Geld & Recht alle pijlers

Leefgeld uit een envelop

21-01-2012 04:49 1113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames! (& heren?)

Ik daag mezelf uit om te tijdelijk (3 weken, of langer) te leven met

50,- per week. Op zich is t misschien geen uitdaging voor vele maar ik ben net verhuist met kind en vriend dus afgelopen maanden hebben we veel uitgaves gehad zoal grote en kleine prul.

Doordat ik maandenlang veel en vaak inkopen had gedaan is er nu een kleine gat ontstaan in mijn handjes en dit moet stoppen :p

Op zich ben ik ook een vrek want ik had natuurlijk zoveel mogelijk in de aanbieding gekocht (ik zit ook op de vrekken topic,hihi)

Mijn vriezer en voorraadkast zit vol van de AH hamsterweken dus dat maakt t wel wat makkelijker,hoop ik...

Dus vanaf as Maandag tot Volgende week Maandag stop ik 50,- in een envelop en leef hieruit.

Nooit gedaan met een envelop maar t schijnt te werken las ik ergens.

Ik hoop dat t me lukt en vraag me af wie er meedoen?

Lijkt me gezellig en voor mij een grote steun om regelmatig te posten hoe het gaat enzo.

Alle tips zijn natuurlijk welkom!!

Groetjes

Jane-Ice
Prrrr, mauw miawwwww.
Hier uitgegeven 65 cent voor een yoghurtje en een blikje cola in mijn werkpauze. Verder de hele dag gewerkt dus weinig tijd om iets uit te geven. Enige verleiding was dat de snoepjes op waren. Kinderen wilde dus dat we nieuwe snoepjes gingen kopen. We hadden nog heel veel appels dus in plaats daarvan heb ik 5 appeltjes geschild en met suiker en kaneel 20 minuutjes in de oven gezet. Goed zo, Jane-Ice, je eerste dag geen overbodige dingen gekocht. Ook niet in de verleiding gekomen in de rolgordijnenwinkel?
Haha, nou ik was wel bang dat ik in verleiding zou komen in de winkel hoor vandaar dat ik geen cent had meegenomen!

Maar voelde echt niet veilig :(

Gelukkig had ik ook niks leuks gezien:)

Echt een leuk idee van jou van die appels in de oven moet ik ook eens keertje gaan doen
Prrrr, mauw miawwwww.
Lekker die appeltjes, die ga ik zeker ook proberen.

Ik ga vandaag boodschappen doen, hoewel ik niet met een envelop over straat ga, ga ik alleen dingen kopen die ik echt nodig hebt. Ik ga straks een lijstje maken en zoek een supermarkt uit die niet bij andere leuke winkeltjes in de buurt staat.
Ja het is idd een beetje raar met een envelop met geld over straat lopen maar ik heb het vaker gezien hoor

Succes mamaleintje ik hoop dat je niet al teveel op je lijsje staat of dat je met teveel thuis komt hihi.

Ik moet vandaag werken dus ben geef bijna niks uit behalve een pakje sigaretten :p

Ciao!
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik kan me goed voorstellen dat ¤50,- niet veel is als je honderden euro's per maand uitgaf. Alleen moet je jezelf natuurlijk niet voor de gek blíjven houden (zoals bijvoorbeeld je OV-chipkaart alvast opladen of je huis al vol boodschappen hebben en je vriend brood laten halen).

Ik zou mezelf het doel stellen om het minimaal een half jaar vol te houden, want 3 weken is natuurlijk niks. Dan ga je daarna weer net zo hard los met geld uitgeven.

Verder kun je volgens mij beter een bedrag per maand nemen in plaats van per week. Stel dat je OV-chipkaart weer leeg is, dan kan je er geen ¤20,- in één keer opzetten, want dan houd je voor de boodschappen etc. nog maar ¤30,- over.

Ik ben deze maand ook heel hard aan het bezuinigen gegaan, we hebben geen twee inkomens meer en december was een erg dure maand. Ik heb niet echt een bepaald budget, maar ik koop gewoon zo min mogelijk, ik probeer echt geen dingen meer te kopen die ik niet nodig heb en bijna geen chips, koekjes etc. te kopen, die zijn toch ongezond. Ik heb echt een gat in mijn hand en ik vind het nu al erg moeilijk. Deze maand ben ik uit eten geweest met vriendinnen, wat ik niet had ingecalculeerd, ik heb 2 dure tijdschriften gekocht die ik van mezelf niet mocht kopen en ik heb te dure merkkleding voor mijn dochter gekocht voor ¤150,- (gelukkig had ik kinderbijslag gekregen begin deze maand, dus kon het daarvan), wat ik ook niet meer mocht van mezelf. Ik kan mezelf op sommige momenten niet beheersen, dus daar moet ik echt aan werken. Maar voor de rest is het erg goed gegaan tot nu toe, ik kocht bijvoorbeeld altijd duur fruit voor de kinderen (frambozen, aardbeien, bosbessen, granaatappels), maar nu heb ik alleen het goedkopere fruit gekocht. Gewone aardappels en Euroshopper aardappelschijfjes ipv alle dure Avikoproducten, dat soort dingen. Ik heb mezelf nu als doel gesteld om de komende 8 dagen nog maximaal 50 euro uit te geven aan boodschappen en daarnaast alleen wat écht nodig is (volgens mij alleen tanken).

Ik hoop alleen dat mijn jongste dochter binnenkort een keer zindelijk wordt, want dat scheelt me zo ¤60,- per maand.
Flip je hebt het over TO die zichzelf voor d egek houdt en vervolgens doe je hetzelfde. 50 euro voor 8 dagen, maar tanken doe je niet van dat bedrag.

Je koopt voor 150 euro merkkleding van de kinderbijslag, maar je zeurt wel over 60 euro aan luiers.

Kinderbijslag is om je te steunen in het onderhoud van je kinderen, zoals die 60 euro aan luiers, niet voor merkkleding wat een kind niks boeit.

En zelfs met die luiers ben je al belachelijk duur uit, neem eens een huismerk of let goed op de aanbiedingen. ik ben niet eens 25 euro p/m kwijt aan luiers.
quote:Troeta schreef op 24 januari 2012 @ 08:52:

Flip je hebt het over TO die zichzelf voor d egek houdt en vervolgens doe je hetzelfde. 50 euro voor 8 dagen, maar tanken doe je niet van dat bedrag.

Je koopt voor 150 euro merkkleding van de kinderbijslag, maar je zeurt wel over 60 euro aan luiers.

Kinderbijslag is om je te steunen in het onderhoud van je kinderen, zoals die 60 euro aan luiers, niet voor merkkleding wat een kind niks boeit.

En zelfs met die luiers ben je al belachelijk duur uit, neem eens een huismerk of let goed op de aanbiedingen. ik ben niet eens 25 euro p/m kwijt aan luiers.'

Eerst eens goed lezen en niet meteen oordelen. Ik heb uitgelegd dat ik géén budget per maand heb, maar dat ik alleen het hoognodige wil kopen. En daarbij geef ik dus eerlijk toe dat ik een paar keer de fout in ben gegaan (met die kleding dus onder andere), het is voor mij ook wennen als ik eerst alles kon kopen wat ik wilde en nu niet meer. Ik wil nu nog maximaal voor 50 euro boodschappen doen tot 1 februari, waarom zou tanken daar bij in moeten zitten? Ik rijd erg weinig, maar moet wel mijn kind naar school kunnen brengen en boodschappen kunnen doen (en ja, dat is te ver om te fietsen, we wonen namelijk erg afgelegen), dus op tanken bespaar ik niet. Als dat moet gebeuren, moet het. Ik let alleen wel op dat ik zo min mogelijk autorijd.

En wat de luiers betreft: ik heb van alles geprobeerd, maar mijn dochter krijgt alleen van Pampers geen uitslag (dat is voor mij ook balen) en ze plast heel erg veel, waardoor er ontzettend veel luiers doorheen gaan de laatste tijd. Ook poepen opeens 3x per dag! Ik kan haar moeilijk 3x per dag door laten lekken of met een knalrood onderkantje laten lopen. Natuurlijk koop ik de luiers wel in de aanbieding, maar je hebt niet altijd alles voor het zeggen. En juist omdát ik daardoor zoveel geld kwijt ben aan luiers, hoop ik dus dat ze snel zindelijk is. Is dat nou zo raar? Trouwens, ik zeur er niet over, ik geef alleen aan dat dat al zou schelen.
Oei 150,- aan merkkleding vnd ik idd veel nu je aan het bezuinigen bent.

Ik hou mezelf voor de gek zoals andere t zeggen hoor.

Ik was aan t hamsteren voordat ik dit deed en maar door hamsteren. Ik móet mezelf ff remmen en nu is de tijd rijp voor.

Ik ben de kostwinner,ik doe hier de meeste boodschappen wat is er mis mee als bv brood op is en me vriend laten halen?

In mijn ogen niks mis mee toch?

Nou flip heel veel sterkte ermee met je bezuiniging,het komt goed

Bedankt voor e tips,ik kan moeiljk langer dan 3 weekjes met 50,- pw uitgeven want ik ga mt valentijn naar London.

En aankomende maanden ook tripjes gepland,Yeah!

( dit allemaal gepland voor mijn uitdaging hoor)
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:jane-ice schreef op 24 januari 2012 @ 09:12:

Oei 150,- aan merkkleding vnd ik idd veel nu je aan het bezuinigen bent.

Ik hou mezelf voor de gek zoals andere t zeggen hoor.

Ik was aan t hamsteren voordat ik dit deed en maar door hamsteren. Ik móet mezelf ff remmen en nu is de tijd rijp voor.

Ik ben de kostwinner,ik doe hier de meeste boodschappen wat is er mis mee als bv brood op is en me vriend laten halen?

In mijn ogen niks mis mee toch?

Nou flip heel veel sterkte ermee met je bezuiniging,het komt goed

Bedankt voor e tips,ik kan moeiljk langer dan 3 weekjes met 50,- pw uitgeven want ik ga mt valentijn naar London.

En aankomende maanden ook tripjes gepland,Yeah!

( dit allemaal gepland voor mijn uitdaging hoor)

Is ook veel teveel hoor, het waren maar 2 kledingstukken Ze had echt kleding nodig en ik had voor in totaal ¤27,- in de uitverkoop al 3 broeken voor haar gekocht, dat was dus supergoedkoop. Maar toen kwam de nieuwe collectie van Bengh, waar ik normaal altijd honderden euro's aan uitgaf (en dat kon ik ook missen). Vandaar dat het nu ook heel moeilijk was om het niet te kopen en bij twee kledingstukken kon ik me echt niet inhouden. Eigenlijk een soort verslaving waar ik nu langzaam van aan het afkicken ben. Ik weet zelf ook wel dat het heel stom is om daar zoveel geld aan uit te geven, ik ga dus mijn uiterste best doen om dat in het vervolg niet meer te doen.

Jij ook succes de komende tijd! Rondom die tripjes kun je natuurijk gewoon proberen het door te zetten, het is in mijn ogen een beetje voor niks als je het maar 3 weken doet. Je hebt de rest van het jaar ook nog
Haha, het is idd moeilijk in tehouden met mooie leuke dingen en het is voor je kids

Ik probeer natuurlijk wel niet teveel uit tegeven hoor tijdens die tripjes maar ik wil mezelf ook niet te moeilijk maken,ik wil natuurlijk geen echte vrek worden hoor hihi
Prrrr, mauw miawwwww.
Soms wilde ik dat ik een vrek was, haha. Als ik alles wat ik de laatste 10 jaar teveel heb uitgegeven gespaard zou hebben, zou ik nu veel geld op de bank hebben. Zonde....
Zóveel geld aan kinderkleding, tjee. Als de labeltjes er nu nog aanzitten zou ik het terugbrengen als ik jou was, helemaal als je dit omschrijft als een verslaving.
janice, wat vind je van vriend van je koopgedrag? komen jullie hierdoor wel eens in de problemen?
Nee we krijgen nooit problemen want dingen die ik koop zijn meestal voor onze huis (net samenwonend)

Ik heb een goed inkomen,geen schuld en een goed gevuld spaarrekening.

Het doel van dit allemaal is mezelf ff afremmen

En kijken of het me lukt
Prrrr, mauw miawwwww.
Flip het is niet zonde...je hebt geleefd! Yeah!

Vette spaarrekening is altijd leuk maar als je steeds o je centjes zit worc je ook niet gelukkig van denk ik.

Er moet een balans in zitten, uitgeven en dan ff remmen en weer lekker uitgeven en genieten en dan weer ff op je centjes zitten hihi zo heb ik het altijd gedaan zonder moeite :p
Prrrr, mauw miawwwww.
als je net bent gaan samenwonen kan ik mij voorstellen dat je spullen moet kopen.

hoe was het daarvoor, kocht je toen ook zo veel spullen?
je kunt mi ook genieten van het leven zonder steeds geld uit te geven
Winterfeestjurk je hebt helemaal gelijk,je kan ook genieten zonder geld uit tegeven

Mijn koopgedrag is wat minder voorheen maar ik kon/ kan kopen wat ik wil.

Luxe leventje zonder zorgen.

Nu ff kijken of ik t red met 50,-

Idd makkelijk met mijn opgeladen en gevonden chipkaart en goed gevulde voorraadkast en vriezer...maar t gaat steeds moeilijker worden want die dingen gaan ook op en dan mot ik proberen voor te zetten...ik ben benieuwd...
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:winterfeestjurk schreef op 24 januari 2012 @ 09:52:

je kunt mi ook genieten van het leven zonder steeds geld uit te gevenDat kan zeker, maar het is wel heel moeilijk als het erin is geslopen om alles maar te kopen en te doen. Ik mag best eens iets leuks kopen, maar bij mij waren het in een maand altijd tig leuke dingen. Ik moet gewoon leren dat niet altijd alles maar kan. Zo kocht ik bijvoorbeeld altijd foundation van Chanel, omdat die toevallig goed beviel en ik geen zin had om een goedkopere te zoeken die erop lijkt. Nu gebruik ik gewoon helemaal geen foundation meer, bespaart nog meer geld Maar dan naast die foundation, vond ik dat ik ook best een keer een pot bodycream van Rituals mocht kopen, én een leuk bosje bloemen voor op tafel, én elke keer van die dure schoonmaakdoekjes in plaats van gewoon allesreiniger, én steeds weer een tijdschrift als ik daar zin in had, én ik ging met mijn kinderen ergens een broodje eten, én... én....én..... Alles onder het mom van: dat mag best voor een keer en de volgende keer doe ik het niet meer, of veel goedkoper. Maar elke keer waren er weer andere dingen die voor een keer best konden. Daarmee is het sinds dit jaar écht afgelopen.
flip ik snap het hoor, ik vind het knap van je dat jij je eigen uitgave patroon onder de loep hebt genomen/hebt weten te veranderen!
Oooooooooooooh zo herkenbaaaaaaaaar!!!!!

Dit deed ik dus ooooooook allemaal!!

Ja Chanel zit hier ook perfect!,

En creme van rituals,jammie,ben ook fan van!

Vooral die mango shower scrub !
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:jane-ice schreef op 24 januari 2012 @ 10:02:

Winterfeestjurk je hebt helemaal gelijk,je kan ook genieten zonder geld uit tegeven

Mijn koopgedrag is wat minder voorheen maar ik kon/ kan kopen wat ik wil.

Luxe leventje zonder zorgen.

Nu ff kijken of ik t red met 50,-

Idd makkelijk met mijn opgeladen en gevonden chipkaart en goed gevulde voorraadkast en vriezer...maar t gaat steeds moeilijker worden want die dingen gaan ook op en dan mot ik proberen voor te zetten...ik ben benieuwd...

ik vind je niet echt serieus overkomen, je ziet het allemaal wel, en je bent benieuwd hoe je het gaat redden. dat heb je dus zelf in de hand! naar mijn weten heb je geen plan/doelen etc etc.

als je er zo losjes mee omspringt, kan ik eigenlijk wel voorspellen dat jij zo in je oude patroon terugvalt.

maar zoals je zelf al zegt, je zit in een luxepositie. als je het echt met die 50 euro moest doen, piepte je wel anders
ik ga het ook eens proberen, heb namelijk nog steeds geen werk gevonden. En mijn spaargeld is nu bijna op, aangezien collegegeld, nieuwe boeken, en contributie sporten eind volgende maand afgeschreven worden, is het wel slim om erg zuinig te doen met mijn stufi en mijn resterende spaargeld.

Dus ik ga denk ik 30 euro pinnen, en dat is dan voor boodschappen & eten/drinken op de uni, toiletspullen, schoonmaakspullen. 15 euro per week, aan printen en stappen. Vanaf zondag wel te verstaan .

TO: als je zoveel voorraad hebt, volle tank/ov, en het alleen voor de boodschappen is, waar gaat het dan aan op?
Klopt dan piepte ik volgens mij idd anders.

Ik probeer van 50,- te leven aankomende 3 weken of misschien wel langer en misschien kom ik niet serieus over maar ik ben wel serieus anders had ik dit niet geopend om steun en tips te vragen toch?

Het is moeilijk voor mij hoor, iedere keer bedenk ik wel iets wt ik nodig heb :( en dan vecht ik met mezelf : nee je heb t niet nodig!!!!!
Prrrr, mauw miawwwww.
Evelyn, aan alles en nog wat!
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven