no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
maandag 18 februari 2019 om 07:25
Waarom ga je de stad in als je in een enorme koopstemming bent? Dat is de kat op het spek binden natuurlijk.pamelacourson schreef: ↑17-02-2019 17:19Ik ben in de stad geweest en heb alleen bij het Kruidvat een paar dingen gekocht die op waren. Ik was echt in een enorme koopstemming, maar zag niets wat ik echt leuk vond. Dat was echt mijn redding, anders was ik vanmiddag denk ik echt te zwak geweest...
maandag 18 februari 2019 om 08:44
Klopt, maar de plannen die ik eigenlijk had gingen op het laatste moment niet door en ik word er heel vrolijk van om met mooi weer door de stad te lopen. Ik ga ook niet alles vermijden omdat ik dan misschien wat koop.

maandag 18 februari 2019 om 12:25
Het is zo mooi weer dat ik straks ook even op de fiets naar de stad ga. Ik heb nog een cadeaubon liggen waar ik laatst een nieuw servies mee gekocht heb, maar ik kom nog 1 bord en een paar schaaltjes tekort. Ik ga even kijken of ze nu in de winkel liggen. Het geld hiervoor staat nog op de kaart, dus ik hoef geen geld uit te geven.

maandag 18 februari 2019 om 18:10
Ik reken altijd 'gewoon' per kalendermaand. Dat vind ik fijn en duidelijk.
De meeste vaste lasten worden worden ook direct aan het begin van de maand afgeschreven. En veel vaste lasten gaan nu eenmaal per kalendermaand, dus ik vind het handig zo.
Jaarlijkse betalingen (vaste lasten) reken ik wel elke maand voor 1/12e deel mee in de uitgaven.
Dit weer is inderdaad wel verleidelijk om even de stad in te gaan ja, en een ijsje te kopen
Nou, ik vind dat dat ook gewoon af en toe moet kunnen hoor! (maar heb nu even een ijsje uit de diepvries gepakt)
De meeste vaste lasten worden worden ook direct aan het begin van de maand afgeschreven. En veel vaste lasten gaan nu eenmaal per kalendermaand, dus ik vind het handig zo.
Jaarlijkse betalingen (vaste lasten) reken ik wel elke maand voor 1/12e deel mee in de uitgaven.
Dit weer is inderdaad wel verleidelijk om even de stad in te gaan ja, en een ijsje te kopen

Nou, ik vind dat dat ook gewoon af en toe moet kunnen hoor! (maar heb nu even een ijsje uit de diepvries gepakt)

maandag 18 februari 2019 om 18:24
Ik heb toch wel geld uitgegeven. Ik heb besloten dat 9 delig makkelijker is dan 6 delig. Dus ik heb nog wat bijgekocht. Alsnog maar 11 euro uitgegeven, de rest stond nog op de kaart. Ook 2 doosjes paracetamol gehaald. Die waren op. Nog 1.5 week te gaan. Ik hoop wat over te houden deze maand, ben benieuwd of dat gaat lukken.
maandag 18 februari 2019 om 22:34
Niet echt no buy, maar blij want had ze nodig: leuke schoenen voor onder mijn trouwjurk besteld. € 53 inclusief verzendkosten ipv € 130 die ik laatst zag. Deze kunnen ook nog worden gedragen tijdens een ander feestje.
Verder noodgedwongen 2 dagen no buy (pay day) want ben bijna door mijn persoonlijk budget (€50) heen. Heb express die andere €200 al naar spaar gestort als stok achter de deur, op=op.

Verder noodgedwongen 2 dagen no buy (pay day) want ben bijna door mijn persoonlijk budget (€50) heen. Heb express die andere €200 al naar spaar gestort als stok achter de deur, op=op.
maandag 18 februari 2019 om 22:37
Dat scheelt. Of je moet bijna overal heel blij van wordenpamelacourson schreef: ↑18-02-2019 11:10Ik koop ook alleen maar dingen die ik echt graag wil hebben en waar ik daarna ook blij mee blijf, altijd al gehad.

truusjemier wijzigde dit bericht op 18-02-2019 22:38
Reden: Verkeerde emoticon
Reden: Verkeerde emoticon
1.15% gewijzigd
dinsdag 19 februari 2019 om 07:22
Morgen begint mijn nieuwe maand weer, ik hoop dat het dan beter gaat met mijn no buy en dat ik volgende maand wat meer naar de spaarrekening kan doen dan 50 euro, want daar kopen we binnen 2 jaar geen andere auto voor he
Ik moet wel zeggen dat mijn vriend vorige week jarig is geweest en mijn zoon is morgen jarig dus dat zijn natuurlijk wel extra kostenposten geweest deze financiele maand. Ook had zoon hoog water en heb ik dus nieuwe broeken voor hem moeten kopen, a 20 euro stuk en aan 1 broek heeft hij natuurlijk niks, hij heeft er 6 nodig gezien er al 1 reservebroek op school moet zijn, 1 in het therapiecentrum en 1 op de naschoolse opvang. Dan moet hij er nog 1 aanhebben en moet ik zelf ook een reservebroek hebben en de laatste hou ik voor het geval hij met een lange broek naar zijn vader gaat op vrijdag en het weer zo omslaat dat hij op dinsdag met een korte broek terug komt en de lange broek dus daar blijft liggen.

Ik moet wel zeggen dat mijn vriend vorige week jarig is geweest en mijn zoon is morgen jarig dus dat zijn natuurlijk wel extra kostenposten geweest deze financiele maand. Ook had zoon hoog water en heb ik dus nieuwe broeken voor hem moeten kopen, a 20 euro stuk en aan 1 broek heeft hij natuurlijk niks, hij heeft er 6 nodig gezien er al 1 reservebroek op school moet zijn, 1 in het therapiecentrum en 1 op de naschoolse opvang. Dan moet hij er nog 1 aanhebben en moet ik zelf ook een reservebroek hebben en de laatste hou ik voor het geval hij met een lange broek naar zijn vader gaat op vrijdag en het weer zo omslaat dat hij op dinsdag met een korte broek terug komt en de lange broek dus daar blijft liggen.

dinsdag 19 februari 2019 om 08:54
Hoeft niet hoor! Heb gisteren een jurk en broek besteld aan -50 procent.

dinsdag 19 februari 2019 om 21:04
Ik kreeg nog een tandartsrekening van over de 100 euro, daarnaast ligt er nog een fikse rekening en krijgt man komende maand een paar honderd euro minder salaris. Ik moet zeggen dat ik best wel buikpijn heb als ik denk aan komende maand. Hoewel ik het in theorie zou moeten redden (als ik kijk naar mijn uitgavenpatroon van afgelopen tijd en dat ik honderden euro’s aan onnodige dingen uitgaf per maand) ben ik toch bang dat het niet gaat lukken.
drackie wijzigde dit bericht op 19-02-2019 22:00
1.01% gewijzigd

woensdag 20 februari 2019 om 16:23
woensdag 20 februari 2019 om 16:47
sterkte Drackie, zet m op!
Waarom krijgt je man ineens minder salaris deze maand trouwens?
woensdag 20 februari 2019 om 16:58
Omdat hij vanwege zijn bijbaan bij Defensie soms onbetaald verlof opneemt. Dat wordt altijd verrekend aan het begin van het volgende jaar. In drie termijnen dit keer, want vorig jaar deden ze het in 1x en dat was ongeveer 1000 euro, dus toen was ik niet zo blij.
Dat geld van Defensie opsparen was natuurlijk heel slim geweest, en daarom doe ik nu mee aan deze challenge, want vanwege het gat in mijn hand denk ik bij meer geld alleen maar: 'Jaaaa, uitgeven!' dus nu moeten we op de blaren zitten. 
Het is wel een vooruitgang dat ik nu dat overzicht gemaakt heb, want nu weet ik precies wat er overblijft en dat het dus heel krap wordt. Dat helpt vast bij het niet kopen van onzin. Vandaag ook de pinpas van de nieuwe boodschappenrekening gekregen, dus ik ga daar vrijdag gelijk een bedrag op storten.

Het is wel een vooruitgang dat ik nu dat overzicht gemaakt heb, want nu weet ik precies wat er overblijft en dat het dus heel krap wordt. Dat helpt vast bij het niet kopen van onzin. Vandaag ook de pinpas van de nieuwe boodschappenrekening gekregen, dus ik ga daar vrijdag gelijk een bedrag op storten.
drackie wijzigde dit bericht op 20-02-2019 17:03
50.51% gewijzigd
woensdag 20 februari 2019 om 16:58
Tandartsrekening binnen: 1100 euro. Gelukkig had ik hier voor gespaard door geen onzin te kopen anders zou dit echt wel zeer zeer doen (letterlijk doet het wel zeer trouwens). Een jaar geleden had ik hier goed van in de stress gelegen (vorige maand een rekening van 800 gehad) en nu niet. Dat is een heel prettige bijkomstigheid van geen meuk kopen die ik niet nodig heb.

woensdag 20 februari 2019 om 18:37
Tandartsrekeningen heb ik gelukkig nooit, maar ik heb nu toch echt besloten dat er een nieuw matras moet komen. Ik wil wel een echt goed matras kopen, dus dat kan ook nog wel wat gaan kosten, maar wat ik nu heb kan zo niet langer.
Ik ga daar wel naartoe sparen trouwens.
Ik ga daar wel naartoe sparen trouwens.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 20:17
8.18% gewijzigd
woensdag 20 februari 2019 om 19:34
Ik heb ook een dergelijke verzekering. Die 500 euro daar ben ik zo doorheen. Maar goed, ik wil niet vrekkig zijn met mijn gebit. Het moet, als het goed is, nog vele jaren mee. Mijn gebit valt niet onder de 'no buy challenge'