Geld & Recht alle pijlers

Onvriendelijk winkelpersoneel

31-10-2012 11:44 376 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over het drogisterij-meisje dat de TO aansprak op haar zonnebril-dragen in de winkel: wat zijn jullie verschrikkelijke, klantonvriendelijke, nare ervaringen met winkelpersoneel?

Bij ons bij de Albert Heijn zitten de kassameisjes vaak te pingen met hun BlackBerry achter de kassa, zo vreemd! Ook kletsen ze vaak onder het afrekenen met hun collega's en kan er geen 'hallo' van af..

Geen drama verhalen, wel onvriendelijk. Ik ben benieuwd!
Ook weleens gehad dat ik in de Kruitvat wat vroeg aan een vakkenvulster, ze hoorbaar zuchtte, opstond, naar het gangpad liep, het product aanwees en weer terugliep zonder 1 woord te wisselen.

Onvoorstelbaar.
Het is in veel gevallen ook een wisselwerking.

Klant is koning. Je hebt koningen waar het volk van houdt en koningen die bij de eerste de beste opstand een kogel door zijn lijf krijgt.

Zo heb ik meer dan eens een 'koning' de winkeldeur uitgezet. Verbaal geweld of fysiek geweld, in welke mate dan ook wordt niet getolereerd. Vergis je er niet in, hoeveel er gescholden, gestolen, getreiterd wordt vanuit de klant. Ook in hele 'gewone' winkels.

Mensen die op een donkere koopavond net voor sluit binnen komen met een muts over de wenkbrauwen getrokken en een sjaal hoog over de kin. Tsja, het kán een overvaller zijn, ook een fijne klant die nog even haar portemonnee komt legen. Bedenk zelf, hoe je overkomt bij het personeel en hoe je over wíl komen.
Nog nooit echt zoiets meegemaakt, alleen andersom (ik heb bijbaantje als caissière bij de AH). Ook nooit gezien dat mijn collega's gewoon zaten te smsen of pingen tijdens het werk, dat mag ook absoluut niet hier! Mobieltjes horen gewoon in je kluisje te liggen als je werkt.

Mij valt juist onvriendelijke klanten op: ik zeg goedemiddag met een glimlach op mijn gezicht - krijg geen reactie. Ik vraag beleefd: heeft u nog een bonuskaart? - geen reactie, krijg bonuskaart wel in mijn handen gedouwd, waarop ik dan nog steeds ''dank u wel'' zeg. Dan scan ik het pasje, geef het terug aan de klant en zeg '' alstublieft'' - weer geen reactie van de klant.

Ten slotte zeg ik: dan wordt het ¤ .... alstublieft. Meneer of mevrouw tovert bankpasje tevoorschijn en wil dus pinnen, waarop ik dan weer zeg: gaat uw gang. (wederom geen reactie!!) Pas als ik vraag of de klant nog een bon mee wil DAN pas reageren ze. Eindig ik ook nog eens met '' nog een fijne dag verder'' loopt die kutklant weer weg zonder mij maar aan te kijken.
quote:mara2 schreef op 31 oktober 2012 @ 12:40:

[...]

Wat grappig ik werk bij Ah. Bij het vullen rijden er grote zware containers de winkel in. Met bv wijn. Een pad rechtdoor. Hoe vaak ik niet zie dat klanten nog even er voorbij schieten.

Jongeren moeten de kar ala minute stoppen.

Vaak loopt de klant nog door en merkt het niet eens. Moeten door het kleinste gatje met hun kar. Sommige lopen niet naar de medewerker toe maar roept van zeker 3 meter iets.

dank voor je illustratieve reactie, dit is nu precies de klantonvriendelijke houding die ik bedoel.
quote:floweryjava schreef op 31 oktober 2012 @ 12:52:

Nog nooit echt zoiets meegemaakt, alleen andersom (ik heb bijbaantje als caissière bij de AH). Ook nooit gezien dat mijn collega's gewoon zaten te smsen of pingen tijdens het werk, dat mag ook absoluut niet hier! Mobieltjes horen gewoon in je kluisje te liggen als je werkt.

Mij valt juist onvriendelijke klanten op: ik zeg goedemiddag met een glimlach op mijn gezicht - krijg geen reactie. Ik vraag beleefd: heeft u nog een bonuskaart? - geen reactie, krijg bonuskaart wel in mijn handen gedouwd, waarop ik dan nog steeds ''dank u wel'' zeg. Dan scan ik het pasje, geef het terug aan de klant en zeg '' alstublieft'' - weer geen reactie van de klant.

Ten slotte zeg ik: dan wordt het ¤ .... alstublieft. Meneer of mevrouw tovert bankpasje tevoorschijn en wil dus pinnen, waarop ik dan weer zeg: gaat uw gang. (wederom geen reactie!!) Pas als ik vraag of de klant nog een bon mee wil DAN pas reageren ze. Eindig ik ook nog eens met '' nog een fijne dag verder'' loopt die kutklant weer weg zonder mij maar aan te kijken.Misschien is ie doof?
Ik heb zelf bijna 3 jaar in de AH ToGo gewerkt. Daar meerdere keren bespuugt, uitgescholden, bedreigd, etc omdat ik de klanten zo snel de winkel weer uit wilde krijgen.

ToGo.. dat is dus dat het snel moet, want mensen moeten een trein halen enzo. Als iemand moeilijk doet met klein geld of zijn/haar portomonnee niet kan vinden, bel ik een extra kassa bij, want de formule is ToGo!

Verder stond ik altijd met een goedemiddag, lach en een fijne dag voor de klanten klaar, altijd advies willen geven en nooit te beroerd om vragen te beantwoorden.

Maar als je dan vervolgens wordt bespuugd, omdat "jij vuile bitch, niet eens een warm croissantje kan verkopen" terwijl ik net een nieuwe lading uit de oven aan het inpakken ben, dan is voor mij de maat ook vol en kan je heel fijn de tering krijgen.

Dus het ligt niet altijd aan het personeel, want klanten hebben ook hun minpunten.
quote:datdus schreef op 31 oktober 2012 @ 12:57:

[...]

Misschien is ie doof?

Nee, want hij/zij reageert pas als ik vraag: wilt u de bon nog mee?

En heb het niet bij maar 1 persoon hoor, maar bij meerdere.. en zo irritant is dat, terwijl ik dan zo beleefd tegen de klant doe.
Het vakkenvullen waarbij je gewoon geen kant meer op kan. Vaak zo bij AH. Je wordt half omver gereden door die karren met producten, gangpaden zijn geheel geblokkeerd. Product wat je wil hebben kun je niet bij. En maar dollen met elkaar die gozers...

Maandag ook bij Trekpleister: ik stond in een gangpad en aan weerszijden van me was een medewerker keihard zware dozen aan het neerkwakken. Ik kon er met geen mogelijkheid meer uit en raakte zelfs een beetje in paniek ervan. Ben snel weggegaan toen ik me er eindelijk uitgewurmd had.
quote:facepawm schreef op 31 oktober 2012 @ 12:55:

[...]

dank voor je illustratieve reactie, dit is nu precies de klantonvriendelijke houding die ik bedoel. ik snap hem even niet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het personeel van Douglas, ICI paris, vind ik veelal niet vriendelijk.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Verder vind ik het als klant ook erg vervelend als ik wordt genegeerd. Ik kom mijn geld bij je uitgeven, dus geef me dat kleine beetje aandacht dat ik verdien:

"goedemiddag, dat is zoveel euro, en een fijne dag nog verder"

meer vraag ik niet, maar bij vele is dit zelfs teveel gevraagd.
Natuurlijk zijn er regels in winkels maar in de winkel waar ik werk wordt mij aangeleerd dat bepaalde dingen heus wel kunnen als het een keer wat rustiger is. Waar het bedrijf voorschrijft niet te veel service te verlenen omdat dat tijd en dus geld kost, wil ik heus wel iemand extra service geven als er niets te doen is. Dat kun je heus inschatten.

Dus als het heel erg druk is in de Zara snap ik dat je 'moet' gaan passen waar de dameskleedhokjes zijn maar als er geen kip rond loopt hoéf je toch niet in discussie te gaan met een klant?
quote:diaantje1971 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:04:

Het personeel van Douglas, ICI paris, vind ik veelal niet vriendelijk.Als ik daar binnenkom in mijn werkkleding (sportschoentjes + haren vast) keuren ze mij geen blik waardig. Kom ik met mijn Supertrash laarzen aan en dito jas en wat zwaarder opgemaakt zijn ze als was in mijn handen, wtf..
Wij gingen een tijdje terug voor een plasma TV naar de winkel van "Ik ben toch niet gek? " Tijdje rondgekeken, en een TV uitgezocht. We halen er een medewerker bij en zeggen dat we deze TV graag willen kopen. Hij kijkt er even naar, loopt zonder iets te zeggen weg. Even afwachten dan maar. Hij komt terug en zegt: "Die is niet op voorraad." Dus wij staan hem aan te kijken en wachten op de mededeling dat hij hem kan bestellen. Of wanneer hij weer binnen komt. Niks. De snotneus kijkt gewoon terug. Mijn man en ik kijken elkaar aan, draaien ons om en lopen de winkel uit, na gezegd te hebben: "nou, dank je wel, hoor." Fijn, personeel met de houding van "ik krijg mijn centen toch wel, ga er geen moeite voor doen."
"En heb het niet bij maar 1 persoon hoor, maar bij meerdere.. en zo irritant is dat, terwijl ik dan zo beleefd tegen de klant doe."

Aha, nu snap ik pas waarom de winkeljuffrouw aan mij vraagt 'u wilt pinnen?', terwijl ik al 5 min mijn kaart in het apparaat wil steken. Dat is omdat ik haar niet heb gevraagd of ik aub mag pinnen.

Ik heb meestal geen zin om met het winkelpersoneel te praten. Als je hoi zegt, beginnen ze een verhaal over het weer!
Ik kan me ook ergeren aan arrogant winkelpersoneel.

- als ik de winkel binnenloop mij nog geen blik waardig gunnen maar wel "Haaaaii" tegen mijn vriend zeggen die achter me aanloopt. Niet omdat ik jaloers ben maar ik ben degene die mogelijk iets gaat kopen (alleen dameskleding) dus wees ook eens vriendelijk tegen mij. Überhaupt vind ik het raar als er nog niet eens "hallo" wordt gezegd.

- personeel dat je aankijkt met zo'n blik van 'wat doe jij hier'

- bellen of kletsen onder het afrekenen

- als je een pashokje uitkomt met een stapel kleding en dat er van de verkoopsters niemand is die zegt; kan ik iets van u aannemen?

oh en de welbekende pashokjes-horror;

gordijn dat niet sluit, stofpluimen, te donker of juist lelijk tl-licht en geen spiegel in het hokje.

De kassameisjes in de plaatselijke supermarkt hier vind ik juist wel aardig.
Ach ik vermoed dat winkelpersoneel ook een hoop te stellen heeft met klanten. Veel mensen bellen zelf gewoon door terwijl ze staan af te rekenen. Als (als) ik zit te bellen in de trein leg ik mijn telefoon ook even neer om de conducteur te groeten en mijn chipkaart te overhandigen. Dat doet ook lang niet iedereen.

Het komt echt van 2 kanten denk ik. Personeel dat niet aardig is zorgt ervoor dat klanten chagerijnig worden en dat zorgt er weer voor dat het personeel zich anders opstelt. Ik heb vanaf mijn 16e altijd in winkels gewerkt. Ik ben altijd extra vriendelijk tegen winkelpersoneel
Er was begin van de week een item bij RTL nieuws over dit onderwerp. Schijnbaar is dit bij meer Nederlanders een bron van ergernis. klik
Wat te denken van andere mensen die net als jij in een supermarkt hun boodschappen doen. Ik stond laatst met een volle kar boodschappen achter nog iemand met een volle kar boodschappen in de rij voor de kassa. Achter mij stond iemand moeite te doen om over mijn schouder heen te kijken en maar zuchten en zuchten. En mopperen dat er geen extra kassa geopend werd (er stonden precies 3 mensen in de rij dus snap ik wel dat ze daar de noodzaak niet van zagen).

Daarna ging deze man half naast mij staan zuchten met zijn 2 potten appelstroop duidelijk voor mij in het zicht en bijna verwijtende blik in mijn volle boodschappenkar. Nou mag je van mij met 1 of 2 produkten best even voor als ik een kar vol heb. Maar dan zul je het me eerst netjes moeten vragen. Ik reageer niet op volwassenen die zich als kleine kleutertjes gedragen.
quote:diaantje1971 schreef op 31 oktober 2012 @ 13:04:

Het personeel van Douglas, ICI paris, vind ik veelal niet vriendelijk.Inderdaad daarom koop ik bij Douglas graag online. Voordeel geen ellenlange rijen bij de kassa, geen onvriendelijk personeel, je krijgt altijd proefmonsters(die in de winkel vaak "op" zijn) En als je aangeeft dat je het als kado wilt laten inpakken word elk artikel netjes ingepakt.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
In de AH waar ik kom is het duidelijk dat het (vakkenvullende) winkelpersoneel de klanten maar erg vervelend vindt.

Ze versperren de doorgangen, duwen je kar aan de kant omdat ze voor moeten met hun kar en spreek ze vooral niet aan om te vragen waar je iets kunt vinden want dat vinden ze Heel Vervelend.
Ik heb eigenlijk nooit problemen met winkelpersoneel. De kassamedewerkers bij mijn AH bellen nooit en hebben aandacht voor de klant. Ik zeg ook altijd gedag en loop niet te bellen als ik bij een kassa ben.

Ik heb één keer meegemaakt dat winkelpersoneel echt niet goed bezig was. Twee dames in een kledingwinkel. Ze waren aan het roddelen, liepen in de weg (steeds kleding rechthangen als ik er net stond, zeer onnodig), maar toen ze me serieus lieten wachten bij de kassa (op 5 passen lopen en ze liepen alleen maar te kletsen) heb ik demonstratief de kleding teruggehangen en ben weggelopen. Overigens wel met een "goedemiddag".
Voordat ik ging trouwen ging ik naar de ICI Paris XL voor een make-up advies en om mijn favoriete mascara te kopen.

Nadat ik dusdanig werd opgemaakt dat ik er zwaar ziek uit zag en daar dus duidelijk niet enthousiast over was probeerde de verkoopster me een andere, veel duurdere mascara aansmeren dan die waar ik om vroeg.

Toen ik voet bij stuk hield en zei dat ik toch echt die wilde hebben waar ik om vroeg zuchtte ze een keer diep, haalde haar schouders op en zei terwijl ze zich van me afdraaide: dan moet je het ook maar zelf weten.

Ik koop mijn spullen dus voortaan ergens anders.
quote:_lupine_ schreef op 31 oktober 2012 @ 12:45:

Wat ik vaak niet snap is dat je bijv bij de H&M altijd zo'n bordje krijgt met het aantal artikelen dat je meeneemt je paskamer in. Als je dan vervolgens klaar bent en wegloopt, dan wordt dat echt nooit meer nageteld. Die regel heeft dan eigenlijk vrij weinig zin. Ik heb dit een keer aan zo'n meisje gevraagd, maar ik had absoluut ongelijk zei ze. Ze tellen het wel na. Zal best, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt.Oh ik heb dat wel altijd hoor! Zal misschien ook wel aan filiaal/dag liggen.
quote:Italie_Meisje schreef op 31 oktober 2012 @ 12:23:

[...]

Niet opgevoed maar als het goed is wel opgeleid. Daar leren ze dus hoe om te gaan met klanten enz.

En dit is idd een topic over onvriendelijk personeel, dus krijg je gemekker van klanten. In een topic over onvriendelijke klanten krijg je gemekker van personeel.

Hier wil ik even op reageren, ik werk in een winkel maar heb nooit een cursus hierover gehad, laat staan een opleiding.

Ben het verder eens met onvriendelijk personeel hoor, maak het zelf vaak genoeg mee in winkels dat het personeel onvriendelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven