onderhoudsplicht

woensdag 5 januari 2011 om 20:59
stel: man betaald meer dan hij zou kunnen aan kinderalimentatie, vrouw werkte al lange tijd en kon er (redelijk) goed van leven.
nu werkt vrouw door eigen toedoen niet meer en moet bijstand aan gaan vragen.
Gemeente gaat inkomen van (ex) man, uiteraard opvragen om te bezien of de alimentatieverplichting klopt.
Blijkt dat hij op draagkracht voldoende aan kinderalimentatie betaald, maar eigenlijk moet een klein gedeelte hiervan partneralimentatie zijn ( hij hoeft dus bruto niet meer te betalen!)
Man krijgt door deze herberekening meer belasting terug (partneralimentatie is fiscaal aftrekbaar) vrouw krijgt inkomen, wat wordt gekort op de bijstandsuitkering (en betaald hierover inkomstenbelasting).
Per saldo krijgt de vrouw minder netto betaald (kinderalimentatie wordt hierdoor verlaagd)
Wie wordt hier beter van? de belastingdienst?
Punt is in mijn ogen dat ik denk dat de belastingdienst, gemeente enz. dit zo ingewikkeld maken dat dit voor ons gewone burger niet meer te volgen is......
Nu netto geld krijgen, en het toch aan het algemene potje toevoegen, en straks door de bijstandsuitkering ook op hetzelfde niveau wat inkomen betreft uitkomen??
vragen?? te onduidelijk?? vraag maar raak!!
nu werkt vrouw door eigen toedoen niet meer en moet bijstand aan gaan vragen.
Gemeente gaat inkomen van (ex) man, uiteraard opvragen om te bezien of de alimentatieverplichting klopt.
Blijkt dat hij op draagkracht voldoende aan kinderalimentatie betaald, maar eigenlijk moet een klein gedeelte hiervan partneralimentatie zijn ( hij hoeft dus bruto niet meer te betalen!)
Man krijgt door deze herberekening meer belasting terug (partneralimentatie is fiscaal aftrekbaar) vrouw krijgt inkomen, wat wordt gekort op de bijstandsuitkering (en betaald hierover inkomstenbelasting).
Per saldo krijgt de vrouw minder netto betaald (kinderalimentatie wordt hierdoor verlaagd)
Wie wordt hier beter van? de belastingdienst?
Punt is in mijn ogen dat ik denk dat de belastingdienst, gemeente enz. dit zo ingewikkeld maken dat dit voor ons gewone burger niet meer te volgen is......
Nu netto geld krijgen, en het toch aan het algemene potje toevoegen, en straks door de bijstandsuitkering ook op hetzelfde niveau wat inkomen betreft uitkomen??
vragen?? te onduidelijk?? vraag maar raak!!

woensdag 5 januari 2011 om 21:03

woensdag 5 januari 2011 om 21:11
Ik vind het niet zo onduidelijk hoor. Mevrouw ontvangt een uitkering en dus worden haar inkomsten kritisch bekeken. Als mevrouw een relatief te hoge kinderalimentatie ontvangt, dan wordt dat als partneralimentatie beschouwd en dus moet zij daar belasting over afdragen.
Ik vind dat ook niet raar. Stel je zit in de bijstand en je gooit het met je ex op een akkoordje dat hij elke maand 1500 of misschien wel 3000 euro kinderalimentatie betaalt oid. En je zou dat gewoon kunnen ontvangen zonder gekort te worden op je bijstand? Dat zou voor mij dan weer erg onlogisch zijn!
Ik vind dat ook niet raar. Stel je zit in de bijstand en je gooit het met je ex op een akkoordje dat hij elke maand 1500 of misschien wel 3000 euro kinderalimentatie betaalt oid. En je zou dat gewoon kunnen ontvangen zonder gekort te worden op je bijstand? Dat zou voor mij dan weer erg onlogisch zijn!

woensdag 5 januari 2011 om 21:12
starshine, je hebt helemaal gelijk, maar man gaat minder betalen (lees door minder kinder maar meer partner te betalen is dit fiscaal aftrekbaar) en vrouw ontvangt evenveel echter zij gaat belasting betalen over de ontvangen partner alimentatie!!
punt is bij berekenen bijstand wordt inkomen ex partner opgevraagd!! dan wordt bekeken hoeveel kinder, hoeveel partner ali... kinder is nu eigenlijk te hoog, dus wordt naar draagkracht partner berekend!! wie zijn hiervan de dupe?? wie snapt dit?? nederland zit krom in elkaar!!
Ik zou zeggen wat elninjoo zegt aan het werk mevrouw!!! echt er is genoeg te doen!!
punt is bij berekenen bijstand wordt inkomen ex partner opgevraagd!! dan wordt bekeken hoeveel kinder, hoeveel partner ali... kinder is nu eigenlijk te hoog, dus wordt naar draagkracht partner berekend!! wie zijn hiervan de dupe?? wie snapt dit?? nederland zit krom in elkaar!!
Ik zou zeggen wat elninjoo zegt aan het werk mevrouw!!! echt er is genoeg te doen!!

woensdag 5 januari 2011 om 21:14
ik snap je punt nummer zoveel!! heb je gelijk in!! maar nu wordt het geld van man aftrekbaar (wie betaald dat?) en tegen lager tarief bij vrouw belast?? we hebben het hier maar over mss 200, of 300 euro die naar de partner ali zouden worden overgeheveld!!
Wie betaald het gelag?? nou wij met z'n allen!!
ik vind die bijstand in deze situatie (met de achtergrond kennende) bull shit!! die vrouw moet werken!!
Wie betaald het gelag?? nou wij met z'n allen!!
ik vind die bijstand in deze situatie (met de achtergrond kennende) bull shit!! die vrouw moet werken!!

woensdag 5 januari 2011 om 21:16
Als man denkt dat zijn kind wat tekort komt doordat z'n ex te beroerd is om haar handjes te laten wapperen dan kan hij in natura spullen voor kind kopen die buiten de allimentatie vallen, zoals 'n fiets e.d. Man moet vooral niet extra geld geven omdat ex er op achteruit gaat, want zo te lezen is mevrouw 'n profiteurtje dat ze zelf stopt met werken om haar handje op te kunnen houden.

woensdag 5 januari 2011 om 21:17

woensdag 5 januari 2011 om 21:19
Dat de vrouw moet werken ben ik geheel met je eens. En het feit dat zij nu netto minder overhoudt, zal daar hopelijk een motivatie voor zijn!
De man betaalt mogelijk 52% belasting en de vrouw waarschijnlijk maar 33%. Dat is dan een verschil van 20% over zeg 250 euro (dus: 50 euro). Maar die 250 euro wordt wel op mevrouw haar bijstand gekort, dus uiteindelijk levert het de gemeenschap dan (250 minder bijstand minus 50 euro fiscaal verlies) toch zo'n 200 euro op.
De man betaalt mogelijk 52% belasting en de vrouw waarschijnlijk maar 33%. Dat is dan een verschil van 20% over zeg 250 euro (dus: 50 euro). Maar die 250 euro wordt wel op mevrouw haar bijstand gekort, dus uiteindelijk levert het de gemeenschap dan (250 minder bijstand minus 50 euro fiscaal verlies) toch zo'n 200 euro op.

woensdag 5 januari 2011 om 21:22
Ik zou geen samenleving met die man aangaan. Die man wordt geplukt door z'n ex en daar ga je hinder van ondervinden. Ik ken ook zo'n man die bij z'n broer in huis woont omdat z'n ex 'm financieel helemaal uitkleedt. Hij werkt voor de allimentatie en heeft geen geld meer voor 'n eigen leven. Laat je daar niet mee in als je niet mee de financiele shit ingesleept wil worden.

woensdag 5 januari 2011 om 21:23
nummer zoveel, je hebt helemaal gelijk, maar lees eens wat ik hierboven schrijf, nu zijn wij samen, dom dom dom? vrouw in kwestie heeft een vriend en blijft maar alleen om te kunnen trekken!!! echt sommigen zitten zo in elkaar!!
en maar lekker op vakantie met vriendje (lekker profiteren) !! de oetlul!!
En maar in haar bed liggen !! Ik wil door de regels hier in NL niet werken voor HAAR!! wij hebben het redelijk goed, leven naar onze maatstaven, het maakt ons dus uiteindelijk niet uit, kinder of partner ali, maar de kids voelen het!!
en maar lekker op vakantie met vriendje (lekker profiteren) !! de oetlul!!
En maar in haar bed liggen !! Ik wil door de regels hier in NL niet werken voor HAAR!! wij hebben het redelijk goed, leven naar onze maatstaven, het maakt ons dus uiteindelijk niet uit, kinder of partner ali, maar de kids voelen het!!

woensdag 5 januari 2011 om 21:28
Zeg, je hoeft niet zo tegen mij te schreeuwen hoor! Ik heb ook altijd netjes voor mijn geld gewerkt!
Het zal niet zo zijn dat jij werkt voor haar inkomen. Jouw partner wordt geacht met jou een gezamenlijke huishouding te voeren, wat betekent dat jij de helft van de kosten voor jullie huishouding voor je rekening kunt nemen en je partner de andere helft. Daar wordt dus ook bij de alimentatieberekening vanuit gegaan, want de kosten voor een gedeeld huishouden zijn nu eenmaal vaak lager dan de kosten voor een huishouden alleen.
Het zal niet zo zijn dat jij werkt voor haar inkomen. Jouw partner wordt geacht met jou een gezamenlijke huishouding te voeren, wat betekent dat jij de helft van de kosten voor jullie huishouding voor je rekening kunt nemen en je partner de andere helft. Daar wordt dus ook bij de alimentatieberekening vanuit gegaan, want de kosten voor een gedeeld huishouden zijn nu eenmaal vaak lager dan de kosten voor een huishouden alleen.

woensdag 5 januari 2011 om 21:31
sorry nummerzoveel, !! dat wat jij schrijft had ik ook al gelezen, maar ik twijfelde er heel errug over, dus hoe hoog mijn inkomen is doet er niet toe? ik voor de helft hij voor de helft, en dat bepaald zijn draagkracht? hetzij kinder hetzij partner??
Dat is wel wat ik bedoelde en waar ik over twijfelde!!
Dat is wel wat ik bedoelde en waar ik over twijfelde!!

woensdag 5 januari 2011 om 21:32
Je mening is natuurlijk wel enigszins gekleurd omdat jij aan de andere kant staat, dat begrijp ik best.
Maar goed, zij is volgens jou in staat om te werken maar doet het niet. Ze heeft echter wel gewoon sollicitatieplicht. Kwestie van tijd dat ze weer aan het werk komt, want na een tijdje doelloos solliciteren, wordt ze gewoon ergens te werk gesteld (loempia's vouwen of zo).
Hoelang zijn ze al uit elkaar? Partneralimentatie is eindig (12 jaar dacht ik)
Maar goed, zij is volgens jou in staat om te werken maar doet het niet. Ze heeft echter wel gewoon sollicitatieplicht. Kwestie van tijd dat ze weer aan het werk komt, want na een tijdje doelloos solliciteren, wordt ze gewoon ergens te werk gesteld (loempia's vouwen of zo).
Hoelang zijn ze al uit elkaar? Partneralimentatie is eindig (12 jaar dacht ik)

woensdag 5 januari 2011 om 21:36
Ja, zo werkt dat ongeveer, dat 50/50 verhaal. (Tenzij je natuurlijk zelf een samenlevingscontract oid zou afsluiten waarin je stelt dat jij veel meer bijdraagt, want dan is aantoonbaar dat zijn vrij besteedbaar inkomen veel hoger ligt).
En verder zal zij idd niet eeuwig in bed kunnen blijven. Die tijd is echt geweest. Als ze dit lang genoeg volhoudt, dan staat ze binnenkort het park aan te harken oid.
En verder zal zij idd niet eeuwig in bed kunnen blijven. Die tijd is echt geweest. Als ze dit lang genoeg volhoudt, dan staat ze binnenkort het park aan te harken oid.

woensdag 5 januari 2011 om 21:36
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 05 januari 2011 @ 21:35:
6 jaar starshine, maar ik geloof dat een bijstands aanvraag een langere periode zou kunnen zijn.
zou kunnen, ik ben dara niet zo thuis in
en gekleurd ben ik idd.. maar laat haar maar loempia's vouwen hahhaha, of ze daar dan boven bijstandsniveau mee uitkomt?? geen idee hahah het zal niet veel opbrengen maar met 40 uur werken kom je meestal wel boven bijstandniveau
6 jaar starshine, maar ik geloof dat een bijstands aanvraag een langere periode zou kunnen zijn.
zou kunnen, ik ben dara niet zo thuis in
en gekleurd ben ik idd.. maar laat haar maar loempia's vouwen hahhaha, of ze daar dan boven bijstandsniveau mee uitkomt?? geen idee hahah het zal niet veel opbrengen maar met 40 uur werken kom je meestal wel boven bijstandniveau

woensdag 5 januari 2011 om 21:38
ik ben boos op mevrouw, de ex (maar dat heeft al ander gronden), ik snap de maatschappij niet, is het zo raar om te denken dat ook vrouwen eigen broek op moeten kunnen houden?? hebben het hier niet over kleine kids tenslotte (had ik ivm herkenbaarheid niet verteld).
En ik snap de belastingregels eigenlijk niet!! De Centrale overheid ontvangt belasting, de gemeente betaald de bijstand, daar gaat het mis, en dat gaat voor mezelf te ver (ben geen econoom), maar hier klopt iets niet toch?
En ik snap de belastingregels eigenlijk niet!! De Centrale overheid ontvangt belasting, de gemeente betaald de bijstand, daar gaat het mis, en dat gaat voor mezelf te ver (ben geen econoom), maar hier klopt iets niet toch?

woensdag 5 januari 2011 om 21:41
Uiteindelijk wordt de locale overheid ook weer gesponsord door het Rijk, die hun inkomsten weer halen uit belastingen.
Zie de gemeente als een afdeling van de BV Nederland. Uiteindelijk is het 1 groot bedrijf met 1 grote bankrekening, en zij stellen vervolgens de verschillende afdelingen (zoals provincies, gemeenten, etc) verantwoordelijk voor delen van de inkomsten en uitgaven (het 'afdelingsbudget')
Zie de gemeente als een afdeling van de BV Nederland. Uiteindelijk is het 1 groot bedrijf met 1 grote bankrekening, en zij stellen vervolgens de verschillende afdelingen (zoals provincies, gemeenten, etc) verantwoordelijk voor delen van de inkomsten en uitgaven (het 'afdelingsbudget')

woensdag 5 januari 2011 om 21:42
nummerzoveel, dan staat ze idd snel te harken! dit scheelt toch voorlopig een advocaat, dit verhaal van jou!! al weet ik dat het eerste gesprek gratis is, maar wij zouden de kosten van een advocaat echt niet kunnen missen nu op dit moment.
als het 50/50 is dan zitten we goed (hebben we al ooit laten berekenen) en dan is er niets aan de hand, hooguit dat een gedeelte van de kinder ali naar partner wordt overgeheveld en dat maakt weinig uit, hooguit meer belastingteruggaaf die we weer aan de kids kunnen uitgeven, want dat is uiteindelijk het ergste, dat er kids met deze situatie geconfronteerd worden!! ook dat baart ons zorgen!! de kids in kwestie krijgen alles te horen, en dat is triest!!
als het 50/50 is dan zitten we goed (hebben we al ooit laten berekenen) en dan is er niets aan de hand, hooguit dat een gedeelte van de kinder ali naar partner wordt overgeheveld en dat maakt weinig uit, hooguit meer belastingteruggaaf die we weer aan de kids kunnen uitgeven, want dat is uiteindelijk het ergste, dat er kids met deze situatie geconfronteerd worden!! ook dat baart ons zorgen!! de kids in kwestie krijgen alles te horen, en dat is triest!!