Geld & Recht alle pijlers

Kattenluik verkeerd gemonteerd, nu defect

24-02-2021 21:53 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Meningen (en het liefst oplossingen) gevraagd. Vanavond heeft een kennis (met eigen klusbedrijf) mijn kattenluik in de achterdeur gemonteerd. Tegen vriendentarief. Het kattenluik werkt op chip. Ik heb vooraf mijn kat haar chip geïnstalleerd, werkte prima. Bij het monteren vroeg ik hem of hij de handleiding nodig had, maar dat was niet het geval. Appeltje eitje, dit had hij al zo vaak gedaan. Het ging ook allemaal prima. Stuk uit de deur gezaagd, kattenluik geplaatst, tunnel afgezaagd, achterkant geplaatst, klaar.

Zojuist wil ik mijn kat het kattenluik laten gebruiken; chiplezer reageert niet dus luik gaat niet open. Opnieuw geprobeerd te installeren, chip wordt niet geregistreerd. Ik bekijk het luik van buitenaf; de achterkant sluit helemaal niet aan op het luik. Ik bekijk de handleiding; de achterkant had over de tunnel geplaatst moeten worden. Niet worden afgezaagd. Dus a. de achterkant zit er meer voor de vorm op, b. de uitsparing in mijn deur (= van binnen onbewerkt hout) is nu blootgesteld aan vocht/regen maar bovenal c. de chiplezer doet het nu niet meer, dus het kattenluik werkt niet meer zoals het moet.

Kattenluik á €65 en vriendentarief á €30. Wat is de eerlijkste oplossing?
mcsteamy wijzigde dit bericht op 24-02-2021 21:56
4.81% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
dannas schreef:
25-02-2021 20:49
Over batterijen die snel leeg gaan, er blijft echt heel veel kattenhaar in dat luik hangen. En dan denkt de sensor steeds dat er een kat langsloopt en gaat dan vergeefs scannen. En dat kost batterij. Sinds ik wekelijks dat haar weg weg haal, gaan ook goedkopere batterijen een half jaar mee.

Dat haar zit vooral aan de bovenkant van het deurtje. Dus deurtje opendoen en dan de bovenkant die tevoorschijn komt haarvrij maken.

Al zorgt dat haar er wel voor dat er minder koude lucht door naar binnen komt :lol:

Forgotten schreef:
25-02-2021 20:54
Ik heb net de (Duitstalige) handleiding gelezen, en daar staat in dat er niet in de tunnel geboord of gezaagd mag worden.

Het feit dat je geen draadjes ziet zegt niets. De antenne die in de tunnel verwerkt is bevat flinterdunne draadjes, die met het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn.

Ja, dit zal het zijn. Zonde, maar zie het als een les geleerd.
..
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:46
0.00% gewijzigd
Luik even losschroeven en dan opnieuw registeren. Werkt dat goed, dan zit de chip van je kat wellicht op een plek waar hij niet opgepikt wordt bij een geïnstalleerd luik (of stoorzender in je deur/drempel). Werkt dat niet meer dan weet je meteen dat het gesloopt is.

Maar heeft hij nou zitten zagen aan de 'tunnel' die vastzit aan de buitenkant van het luik?! Want in losse tunnels zitten toch helemaal geen sensoren? Heb je een linkje van welk luik je hebt?
S-Groot schreef:
27-02-2021 08:51
Luik even losschroeven en dan opnieuw registeren. Werkt dat goed, dan zit de chip van je kat wellicht op een plek waar hij niet opgepikt wordt bij een geïnstalleerd luik (of stoorzender in je deur/drempel). Werkt dat niet meer dan weet je meteen dat het gesloopt is.

Maar heeft hij nou zitten zagen aan de 'tunnel' die vastzit aan de buitenkant van het luik?! Want in losse tunnels zitten toch helemaal geen sensoren? Heb je een linkje van welk luik je hebt?

Ja, in de tunnel die vastzit aan het luik. Inkorten om gelijk te maken aan de deur, dat was de beredenering. Ik heb de SureFlap M.

Ik wacht even reactie van de fabrikant af voordat ik ga demonteren. Mijn kat gebruikt het luik nu toch al, en ik ben bang dat ik het luik niet goed meer terug erin krijg :facepalm:
Wij hebben hetzelfde luik en die tunnel te kort afzagen heeft nul effect op de werking.

Zit ie niet gewoon verkeerd om geplaatst? Heb je het draaiwieltje wel goed staan? Heb je het 'reflectie folie stripje' schoon?

Kun je een foto laten zien?
Hoe leg ik dit uit... het tunnelgedeelte schuif je tegen het luikje met het chipgedeelte aan. En daar schuif je het buitengedeelte weer omheen.

Dus vanuit binnen plaats je het luikgedeelte met chip etc in de opening.
Vanaf buiten plaats je de tunnel daartegenaan om het gat in je deur op te vullen. Daaroverheen komt de buitenkant van het luik.

De kat moet vanaf buiten best ver de kop erin steken om het luik te ontgrendelen.
De tunnel zit aan het luik (waar de batterijen etc. in zitten) vast. Dat zijn geen twee losse onderdelen. Het is 1. het luik met tunnel en 2. het buitenframe dat over de tunnel heen geschoven wordt van buitenaf.

Maar ik heb al uitgebreid met de fabrikant gebeld. Ik doe niets verkeerd :lol: (Zo ingewikkeld is het ook niet, trouwens.)
mcsteamy schreef:
27-02-2021 09:32
Ja, in de tunnel die vastzit aan het luik. Inkorten om gelijk te maken aan de deur, dat was de beredenering. Ik heb de SureFlap M.

Ik wacht even reactie van de fabrikant af voordat ik ga demonteren. Mijn kat gebruikt het luik nu toch al, en ik ben bang dat ik het luik niet goed meer terug erin krijg :facepalm:

Ow-keeee... sorry, maar wat ongelofelijke sukkel. Met recht dat hij het vergoedt want deze actie was echt oliedom.
S-Groot schreef:
27-02-2021 18:39
Ow-keeee... sorry, maar wat ongelofelijke sukkel. Met recht dat hij het vergoedt want deze actie was echt oliedom.

Hij vergoedt het dus niet :shame: Ik hoef hem niet te betalen, maar moet wel zelf een nieuw luik kopen. Les geleerd voor een volgende, vergelijkbare situatie.

Op zich begrijp ik nog wel de logica achter het afzagen, zodat de tunnel aan de buitenkant niet uitsteekt. Bij een regulier kattenluik (dus niet op chip) is dat misschien wel de bedoeling?
mcsteamy schreef:
28-02-2021 19:11
Hij vergoedt het dus niet :shame: Ik hoef hem niet te betalen, maar moet wel zelf een nieuw luik kopen. Les geleerd voor een volgende, vergelijkbare situatie.

Op zich begrijp ik nog wel de logica achter het afzagen, zodat de tunnel aan de buitenkant niet uitsteekt. Bij een regulier kattenluik (dus niet op chip) is dat misschien wel de bedoeling?

Nou dat vind ik in dit geval wel echt lullig van hem want dit is hem voor 100% aan te rekenen. En nee, de logica snap ik ook niet. Ja, bij een tunnel die je bij een regulier luik gebruikt om tussen binnen- en buitendeel te zetten zaag je die op maat, maar 1. dat is compleet ander materiaal (dun kunststof tov dik dubbelwandig én afgerond kunststof) 2. dat zit niet aan het luik vast en 3. ik gok dat met één blik op de doos duidelijk was geworden dat het eraan hoort.

Fifty fifty zou ik nog wel snappen want ook voor jou geldt dat je het waarschijnlijk op de doos had kunnen zien (en je hebt het zelfs gelezen), maar helemaal niks vind ik niet netjes. Beste is jij 30 voor het monteren, hij 65 voor een nieuw luik. Maar ja, om voor een paar tientjes een hoop heisa te maken is het ook weer niet waard. Balen, maar les geleerd inderdaad.
S-Groot schreef:
28-02-2021 21:00
Nou dat vind ik in dit geval wel echt lullig van hem want dit is hem voor 100% aan te rekenen. En nee, de logica snap ik ook niet. Ja, bij een tunnel die je bij een regulier luik gebruikt om tussen binnen- en buitendeel te zetten zaag je die op maat, maar 1. dat is compleet ander materiaal (dun kunststof tov dik dubbelwandig én afgerond kunststof) 2. dat zit niet aan het luik vast en 3. ik gok dat met één blik op de doos duidelijk was geworden dat het eraan hoort.

Fifty fifty zou ik nog wel snappen want ook voor jou geldt dat je het waarschijnlijk op de doos had kunnen zien (en je hebt het zelfs gelezen), maar helemaal niks vind ik niet netjes. Beste is jij 30 voor het monteren, hij 65 voor een nieuw luik. Maar ja, om voor een paar tientjes een hoop heisa te maken is het ook weer niet waard. Balen, maar les geleerd inderdaad.

Ja, je hebt ook gelijk. Het was stom. En hij heeft het gezien toen hij klaar was, dat kan niet anders, want het buitenframe sluit totaal niet aan op de tunnel nu. Dat hij toen niets gezegd heeft vind ik ook jammer.
De tunnel is toch van plastic, kijkt mij lastig af te zagen en ook niet mooi, je blijft rafeltjes zien. Of had hij het plastic willen frezen?
Tijdens het zagen had hij zich al moeten afvragen of dit wel logisch was om te doen. Ik zou deze 'klusser' (met klusbedrijf!) never nooit inhuren! Heet hij Beun de Haas?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven