Geld & Recht alle pijlers

Op mezelf wonen

04-03-2013 22:36 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil heel graag op mezelf wonen. Ik word binnenkort 21, en heb een parttime baan (32 uur). Ik verdien ongeveer 850 euro per maand, en heb me pas een paar weken geleden ingeschreven bij Casade voor een huurwoning. Had gehoord van vrienden dat je dan soms wel 4 jaar moet wachten. Maar dat heb ik niet terug kunnen vinden op de site.

Mijn vraag is dus, is het wel mogelijk om op jezelf te wonen met gemiddeld 850 euro per maand? Ik heb niet echt veel luxe uitgaven, kleding koop ik altijd met opruiming, en make-up/parfum alleen als iets echt op is. Ik ga ook nooit uit. Zal het zo lukken? Of is het echt onmogelijk?
quote:Ster_, 2 minuten geleden

Een vriendin van me doet het zo. De ene maand een pannenset, de andere maand een kast, etc. Scheelt echt veel omdat je zo niet alles tegelijkertijd moet aanschaffen en daardoor veel meer kan zoeken naar koopjes/tweedehands dingen (qua meubels, moet je ze wel kunnen opslaan ergens).

Deed ik ook zo, maar wel toen ik al op mezelf woonde.

Want als je een rol vuilniszakken hebt, kan die prullenbak wel even wachten. Met een pan, vork-mes-lepel-bord, afwasborstel, en theedoek kan je koken, eten en en afwassen. 3 handdoeken om te douchen, 1 set beddengoed die je in het weekend wast.

Je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt.
En vertel mensen dat je alvast aan het sparen bent. Ik had echt bepaalde aanbiedingen gemist als mijn omgeving niet af en toe zei, joh cm bij de ... hebben ze nu dit en dat in de aanbieding.
quote:CM_89 schreef op 04 maart 2013 @ 23:42:

En vertel mensen dat je alvast aan het sparen bent. Ik had echt bepaalde aanbiedingen gemist als mijn omgeving niet af en toe zei, joh cm bij de ... hebben ze nu dit en dat in de aanbieding.Ga ik doen, maar zelf ben ik ook een echte kopersjager hoor. Maar toch lijkt het me wel handiger als ik het mijn omgeving ook vertel.
quote:SpringDing schreef op 04 maart 2013 @ 23:42:

Deed ik ook zo, maar wel toen ik al op mezelf woonde.

Want als je een rol vuilniszakken hebt, kan die prullenbak wel even wachten. Met een pan, vork-mes-lepel-bord, afwasborstel, en theedoek kan je koken, eten en en afwassen. 3 handdoeken om te douchen, 1 set beddengoed die je in het weekend wast.

Je kan het zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Ik ben als student precies zo met helemaal niks verhuisd. Van mijn ouders kreeg ik een tweedelig serviesset en een versleten computer waar alleen Word en Patience op draaide, zo oud was-ie. Van familie een kledingrek waar ik alles aan kon hangen en dat was het.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ik heb niet alles gelezen maar de Action is idd een goede tip. Heb ik heel mijn servies gehaald; 6 glazen voor 2 euro ofzo, handdoeken, bestek enz.

Ze hebben ook vaak shampoo van bekende merken met een vreemde taal erop; spotgoedkoop.
quote:obsessie92 schreef op 04 maart 2013 @ 23:21:

[...]

Huh, dat wist ik helemaal niet, hoor ik voor het eerst Dat ligt eraan hoor. Bij de woningbouw hier hoeft dat helemaal niet, particulier wel maar dan ben je sowieso een stuk duurder uit qua huur.
Sociale woningbouw kan lang duren, maar je kan ook eens op marktplaats zoeken. Daar worden ook vaak kamers en studio's te huur aangeboden.
Zeg maar Spijker.
Het is hier al eerder gezegd, maar ik benadruk het nog maar even: Huursubsidie krijg je niet als je pas 21 bent!

Dus reken je niet te snel rijk..

En of je het gaat redden met 850: dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je wilt. Als je een kamer genoeg vind, kun je een heel eind komen. Als je perse een eigen huisje of appartement wil, lijkt het mij niet haalbaar. A hoewel het natuurlijk ook erg afhangt van in welke regio je woont.

En de 4000 euro startgeld lijkt mij genoeg, maar ook dat hangt er vanaf of je een huis of een kamer meot inrichten.

Spullen als koelkast, vriezer, wasmachine ed kun je goed tweedehands kopen. (Als je veel eten wil invriezen, zal je wel meer ruimte moeten hebben dan een klein laatje bovenin de koelkast)

Maar ik vind het wel stoer van je dat je ervoor gaat! Er zijn zat mensen die het wel makkelijk vinden om lekker bij paps en mams te blijven wonen tot dat ze zelf een rijtjeshuis kunnen veroorloven. Van zelf de eindjes aan elkaar knopen leer je een hoop!
@laylala ze wordt bijna 21 jaar dus huursusbsidie moet geen probleem zijn. edit je kunt vanaf je 18de al huursubsidie krijgen, kijk maar op de site van toeslagen.
Ik heb minder per maand, woon in een studentenhuis en met een beetje creatief zijn red ik dat prima.
quote:Het is hier al eerder gezegd, maar ik benadruk het nog maar even: Huursubsidie krijg je niet als je pas 21 bent!Niet waar. Ik was ook nog geen 21 toen ik het kreeg. Hangt van de huur af.
Huursubsidie krijg je toch pas vanaf je 23e? En alleen als je een eigen voordeur hebt?
Nee hoor.

U mag geen woning huren voor een bedrag meer dan ¤ 652,52 per maand. Voor personen onder 23 jaar ligt dit bedrag nog lager. Bij de leeftijdsgroep onder 23 jaar mag de huurwoning niet meer kosten dan ¤ 361,66 per maand.

Gelden wel andere regels. http://www.huursubsidieberekenen.com/
quote:Ster_ schreef op 05 maart 2013 @ 08:30:

Huursubsidie krijg je toch pas vanaf je 23e? En alleen als je een eigen voordeur hebt?

je moet idd een eigen voordeur hebben maar vanaf je 18de kan je al huursubsidie krijgen:

Om huurtoeslag te krijgen, moeten u, uw eventuele partner en medebewoners voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder

Bent u jonger dan 18 jaar, dan kunt u soms ook huurtoeslag krijgen. Kijk bij Ik woon alleen en ik ben jonger dan 18 jaar of Ik woon niet alleen en ik ben jonger dan 18 jaar.

U huurt een zelfstandige woonruimte.

U, uw eventuele partner en medebewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.

Op uw woonadres staan geen andere personen ingeschreven bij de gemeente (behalve een eventuele onderhuurder).

U, uw eventuele partner en medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.

Uw (gezamenlijke) inkomen en huurprijs zijn niet te hoog.

Uw vermogen is niet te hoog.
Nee ook als je jonger bent (maar dan mag je huur ook lager zijn). En als je een studentenkamer hebt zijn sommige 'toegewezen' en dan krijg je alsnog huurtoeslag.

IIg, TO is straks fantastisch voorbereid. Ik had echt niet zoveel spaargeld toen ik op mezelf ging hoor.

De helft van de meubelen vond ik op straat, een matras heb ik gekocht voor 100 euro bij de Ikea, en mijn dekbed etc van thuis meegenomen. Ik heb bij iedereen die ik ken om een glas en een bord gevraagd en wat beste gehad van mensen. Klaaarrrr

Gemeentelijke belastingen betaalde ik niet met mijn lage loon en student zijn. TO zal ook niet hoeven betalen met zo'n laag salaris. .
Ok sorry dan voor de verkeerde informatie..

Ik ben op mijn 20e gaan samenwonen met mijn vriend en ik herinnerde me dat het appartement persé op zijn naam moest, want hij was 23 en anders zouden we geen subsidie kunnen krijgen.. Maar kennelijk was dat omdat we een te duur appartement hadden uitgezocht
quote:yellowlove2punt0 schreef op 05 maart 2013 @ 08:33:

Nee ook als je jonger bent (maar dan mag je huur ook lager zijn). En als je een studentenkamer hebt zijn sommige 'toegewezen' en dan krijg je alsnog huurtoeslag.

IIg, TO is straks fantastisch voorbereid. Ik had echt niet zoveel spaargeld toen ik op mezelf ging hoor.

De helft van de meubelen vond ik op straat, een matras heb ik gekocht voor 100 euro bij de Ikea, en mijn dekbed etc van thuis meegenomen. Ik heb bij iedereen die ik ken om een glas en een bord gevraagd en wat beste gehad van mensen. Klaaarrrr

Gemeentelijke belastingen betaalde ik niet met mijn lage loon en student zijn. TO zal ook niet hoeven betalen met zo'n laag salaris. .Dat verschilt per gemeente. Bij mijn gemeente konden mijn vriend en ik (als studenten met amper inkomen) geen vrijstelling krijgen omdat we wel > 2000 euro spaargeld hadden en een autootje voor de deur. (dat het spaargeld is om ooit de studieschuld van 35.000 af te kunnen betalen, daar hebben we het maar even niet over..)
Ga nu alvast regelmatig naar de kringloop.

Ik heb daar mijn koffiezet apparaat, lampen, servies, bestek, opbergbussen, kerstboom, spiegel, tvkast vandaan.

Via marktplaats heb ik mijn boekenkast, kledingkast, bed, eettafel, stoelen, koffietafel verkregen.

Het meeste geld ging bij mij zitten in de kleine dingen; verf, spijkers, schroeven, verf, kwasten, gordijnrails etc. Vergis je daar niet in! Ik was zo een paar honderd euro armer.

Zorg ook dat je minstens 40,- pm vrij houdt voor onvoorziene dingen. Fiets reparatie, apotheek kosten, hogere telefoonkosten vanwege 0900 nummers, tandarts etc.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Koettie, dat is verouderde info. Het bedrag is inmiddels gestegen tot 374 Euro huur per maand voor huurders onder de 23. Zoals ook al eerder gezegd hier.
quote:Sophiaaaaa schreef op 04 maart 2013 @ 23:06:

250 is echt niet buitensporig Springding. Zeker niet als je ook zo nu en dan nog eens een eter hebt.Nou dat lijkt mij wel, wij besteden het dubbele maar zijn dan ook met vijf volwassen eters. Nu snap ik dat een eenpersoons huishouden duurder is dan een vijfpersoons maar 250 euro vind ik echt heel veel geld. Honderdvijftig zelf al.
quote:laylalala schreef op 05 maart 2013 @ 08:38:

[...]

Dat verschilt per gemeente. Bij mijn gemeente konden mijn vriend en ik (als studenten met amper inkomen) geen vrijstelling krijgen omdat we wel > 2000 euro spaargeld hadden en een autootje voor de deur. (dat het spaargeld is om ooit de studieschuld van 35.000 af te kunnen betalen, daar hebben we het maar even niet over..)Ja ik heb geen spaargeld. To heeft 4000 euro en gaat van alles kopen dus die zit daar dan toch ook onder.
Probeer jij maar eens voor een maand voor 1 persoon alles te doen voor 150 euro, incl wasmiddel/wc-papier/shampoo etc. Dan eet je opeens verdomd karig. Dat is nog geen 35 Euro per week. Een flesje wijn voor wanneer je een eter hebt zit er dan gewoon niet in.
@sophiaaaa dat gaat mij prima af hoor!
Tsjah, ik ben het student goedkoper dan goedkoop eten en bocht ipv wijn drinken stadium inmiddels voorbij denk ik.
quote:Sophiaaaaa schreef op 05 maart 2013 @ 08:58:

Probeer jij maar eens voor een maand voor 1 persoon alles te doen voor 150 euro, incl wasmiddel/wc-papier/shampoo etc. Dan eet je opeens verdomd karig. Dat is nog geen 35 Euro per week. Een flesje wijn voor wanneer je een eter hebt zit er dan gewoon niet in.Als ik 500 euro per maand uitgeef voor vijf personen dan is dat nog geen 25 euro per persoon per week! Met 35 zit je daar dan 10 euro boven! En een fles shampoo gaat voor één persoon natuurlijk veel langer mee dan voor vijf die koop je niet elke week. En natuurlijk als je meer hebt geef je meer uit, maar voor 150 euro kán het wel. Je moet niet kijken naar hoe je zou willen leven/eten en dan vinden dat je geld te kort komt. Je moet kijken naar wat je hebt en wat je daarmee wilt/kunt doen. Kom je nooit in de schulden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven