Geld & Recht alle pijlers

Op mezelf wonen

04-03-2013 22:36 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil heel graag op mezelf wonen. Ik word binnenkort 21, en heb een parttime baan (32 uur). Ik verdien ongeveer 850 euro per maand, en heb me pas een paar weken geleden ingeschreven bij Casade voor een huurwoning. Had gehoord van vrienden dat je dan soms wel 4 jaar moet wachten. Maar dat heb ik niet terug kunnen vinden op de site.

Mijn vraag is dus, is het wel mogelijk om op jezelf te wonen met gemiddeld 850 euro per maand? Ik heb niet echt veel luxe uitgaven, kleding koop ik altijd met opruiming, en make-up/parfum alleen als iets echt op is. Ik ga ook nooit uit. Zal het zo lukken? Of is het echt onmogelijk?
Ik vind niet dat ik geld te kort kom. Waar lees je dat? Ik word alleen een beetje moe van mensen die een heel normaal uitgavenpatroon buitensporig noemen.

Ben trouwens wel benieuwd hoe jij het doet als je eters krijgt. Hier dit weekend een etentje gehad voor 4. Was 30 Euro kwijt voor alles, inclusief borrelhapje en wijn. Moet ik dan de rest van de week op minder dan 5 euro doorkomen?
quote:Sophiaaaaa schreef op 05 maart 2013 @ 09:25:

Ik vind niet dat ik geld te kort kom. Waar lees je dat? Ik word alleen een beetje moe van mensen die een heel normaal uitgavenpatroon buitensporig noemen.

Ben trouwens wel benieuwd hoe jij het doet als je eters krijgt. Hier dit weekend een etentje gehad voor 4. Was 30 Euro kwijt voor alles, inclusief borrelhapje en wijn. Moet ik dan de rest van de week op minder dan 5 euro doorkomen?

Ik lees niet dat je geld te kort komt, maar jij noemt 35 euro per week heel karig, jij vind dat dus niet genoeg. Dat mag je vinden, maar er zijn genoeg mensen die met minder wel uitkomen dus het ís niet per definitie karig.

De zin:

Je moet niet kijken naar hoe je zou willen leven/eten en dan vinden dat je geld te kort komt. Je moet kijken naar wat je hebt en wat je daarmee wilt/kunt doen. Kom je nooit in de schulden!

was meer algemeen bedoelt. Bij mensen die klagen dat ze elke maand tenminste bedrag X te kort komen, maar zich echt niet op het bestaansminimum bevinden, denk ik altijd als eerste; "Nee je geeft bedrag X te veel uit."

Eters eten hier mee van het normale budget. We hebben een boodschappen rekening, waar maandelijks 500 euro op wordt gestort. Elke week neem ik, op een vaste dag, maximaal 120 euro op voor boodschappen. Zit er nog geld in de huishoudknip dan neem ik minder op. Elke dinsdag zit er dus 120 euro in. Van die beetjes die ik overhoud en die dus op de rekening blijven staan, betaal ik etentjes voor gasten. Niet dat we altijd één keer hier eten en één keer daar eten, maar gemiddeld eten we net zo vaak ergens anders mee dan dat mensen hier mee eten, dus dat valt zeg maar tegen elkaar weg! Het geld dat echt overblijft wordt gespendeerd aan kerst, oud en nieuw en verjaardagen. Op vakantie eten we niet uit deze pot, dus die twee weken heb ik dan ook extra voor feestjes. Elk jaar budgetteren we opnieuw, ook voor kleding, vakantie etc. Toevallig dit jaar het boodschappenbedrag omhoog gedaan, vooral omdat de kinderen (pré) pubers steeds meer gaan eten.
Hmmm als je echt wilt is het denk ik wel haalbaar. Maar ik zou toch voor 2 avondjes in de week iets erbij zoeken zodat je iets meer verdient of een krantenwijkje ofzo. 4000 euro moet best te doen zijn qua inrichting hoor. Althans mij was dat wel gelukt en dan heb ik ook best nog hele leuke spullen en eigenlijk bijna alles nieuw gekocht. Ook had ik al wat dingetjes hoor. Als ik jou was TO, zou ik nog 1 jaartje even flink sparen en ondertussen goed zoeken naar een huisje.
Ik leef van 850 per maand ongeveer. Soms meer soms minder. Ben wel student, bijna afgestudeerd en woon samen, vriend doet t van hetzelfde ongeveer. Het enigste dat ik niet zelf betaal is het zorgverzekering geld (35,-) dat overblijft na aftrek zorgtoeslag. Maar dat zou ik eigenlijk wel kunnen betalen.

Verder vaste lasten;

huur= 300,-

Telefoon= 40,-

Gemeentelijke belastingen= ong 70 per jaar?

Boodschappen/kleding/dingen doen= +- 400,-
quote:VivaFleur schreef op 05 maart 2013 @ 08:41:

Het meeste geld ging bij mij zitten in de kleine dingen; verf, spijkers, schroeven, verf, kwasten, gordijnrails etc. Vergis je daar niet in! Ik was zo een paar honderd euro armer.

Ook dat soort dingen kan je op marktplaats vaak goedkoper vinden dan bij de bouwmarkt. Goed, niet de spijkers dan misschien, maar daar is de action weer briljant goedkoop voor.

Maar mensen kopen bijvoorbeeld te veel verf en gooien wat ze over hebben op marktplaats. Of kopen nieuwe gordijnen: oude op marktplaats. Krijgen een nieuwe vloer: laminaat eruit en op marktplaats. Dat kan zó veel schelen!

Ik ben een paar jaar geleden verhuisd en had op dat moment echt nul tot nauwelijks budget, maar wel een huis waar vanalles aan gedaan moest worden. Toen heb ik op die manier heel veel geld kunnen besparen. Heb zelfs via het forum nog van een lieve forumster laminaat plus ondervloer en een afzuigkap gekregen. Nog allemaal zo mooi, dat het niet nieuw uit de winkel komt maakt dan echt geen barst uit!
Zeg maar Spijker.
Weet niet of het al ergens anders staat, maar tot je 23ste heb je recht op huurtoeslag als je een huurwoning hebt met de huur tot 350 euro. Ik ben 22 en zit boven dat bedrag en heb dus geen recht

Particuliere huurders zoeken is ook een optie ik stond ook 2 jaar ingeschreven op woningen waar ik amper in de rij ben opgeschoten, en via Funda (weet niet of die door heel Nederland is) vond ik via via via via een huurwoning, particulier uiteraard :-)

En misschien kan de sociale media je helpen, advertenties bij de supermarkten in de gaten houden, Marktplaats staat ook genoeg op! Succes! Ik weet hoe lastig het is om iets te vinden.
kun je niet nog een jaartje thuis blijven wonen en flink sparen?

is dit de baan die je de komende jaren blijft doen of ga je ook naar school / avondstudie om je salaris nog te zien stijgen de komende jaren? 800 is namelijk niet veel.... heb je een vast contract? Wat als je eruit vliegt door de crisis, en al je spaargeld heb je in meubels etc gestoken? je zit namelijk wel aan de financiele verplichtingen vast. ook al is het maar een studentenkamer, je kan daar niet een half jaar wonen zonder inkomsten....

willen je ouders je financieel een beetje helpen?

weten ze dat je uit huis wil?
quote:flower263 schreef op 05 maart 2013 @ 11:13:

Hmmm als je echt wilt is het denk ik wel haalbaar. Maar ik zou toch voor 2 avondjes in de week iets erbij zoeken zodat je iets meer verdient of een krantenwijkje ofzo. 4000 euro moet best te doen zijn qua inrichting hoor. Althans mij was dat wel gelukt en dan heb ik ook best nog hele leuke spullen en eigenlijk bijna alles nieuw gekocht. Ook had ik al wat dingetjes hoor. Als ik jou was TO, zou ik nog 1 jaartje even flink sparen en ondertussen goed zoeken naar een huisje.

klopt

maar als daarna de bankrekening op Nul staat vind ik het toch wel onverantwoord... wat als die 2hands wasmachine kapotgaat? je moet toch een buffer overhouden voor als t even tegenzit?
quote:sandt schreef op 05 maart 2013 @ 11:10:

[...]

Ik lees niet dat je geld te kort komt, maar jij noemt 35 euro per week heel karig, jij vind dat dus niet genoeg. Dat mag je vinden, maar er zijn genoeg mensen die met minder wel uitkomen dus het ís niet per definitie karig.Dat er veel mensen zijn die het met 35 per week moeten doen, betekent niet dat het niet karig is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven