Geld & Recht alle pijlers

Kosten APK keuring

03-01-2012 19:21 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn auto moet elk jaar in januari gekeurd worden. Afgelopen november waren er helaas wat dingetjes kapot aan mijn auto (kleine dingen zoals lampjes). Ik heb hem toen naar de garage gebracht en ook maar gelijk APK laten keuren. De garage kwam met een bedrag van bijna 2000 euro om de auto goed te laten keuren. Omdat de auto al 17 jaar is heb ik dit niet laten doen.



Vandaag heb ik hem laten herkeuren bij een andere garage zonder in de tussentijd iets aan mijn auto te laten repareren. Ik heb netjes het keuringsrapport van de eerste keuring overhandigd en uitgelegd dat ik graag wilde weten hoeveel het bij deze garage ging kosten om mijn auto APK te laten keuren. Nu heb ik net mijn auto opgehaald. Conclusie van de garage, goedgekeurd!



Ik snap er nu echt niets van, hoe kan er een verschil van ongeveer 1900 euro tussen 2 garages zitten? Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Ligt waarschijnlijk aan de keurmeester. Heb je opmerkingen staan op je rapport? Bijv. Remblokdikte oid?



Ook vraag ik me af of je een offerte hebt van de 1e garage? Er zal veel geld zitten in uurloon en klein materiaal kosten...
Ik heb ook een oud gebakkie, bijna 20 jaar. In de 10 jaar dat ik hem heb, had ik bij de apk ook altijd rond de 300 euro aan kosten. Ik heb hem afgelopen jaar eens bij een andere garage laten keuren en voila, goedgekeurd zonder kosten ! Vond het vreemd en krijg nu toch wel het idee dat de vorige garage mij al die jaren heeft opgelicht.
Alle reacties Link kopieren
Als je dat gevoel hebt, vraag je toch een specificatie van de kosten?!
En als het nu eens zo is dat die goedkope garages vooruit kijken? Soms kun je er voor kiezen om iets nu niet te repareren, maar dat kan ervoor zorgen dat je later veel meer kwijt bent. Dan is goedkoop toch niet zo goedkoop meer. Ik heb er ook geen verstand van hoor, maar ik had graag gewild dat de distributieriem van mijn vorige auto preventief vervangen was, dat had me heel wat geld bespaard.
Alle reacties Link kopieren
De APK wordt massaal door garages gebruikt om onnodige en onnodig dure reparaties te doen.

Je kunt dit voorkomen door naar een onafhankelijk apk keuringsstation te gaan. Zij repareren zelf niet en willen je dus ook niks verkopen.

Bij mij in de stad ga ik altijd naar een stel gezellige Surinamers in de achterste achterbuurt. Afspraak maken is daar niet nodig maar soms moet je ff wachten. Kost dacht ik ¤39.50.

Af en toe moet er wel iets gebeuren, dan rij ik even naar mijn eigen garage.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaalde altijd 19 euro, nu is het dacht ik eind 20 euro.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
inderdaad, ga naar een (echt!) onafhankelijk keuringsstation (waar dus geen garage aan verbonden is).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kosten gespecificeerd. Hij is afgekeurd op roest en op een ander groot onderdeel. Maar volgens de tweede garage is de roest nog helemaal niet zover dat hij daarop afgekeurd kan worden. En het andere grote onderdeel is een adviespunt om te laten vervangen maar niet een punt waarop de auto afgekeurd kan worden. Maar ik blijf het heel raar worden want ik neem aan dat de eerste garage ook wel kan bedenken dat ik mijn auto niet laat opknappen voor het bedrag waarvoor ik hem jaren geleden heb gekocht.



@kokolientje heel vreemd, ik krijg dan ook het gevoel dat ik jarenlang opgelicht ben.



@rosamunde De auto is al 17 jaar dus ik ga soieso geen grote reparaties meer laten doen. Wel balen van je distributieriem.
Alle reacties Link kopieren
Bijv. APK bij de ANWB.
Alle reacties Link kopieren
quote:new_in_town schreef op 03 januari 2012 @ 19:33:

inderdaad, ga naar een (echt!) onafhankelijk keuringsstation (waar dus geen garage aan verbonden is).Bedankt voor de tip. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan. Garage 1 is de merkdealer en garage 2 een keuringsstation.
Alle reacties Link kopieren
In veel andere landen zijn keuring en reparatie strikt gescheiden, maar hier dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je bij een keuringsstation een losse apk laat doen, wat doe je dan met de onderhoudsbeurten? Ik combineer de apk altijd met een kleine of grote beurt (bij de dealer) en ik heb ook elke keer het idee dat ik teveel betaal - maar dat onderhoud moet toch ook gebeuren? De apk zelf is niet de kostenpost.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 03 januari 2012 @ 20:23:

Als je bij een keuringsstation een losse apk laat doen, wat doe je dan met de onderhoudsbeurten? Ik combineer de apk altijd met een kleine of grote beurt (bij de dealer) en ik heb ook elke keer het idee dat ik teveel betaal - maar dat onderhoud moet toch ook gebeuren? De apk zelf is niet de kostenpost.Maar alleen de APK zonder grote beurt ofzo was al 2000 euro. Vind het zo'n groot verschil.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 03 januari 2012 @ 20:23:

Als je bij een keuringsstation een losse apk laat doen, wat doe je dan met de onderhoudsbeurten? Ik combineer de apk altijd met een kleine of grote beurt (bij de dealer) en ik heb ook elke keer het idee dat ik teveel betaal - maar dat onderhoud moet toch ook gebeuren? De apk zelf is niet de kostenpost.Misschien dan toch uit elkaar halen? APK en onderhoud apart. Dan hoor je bij de APK wel wat noodzakelijk is om door de APK te komen en dan kun je voor onderhoud bekijken wat je gedaan wilt hebben (los van de APK dus).
Misschien hoopte het eerste bedrijf dat je voor het einde van het jaar nog even een nieuw(tweedehands) autootje bij hen zou kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:madamecannibale schreef op 03 januari 2012 @ 19:21:

Vandaag heb ik hem laten herkeuren bij een andere garage zonder in de tussentijd iets aan mijn auto te laten repareren. Ik heb netjes het keuringsrapport van de eerste keuring overhandigd en uitgelegd dat ik graag wilde weten hoeveel het bij deze garage ging kosten om mijn auto APK te laten keuren. Nu heb ik net mijn auto opgehaald. Conclusie van de garage, goedgekeurd!



Ik snap er nu echt niets van, hoe kan er een verschil van ongeveer 1900 euro tussen 2 garages zitten? Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt?





Tenzij je echt zeker weet dat je met betrouwbare monteurs te maken hebt, kun je beter zoals jij al hebt gedaan een second opinion vragen. Al helemaal als het om zo'n enorm bedrag gaat.

In die branche worden enorm veel klanten genaaid en belazerd.



Vaak flikken ze het ook nog om wat onwetende klanten onder druk te zetten door te zeggen dat hun auto "zo niet door de apk komt..." terwijl ze dondersgoed weten dat de apk van jouw auto over 10 dagen verloopt.



Advies: vraag het zwart op wit wat er volgens hen aan gedaan moet worden, en ga dan jezelf informeren (online bijvoorbeeld) en elders advies vragen. Zo maak je de kans zo klein mogelijk dat je voor een paar honderd of een paar duizend euro wordt opgelicht.
Ze hebben last van een zachte winter, waardoor ze niet genoeg verdienen, vorig winter was een goudmijntje voor garagehouders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Wij hebben klassieker, hebben hem in November laten keuren bij een garage voor dat merk, zij keurden hem af en rekenden ¤5000,- reparatiekosten. Toen ik doorvroeg over de redenen van afkeur kwamen er dingen naar voren als emissie (mag niet als afkeur rekenen voor een klassieker), de stuurbekrachtiging die we af hebben gekoppeld (deze lekte als je hem aankoppelde dat was ook het afkeurpunt, duh daarom hebben we hem afgekoppeld), roest, twee koplampen stuk (snap ik ook dat dat een reden is) en zo nog 100 punten.



Vervolgens bijna de auto opgegeven, we besluiten hem te verkopen en voor de verkoop nog een tweede APK te laten doen om precies te weten wat de punten zijn als iemand hem wil kopen. Vriend gaat deze keer naar garage (hebben ondertussen wel koplampen vervangen) wordt goedgekeurd zonder opmerkingen, maar met het advies binnen twee jaar wat aan de roest te doen....



Ik verdenk de garage er serieus van dat ze hem afgekeurd hebben omdat ze dat 'vrouwtje' (ja zo noemden ze me ) wel een oor konden aannaaien. Ik ben blij dat we naar een ander zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:madamecannibale schreef op 03 januari 2012 @ 19:21:



Ik snap er nu echt niets van, hoe kan er een verschil van ongeveer 1900 euro tussen 2 garages zitten? Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt?





Er zijn 3 mogelijkheden:



1) De eerste garage heeft een offerte gemaakt inclusief niet

APK noodzakelijke punten en dit niet duidelijk uitgelegd.



2) De eerste garage heeft een hele onzekere keurmeester die

bij iedere vorm van twijfel een afkeurpunt opschrijft.



3) De keurmeester van de 2e garage heeft niet opgelet en

het geluk gehad dat er geen steekproef op de auto gekomen is.



quote:hiesje schreef op 04 januari 2012 @ 13:33:



Ik verdenk de garage er serieus van dat ze hem afgekeurd hebben omdat ze dat 'vrouwtje' (ja zo noemden ze me ) wel een oor konden aannaaien. Ik ben blij dat we naar een ander zijn geweest.





Jeetje dat is gewoon fraude.



Toevallig zit ik in dit werk dus een tip van een insider.



Als je het niet vertrouwd laat de garage een AFKEUR rapport

maken met alle punten er op.

Op het moment dat je dat in handen hebt bel je de RDW met

het verzoek tot een herkeuring.



Je kan ook naar de RDW rijden met dit rapport, mocht de garage

zijn werk erg slecht gedaan hebben kunnen ze in het slechtste

geval hun keuringsbevoegdheid verliezen maar dan is het extreem.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 04 januari 2012 @ 14:26:

[...]



Als je het niet vertrouwd laat de garage een AFKEUR rapport

maken met alle punten er op.

Op het moment dat je dat in handen hebt bel je de RDW met

het verzoek tot een herkeuring.



Je kan ook naar de RDW rijden met dit rapport, mocht de garage

zijn werk erg slecht gedaan hebben kunnen ze in het slechtste

geval hun keuringsbevoegdheid verliezen maar dan is het extreem.Goeie tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:new_in_town schreef op 04 januari 2012 @ 15:14:

[...]





Goeie tip!



Als je nog vragen hebt over garage's, werkplaatsten e.d. hoor

ik het wel, zal ze naar eer en geweten beantwoorden of navragen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 04 januari 2012 @ 14:26:

[...]





Er zijn 3 mogelijkheden:



1) De eerste garage heeft een offerte gemaakt inclusief niet

APK noodzakelijke punten en dit niet duidelijk uitgelegd.



2) De eerste garage heeft een hele onzekere keurmeester die

bij iedere vorm van twijfel een afkeurpunt opschrijft.



3) De keurmeester van de 2e garage heeft niet opgelet en

het geluk gehad dat er geen steekproef op de auto gekomen is.



Ik denk dan optie 2. Garage 2 heeft de auto op de brug gezet voor mij en ik heb zelf gezien waar roest zat en hoe hij heeft opgemeten dat de roest nog helemaal niet zo ver was. Ik heb het rapport dat ik heb gekregen van garage 1 nog eens goed doorgelezen en er staat echt als afkeurpunt roest en nog een ander onderdeel. Dit staat dan zelfs nog gespecificeerd. Als adviespunt staan allerlei kleine dingen vermeld die volgens mij helemaal niet nodig zijn voor een apk.
Alle reacties Link kopieren
quote:madamecannibale schreef op 03 januari 2012 @ 19:36:

Garage 1 is de merkdealer

Dat is ook geld weggooien.... Een merkgarage gebruikt alleen merkonderdelen (stukken duurder dan de merkkloze alternatieven, die meestal ook prima zijn qua kwaliteit) en is daarna stukken duurder in het uurloon!

Doe jezelf het plezier, en ga sowieso vanaf nu met deze oudere auto naar een niet-merk garage, dat scheelt al stukken in je portemonnee.



Bij een jonge auto kan ik het me nog voorstellen, maar met een 17-jarige auto naar een merkgarage
Alle reacties Link kopieren
quote:madamecannibale schreef op 03 januari 2012 @ 20:33:

Maar alleen de APK .... was al 2000 euro.

Een dergelijke uitspraak vind ik altijd zo vaag. De APK-keuring kostte bij lange na niet 2000 euro, die kost slechts een paar tientjes.

Maar deze garage wilde je doen geloven dat er een boel reparaties nodig waren om de auto in zo'n staat te krijgen dat die door de APK heen zou komen met positief resultaat. De kosten van die reparaties zouden meer dan 1900 euro bedragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven