Geld & Recht alle pijlers

Kattenluik verkeerd gemonteerd, nu defect

24-02-2021 21:53 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Meningen (en het liefst oplossingen) gevraagd. Vanavond heeft een kennis (met eigen klusbedrijf) mijn kattenluik in de achterdeur gemonteerd. Tegen vriendentarief. Het kattenluik werkt op chip. Ik heb vooraf mijn kat haar chip geïnstalleerd, werkte prima. Bij het monteren vroeg ik hem of hij de handleiding nodig had, maar dat was niet het geval. Appeltje eitje, dit had hij al zo vaak gedaan. Het ging ook allemaal prima. Stuk uit de deur gezaagd, kattenluik geplaatst, tunnel afgezaagd, achterkant geplaatst, klaar.

Zojuist wil ik mijn kat het kattenluik laten gebruiken; chiplezer reageert niet dus luik gaat niet open. Opnieuw geprobeerd te installeren, chip wordt niet geregistreerd. Ik bekijk het luik van buitenaf; de achterkant sluit helemaal niet aan op het luik. Ik bekijk de handleiding; de achterkant had over de tunnel geplaatst moeten worden. Niet worden afgezaagd. Dus a. de achterkant zit er meer voor de vorm op, b. de uitsparing in mijn deur (= van binnen onbewerkt hout) is nu blootgesteld aan vocht/regen maar bovenal c. de chiplezer doet het nu niet meer, dus het kattenluik werkt niet meer zoals het moet.

Kattenluik á €65 en vriendentarief á €30. Wat is de eerlijkste oplossing?
mcsteamy wijzigde dit bericht op 24-02-2021 21:56
4.81% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Heb je er batterijen in gedaan? En goed?

Gewoon even het luik wat strakker op de deur schroeven. Dat het Luik niet werkt ligt niet daaraan.
Heeft handige kennis al een oplossing aangedragen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je de tegenpartij niet met een oplossing komen?
drominique schreef:
24-02-2021 21:56
Waarom laat je de tegenpartij niet met een oplossing komen?
Tegenpartij? Een vriend. Bel eerst de service van het luik eens.
Alle reacties Link kopieren
Als je met een beunhaas in zee gaat heb je geen garantie.
Nieuwe achterdeur kopen.
Maar ik snap t niet, mijn man met 2 linkerhanden heeft dit zelf gedaan. Er zit een mal bij, aftekenen, zagen, klaar.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 24-02-2021 21:58
0.25% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
24-02-2021 21:55
Heb je er batterijen in gedaan? En goed?

Gewoon even het luik wat strakker op de deur schroeven. Dat het Luik niet werkt ligt niet daaraan.

Ja, batterijen zitten erin. Bij ingedrukt houden van de registratieknop gaat het geheel ook knipperen, maar ik kan mijn kat haar chip vol tegen de bovenkant aanduwen en nog wordt deze niet geïnstalleerd. Bij het installeren voorafgaand aan het plaatsen reageerde de sensor al toen ze met haar hoofd half de tunnel in ging. Kleine toevoeging nog op de OP: in de handleiding staat dat de achterkant over de tunnel heen geplaatst moet worden en dus niet worden afgezaagd. Strakker op de deur schroeven kan niet, het luik zit aan alle kanten goed tegen de deur aan.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
24-02-2021 21:57
Ja, batterijen zitten erin. Bij ingedrukt houden van de registratieknop gaat het geheel ook knipperen, maar ik kan mijn kat haar chip vol tegen de bovenkant aanduwen en nog wordt deze niet geïnstalleerd. Bij het installeren voorafgaand aan het plaatsen reageerde de sensor al toen ze met haar hoofd half de tunnel in ging. Kleine toevoeging nog op de OP: in de handleiding staat dat de achterkant over de tunnel heen geplaatst moet worden en dus niet worden afgezaagd. Strakker op de deur schroeven kan niet, het luik zit aan alle kanten goed tegen de deur aan.
Maar in de tunnel zelf zit niets. Zit de chip wel op de goede plek bij je kat? Service van het luik al gebeld?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-02-2021 21:57
Als je met een beunhaas in zee gaatm heb je geen garantie.
Nieuwe achterdeur kopen.
Maar ik snap t niet, mijn man met 2 linkerhanden heeft dit zelf gedaan. Er zit een mal bij, aftekenen, zagen, klaar.

Probleem lijkt te zijn dat hij de tunnel ook heeft afgezaagd, dat had volgens de handleiding niet gemoeten. Met de deur is niets mis.
Ik heb het hem net laten weten, wacht nog op zijn reactie. In de tussentijd wil ik vast nadenken over een passende oplossing.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
24-02-2021 21:59
Maar in de tunnel zelf zit niets. Zit de chip wel op de goede plek bij je kat? Service van het luik al gebeld?

De sensoren zitten in de tunnel. Dat zorgt ervoor dat de sluiting omlaag gaat als de kat haar hoofd in de tunnel steekt.
Wat ik al zei: het kattenluik werkte voorafgaand aan de plaatsing wel. Toen ging de sluiting wel omlaag als ze haar hoofd in de tunnel stak. Advies is namelijk om de chip eerst te installeren en dan het luik te plaatsen. Dat heb ik ook gedaan, maar nu wordt haar chip niet meer herkend.

Nee, kattenluik zit er net een uur in, dat kan morgen pas.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 24-02-2021 22:01
28.18% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Is er dan niet iets doorgezaagd waardoor het ding nu niet meer open gaat?

Had je trouwens zelf vooraf de handleiding voor installatie in de deur doorgelezen?
Alle reacties Link kopieren
Maar hij heeft dus het luik afgezaagd? Dat is gewoon knullig. Als hij een nieuwe koopt, zou je het nu wel zelf erin moeten kunnen zetten, het zagen en boren is gedaan. Misschien kun je dat voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
24-02-2021 22:00
Is er dan niet iets doorgezaagd waardoor het ding nu niet meer open gaat?

Had je trouwens zelf vooraf de handleiding voor installatie in de deur doorgelezen?

Daar lijkt het op.

Jawel, maar ik ben niet zo'n klusheld, daarom heb ik het hem gevraagd. Hij heeft zelf drie kattenluiken in huis. Toen hij zei dat de tunnel te lang was voor mijn deur en hij deze moest afzagen twijfelde ik daar niet aan.

OohBoy schreef:
24-02-2021 22:00
Maar hij heeft dus het luik afgezaagd? Dat is gewoon knullig. Als hij een nieuwe koopt, zou je het nu wel zelf erin moeten kunnen zetten, het zagen en boren is gedaan. Misschien kun je dat voorstellen.

Ja, de tunnel van het luik. Dat kan ik zeker voorstellen, voelt alleen erg naar omdat hij dit kwam doen als gunst voor mij. Zo maakt hij er zelf verlies op.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
24-02-2021 22:00
De sensoren zitten in de tunnel. Dat zorgt ervoor dat de sluiting omlaag gaat als de kat haar hoofd in de tunnel steekt.
Wat ik al zei: het kattenluik werkte voorafgaand aan de plaatsing wel. Toen ging de sluiting wel omlaag als ze haar hoofd in de tunnel stak. Advies is namelijk om de chip eerst te installeren en dan het luik te plaatsen. Dat heb ik ook gedaan, maar nu wordt haar chip niet meer herkend.

Nee, kattenluik zit er net een uur in, dat kan morgen pas.
De tunnels komen vanuit het binnendeel en vanuit het buitendeel. Die komen samen in het midden en schuif je daar over elkaar. De uiteinden zit geen electronica in.
mcsteamy schreef:
24-02-2021 21:59
Probleem lijkt te zijn dat hij de tunnel ook heeft afgezaagd, dat had volgens de handleiding niet gemoeten. Met de deur is niets mis.
Ik heb het hem net laten weten, wacht nog op zijn reactie. In de tussentijd wil ik vast nadenken over een passende oplossing.
Ik zie een soort Buurman & Buurman voor mij.
Handige Harry
Alle reacties Link kopieren
Die tunnel hoort uit te steken.
ik geef mn bek ook maar een douw
mcsteamy schreef:
24-02-2021 22:03
Daar lijkt het op.

Jawel, maar ik ben niet zo'n klusheld, daarom heb ik het hem gevraagd. Hij heeft zelf drie kattenluiken in huis. Toen hij zei dat de tunnel te lang was voor mijn deur en hij deze moest afzagen twijfelde ik daar niet aan.





Ja, de tunnel van het luik. Dat kan ik zeker voorstellen, voelt alleen erg naar omdat hij dit kwam doen als gunst voor mij. Zo maakt hij er zelf verlies op.
Er gingen geen alarmbellen af dat de gebruiksaanwijzing zei dat je niet hoefde te zagen maar gewoon moest klikken?

Ik zou mijn verlies nemen en zelf een nieuwe kopen en erin zetten.
mcsteamy schreef:
24-02-2021 22:03
Daar lijkt het op.

Jawel, maar ik ben niet zo'n klusheld, daarom heb ik het hem gevraagd. Hij heeft zelf drie kattenluiken in huis. Toen hij zei dat de tunnel te lang was voor mijn deur en hij deze moest afzagen twijfelde ik daar niet aan.





Ja, de tunnel van het luik. Dat kan ik zeker voorstellen, voelt alleen erg naar omdat hij dit kwam doen als gunst voor mij. Zo maakt hij er zelf verlies op.
Je gaat toch ook geen geld vragen? Dit is het risico van een vriendendienst.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet er een nieuw luik in, want het is wel goed uitgezaagd?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
24-02-2021 22:03



Ja, de tunnel van het luik. Dat kan ik zeker voorstellen, voelt alleen erg naar omdat hij dit kwam doen als gunst voor mij. Zo maakt hij er zelf verlies op.

Ja snap ik, zou ik ook lastig vinden. Kan hij er misschien vanuit z’n bedrijfje verzekeringstechnisch iets mee?
Misschien kun je ook nagaan bij de fabrikant of je een vervangende losse tunnel kunt bestellen? (En wie weet zijn ze coulant en sturen ze een hele nieuwe? Wie niet waagt..)
OohBoy schreef:
24-02-2021 22:07
Ja snap ik, zou ik ook lastig vinden. Kan hij er misschien vanuit z’n bedrijfje verzekeringstechnisch iets mee?
Misschien kun je ook nagaan bij de fabrikant of je een vervangende losse tunnel kunt bestellen? (En wie weet zijn ze coulant en sturen ze een hele nieuwe? Wie niet waagt..)
In de tunnel zit geen elektronica. Alleen in de delen die je tegen de deur aan bevestigt.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
24-02-2021 22:05
Er gingen geen alarmbellen af dat de gebruiksaanwijzing zei dat je niet hoefde te zagen maar gewoon moest klikken?

Ik zou mijn verlies nemen en zelf een nieuwe kopen en erin zetten.

Nee, ik heb de handleiding niet uit m'n hoofd geleerd. Die ene regel "Schuif de achterkant over de tunnel en schroef vast" maakt dan niet meer indruk dan de rest.

Madeliefjees schreef:
24-02-2021 22:07
Dan moet er een nieuw luik in, want het is wel goed uitgezaagd?

Klopt.

OohBoy schreef:
24-02-2021 22:07
Ja snap ik, zou ik ook lastig vinden. Kan hij er misschien vanuit z’n bedrijfje verzekeringstechnisch iets mee?
Misschien kun je ook nagaan bij de fabrikant of je een vervangende losse tunnel kunt bestellen? (En wie weet zijn ze coulant en sturen ze een hele nieuwe? Wie niet waagt..)

Zeker de moeite waard. Al verwacht ik daar weinig van, het is geen losse tunnel, maar één geheel samen met het luik (met chiplezer, batterijen, etc.). De 'hoofdunit' van het luik.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
24-02-2021 22:09
In de tunnel zit geen elektronica. Alleen in de delen die je tegen de deur aan bevestigt.

Hoe het ook zit, hij is gesloopt en doet het niet meer. Wat maakt het uit waar de elektronica zit, de fabrikant zal wel weten of het op te lossen is met onderdelen lijkt me.
OohBoy schreef:
24-02-2021 22:10
Hoe het ook zit, hij is gesloopt en doet het niet meer. Wat maakt het uit waar de elektronica zit, de fabrikant zal wel weten of het op te lossen is met onderdelen lijkt me.
Natuurlijk maakt dat uit. De elektronica is namelijk waar het om gaat. Jij wordt ook niet doof als je je vinger afknipt.
Hij kwam jou helpen als vriend en jullie hebben allebei de handleiding niet gelezen. Als ik jou was zou ik zelf een nieuw kattenluik kopen en betalen, en hem vragen of hij (kosteloos) een tweede keer wil helpen.

Vind het eigenlijk sowieso wel raar als iemand een vriend is om voor zon klein klusje geld te rekenen. Het gaat gelukkig allemaal niet om hoge bedragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven