Kattenluik verkeerd gemonteerd, nu defect
woensdag 24 februari 2021 om 21:53
Hoi,
Meningen (en het liefst oplossingen) gevraagd. Vanavond heeft een kennis (met eigen klusbedrijf) mijn kattenluik in de achterdeur gemonteerd. Tegen vriendentarief. Het kattenluik werkt op chip. Ik heb vooraf mijn kat haar chip geïnstalleerd, werkte prima. Bij het monteren vroeg ik hem of hij de handleiding nodig had, maar dat was niet het geval. Appeltje eitje, dit had hij al zo vaak gedaan. Het ging ook allemaal prima. Stuk uit de deur gezaagd, kattenluik geplaatst, tunnel afgezaagd, achterkant geplaatst, klaar.
Zojuist wil ik mijn kat het kattenluik laten gebruiken; chiplezer reageert niet dus luik gaat niet open. Opnieuw geprobeerd te installeren, chip wordt niet geregistreerd. Ik bekijk het luik van buitenaf; de achterkant sluit helemaal niet aan op het luik. Ik bekijk de handleiding; de achterkant had over de tunnel geplaatst moeten worden. Niet worden afgezaagd. Dus a. de achterkant zit er meer voor de vorm op, b. de uitsparing in mijn deur (= van binnen onbewerkt hout) is nu blootgesteld aan vocht/regen maar bovenal c. de chiplezer doet het nu niet meer, dus het kattenluik werkt niet meer zoals het moet.
Kattenluik á €65 en vriendentarief á €30. Wat is de eerlijkste oplossing?
Meningen (en het liefst oplossingen) gevraagd. Vanavond heeft een kennis (met eigen klusbedrijf) mijn kattenluik in de achterdeur gemonteerd. Tegen vriendentarief. Het kattenluik werkt op chip. Ik heb vooraf mijn kat haar chip geïnstalleerd, werkte prima. Bij het monteren vroeg ik hem of hij de handleiding nodig had, maar dat was niet het geval. Appeltje eitje, dit had hij al zo vaak gedaan. Het ging ook allemaal prima. Stuk uit de deur gezaagd, kattenluik geplaatst, tunnel afgezaagd, achterkant geplaatst, klaar.
Zojuist wil ik mijn kat het kattenluik laten gebruiken; chiplezer reageert niet dus luik gaat niet open. Opnieuw geprobeerd te installeren, chip wordt niet geregistreerd. Ik bekijk het luik van buitenaf; de achterkant sluit helemaal niet aan op het luik. Ik bekijk de handleiding; de achterkant had over de tunnel geplaatst moeten worden. Niet worden afgezaagd. Dus a. de achterkant zit er meer voor de vorm op, b. de uitsparing in mijn deur (= van binnen onbewerkt hout) is nu blootgesteld aan vocht/regen maar bovenal c. de chiplezer doet het nu niet meer, dus het kattenluik werkt niet meer zoals het moet.
Kattenluik á €65 en vriendentarief á €30. Wat is de eerlijkste oplossing?
mcsteamy wijzigde dit bericht op 24-02-2021 21:56
4.81% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
woensdag 24 februari 2021 om 23:14
woensdag 24 februari 2021 om 23:20
woensdag 24 februari 2021 om 23:28
Lijkt me vooral verspilde moeite.mcsteamy schreef: ↑24-02-2021 23:08Zat zelf ook al te denken dat het misschien mogelijk is om het afgezaagde stuk er met een stevige secondelijm o.i.d. weer op te zetten, om de achterkant i.i.g. goed af te kunnen sluiten. Als ik de chiplezer dan op magische wijze weer aan de praat krijg zou het in theorie opgelost zijn.
Met ductape kan je uittesten of het wat doet.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.

woensdag 24 februari 2021 om 23:43
Over wat je met die kennis aanmoet. Tja: ik vind het echt heel lomp wat hij deed. En ik vind 30 euro niet weinig voor zo'n klusje als hij dat zo piept. Als je het officieel had gedaan met rekening, had hij het op zijn kosten moeten herstellen. Maar ja: ik denk niet dat hij zo ver meebuigt... Maar wie weet; laat hem zeker eerst met een eigen voorstel komen.
Hij heeft wel een ding van 60 euro gesloopt. Wat het hoogst haalbare is, is voorstellen dat hij je die 30 euro teruggeeft, en dat hij de nieuwe set (waarvoor ik vrees dat je zelf opdraait) voor je monteert om het goed te maken dat hij je niet compenseert voor de schade. Ik de k dat ik niet hoger zou inzetten omdat je het risico loopt dat je dan helemaal met ruzie en lege handen uit elkaar gaat.
Kan hij je nog matsen met een andere klus die moet gebeuren? Ik zou kijken of je elkaar op die manier kan bereiken, ipv de kosten van het luik vergoed te willen.
Hij heeft wel een ding van 60 euro gesloopt. Wat het hoogst haalbare is, is voorstellen dat hij je die 30 euro teruggeeft, en dat hij de nieuwe set (waarvoor ik vrees dat je zelf opdraait) voor je monteert om het goed te maken dat hij je niet compenseert voor de schade. Ik de k dat ik niet hoger zou inzetten omdat je het risico loopt dat je dan helemaal met ruzie en lege handen uit elkaar gaat.
Kan hij je nog matsen met een andere klus die moet gebeuren? Ik zou kijken of je elkaar op die manier kan bereiken, ipv de kosten van het luik vergoed te willen.
donderdag 25 februari 2021 om 00:04
Daar ben ik ook bang voor. Ik wacht eerst even zijn reactie af voordat ik met een eigen voorstel kom. Ik neig er nu naar hem niet te betalen voor deze klus en zelf een nieuw luik te kopen. Dan ben ik geen €30 maar €65 kwijt, dat is dan maar zo.
donderdag 25 februari 2021 om 00:05
blijmetmij schreef: ↑24-02-2021 23:43Over wat je met die kennis aanmoet. Tja: ik vind het echt heel lomp wat hij deed. En ik vind 30 euro niet weinig voor zo'n klusje als hij dat zo piept. Als je het officieel had gedaan met rekening, had hij het op zijn kosten moeten herstellen. Maar ja: ik denk niet dat hij zo ver meebuigt... Maar wie weet; laat hem zeker eerst met een eigen voorstel komen.
Ja, ik wacht zijn reactie even af. Het is echt een (vage) kennis, dus ik kan ook niet inschatten welke reactie ik kan verwachten. I'll keep you guys posted

donderdag 25 februari 2021 om 07:55
Bijzonder dat je dat zo stellig zegt. Bij ons zit de tunnel vast aan de binnenzijde. De binnenzijde waar ook de elektronica zit. Die kant schuif je in het gat van de deur. De tunnel steekt dan iets uit. De buitenzijde (waar geen elektronica zit) schuif je daar over heen. De kat staat aan de buitenkant maar omdat de tunnel ook daar zit kan de kat toch worden gescand.
@TO ik ben bang dat er een nieuw kattenluik moet komen. Ondanks dat een sensor er nog zit kunnen er wel draadjes hebben gelopen in het deel wat is afgezaagd.

donderdag 25 februari 2021 om 07:57
Ik hoop dat hij dat zelf voorstelt, dat zou dan fijn zijn.
donderdag 25 februari 2021 om 08:03
Als de tunnel aan het luikje zit, kan de deur dan nog goed open?
Ik lees namelijk je zin dat het niet zou passen volgens hem.
Goed om dat ook te bekijken, hoe is de draaicirkel van je deur en kan deze nog voldoende open met tunnel? Of botst de tunnel dan ergens tegenaan?
Los van de knulligheid van het afzagen, meer om vooruit te kijken en straks niet met een nieuw gekocht kattenluik én een verkeerd gat in je deur te eindigen.
Goed om dat ook te bekijken, hoe is de draaicirkel van je deur en kan deze nog voldoende open met tunnel? Of botst de tunnel dan ergens tegenaan?
Los van de knulligheid van het afzagen, meer om vooruit te kijken en straks niet met een nieuw gekocht kattenluik én een verkeerd gat in je deur te eindigen.
Hips, hopsakee en pierlala.
donderdag 25 februari 2021 om 08:15
Luci_Mster2 schreef: ↑25-02-2021 07:55Ja en?
Dat maakt voor de aansprakelijkheid of rechten verder niets uit.
Je stelt dat hij het niet wit en niet als bedrijf heeft gedaan. Dat weet je helemaal niet, tenzij jij die kennis bent of kent.
donderdag 25 februari 2021 om 08:59
donderdag 25 februari 2021 om 09:13
Als het echt een gunst was had hij zich niet laten betalen.mcsteamy schreef: ↑24-02-2021 22:03Daar lijkt het op.
Jawel, maar ik ben niet zo'n klusheld, daarom heb ik het hem gevraagd. Hij heeft zelf drie kattenluiken in huis. Toen hij zei dat de tunnel te lang was voor mijn deur en hij deze moest afzagen twijfelde ik daar niet aan.
Ja, de tunnel van het luik. Dat kan ik zeker voorstellen, voelt alleen erg naar omdat hij dit kwam doen als gunst voor mij. Zo maakt hij er zelf verlies op.
Toch snap ik je dilemma wel.
donderdag 25 februari 2021 om 09:30
applekit schreef: ↑25-02-2021 07:55Bijzonder dat je dat zo stellig zegt. Bij ons zit de tunnel vast aan de binnenzijde. De binnenzijde waar ook de elektronica zit. Die kant schuif je in het gat van de deur. De tunnel steekt dan iets uit. De buitenzijde (waar geen elektronica zit) schuif je daar over heen. De kat staat aan de buitenkant maar omdat de tunnel ook daar zit kan de kat toch worden gescand.
@TO ik ben bang dat er een nieuw kattenluik moet komen. Ondanks dat een sensor er nog zit kunnen er wel draadjes hebben gelopen in het deel wat is afgezaagd.
Dat is inderdaad precies hoe het werkt. Het gekke is dat ik het afgezaagde stuk heb gezien en dat was puur een stuk plastic. Echt het uiteinde van de tunnel, geen draden of iets.
Merl0t schreef: ↑25-02-2021 08:03Als de tunnel aan het luikje zit, kan de deur dan nog goed open?
De tunnel is langer dan mijn deur dik is. Daardoor zou de tunnel aan de achterkant uitsteken, dus het afzagen was puur voor een 'mooiere' afwerking. Mijn kat kan nu prima gebruik maken van het kattenluik. Alleen de chiplezer werkt niet (meer) en de achterkant is 'open' (maar dit kan misschien gekit worden o.i.d.?)
donderdag 25 februari 2021 om 09:31
Niet bijzonder

donderdag 25 februari 2021 om 09:49
Misschien door het gemorrel eraan draadbreuk, ook al zie je de draden zelf niet zitten.
donderdag 25 februari 2021 om 15:26

donderdag 25 februari 2021 om 16:08
Hier net ook een kattenluikdrama gehad! Nieuwe gekocht die op chip in en uit laat gaan. Van buiten naar binnen pakte hij gelijk de chip en ging het poortje open. Maar naar buiten geen enkele 'klik' oid. De kat zowat tegen het deurtje aangeduwd maar niks. Via buiten wel. Waarschijnlijk kwam het door de drempel.... daar zit een ijzer latje (hoe heten die dingen haha) op en dat stoort. Dus weer in de doos retour. Maar helaas zal dat laatste voor jou niet gaan door het afzagen.... wat trouwens nog in Jip&Janneke tekeningen op het buitengedeelte van de mijne stond.
Ik zou de klusjesman een nieuwe laten kopen en installeren. Maar test het luikje wel "op je drempel"
Ik zou de klusjesman een nieuwe laten kopen en installeren. Maar test het luikje wel "op je drempel"
donderdag 25 februari 2021 om 20:11
nowomannocry schreef: ↑25-02-2021 15:26Afgaande op de prijs is het een sureflap? Daar zit idd de sensor/antenne in de tunnel en mag je dus niet in boren of zagen. Zo'n sensor/antenne is heel dun, zoals een velletje plastic maar als je goed kijkt moet er wel iets zichtbaar zijn in het afgezaagde stuk. Hoeveel cm is er afgezaagd?
Geen idee, ik ben niet zo goed in schatten. Een cm of drie?
Globe83 schreef: ↑25-02-2021 16:08Hier net ook een kattenluikdrama gehad! Nieuwe gekocht die op chip in en uit laat gaan. Van buiten naar binnen pakte hij gelijk de chip en ging het poortje open. Maar naar buiten geen enkele 'klik' oid. De kat zowat tegen het deurtje aangeduwd maar niks. Via buiten wel. Waarschijnlijk kwam het door de drempel.... daar zit een ijzer latje (hoe heten die dingen haha) op en dat stoort. Dus weer in de doos retour. Maar helaas zal dat laatste voor jou niet gaan door het afzagen.... wat trouwens nog in Jip&Janneke tekeningen op het buitengedeelte van de mijne stond.
Ik heb vandaag contact gehad met de fabrikant en hij noemde inderdaad ook metaal in/rondom de deur als stoorzender. Maar gezien het zagen in de tunnel verwacht ik niet dat dat het probleem is. Ze sturen me een bereikstester toe en hebben me verteld hoe ik de instellingen aanpas om het luik hogere frequenties te laten herkennen. Dat ga ik nu nog proberen. Mocht dit niet werken hoop ik op coulance van de fabrikant, en anders wordt het een nieuw kattenluik.
Mijn kennis heeft voorgesteld om hem niet voor zijn werk te betalen en zelf een nieuw kattenluik te kopen, daar had ik me ook al enigszins op ingesteld.

donderdag 25 februari 2021 om 20:33
Ahhh wist niet dat dat mogelijk was hahhaa! Misschien was ik te snel met mijn retourmcsteamy schreef: ↑25-02-2021 20:11Geen idee, ik ben niet zo goed in schatten. Een cm of drie?
Ik heb vandaag contact gehad met de fabrikant en hij noemde inderdaad ook metaal in/rondom de deur als stoorzender. Maar gezien het zagen in de tunnel verwacht ik niet dat dat het probleem is. Ze sturen me een bereikstester toe en hebben me verteld hoe ik de instellingen aanpas om het luik hogere frequenties te laten herkennen. Dat ga ik nu nog proberen. Mocht dit niet werken hoop ik op coulance van de fabrikant, en anders wordt het een nieuw kattenluik.
Mijn kennis heeft voorgesteld om hem niet voor zijn werk te betalen en zelf een nieuw kattenluik te kopen, daar had ik me ook al enigszins op ingesteld.

Ik zou trouwens niet akkoord gaan met zijn voorstel, hij was koppig niet de handleiding te lezen dus fout ligt bij hem. Maar goed, als jij geen zin hebt in gedoe.... snap ik dat wel
donderdag 25 februari 2021 om 20:40
Globe83 schreef: ↑25-02-2021 20:33Ahhh wist niet dat dat mogelijk was hahhaa! Misschien was ik te snel met mijn retour
Ik zou trouwens niet akkoord gaan met zijn voorstel, hij was koppig niet de handleiding te lezen dus fout ligt bij hem. Maar goed, als jij geen zin hebt in gedoe.... snap ik dat wel
Oh, dat had niet zozeer te maken met metaal als stoorzender, maar met het feit dat mijn kat al wat ouder is (en haar chip dus ook). Ze willen uitsluiten dat het probleem niet zit in het feit dat haar chip daardoor niet goed herkend wordt en zo kun je de lezer dus iets 'versterken'. In het geval van metaal in/rondom de deur werkt het inderdaad niet (goed). Dat gaf de vriendelijke jongeman aan de telefoon ook aan.
Op deze manier verliezen we beiden +- €30, dus dat vind ik wel redelijk. Zijn fout voor het koppig zijn en uitgaan van eigen kennis/ervaring, mijn fout voor daar volledig op vertrouwen en zelf niet beter de handleiding te lezen.
donderdag 25 februari 2021 om 20:49
Over batterijen die snel leeg gaan, er blijft echt heel veel kattenhaar in dat luik hangen. En dan denkt de sensor steeds dat er een kat langsloopt en gaat dan vergeefs scannen. En dat kost batterij. Sinds ik wekelijks dat haar weg weg haal, gaan ook goedkopere batterijen een half jaar mee.
Dat haar zit vooral aan de bovenkant van het deurtje. Dus deurtje opendoen en dan de bovenkant die tevoorschijn komt haarvrij maken.
Dat haar zit vooral aan de bovenkant van het deurtje. Dus deurtje opendoen en dan de bovenkant die tevoorschijn komt haarvrij maken.
donderdag 25 februari 2021 om 20:54