Geld & Recht alle pijlers

Kosten verjaardag

25-06-2018 10:10 141 berichten
Samen een verjaardag gevierd met mijn vader. Doen we anders nooit, maar nu kwam het even goed uit. Ik heb alle boodschappen gedaan... van wijn, bier, nootjes, eten, hapjes, sapjes en gebak noem maar op. Je komt toch al gauw uit op Euro 100 als iedereen blijft mee eten.

Alleen hij betaalt maar Euro 20... hij vindt dat ik het ook voor Euro 40 had kunnen inkopen en dat een deel van de gasten MIJN gasten waren. Dan denk ik huh...... wel het vertrouwen om zaken te organiseren maar betalen ho maar.

Nu twijfel ik.... wel of niet bespreken. Aan de ene kant had ik het kunnen verwachten. Ze zijn hardstikke geldbewust. Rennen naar 4 verschillende supermarkten voor de beste aanbieding. Geven liever geld uit aan een vieze borrelnoot dan aan een lekkere...

Zal ik er maar gewoon om lachen en nagenieten van een leuke dag of toch bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Beluga schreef:
25-06-2018 10:16
Laat het gaan, en zie het als een cadeautje aan je vader dat je zijn deel mee betaalt? Weer een les voor de toekomst.
Dit idd
Geen idee hoeveel budget ik zou besteden. Ik vermijd verjaardagspartijtjes heel graag.
Op zich lijkt mij, dat met inkoop van budgetspullen waarvan ik beslist niet vies ben, het uiteindelijke bedrag best lager kan dan menigeen schrijft. Echter alles kost geld. Niets is gratis.
De kosten zijn uiteraard afhankelijk van hoeveel mensen er komen. Ter vergelijking: ik ben jaarlijks voor ongeveer 40 gasten rond de 400 euro kwijt aan gebak, nootjes, hapjes, bier, wijn en fris. Dus 100 euro en waarschijnlijk wel meer dan 10 gasten lijkt mij niet uitzonderlijk. Als je geen taart haalt bij de banketbakker en de boodschappen doet bij de Aldi dan zal het vast voor minder kunnen, maar 40 euro totaal lijkt mij lastig. Tenzij je de drankjes beperkt tot aanlenglimonade, de nootjes tot doppinda's, de hapjes tot dunne plakjes leverworst en wijn koopt uit zo'n plastic jerrycan ofzo.
Wie viert er nu voor €40 een verjaardag? Dan mag hij wel eens aangeven waar jij zo uit de bocht gevlogen bent wat betreft de kosten. Volgende keer toch vooraf even die champagnefontein overleggen hoor!

Maar nee, laten gaan. Ik zou er wel zeggen dat je vindt dat hij kosten voor een gastvrije verjaardag onderschat, maar verder zou ik het er bij laten. Gewoon niet nog eens doen.

Ik ben dan wel zo vals dat ik geen gelegenheid voorbij zou laten gaan om er jaren later nog een grapje over te maken. Passief-agressiviteit is een naar trekje van mij.
Tess1981 schreef:
26-06-2018 22:21
Taarten, soep, salades en lekkere hapjes maak ik zelf. Haal de boodschappen bij de Lidl of Aldi en haal frisdrank vooraf in de aanbieding bij de dirk. Deze heeft frisdrank altijd wel in de aanbieding en koop ik dan vooraf. We hebben wel bier en wijn maar niet de hoeveelheden om er nu dronken van te worden vind ik niet passend als er kinderen bij zijn.

Moet je toch ook voor betalen? 100,- voor 45 man?
Star² schreef:
27-06-2018 12:33
Moet je toch ook voor betalen? 100,- voor 45 man?
Tuurlijk moet je daar ook voor betalen. Maar red dat echt voor 100 euro. Iedereen heeft genoeg te eten en de tafel staat altijd helemaal vol lekkers. Niemand komt wat te kort. Kinderen eten ook stukken minder dan volwassenen he?!

Zie hier bedragen voorbij komen. 400 euro voor 40 personen...... sorry maar dat vind ik echt te gek. In geen 400 jaar dat ik 400 euro zal besteden aan het vieren van een verjaardag. Dan zou ik jaarlijks 2000 euro kwijt zijn buiten de kadootjes om.
Tess1981 schreef:
27-06-2018 12:58
Tuurlijk moet je daar ook voor betalen. Maar red dat echt voor 100 euro. Iedereen heeft genoeg te eten en de tafel staat altijd helemaal vol lekkers. Niemand komt wat te kort. Kinderen eten ook stukken minder dan volwassenen he?!

Zie hier bedragen voorbij komen. 400 euro voor 40 personen...... sorry maar dat vind ik echt te gek. In geen 400 jaar dat ik 400 euro zal besteden aan het vieren van een verjaardag. Dan zou ik jaarlijks 2000 euro kwijt zijn buiten de kadootjes om.

Wat voor taarten maak je dan bijvoorbeeld? Ik haal acht stukken uit een taart, dus als je alleen volwassenen rekent heb je al meer dan drie taarten nodig.
Star² schreef:
27-06-2018 13:15
Wat voor taarten maak je dan bijvoorbeeld? Ik haal acht stukken uit een taart, dus als je alleen volwassenen rekent heb je al meer dan drie taarten nodig.
Ik maak marsepein taarten. De kinderen mogen altijd een thema kiezen. Dat is dan DE verjaardagstaart. Daarnaast een appeltaart, kwarktaart en/of een vlaai. Voor de mensen die de marsepein taart niet lusten.
De een drinkt rosé, de ander wit, de een bier, de ander 0,0. Een goede gastvrouw heeft voor iedereen iets lekkers. We hebben gezegd dat we het karig vinden maar hij heeft niet meer gereageerd.

We accepteren maar dat hij er anders in staat.
Tess1981 schreef:
27-06-2018 13:22
Ik maak marsepein taarten. De kinderen mogen altijd een thema kiezen. Dat is dan DE verjaardagstaart. Daarnaast een appeltaart, kwarktaart en/of een vlaai. Voor de mensen die de marsepein taart niet lusten.

Dan vind ik het helemaal knap die 100,-. Mijn moeder heeft jaren zulke taarten gemaakt en was meer dan 25,- kwijt. En dan had ze alle materialen als cakevormen enzo al.
Star² schreef:
27-06-2018 13:46
Dan vind ik het helemaal knap die 100,-. Mijn moeder heeft jaren zulke taarten gemaakt en was meer dan 25,- kwijt. En dan had ze alle materialen als cakevormen enzo al.
Ik haal alles bij de groothandel en dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Tess1981 schreef:
27-06-2018 19:58

Ah, helder!
Tess1981 schreef:
27-06-2018 19:58
Beetje gek om dan hier te komen opscheppen hoe goed jij de kosten in de hand weet te houden "terwijl je gasten niks tekort komen". TO moet gewoon naar de super en voor 40 euro heb je dan pinda's en limo.
ikBedoelHetGoed schreef:
27-06-2018 20:21
Beetje gek om dan hier te komen opscheppen hoe goed jij de kosten in de hand weet te houden "terwijl je gasten niks tekort komen". TO moet gewoon naar de super en voor 40 euro heb je dan pinda's en limo.
Wat een rare reactie! Ik schep helemaal niet op. De groothandel in ging over de taartspullen. Ik heb in een eerder bericht al aangegeven dat op de aanbiedingen letten en dingen vooraf inslaan al veel scheelt. Het ging erom dat TO zo weinig personen 100 euro heeft uitgegeven en vader het daar niet zo mee eens is en voor hem die luxeproducten niet hoeven.

Ik gaf in eerste instantie alleen maar aan dat ik dat ook veel geld vind voor zo weinig mensen. Dat ik dat bedrag met 30/15 ook kwijt ben omdat eten en lekkere hapjes niet zo duur hoeven te zijn als je goed op de prijzen met en drinken ij de aanbieding koopt.
Tess1981 schreef:
27-06-2018 20:54
Wat een rare reactie! Ik schep helemaal niet op. De groothandel in ging over de taartspullen. Ik heb in een eerder bericht al aangegeven dat op de aanbiedingen letten en dingen vooraf inslaan al veel scheelt. Het ging erom dat TO zo weinig personen 100 euro heeft uitgegeven en vader het daar niet zo mee eens is en voor hem die luxeproducten niet hoeven.

Ik gaf in eerste instantie alleen maar aan dat ik dat ook veel geld vind voor zo weinig mensen. Dat ik dat bedrag met 30/15 ook kwijt ben omdat eten en lekkere hapjes niet zo duur hoeven te zijn als je goed op de prijzen met en drinken ij de aanbieding koopt.
Dat gaat niet als je kort van te voren hoort dat iemand het samen met je wil vieren, dan haal je de boodschappen in huis die je samen hebben wilt.
Overigens ben ik op menig verjaardag geweest waar ik het inderdaad wat armetierig vond, maar dat zou de gastvrouw/-heer nooit weten. Ik pas me natuurlijk aan. Bijvoorbeeld mijn drankgedrag. Je drinkt niet echt vrijuit als er twee flesjes wijn staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven