Geld & Recht alle pijlers

onderhoudsplicht

05-01-2011 20:59 58 berichten
stel: man betaald meer dan hij zou kunnen aan kinderalimentatie, vrouw werkte al lange tijd en kon er (redelijk) goed van leven.

nu werkt vrouw door eigen toedoen niet meer en moet bijstand aan gaan vragen.

Gemeente gaat inkomen van (ex) man, uiteraard opvragen om te bezien of de alimentatieverplichting klopt.

Blijkt dat hij op draagkracht voldoende aan kinderalimentatie betaald, maar eigenlijk moet een klein gedeelte hiervan partneralimentatie zijn ( hij hoeft dus bruto niet meer te betalen!)

Man krijgt door deze herberekening meer belasting terug (partneralimentatie is fiscaal aftrekbaar) vrouw krijgt inkomen, wat wordt gekort op de bijstandsuitkering (en betaald hierover inkomstenbelasting).

Per saldo krijgt de vrouw minder netto betaald (kinderalimentatie wordt hierdoor verlaagd)

Wie wordt hier beter van? de belastingdienst?

Punt is in mijn ogen dat ik denk dat de belastingdienst, gemeente enz. dit zo ingewikkeld maken dat dit voor ons gewone burger niet meer te volgen is......

Nu netto geld krijgen, en het toch aan het algemene potje toevoegen, en straks door de bijstandsuitkering ook op hetzelfde niveau wat inkomen betreft uitkomen??

vragen?? te onduidelijk?? vraag maar raak!!
quote:ch4rlie schreef op 07 januari 2011 @ 16:49:

Ja, het is een wettelijk recht, en ja je moet niet gaan samenwonen of trouwen met een man met een ex en kids. Tuurlijk niet, stop zulke kerels weg tot minimaal 12 jaar na de scheiding of zoveel langer dat de kinderen 21 zijn nietwaar ?Mooi staaltje van woorden verdraaien. Wat ik wél zei: Als jij (of wie dan ook) financieel gezien niets van doen wilt hebben met de onderhoudsplicht van je partner naar zijn ex en kinderen, dan moet je niet met hem gaan samenwonen. En doe je dat wel, dan moet je niet klagen. Dat wist je namelijk van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 05 januari 2011 @ 21:03:

Als vrouw door eigen schuld niet meer werkt zou ze wat mij betreft flink gekort mogen worden. Schandalig dat haar ex haar nog deels moet onderhouden. Eigenlijk zou partnerallimentatie afgeschaft moeten worden. Een volwassen vrouw moet zichzelf maar kunnen onderhouden.

Mijn man betaalt al 10 jaar aan zo'n 'dame'. Nog 2 jaar te gaan...
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 05 januari 2011 @ 21:17:

zal eerlijk zijn, ik zei de gek hahah, is met die man een huishouden aangegaan, hij betaalde al zoveel kinderalimentatie dat zelfs bij een herberekening (mijn inkomen erbij) hij teveel betaalde!!!

Ik ben bang dat ik (wil meer gaan werken) dat straks voor deze muts ga doen, never never dus he!!Het enige waar ze bij jou naar kijken is of jij de helft van de woonlasten (huur/ hypotheek) van jouw inkomen kunt betalen. Voor de verdere berekening telt jouw inkomen niet mee.
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 05 januari 2011 @ 22:04:

al zal ex wel bepaalde kosten moeten betalen uit deze betaalde kinder/ partner alimentatie, en dat niet in haar huishoudpotje mogen doen

?Daar hebben jullie geen enkele invloed op, jouw vriend moet betalen en wat zij ermee doet? Je kunt alleen maar hopen dat het goed besteed wordt...
quote:elninjoo schreef op 05 januari 2011 @ 22:08:

En als je dan bewijst dat die ex weer 'n nieuwe vent heeft dan hoeft ie toch ook geen partner allimentatie meer te betalen?

Wij zitten in een soortgelijke situatie (ex woont samen) en de bewijslast ligt bij de alimentatiebetaler. En dat wordt erg moeilijk, aldus de advocaat, die wij overigens ook niet kunnen betalen, dus helaas maar opgegeven. Je zou dan een erkende prive-detective moeten inhuren en dan moet het voor de rechter. Zoals TO al aangaf kunnen zij de kosten voor een advocaat niet betalen. Ex-vrouw kan gezien haar inkomen echter gesubsidieerde rechtsbijstand krijgen en een advocaat kost haar dus alleen maar een eenmalige bijdrage en is voor de rest gratis. 3 keer raden wie hier aan het kortste eind trekt. Ik weet het, superfrustrerend, maar helaas is het hier in Nederland zo 'goed' geregeld.

Er is overigens geen rechtsbijstandverzekering die deze kosten vergoed, dus ook daar kun je niet terecht .
quote:Mariejan schreef op 05 januari 2011 @ 23:54:

Vraag me niet waarom partneralimentatie wel aftrekbaar zijn en door de ontvanger als inkomsten moeten worden opgegeven en kinderalimentatie niet. Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar. Iemand?

Kinderalimentatie is inderdaad niet aftrekbaar, maar.......let op, erg belangrijk voor wie hiermee te maken heeft:

van het internet:

Wel kunt u met de alimentatie voor de kinderen in aanmerking komen voor de aftrekpost levensonderhoud kinderen.

Lees verder hier:

http://financieel.infonu. ... nsonderhoud-kinderen.html
quote:ch4rlie schreef op 06 januari 2011 @ 19:33:

Als ex in de tussentijd gaat samenwonen of werken dan vervalt de partner alimentatie weer.Dit klinkt altijd zo makkelijk, maar het 'vervalt' niet zomaar, je moet als alimentatiebetaler naar de rechter om dat voor elkaar te krijgen (en moet dus weer een dure advocaat inhuren)
quote:lila01 schreef op 08 januari 2011 @ 13:41:

[...]

Dit klinkt altijd zo makkelijk, maar het 'vervalt' niet zomaar, je moet als alimentatiebetaler naar de rechter om dat voor elkaar te krijgen (en moet dus weer een dure advocaat inhuren)

In sommige gevallen zijn de exdames inderdaad niet zo snel bereid om het toe te geven. Vooral als het om hoge bedragen gaat (meer dan het aanhouden van een tweede adres kost bv) en dan is aantonen een heel lastige zaak. Dure rechtszaak plus evt detectivekosten en dan nog is de kans groot dat het niet lukt.

de sociale dienst met bijstand is strenger, zij kunnen wel controleren en hebben daar bevoegdheid voor dus, als ex bijstand krijgt en bijstnad verhaalt bij jou ben je beteraf omdat erdan nog enige controle is waar je zelf geen kosten voor hoeft te maken. Desnoods anoniem fraude melden als je weet dat ze bijsand heeft en toch samenwoont.

En de soc dienst beweert ook actief mensen aan het werk te zetten. Maar of dat bij woorden blijft.. Tja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven