Geld & Recht alle pijlers

medestanders hypotheek aflossen

09-09-2019 16:42 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

wij hebben besloten de hypotheek versneld te gaan aflossen.
ik zoek medestanders om hier over te praten, en dingen mee te kunnen delen zodat we goed gemotiveerd blijven!


hopelijk vindt ik hier wat medestanders.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 13:36
Ik heb het over het aflossen gebaseerd op de huidige hypotheekrente. Niet jouw hypotheekrente, die van een ander. Nee, de hypotheekrentes die je nu krijgt.
Die huidige rente heeft maar een heel erg klein percentage hypotheekrente betalers. Echt heel erg klein.
Alle reacties Link kopieren
IngeDeLiefste schreef:
11-09-2019 11:05
Iemand vertelde me ooit: zorg voor zo laag mogelijke vaste lasten. Hoe lager je lasten, hoe meer je overhoudt.Die tip heb ik ter harte genomen. Dat geldt voor mij ook qua hypotheeklasten. Ik ben 32 jaar, alleenstaand en heb sinds twee jaar een lineaire hypotheek. De adviseur snapte destijds niet dat ik dat wilde, want ik zou toch meer gaan verdienen de komende jaren door stappen in mijn carrière. Bij een annuitaire hypotheek zijn je maandlasten (aflossing + rente) aan het begin lager voor dezelfde lening. Zijn beredenering vond ik een zeer ouderwetse en traditionele manier van denken. Mijn droom is niet om mijn hele leven fulltime te werken. Ik wil juist minder gaan werken en dingen doen die ik leuk vindt. Hoe sneller ik aflos, hoe minder kosten ik aan rente kwijt bent. En hoe meer geld ik overhoudt voor andere zaken. Ik probeer m'n hypotheek met looptijd van 30 jaar, in 20 jaar afgelost te hebben.
Bij een annuïteitenhypotheek zijn je maandelijkse lasten toch gelijk? Of bedoel je wat anders?

Je maandbedrag is hetzelfde, naar omdat je in het begin het grootste deel rente betaalt krijg je in het begin over een groter deel hypotheekrenteaftrek. Is dat wat je bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 13:43
Bij een annuïteitenhypotheek zijn je maandelijkse lasten toch gelijk? Of bedoel je wat anders?

Je maandbedrag is hetzelfde, naar omdat je in het begin het grootste deel rente betaalt krijg je in het begin over een groter deel hypotheekrenteaftrek. Is dat wat je bedoelt?
Je netto lasten nemen bij een annuïteitenhypotheek wel degelijk toe.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
11-09-2019 13:49
Je netto lasten nemen bij een annuïteitenhypotheek wel degelijk toe.
Maar dat is toch wat ik schrijf en IngedeLiefste niet?
Of lees ik haar verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 13:38
Die huidige rente heeft maar een heel erg klein percentage hypotheekrente betalers. Echt heel erg klein.
Wij hebben de boete voor lief genomen en betalen nu een rentepercentage van 2,3%. Onze maandlasten zijn peanuts.
Dit icm een grote overwaarde (waarvoor we in een goedkopere regio een vergelijkbaar huis contant kunnen betalen), dochter die binnen een paar jaar gaat studeren en het feit dat wij hier dan waarschijnlijk niet blijven wonen, maakt dat we onze reserves niet in de hypotheek stoppen op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 13:38
Die huidige rente heeft maar een heel erg klein percentage hypotheekrente betalers. Echt heel erg klein.
Ja dus?
100% van de mensen die nu een hypotheek afsluit, doet dat tegen de huidige rente.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
11-09-2019 12:29
Je hebt het over de huidige hypotheekrente maar die is voor de meeste mensen totaal niet relevant.

5% is mijn huidige hypotheekrente. En er zijn ook mensen die daar nog 10 jaar aan vastzitten. Jouw stelling dat het voor niemand loont is net zo onzinnig als dat het voor iedereen een goed idee is om vol af te lossen.
Lees. Ik heb het over de HUIDiGE hypotheekrente. Voor mensen met de HUIDIGE rente is dit DUS 100% relevant.
Niet over jouw 5%, niet over je buren die er nog 10 jaar aan vast zitten. Ook niet relevant voor mensen die huren, zal ik voor jou alvast bij zetten.

Inleggen op een hypotheek zou ik uit financieel oogpunt nooit doen bij <5% rendement op je eigen vastgoed. Belangrijke overweging kan ook zijn dat dit bedrag niet liquide is: arm zijn in een afgelost huis. Liever €200.000 aan renderende ETFs, dan €200.000 in niet-renende bakstenen. Je krijgt een hoger rendement, dus flink extra passief inkomen om van te leven. Flink hoger dan aflossen je gaat brengen.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 14:07
Lees. Ik heb het over de HUIDiGE hypotheekrente. Voor mensen met de HUIDIGE rente is dit DUS 100% relevant.
Niet over jouw 5%, niet over je buren die er nog 10 jaar aan vast zitten. Ook niet relevant voor mensen die huren, zal ik voor jou alvast bij zetten.

Inleggen op een hypotheek zou ik uit financieel oogpunt nooit doen bij <5% rendement op je eigen vastgoed. Belangrijke overweging kan ook zijn dat dit bedrag niet liquide is: arm zijn in een afgelost huis. Liever €200.000 aan renderende ETFs, dan €200.000 in niet-renende bakstenen. Je krijgt een hoger rendement, dus flink extra passief inkomen om van te leven. Flink hoger dan aflossen je gaat brengen.
SCHREEUWEN is nergens voor nodig hoor.

Lees eens. Je zegt zelf 'De huidige rente en rendementen op andere zaken dan hypotheek, geldt voor iedereen.' Maar de huidige rente is voor de meeste mensen niet van toepassing.

Daarnaast kan aflossing interessant zijn als:
- je spaart voor een duurder huis over 5 jaar (te korte horizon voor beleggen)
- je daarmee in een andere risicocategorie gaat vallen en over je hele hypotheek minder rente gaat betalen
- als je vlakbij wet Hillen zit
- je je fijner voelt zonder schulden
En zo zijn er nog talloze gevoelsmatige en hele feitelijke redenen waardoor aflossen een goed idee is

Ik ben het trouwens met je eens dat indexfondsen voor lange termijn het overwegen waard zijn.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
@Zebra, zoals laatst ook in een ander topic gezegd, er zijn ook andere redenen om financiele keuzes te maken. Het hoeft niet alleen maar over rendement te gaan.

Met onze inkomens/woonlasten verhouding en met onze omstandigheden (twee kleine kinderen met bijbehorende kosten en verwachtte toekomstige kosten) en met onze risico aversie is het gewoon prettig om eerst een gedeelte van de hypotheek af te lossen zodat we toekomst bestendiger zijn voor we gaan investeren in meer risico volle (en tevens meer lange termijn) mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat ook gedaan. Met als doel dat we later minder konden werken. Niet volledig stoppen maar 2 of 3 dagen.
En maar goed ook, want ik heb vorig jaar een ernstig ongeluk gehad en ben arbeidsongeschikt geraakt. Mijn inkomen is met 600 euro per maand gezakt, en we kunnen gewoon blijven wonen waar we wonen omdat het grootste gedeelte afgelost is.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 13:43
Bij een annuïteitenhypotheek zijn je maandelijkse lasten toch gelijk? Of bedoel je wat anders?

Je maandbedrag is hetzelfde, naar omdat je in het begin het grootste deel rente betaalt krijg je in het begin over een groter deel hypotheekrenteaftrek. Is dat wat je bedoelt?
Wat ik bedoel staat los van de hypotheekrenteaftrek.
Bij een lening van stel 200.000 euro waren (aan het begin) de bedragen die ik per maand betaal (aflossing + rente) van een lineaire hypotheek hoger dan bij een annuitaire hypotheek. Ik weet de exacte bedragen niet meer maar bijvoorbeeld. 800 euro bij een lineaire hypotheek en 750 bij een annuitaire hypotheek. Veel starters nemen een annuitaire hypotheek, omdat daarbij het maximaal te lenen bedrag hoger is.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 14:07
Lees. Ik heb het over de HUIDiGE hypotheekrente. Voor mensen met de HUIDIGE rente is dit DUS 100% relevant.
Niet over jouw 5%, niet over je buren die er nog 10 jaar aan vast zitten. Ook niet relevant voor mensen die huren, zal ik voor jou alvast bij zetten.

Inleggen op een hypotheek zou ik uit financieel oogpunt nooit doen bij <5% rendement op je eigen vastgoed. Belangrijke overweging kan ook zijn dat dit bedrag niet liquide is: arm zijn in een afgelost huis. Liever €200.000 aan renderende ETFs, dan €200.000 in niet-renende bakstenen. Je krijgt een hoger rendement, dus flink extra passief inkomen om van te leven. Flink hoger dan aflossen je gaat brengen.
Dat is wel een heel roekeloos ''financieel advies''. Niets aflossen maar in de plaats daarvan gaan beleggen en dan periodiek inleggen op ETFs ... .
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
11-09-2019 15:43
Dat is wel een heel roekeloos ''financieel advies''. Niets aflossen maar in de plaats daarvan gaan beleggen en dan periodiek inleggen op ETFs ... .
"ETFs zijn roekeloos". Okay, vertel mij waarom dat zo is.
zebraa wijzigde dit bericht op 11-09-2019 17:40
1.06% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
11-09-2019 15:04
Lees eens. Je zegt zelf 'De huidige rente en rendementen op andere zaken dan hypotheek, geldt voor iedereen.' Maar de huidige rente is voor de meeste mensen niet van toepassing.
Dat is wel iets de boel verdraaien.
Ik zei namelijk : Vanuit financieel oogpunt is er geen enkele reden om af te lossen bij huidige rente.
Dat geldt gewoon voor iedereen met hypotheek met de huidige rente. Simpel.

Natuurlijk kan aflossen interessanter worden als je bijv >5% moet betalen.
Daarnaast kan aflossing interessant zijn als:
- je spaart voor een duurder huis over 5 jaar (te korte horizon voor beleggen)
- je daarmee in een andere risicocategorie gaat vallen en over je hele hypotheek minder rente gaat betalen
- als je vlakbij wet Hillen zit
- je je fijner voelt zonder schulden
En zo zijn er nog talloze gevoelsmatige en hele feitelijke redenen waardoor aflossen een goed idee is
De bovenste reden lijkt mij zeker valide. Dan heb je 100% zekerheid in ruil tegen zo goed als geen rendement.
De rest is echter bij huidige rentestanden (opnieuw, dit heeft niet iedereen....) kruimelwerk uit financieel oogpunt, vergeleken met andere beleggingscategorieën. Bij rentestanden veel hoger dan de huidige zal je gelijk hebben. Je zal de rekenmachine erbij moeten pakken waar dit omslagpunt ligt. Belangrijk is dat je dan nog steeds niks liquide hebt en dus geen vermogen opbouwt.

Ik zie aflossen als geforceerd sparen met een negatief (tov ETFs) rendement.
Ik ben het trouwens met je eens dat indexfondsen voor lange termijn het overwegen waard zijn.
Daarom ben ik zo blij met m'n aflossingsvrije hypotheek. Door de hypothetische "aflossing" te beleggen, heb ik halverwege de looptijd al ruim de waarde van m'n woning in handen.
zebraa wijzigde dit bericht op 11-09-2019 17:41
0.57% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 17:34
Dat is wel iets de boel verdraaien.
Ik zei namelijk : Vanuit financieel oogpunt is er geen enkele reden om af te lossen bij huidige rente.
Dat geldt gewoon voor iedereen met de huidige rente. Simpel.

Natuurlijk kan aflossen interessanter worden als je bijv >5% moet betalen.

De bovenste reden lijkt mij zeker valide. Dan heb je 100% zekerheid in ruil tegen zo goed als geen rendement.
De rest is echter bij huidige rentestanden (opnieuw, dit heeft niet iedereen....) kruimelwerk uit financieel oogpunt, vergeleken met andere beleggingscategorieën. Bij rentestanden veel hoger dan de huidige zal je gelijk hebben. Je zal de rekenmachine erbij moeten pakken waar dit omslagpunt ligt. Belangrijk is dat je dan nog steeds niks liquide hebt en dus geen vermogen opbouwt.

Ik zie aflossen als geforceerd sparen met een negatief (tov ETFs) rendement.


Daarom ben ik zo blij met m'n aflossingsvrije hypotheek. Door de hypothetische "aflossing" te beleggen, heb ik halverwege de looptijd al ruim de waarde van m'n woning in handen.
Dat ligt dus aan je definitie van huidige rente. Heeft dat betrekking op de rente die je hypotheek die je nu hebt op dit moment heeft (dus je huidige hypotheek rente) of de rente die momenteel in de markt te krijgen is. Dat maakt nogal uit voor hoe je verder naar deze discussie kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 17:34
Dat is wel iets de boel verdraaien.
Ik zei namelijk : Vanuit financieel oogpunt is er geen enkele reden om af te lossen bij huidige rente.
Dat geldt gewoon voor iedereen met hypotheek met de huidige rente. Simpel.

Natuurlijk kan aflossen interessanter worden als je bijv >5% moet betalen.

De bovenste reden lijkt mij zeker valide. Dan heb je 100% zekerheid in ruil tegen zo goed als geen rendement.
De rest is echter bij huidige rentestanden (opnieuw, dit heeft niet iedereen....) kruimelwerk uit financieel oogpunt, vergeleken met andere beleggingscategorieën. Bij rentestanden veel hoger dan de huidige zal je gelijk hebben. Je zal de rekenmachine erbij moeten pakken waar dit omslagpunt ligt. Belangrijk is dat je dan nog steeds niks liquide hebt en dus geen vermogen opbouwt.

Ik zie aflossen als geforceerd sparen met een negatief (tov ETFs) rendement.


Daarom ben ik zo blij met m'n aflossingsvrije hypotheek. Door de hypothetische "aflossing" te beleggen, heb ik halverwege de looptijd al ruim de waarde van m'n woning in handen.
+ ik vind het bewonderenswaardig hoe je je financieen hebt georganiseerd, maar het zou je sieren als je je af en toe ook zou kunnen inleven in anderen die zich er minder hebben verdiept en in andere situaties zitten.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
11-09-2019 17:38
Dat ligt dus aan je definitie van huidige rente. Heeft dat betrekking op de rente die je hypotheek die je nu hebt op dit moment heeft (dus je huidige hypotheek rente) of de rente die momenteel in de markt te krijgen is. Dat maakt nogal uit voor hoe je verder naar deze discussie kijkt.
Precies. Met huidige rente bedoel ik huidige rentestanden in de hypotheekmarkt. Dat is gratis geld want de rente is lager dan de inflatie.
Een financieel product dat meer oplevert dan inflatie, is dan een verstandigere keuze.
zebraa wijzigde dit bericht op 11-09-2019 18:00
14.17% gewijzigd
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 17:45
Precies. Met huidige rente bedoel ik huidige rentestanden in de hypotheekmarkt. Dat is gratis geld want de rente is lager dan de inflatie.
Maar uit de reactie van KleineZon werd mij wel duidelijk dat zij het over haar huidige rentetarief had, jou niet?
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 17:06
"ETFs zijn roekeloos". Okay, vertel mij waarom dat zo is.
ETF is een beleggingsprodukt. Beleggingsproducten zijn per definitie risicovol. Zoals banken (moeten) waarschuwen: Beleggen is risicovol, je kunt je inleg (deels) verliezen. Maar goed, dit gaat buiten dit topic om. Hier gaat het om 'Medestanders hypotheek aflossen' en niet om medestanders die juist niet aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
11-09-2019 17:34
Dat is wel iets de boel verdraaien.
Ik zei namelijk : Vanuit financieel oogpunt is er geen enkele reden om af te lossen bij huidige rente.
Dat geldt gewoon voor iedereen met hypotheek met de huidige rente. Simpel.

Natuurlijk kan aflossen interessanter worden als je bijv >5% moet betalen.

De bovenste reden lijkt mij zeker valide. Dan heb je 100% zekerheid in ruil tegen zo goed als geen rendement.
De rest is echter bij huidige rentestanden (opnieuw, dit heeft niet iedereen....) kruimelwerk uit financieel oogpunt, vergeleken met andere beleggingscategorieën. Bij rentestanden veel hoger dan de huidige zal je gelijk hebben. Je zal de rekenmachine erbij moeten pakken waar dit omslagpunt ligt. Belangrijk is dat je dan nog steeds niks liquide hebt en dus geen vermogen opbouwt.

Ik zie aflossen als geforceerd sparen met een negatief (tov ETFs) rendement.


Daarom ben ik zo blij met m'n aflossingsvrije hypotheek. Door de hypothetische "aflossing" te beleggen, heb ik halverwege de looptijd al ruim de waarde van m'n woning in handen.
Wie is er nu aan het verdraaien? Het dik gedrukte deel stond er niet bij.

Huidige rente is voor mij; mijn rente.
De huidige rente in jouw defenitie is niet relevant, want bijna niemand heeft die.

Prima dat jij blij bent met je aflossingsvrije hypotheek. Gefeliciteerd. En ik kan je deels een hand geven, wij houden ook een stuk aflossingsvrij aan.

Maar kijk eens, lees en probeer eens een andere overtuiging eens te begrijpen ipv alleen je eigen evangelie te verkondigen

Aflossen is voor de meeste mensen sparen met een zeker rendement. Prima liquide als je bereid bent te verhuizen. En, hoe meer je aflost hoe makkelijker het is om te verhuizen. Ja, ook de huizenprijzen fluctueren, maar een aflossing krijg je altijd 1:1 terug. Dit in tegenstelling tot beleggen. Onder de executiewaarde komen is ook fijn. Lagere maandlasten = lagere inkomsten nodig. Beleggen met geleend geld, met je huis als onderpand voelt voor veel mensen niet goed. Snap je dat dan echt niet?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 17:02
Mijn rentevast periode loopt bijna af. Ik betaal nu 5,1% en heb een deel aflossingsvrij. Zou het lonen om dat om te zetten naar lineair en dan voor hetzelfde geld ook nog af te lossen?
Navragen bij een hypotheekadviseur.




Wij dreigden in één keer onze aflossingsvrije hypotheek (boetevrij, want deze clausule laten opnemen) af te lossen en onze rente werd toen omgezet van 4% naar 2%.

Nu kunnen we dus elk jaar wat extra sparen om mee af te lossen.

Met het geld hebben we de geplande verbouwing betaald, maar we vertelden de bank natuurlijk niet dat we dáárvoor hadden gespaard.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Boogschutter10 schreef:
11-09-2019 18:17
ETF is een beleggingsprodukt. Beleggingsproducten zijn per definitie risicovol. Zoals banken (moeten) waarschuwen: Beleggen is risicovol, je kunt je inleg (deels) verliezen. Maar goed, dit gaat buiten dit topic om. Hier gaat het om 'Medestanders hypotheek aflossen' en niet om medestanders die juist niet aflossen.

Risicovol is natuurlijk niet hetzelfde als roekeloos.

Al is beleggen in ETF’s niet zo risicoloos als vaak wordt voorgespiegeld. Ik koop daarom ook liever los de onderliggende aandelen.

De hypotheek aflossen zie ik als een onderdeel van een financiële planning. Daarbij spelen voor mij ook andere factoren dan alleen op korte termijn rendement behalen een rol. Factoren als risicospreiding en -voor mij heel belangrijk!- vrijheid.

Het gevoel voor mijn huis niet meer aan een bank vast te zitten is onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
11-09-2019 22:38
Risicovol is natuurlijk niet hetzelfde als roekeloos.
Dit heeft betrekking op mijn eerdere post.
Alle reacties Link kopieren
Hier een mengvorm.

Van de 550.000 starthypotheek hebben we inmiddels 350.000 afgelost.
De resterende 200k laat ik staan tegen 1,1% effectieve rente. Ik betaal dus nogEUR 200 per maand).

Van het bedrag dat ik per maand bespaar heb ik een buffer opgebouwd waar we niet aankomen. De rest beleggen we. Volgens conservatieve berekeningen kunnen we van die beleggingen binnen een aantal jaar de resterende hypotheek aflossen als we dat willen, maar ik laat het liever doorgroeien natuurlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven