Maandelijks sparen
donderdag 28 oktober 2010 om 15:47

donderdag 28 oktober 2010 om 15:47
Wij sparen maandelijks vrij veel volgens mij, als ik het vergelijk met anderen om ons heen. We sparen samen 800 euro per maand. We zijn nu speciaal voor onze bruiloft en huwelijksreis aan het sparen. Daarna gaan we gewoon op deze manier verder voor andere dingen, zoals kids, dakkapel, nieuwe keuken etc. Echt een planning hebben we niet. We sparen gewoon elke maand hetzelfde en als we ergens iets overhouden (bv van vakantiegeld) gaat dat ook naar de spaar. Wel hebben we de spaarrekening opgesplits in verschillende catagoriën zoals onderhoud huis, bruiloft, onderhoud auto.
donderdag 28 oktober 2010 om 15:48
Ik wil maandelijks 1/10 van onze totale inkomsten sparen.
Het liefst automatisch maar dat gaat nu even niet want ik krijg 1x per 4 weken uitbetaald en mijn vriend 1x per maand.
Als we eens wat extra's hebben (vakantiegeld, teruggave energiebedrijf) dan gaat dat er ook heen.
Plan? Niet om te lullige dingen er weer af halen. Eerst nadenken dan evt uitgeven en altijd een noodbudget achter de hand hebben voor als de wasmachine of auto oid stuk gaat.
Moet zeggen dat we vakantie (meestal kamperen), onderhoud van de auto en meer van zulke dingen eigenlijk altijd vanaf de lopende betalen.
Het liefst automatisch maar dat gaat nu even niet want ik krijg 1x per 4 weken uitbetaald en mijn vriend 1x per maand.
Als we eens wat extra's hebben (vakantiegeld, teruggave energiebedrijf) dan gaat dat er ook heen.
Plan? Niet om te lullige dingen er weer af halen. Eerst nadenken dan evt uitgeven en altijd een noodbudget achter de hand hebben voor als de wasmachine of auto oid stuk gaat.
Moet zeggen dat we vakantie (meestal kamperen), onderhoud van de auto en meer van zulke dingen eigenlijk altijd vanaf de lopende betalen.
donderdag 28 oktober 2010 om 15:51
Ik spaar iedere maand maar niet een bepaald bedrag, ik wil gewoon niet teveel op mijn betaalrekening hebben staan.
Ik heb niet echt een plan in de zin van ik spaar eerst daarvoor en dan daarvoor. Ik zet het opzij voor vakantie, rijbewijs, auto, eigen huisje etc. Vind het wel fijn om wat achter de hand te hebben en ik niet steeds heb van ik moet eerst nog zoveel sparen en dan...
Ik heb niet echt een plan in de zin van ik spaar eerst daarvoor en dan daarvoor. Ik zet het opzij voor vakantie, rijbewijs, auto, eigen huisje etc. Vind het wel fijn om wat achter de hand te hebben en ik niet steeds heb van ik moet eerst nog zoveel sparen en dan...
donderdag 28 oktober 2010 om 15:55

donderdag 28 oktober 2010 om 15:58
quote:Medatative_rose schreef op 28 oktober 2010 @ 15:55:
oh ja en we sparen ook nog onze hypotheekrente, krijgen we jaarlijks.
Dat ga ik doen. Die komt natuurlijk wel maandelijks op ongeveer dezelfde dag.
@GW: dat hebben wij ook gedaan. Weet je wat lekker is? Als je dan met een gerust hart gruwelijk kan gaan shoppen voor je nieuwe huis. Heerlijk
oh ja en we sparen ook nog onze hypotheekrente, krijgen we jaarlijks.
Dat ga ik doen. Die komt natuurlijk wel maandelijks op ongeveer dezelfde dag.
@GW: dat hebben wij ook gedaan. Weet je wat lekker is? Als je dan met een gerust hart gruwelijk kan gaan shoppen voor je nieuwe huis. Heerlijk
donderdag 28 oktober 2010 om 16:09

donderdag 28 oktober 2010 om 16:11
Onder normale omstandigheden (tenminste 1 normaal inkomen + 70%) kunnen we grofweg 1000 euro per maand sparen. Dat lukt niet op 2x70% van ons inkomen. Vanaf december kunnen we dus voorlopig niet meer sparen.
Sparen beschouwen we als vaste last en wordt dus gewoon maandelijks automatisch afgeschreven.
Sparen beschouwen we als vaste last en wordt dus gewoon maandelijks automatisch afgeschreven.
donderdag 28 oktober 2010 om 16:12
Ik probeer zo'n 15% van onze netto inkomsten te sparen, liefst meer. Als zelfstandig ondernemer heb ik maar een beperkt pensioen (nog van vorige werkgever). Als ik zie, wat ik krijg uitbetaald als ik een extra pensioenregeling afsluit, is dat eigenlijk de moeite niet eens. Dus ik spaar.
Dat gaat naar een rekening met een paar voorwaarden, die levert meer op. Heb ook nog een klein gedeelte in aandelen, en daar koop ik maandelijks iets bij. Verder stort ik elke maand 100 euro automatisch op een internetspraarrekening voor uitgaven als wasmachine, autobeurt e.d.
Dat gaat naar een rekening met een paar voorwaarden, die levert meer op. Heb ook nog een klein gedeelte in aandelen, en daar koop ik maandelijks iets bij. Verder stort ik elke maand 100 euro automatisch op een internetspraarrekening voor uitgaven als wasmachine, autobeurt e.d.

donderdag 28 oktober 2010 om 16:16
400 per maand naar een spaarrekening waar ik ook weer geld afhaal als het nodig is: nieuwe auto of dure reparatie aan de auto, kapotte wasmachine, vakanties, etc. Daar gaat ook het vakantiegeld, decemberbonus en belastingteruggaaf naar toe.
En 50 euro per maand naar een rekening waar we absoluut niet aankomen, maar die we lekker door laten lopen. Totdat... weet ik veel. We beide met de VUT zijn en een mooie reis willen maken.... ofzo.
En 50 euro per maand naar een rekening waar we absoluut niet aankomen, maar die we lekker door laten lopen. Totdat... weet ik veel. We beide met de VUT zijn en een mooie reis willen maken.... ofzo.
donderdag 28 oktober 2010 om 16:16
Op dit moment lukt het me, mits ik niet voor onverwachte noodzakelijke uitgaven kom te staan, meestal wel om een paar tientjes of vijftig euro ofzo per maand te sparen. Een beetje afhankelijk van welke plannen binnen het regeerakkoord werkelijkheid zullen worden, mag ik straks al heel erg blij zijn als ik zelfstandig kan blijven wonen zonder zwaar in de schulden te komen, dus sparen zal er dan niet meer vanaf kunnen.
donderdag 28 oktober 2010 om 16:17
quote:Marriss schreef op 28 oktober 2010 @ 16:16:
En 50 euro per maand naar een rekening waar we absoluut niet aankomen, maar die we lekker door laten lopen. Totdat... weet ik veel. We beide met de VUT zijn en een mooie reis willen maken.... ofzo.Dat is ook een goeie Marriss. Dat moeten wij ook maar gaan doen. Nog een tip voor een spaarrekening waar je een leuke rente krijgt?
En 50 euro per maand naar een rekening waar we absoluut niet aankomen, maar die we lekker door laten lopen. Totdat... weet ik veel. We beide met de VUT zijn en een mooie reis willen maken.... ofzo.Dat is ook een goeie Marriss. Dat moeten wij ook maar gaan doen. Nog een tip voor een spaarrekening waar je een leuke rente krijgt?

donderdag 28 oktober 2010 om 16:19
donderdag 28 oktober 2010 om 16:21
quote:Maja82 schreef op 28 oktober 2010 @ 16:17:
[...]
Dat is ook een goeie Marriss. Dat moeten wij ook maar gaan doen. Nog een tip voor een spaarrekening waar je een leuke rente krijgt?
Op het moment zijn de rentes nergens geweldig. Ligt er ook aan of je kiest voor minimale inleg, een vast maandelijks spaarbedrag etc. Hier vind je een duidelijk overzicht van de actuele spaarrentes en de bijbehorende voorwaarden:
http://www.mistermoney.nl/sparen/sparen.asp
[...]
Dat is ook een goeie Marriss. Dat moeten wij ook maar gaan doen. Nog een tip voor een spaarrekening waar je een leuke rente krijgt?
Op het moment zijn de rentes nergens geweldig. Ligt er ook aan of je kiest voor minimale inleg, een vast maandelijks spaarbedrag etc. Hier vind je een duidelijk overzicht van de actuele spaarrentes en de bijbehorende voorwaarden:
http://www.mistermoney.nl/sparen/sparen.asp
donderdag 28 oktober 2010 om 16:21
Tof, al die reacties.
Vroeger had ik bijna geldnood, ik gaf zomaar uit en uit.
Maar sinds een jaar of 3 heb ik een planning en ik probeer elke maand ¤ 200 opzij te zetten (ben single).
Maar als de auto kapot is of wasmachine of iets aan het huis, dan ga ik er wel aan.
Ik heb een paar jaar alles opgeschreven dat ik uitgaf (echt àlles).
Ik geef eigenlijk teveel geld uit aan prullen zoals een tijdschrift, een blikje, een broodje, snoep enz.
Ik vind het wel een héél goed gevoel om toch iéts achter de hand te hebben.
Sommige mensen wachten tot op het einde van de maand "wat blijft er nog over?" en zetten dat op hun spaar. Maar als ik dat zou doen, zou er niks overblijven dus doe ik het maar in het begin van de maand.
Tuurlijk, het hangt ook van de inkomens af he.
Vroeger had ik bijna geldnood, ik gaf zomaar uit en uit.
Maar sinds een jaar of 3 heb ik een planning en ik probeer elke maand ¤ 200 opzij te zetten (ben single).
Maar als de auto kapot is of wasmachine of iets aan het huis, dan ga ik er wel aan.
Ik heb een paar jaar alles opgeschreven dat ik uitgaf (echt àlles).
Ik geef eigenlijk teveel geld uit aan prullen zoals een tijdschrift, een blikje, een broodje, snoep enz.
Ik vind het wel een héél goed gevoel om toch iéts achter de hand te hebben.
Sommige mensen wachten tot op het einde van de maand "wat blijft er nog over?" en zetten dat op hun spaar. Maar als ik dat zou doen, zou er niks overblijven dus doe ik het maar in het begin van de maand.
Tuurlijk, het hangt ook van de inkomens af he.