Geld & Recht alle pijlers

Op mezelf wonen

04-03-2013 22:36 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil heel graag op mezelf wonen. Ik word binnenkort 21, en heb een parttime baan (32 uur). Ik verdien ongeveer 850 euro per maand, en heb me pas een paar weken geleden ingeschreven bij Casade voor een huurwoning. Had gehoord van vrienden dat je dan soms wel 4 jaar moet wachten. Maar dat heb ik niet terug kunnen vinden op de site.

Mijn vraag is dus, is het wel mogelijk om op jezelf te wonen met gemiddeld 850 euro per maand? Ik heb niet echt veel luxe uitgaven, kleding koop ik altijd met opruiming, en make-up/parfum alleen als iets echt op is. Ik ga ook nooit uit. Zal het zo lukken? Of is het echt onmogelijk?
Heb je zorgtoeslag? Want ik lees alleen over inkomen als loon. En wat zijn je lasten nu, f betalen je ouders nu alles vor je?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je krijgt ook huurtoeslag en zorgtoeslag.
Dat hangt er vanaf waar je wil gaan wonen maar ik red dat echt niet en ik heb zelfs een studentenkamer. Met huurtoeslag moet je misschien wat verder komen, maar dan nog is het erg weinig.

Waarom verdien je zo weinig?
Je krijgt naast je loon straks ook nog aardig wat huurtoeslag. Je kunt nu al berekenen hoeveel dat is.

Maak dan daarmee een overzichtje met alle inkomsten en uitgaven en je kunt zelf zien wat je evt moet laten als je een eigen huurwoning hebt.
quote:Fame schreef op 04 maart 2013 @ 22:39:

Heb je zorgtoeslag? Want ik lees alleen over inkomen als loon. En wat zijn je lasten nu, f betalen je ouders nu alles vor je?Ik heb zorgtoeslag, en buiten mijn verzekering betalen mijn ouders alles.
quote:Ster_ schreef op 04 maart 2013 @ 22:40:

Dat hangt er vanaf waar je wil gaan wonen maar ik red dat echt niet en ik heb zelfs een studentenkamer. Met huurtoeslag moet je misschien wat verder komen, maar dan nog is het erg weinig.

Waarom verdien je zo weinig?Ik ben nu nog 20, en ik werk nog niet heel lang daar, vandaar zo weinig :(
Als je een goedkoop huisje vindt kan dat makkelijk. Ik betaalde destijds ¤290 excl. en kreeg toen nog ¤100 huurtoeslag.

Maar ik heb dan ook wel echt mazzel gehad met m'n huisje denk ik.
quote:borderwalk schreef op 04 maart 2013 @ 22:41:

Je krijgt naast je loon straks ook nog aardig wat huurtoeslag. Je kunt nu al berekenen hoeveel dat is.

Maak dan daarmee een overzichtje met alle inkomsten en uitgaven en je kunt zelf zien wat je evt moet laten als je een eigen huurwoning hebt.Dat is een goed idee inderdaad. Bedankt.
quote:obsessie92 schreef op 04 maart 2013 @ 22:43:

[...]

Ik ben nu nog 20, en ik werk nog niet heel lang daar, vandaar zo weinig :(Is dat niet onder minimumloon?
quote:SpringDing schreef op 04 maart 2013 @ 22:44:

Als je een goedkoop huisje vindt kan dat makkelijk. Ik betaalde destijds ¤290 excl. en kreeg toen nog ¤100 huurtoeslag.

Maar ik heb dan ook wel echt mazzel gehad met m'n huisje denk ik.Ik wil in een kleine flatje, maar die zijn volgens mij ook vanaf 400 euro ofzo. En je had inderdaad mazzel ja
hier ook een student en ik zou het ook echt niet redden met 850 euro. Ik denk toch dat je wel 1000 nodig hebt ongeveer. Of je moet echt super zuinig leven oid.
quote:Ster_ schreef op 04 maart 2013 @ 22:44:

[...]

Is dat niet onder minimumloon?Volgens deze site niet

http://financieel.infonu. ... 13-juli-2013-uurloon.html

Maar dat 850 is eigenlijk meer gemiddeld, meestal verdien ik meer, en soms minder, maar gemiddeld dus 850
Even tellen. Je moet gaan bijhouden wat je echt uit geeft en waaraan. Vraag ook eens aan je moeder wat de boodschappen voor jou kosten. Tel je verzekeringen e.d. Op toeslagen.nl kun je uitrekenen of je wat krijgt en hoeveel je krijgt.

Als je het fijn hebt bij je ouders is 3 jaar sparen ook een optie...
quote:maaike_92 schreef op 04 maart 2013 @ 22:46:

hier ook een student en ik zou het ook echt niet redden met 850 euro. Ik denk toch dat je wel 1000 nodig hebt ongeveer. Of je moet echt super zuinig leven oid.Waar moet ik vooral veel op letten? Ik bedoel, met welke uitgaven?
Ik heb ook een tijdje 850 loon gehad. Daar bovenop kreeg ik nog 200 euro toeslag van de belastingdienst. Dat ging best.

To, spaar je nu ook behoorlijk nu je zo weinig kosten hebt?
Bij sociale huur kijken (woningbouw). Dat is in elk geval goedkoper dan particulier. Ik heb denk ik zo'n anderhalf jaar ingeschreven gestaan (randstad).

Zou anti-kraak anders iets voor je kunnen zijn tot je wat hoger op de wachtlijst staat?
quote:xantos schreef op 04 maart 2013 @ 22:47:

Even tellen. Je moet gaan bijhouden wat je echt uit geeft en waaraan. Vraag ook eens aan je moeder wat de boodschappen voor jou kosten. Tel je verzekeringen e.d. Op toeslagen.nl kun je uitrekenen of je wat krijgt en hoeveel je krijgt.

Als je het fijn hebt bij je ouders is 3 jaar sparen ook een optie...Helaas heb ik het niet zo fijn, vandaar wil ik ook weg. Opzich heeft het geen haast, ik wil nog best 1 jaartje ofzo wachten, maar ik denk niet dat ik langer als 1 jaar volhoud.
quote:obsessie92 schreef op 04 maart 2013 @ 22:47:

[...]

Waar moet ik vooral veel op letten? Ik bedoel, met welke uitgaven?

Mijn vaste laste zijn onder andere:

- mobiele telefoon

- zorgverzekering

- boodschappen

- eigen risico 50 euro per maand apart leggen
Oh en even neuzen op nibud.nl! Staan hele goeie dingen!

[...]

Wat dénk je dat er allemaal bij kijken komt met op jezelf gaan wonen?

Vullen wij wel aan wat je mist.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik moet het met minder doen. Het kan, maar een studio lijkt me niet verstandig, mits je flinke huurtoeslag kan krijgen. Ik ben ongeveer de helft van mijn inkomen aan mijn huur kwijt, da's echt niet ideaal !
quote:SpringDing schreef op 04 maart 2013 @ 22:48:

Bij sociale huur kijken (woningbouw). Dat is in elk geval goedkoper dan particulier. Ik heb denk ik zo'n anderhalf jaar ingeschreven gestaan (randstad).

Zou anti-kraak anders iets voor je kunnen zijn tot je wat hoger op de wachtlijst staat?Bedankt voor je tip, maar anti-kraak lijkt me echt niet geschikt voor mij. Ik ga kijken voor de sociale huur, dankje wel
Anders bij een hospita ? Heb je wat meer privacy dan in een studentenhuis, maar ook minder gezelligheid. Wil je echt op jezelf ?

[...]

'

Tja ik ben maar student maar bij mij gaat een derde van dat bedrag al op aan huur, dan komt er nog zorgverzekering bij. mobieltje (hier kun je dus wel op bezuinigen, scheelt je zo 20 euro in de maand), boodschappen, toch gauw 80-100 euro per maand, maar lang leve de euroshopper! waarschijnlijk zul je ook nog rekening moeten houden met gemeentelijke belasting of zo iets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven