacties Link kopieren
.
anna_c wijzigde dit bericht op 20-03-2019 22:49
Reden: Ik zei TO niet om zich heen te trappen, maar dat deed ik zelf eigenlijk ook. Sorry.
99.69% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 22:38
Hmm dit is misschien een idee: Heeft u een Ziektewet-uitkering en bent u van plan naar het buitenland te gaan? Afhankelijk van uw situatie kunt u uw uitkering meenemen. lees ik op de site van de overheid. Dus dan kan je prima in spanje of griekenland oftewel een lang gaan wonen waar het leven een stuk goedkoper is dsn in nederland! Misschien is dit de enigste oplossing voor een fatsoenlijk leven. Neem bv griekenland. Het leven is daar een stuk goedkoper vermoed ik plus ja ook nog eens mooi weer erbij wat tevens goed is voor je gezondheid. Nou ga zo maar door!
Je uitkering wordt aangepast naar het leefniveau van het land waar je heen gaat dacht ik. Anders kan je leuk naar een heel arm land om de rijkaard uit te gaan hangen.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Na het andere topic gelezen te hebben; overduidelijk dezelfde TO.

Een combinatie van triestheid en hilariteit.
bingo wijzigde dit bericht op 20-03-2019 23:12
26.14% gewijzigd
AllyMcBeal schreef:
20-03-2019 22:45
Je uitkering wordt aangepast naar het leefniveau van het land waar je heen gaat dacht ik. Anders kan je leuk naar een heel arm land om de rijkaard uit te gaan hangen.
Klopt.

Mijn reactie was ook anders bedoeld. Naar een ander land met de daar geldende voorzieningen.
Maar dat is te min voor TO.
Villa, leuk inkomen, auto, vakanties. Leuke dingen kunnen doen. 1 keer in de zoveel tijd je huis volledig nieuw inrichten.

Marktplaats is voor tokkies namelijk.

En dat allemaal op kosten van de maatschappij want hij kan er ook niks aan doen dat hij ziek is en hij heeft ook rechten. Iig meer dan tokkies.

Ik zou het ook best willen hoor. Droom ook van een vakantie. Dus begrijp het wel een beetje. De frustratie van ziek zijn. Dat is ook gewoon kut.
Maar het is wel puur mazzel dat je ziek bent geworden terwijl je in NL woont. Dat kon slechter
Krijg je minder dan iemand die lang gewerkt heeft en veel heeft bijgedragen? Ja

Word je benadeeld? Nee

Wees blij dat je in een land leeft waar er voor je gezorgd wordt als je niet kunt werken. In de meeste landen mag je het lekker zelf uitzoeken en je handen ophouden bij familie of op straat.

Misschien kan je nooit een huis kopen en 4 weken op vakantie naar Zuid-Afrika en daar mag je rustig van balen. Maar besef je wel dat dat voor heel veel mensen geldt. Ook voor mensen die wel werken. Zijn zij ook een slachtoffer van de staat? Of heb jij een monopolie op die titel?

En hou alsjeblieft op met je ghetto en armoede blabla want je hebt van beide concepten echt geen enkele notie.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
20-03-2019 22:45
Je uitkering wordt aangepast naar het leefniveau van het land waar je heen gaat dacht ik. Anders kan je leuk naar een heel arm land om de rijkaard uit te gaan hangen.
Ik kan nergens lezen dat het aangepast worst. Volgens mij blijft het bedrag gewoon hetzelfde!😉 dat zou een mooie boel zijn als het ook nog enorm verminderd wordt. T zou kunnen maar lijkt me abnormaal indien het zo is. Nee lijkt me sterk. Je kan het tevens ook niet naar alle landen meenemen alleen waar nederland een vedrag meeheeft! Dusja ik zie dat allemaal vrij gunstig is. Mag ook wel. Iedereen die hoe dan ook ziek is heeft nog wel het recht op een mooi en fatsoenlijk leven vind ik!!! Het wil niet zeggen dst iemand helemaal niks waard meer is en dat diegene er eigenlijk maar een einde aan zijn of haar leven moet maken. Nee dat lijkt me belachelijk!!!!
Alle reacties Link kopieren
bingo schreef:
20-03-2019 23:11
Na het andere topic gelezen te hebben; overduidelijk dezelfde TO.

Een combinatie van triestheid en hilariteit.
Haha grapjas🤣🤣 maar je mag denken wat je wilt denken. Ik weet wel beter!!! Je moet niet gelijk zo dom oordelen!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
20-03-2019 23:17
Krijg je minder dan iemand die lang gewerkt heeft en veel heeft bijgedragen? Ja

Word je benadeeld? Nee

Wees blij dat je in een land leeft waar er voor je gezorgd wordt als je niet kunt werken. In de meeste landen mag je het lekker zelf uitzoeken en je handen ophouden bij familie of op straat.

Misschien kan je nooit een huis kopen en 4 weken op vakantie naar Zuid-Afrika en daar mag je rustig van balen. Maar besef je wel dat dat voor heel veel mensen geldt. Ook voor mensen die wel werken. Zijn zij ook een slachtoffer van de staat? Of heb jij een monopolie op die titel?

En hou alsjeblieft op met je ghetto en armoede blabla want je hebt van beide concepten echt geen enkele notie.
Dat wordt je benadeeld nee moet JA zijn!! Foutje van je denk ik maar kan gebeuren op een late avond. Ik vergeet het je!! Zo ben ik dan ook wel weer haha :) maar toch tuurlijk wordt je benadeeld. Bedoel het wil niet zo zeggen dat als je op 18 jarige leeftijd bijvoorbeeld ernstig ziek bent dat je geen fatsoenlijk christelijk leven meer mag lijden...... nee ik vind dat iedereen een fatsoenlijk leven hoort te mogen lijden!!! Daar mag wel eens een verandering komen over hoe die ambtenaren denken!!!

Bedoel t is toch niet normaal dat je het als 23 jarige tot aan je dood met een zielig bedragje van 900€ moet doen ipv dat iemand die op 40 jarige leeftijd ziek wordt het met een bedrag van 1800/2200 ofzo kan doen om maar een getal te noemen. Nee dat verschil is te groot en onfatsoenlijk!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven