Geld & Recht alle pijlers

Lease-auto en belastingaangifte

27-03-2012 14:30 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben druk bezig met mijn belastingaangifte, en ik heb nog 1 vraagje waar ik het antwoord niet op kan vinden. Hopelijk kunnen jullie helpen.

Ik heb een lease auto van mijn werk, die ik ook prive gebruik. Buiten de 20% bijtelling die bij mijn loon geteld wordt, betaal ik aan mijn baas ook een netto eigen bijdrage van 100 euro per maand hiervoor.

Nu hoorde ik via via dat ik deze 100 euro kan aftrekken van de belasting. Is dit zo?

Namens deze belasting-nono, bedankt!
signoflife wijzigde dit bericht op 27-03-2012 14:35
Reden: foutje
% gewijzigd
De leaseauto wordt tegenwoordig helemaal 'verrekend' in de loonadministratie. De 100 euro netto eigen bijdrage is al verrekend met de bijtelling die je hebt betaald.

Je hoeft dus zelf niets meer aan te geven v.w.b. je leaseauto.
Dus ook geen aftrekpost? Hmm jammer...
Helaas! :-)
quote:SignOfLife schreef op 27 maart 2012 @ 14:45:

Dus ook geen aftrekpost? Hmm jammer...Je hebt de aftrekpost die je zo graag wilt al gehad: je eigen bijdrage verlaagde als het goed is al het bedrag van je maandelijkse bijtelling, waardoor je minder loonheffing hoefde af te dragen.
Nou, de bijtelling is wettelijk bepaald op 20% voor mijn categorie auto. Dus daar kan mijn werkgever weinig aan doen. Ze kunnen wel hun eigen kosten voor het wagenpark drukken door aan mij nog een eigen bijdrage te vragen.
Wat ik bedoel is het volgende:

Stel je 20% bijtelling komt uit op ¤ 250 per maand bijtellen.

Door je een eigen bijdrage te vragen van ¤ 100 hoeft je werkgever maar ¤ 150 aan bijtelling te plegen.

Dit moet op je loonstroken te controleren zijn: de bijtelling die je daar ziet toegepast worden moet zijn: ((cataloguswaarde auto * 20%)/12) - eigen bijdrage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven