Geld & Recht alle pijlers

Minimale hoogte balkonrand?

12-03-2011 10:17 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag voor de juristen/googlewonders onder ons.

Is er wettelijk vastgelegd hoe hoog een balkonrand moet zijn? Wij willen ons balkon gaan voorzien van een op maat gemaakt metalen hekwerk ivm een bijna loslopende dreumes. De rand bestaat uit een muurtje van 61 cm hoog, daarna een ruimte van 25 cm met daarboven een balustrade.

Omdat we hiervoor goedkeuring moeten hebben van de VvE, en ik voorzie dat we die niet krijgen, ben ik aan het zoeken naar of dit wettelijk is vastgelegd.

Alleen kan ik het niet vinden.

En dan nog een vraag. Stel dat het plan wordt afgewezen? Dan moeten we naar de rechter? Hoe gaat zoiets? Moeten we dan een advocaat inhuren?
Bij bepaalde arbowetgeving moet een rand om bijvoorbeeld op een dak mee te werken een bepaalde afmeting hebben. Een meter bijvoorbeeld.

Een hek van een meter hoog, een centimeter diep.

Of een rand van 30 cm hoog, maar dan wel 70 cm diep.

In geval van kinderen gaat dat laatste natuurlijk niet op, maar misschien is het een richtlijn?
waarom denk je dat het afgewezen wordt?

Wil de VVE geen balkon of ben je bang dat ze je rand te hoog of te laag vinden?

Maar goed, uit mijn hoofd dacht ik dat een balkonhek 1 meter hoog moet zijn.
de optimale hoogte voor een balkonhek is 1.20 meter. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dat wettelijk vastgelegd.
De VvE doet hier vaak moeilijk over veranderingen aan de buitenzijde. Logisch ook wel, alles moet er zoveel mogelijk hetzelfde uitzien natuurlijk.

In de brief aan het bestuur heb ik wel benadrukt dat dit niet is voor de leuk, maar voor de veiligheid van een jong kind, maar ik weet het niet. Ons flat is berucht en het zou me niets verbazen wanneer het wordt afgewezen.

Vandaar dat ik alvast een beetje aan het bekijken ben wat we dan zouden moeten doen.

De totale hoogte van de balkonrand wordt met het hekwerk trouwens zo'n 1.45. Hekwerk wordt ook in dezelfde kleur gespoten als de balustrade.

En uiteraard haal ik zelf ook alles van het balkon zodat ze een stoeltje oid niet als opstapje kan gebruiken.

Volgende week Woensdag is de vergadering al. Ben er al zenuwachtig van.
En die 1 meter kwam ik ook tegen idd. Met de balustrade zitten we op 91 cm, maar het gat daartussen van 25 cm bevalt me niet. Daar kan ik nog tussendoor.
Ik weet geen hoogtes, maar het maakt wel uit op welke verdieping je het balkon hebt. Ik woon zelf in een appartement en alle balkons vanaf de 5e etage hebben een extra verhoging op de balkonrand, omdat daar andere richtlijnen voor zijn.
@TO: de eisen van een balkon staan vermeld in het Bouwbesluit.

klik hier voor info zie artikel 2.15 en 2.16 met toelichting

In het kort komt het er op neer dat een balkon een hekwerk dient te hebben van minstens 1 meter hoog, tenzij dit balkon hoger dan 13 meter van het aangrenzende terrein ligt, dus het maaiveld/grasveld/trottoir.

Dan dient de hoogte 1,2 meter te zijn.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat een VVE weigert op grond van hoogte maar eventueel wel op grond van het uiterlijk.

Het is ook verstandig om te bekijken of je voor het plaatsen van het nieuwe balkonhekwerk een omgevingsvergunning nodig hebt.
Dank je Supa! Ik ga het eens uitzoeken.
Die 13 meter weet ik niet precies. We wonen 4 hoog dus het zal erom spannen. De zijkant van het balkon bestaat uit een hekje dat ook al niet veilig is. Komt ze ook met gemak tussendoor. Pffffff... Iemand een flat kopen?

Ik ga het regelement maar weer eens doorspitten.
Het bouwbesluit geeft ook regels over de afstand tussen spijlen juist ivm makkelijk tussendoor kruipen van kleine kids.

Als het goed is kan de afdeling bouwen (of hoe het ook heet binnen jouw gemeente) jou precies vertellen wat de eisen zijn!!

Hiervoor hoef je geen vergunning aan te vragen!

Mss kun je maandag daar eens navragen? Ook of je idd een vergunning nodig hebt voor het vernieuwen van het hekwerk.
In het regelement staat dat je niet zonder toestemming veranderingen aan de buitenkant mag aanbrengen. Blegh, verwarrend zeg.

We hebben hier een bedrijf dat de vergaderingen enzo doet en zij zeggen dat ik van de leden toestemming moet hebben en anders naar de rechter moet. Maar als dat balkon niet aan de wettelijke eisen voldoet en ze stemmen nee kan ik ze daar nog mee om de oren slaan. Zou zo jammer zijn als we straks bonje hebben met de helft van de bewoners.
quote:Flowerfield schreef op 12 maart 2011 @ 10:51:

En die 1 meter kwam ik ook tegen idd. Met de balustrade zitten we op 91 cm, maar het gat daartussen van 25 cm bevalt me niet. Daar kan ik nog tussendoor. Kun je niet tijdelijk/als het niet goedgekeurd wordt daar een rand gaas oid tussen spannen. Natuurlijk ook niet de schoonheidsprijs, maar waarschijnlijk niet iets waar je toestemming voor moet hebben.
Dat gaan we dan denk ik ook tijdelijk doen. En net toch nog weer even met vriend over gehad, maar het moet echt te koop. Over twee jaar zit je weer met hetzelfde probleem natuurlijk.
quote:Flowerfield schreef op 12 maart 2011 @ 11:25:

Die 13 meter weet ik niet precies. We wonen 4 hoog dus het zal erom spannen. De zijkant van het balkon bestaat uit een hekje dat ook al niet veilig is. Komt ze ook met gemak tussendoor. Pffffff... Iemand een flat kopen?

Ik ga het regelement maar weer eens doorspitten.Ik woon ook 4 hoog. Pas vanaf de 5e hebben ze bij ons een extra verhoging op de balkonrand.
Ah oké. Maar vanaf de 5e wordt dat geregeld door de vereniging? Wij willen dat gewoon zelf betalen.
Flowerfield, hier (huur)flat renovatie achter de rug. Nieuwe wetgeving idd. van 4e/5e (?) verdieping hogere balkonbescherming. Ik woon op acht, maar had het liever nog hoger.

Hoop dat het je gaat lukken!
Die ruimte van 25cm vind ik ook groot!! Volgens mij kan n kind daar zo tussendoor wurmen! Wat is de tussenruimte bij spijlen van n ledikant? Dan zou ik die ruimte aanhouden. Nu maar hopen voor jou dat ze het goedkeuren, want daar heb ik geen verstand van!
Hier hebben mensen het opgelost door een stuk plexiglas te bevestigen aan de reling en onderaan met schroeven aan de muur. Hierdoor is de reling gelijk een een stuk hoger maar is het van buitenaf bijna niet zichtbaar.

Je kindje zal er niet op kunnen leunen ofzo maar kan er wel mooi doorheen kijken om wat van de wereld te zien.
Plexiglas hebben we overwogen, maar er zijn teveel hoeken. Dat krijgen we nooit mooi afgewerkt. Plus dat het open stuk op de vloer dan ook niet dicht is.

Hm, beetje vaag. Als ik een foto plaats wordt ik te herkenbaar.

Maar alles is gisteren opgemeten en ik heb een stukje hekwerk om in de vergadering te laten zien. Hij zou ook een tekening maken hoe het eruit komt te zien. Kan wel handig zijn voor de beeldvorming.
Nou, over anderhalf uur is de vergadering. Pfffff, ik geloof niet dat ik ooit zo zenuwachtig ben geweest.

Uitslag en update komt of vanavond en anders morgen. Voor degene die het boeit.
Flowerfield, komt vast goed! Elk (bestaand/nieuw) gebouw moet nou eenmaal voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit. Als jouw bouwplan conform die eisen is zou het toch gek zijn als de VvE het daar niet mee eens is (tenzij je van plan bent een pimpelpaarse balkonrand te maken misschien )

Als de VvE nou toch om een of andere reden geen toestemming verleent, kan je eventueel bij de kantonrechter om vervangende toestemming vragen. Maar dat is vast niet nodig!
Sunlight over me no matter what I do
Ik hoop het zo! Het is trouwens geen nieuw gebouw hoor, was dat maar zo. Dit is van de jaren 60. Volgens mij namen ze het toen nog niet zo nauw met de veiligheid want de balustrade boven het muurtje is pas veel later geplaatst. Muurtje is dus 61 cm hoog. Creepy toch?

Maar goed, we gaan het zien!
Zo, weer terug. Hekwerk is afgewezen omdat het verschil met de andere balkons dan te groot wordt. Wel was iedereen het erover eens dat het dicht moest en dus komt er plexiglas voor. Naja, het zal me jeuken wat ervoor komt, mijn eis is dat het veilig is en dat vond de rest ook. Dus morgen de bouwkundige afdelen bellen en met hen verder overleggen.

Ik ben blij. Was dus zenuwachtig om niks. De beren zijn dood en ik leef nog. Zodra de balkons in orde zijn zal ik dit topic wel weer omhoog schoppen om te laten zien hoe mooi het is geworden.

Iedereen bedankt voor de reacties!
quote:Flowerfield schreef op 16 maart 2011 @ 21:51:

Zo, weer terug. Hekwerk is afgewezen omdat het verschil met de andere balkons dan te groot wordt. Wel was iedereen het erover eens dat het dicht moest en dus komt er plexiglas voor. Naja, het zal me jeuken wat ervoor komt, mijn eis is dat het veilig is en dat vond de rest ook. Dus morgen de bouwkundige afdelen bellen en met hen verder overleggen.

Ik ben blij. Was dus zenuwachtig om niks. De beren zijn dood en ik leef nog. Zodra de balkons in orde zijn zal ik dit topic wel weer omhoog schoppen om te laten zien hoe mooi het is geworden.

Iedereen bedankt voor de reacties! Gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven