Geld & Recht alle pijlers

kindsdeel opvragen

04-02-2011 14:29 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
twee jaar geleden is mijn moeder overleden.

Mijn vader is een lieve, zorgzame man, maar vanwege een vorm van autisme is hij zeer beïnvloedbar en kan hij slecht keuzes maken.

Zijn vriendin heeft in mijn ogen een invloed op hem, die voor mij en mijn broer en zus moeilijk te begrijpen zijn. Foto's van mijn moeder gingen meteen het huis uit en steun zoeken bij elkaar in het moeilijke rouwproces was en is er niet meer bij. Mijn vader had overigens al 4 maanden na mijn moeders overlijden een relatie met deze vrouw. Dit, om een beeld te scheppen van hoe snel wij al niet meer openlijk over onze geliefde moeder konden praten (was te pijnlijk voor vriendin)

Nu is het zo dat mijn vader ineens erg reislustig is geworden sinds zijn nieuwe relatie. Erg fijn voor hem, ik gun hem oprecht al het geluk van de wereld. Maar vriendin heeft al eens laten vallen 'al het geld op te willen maken'. Geld waar mijn moeder hard voor geknokt heeft in haar veel te korte leven.

Mijn vader moet nu al kleiner gaan wonen omdat hij het inmiddels financieel niet meer redt.

Ik vertrouw vriendin niet, en mijn vader laat zich 100% beinvloeden. Zegt het allemaal heel moeilijk te vinden omdat hij geen keuzes kan maken.

Puntje bij paaltje willen mijn broer, zus en ik nu weten of het mogelijk is om ons kindsdeel op te vragen. Om te voorkomen dat vriendin het binnen een jaar opgemaakt heeft.

Weten jullie in hoeverre dit mogelijk is?

Ik weet dat de wet van erfrecht in 2003 drastisch gewijzigd is, maar het testament is al van vóór die tijd opgesteld.
quote:Katherina schreef op 04 februari 2011 @ 16:25:

[...]

Mag ik hier even iets over vragen? Mag de langstlevende de kindsdelen dan wel opmaken als het leven zo loopt, of moet het bewaard blijven tot diens overlijden?De langstlevende mag het opmaken.
Ik heb het toevallig laatst eens nagekeken voor een erfgenaam die enig kind was in een situatie zonder testament. En volgens mijn info vragen banken vaak om een verklaring van erfrecht (kosten: vanaf ca 700 honderd euro), terwijl idd een uitreksel van het testamentenregister (kosten: paar tientjes) volstaat.
700 euro voor een Verklaring van Erfrecht? Dat kan echt wel goedkoper. Ik ken kantoren waar het voor de helft van de prijs wel kan. Helemaal als je enigst kind bent.
quote:Katherina schreef op 04 februari 2011 @ 16:25:

[...]

Mag ik hier even iets over vragen? Mag de langstlevende de kindsdelen dan wel opmaken als het leven zo loopt, of moet het bewaard blijven tot diens overlijden?De ll mag het opmaken en hoeft dus niets te bewaren. Dan zou het nut van die regeling ook wegvallen...
Sooooo, ben ik ff mosterd! Ik begon te lezen met waar ik gebleven was en kwam deze vraag aan mij tegen, dus netjes antwoorden, om te concluderen dat ie al een keer of vijf beantwoord is.... De kans is dus groot dat het klopt
@evelynsalt

Dat was de goedkoopste offerte die de persoon in kwestie had weten op te vragen. Ik geloof je direct als je zegt dat het ook goedkoper moet kunnen. Maar als is het 300 euro, dan is dat nog steeds veels te veel geld als het ook lukt met een uitreksel van een paar tientjes!
quote:_Webs_ schreef op 04 februari 2011 @ 16:35:

[...]

Mag ik hier wat over vragen? Mijn vader is overleden (was getrouwd met mijn stiefmoeder) en heeft een behoorlijke som geld achtergelaten dat ze er letterlijk in 2 jaar doorheen heeft gegooid (naar mijn idee, geen inzicht in haar financien). Nu is ze hertrouwd. Kunnen wij dan fluiten naar de erfenis van mijn vader eigenlijk?Ja, helaas wel. Dat zou anders zijn geweest als ze eerst gingen trouwen om daarna het geld er doorheen te brassen. Volgens mij is het hertrouwen van de ll een van de uitzonderingen waarbij je wel je kindsdeel kunt opvragen. Maarja, als er dan niets meer is, is er niets meer...
die 300 is ex BTW, dat zetten ze er nooit bij.
wij slapen nooit.
als je anw voor iemand aanvraagt hoef je ook alleen maar een akte van overlijden op te sturen. wanneer er kids zijn een kopie van geboorte en trouwboekje.

heeft een bank ook genoeg aan. die akte is een leuke bijverdienste voor de notaris.
wij slapen nooit.
Hoe zou jij reageren als jouw vader zich zou bemoeien met de uitgaven die jij doet aan jouw vriend/man? Als jij er nu voor kiest dat jou vriend/man jouw volledige salaris uitgeeft aan zijn hobby en je vader vind dat oneerlijk zeg jij dan ook niet tegen hem van hé waar bemoei jij je mee?

Het is zijn geld en zijn leven en hij kan er mee doen wat hij wil. Maak je niet druk,het is zijn keuze. Denk je dat je wat te kort komt zorg er dan voor dat je zelf meer geld gaat verdienen.
Zie QR
alles wat je erft is meegenomen. ik weet allang dat ik weinig tot niks erf, maakt me ook niks uit. en mocht 1 van mijn ouders overlijden en wil de ander daarna aan de boemel gaan, dan begrijp ik dat best. als ik maar niet bij hoef te leggen.
wij slapen nooit.
quote:nummerzoveel schreef op 05 februari 2011 @ 16:34:

Maar als is het 300 euro, dan is dat nog steeds veels te veel geld als het ook lukt met een uitreksel van een paar tientjes!Maar blijkbaar lukt het dus niet met een paar tientjes. Banken vragen simpelweg een verklaring van erfrecht van de notaris. Dat is een voorwaarde van hen en als je daaraan niet wilt voldoen, dan krijg je je geld gewoon niet en blijft de rekening geblokkeerd.
quote:valentinamaria schreef op 05 februari 2011 @ 19:18:

als je anw voor iemand aanvraagt hoef je ook alleen maar een akte van overlijden op te sturen. wanneer er kids zijn een kopie van geboorte en trouwboekje.

heeft een bank ook genoeg aan. die akte is een leuke bijverdienste voor de notaris.Tja, rekeningnummers van overledenen worden nou eenmaal geblokkeerd en de enige manier om die blokkade op te heffen is te zorgen voor een Verklaring van Erfrecht, waarin staat of de erflater een testament had en wie zijn erfgenamen zijn. Staat niet in de akte van overlijden en ook niet in het trouwboekje. Trouwens, er valt helemaal niet zoveel te verdienen aan een verklaring van erfrecht maar dat terzijde.....
@evelynsalt

Het probleem is dus juist dat banken erom vragen en beweren zonder niet uit te kunnen keren, terwijl dat pertinent onjuist is. En (zoals jij ongetwijfeld heel goed weet) de meeste mensen die met een erfenis te maken krijgen, hebben op zo'n moment genoeg aan hun hoofd. Die stellen dus geen vragen en checken niet of het juist is, die nemen het gewoon voor waar aan en gaan braaf een verklaring regelen. Dat is ook precies de reden dat ik hier reageer, want als mensen dit vooraf weten dan zullen ze er als het er op aan komt hopelijk niet intrappen.
http://www.telegraaf.nl/o ... recht_vaak_onnodig__.html'

Ben het deels met je eens, nummerzoveel. Voor een en/of rekening is het ook onnodig. Toch moest mijn schoonmoeder wel een verklaring van erfrecht overleggen na het overlijden van mijn schoonvader. Ik kon praten als brugman, maar kreeg het niet voor elkaar om die rekening weer te deblokkeren. In bijgaande link staat onder meer waarom een verklaring van erfrecht wel nuttig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven