Geld & Recht alle pijlers

Op mezelf wonen

04-03-2013 22:36 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil heel graag op mezelf wonen. Ik word binnenkort 21, en heb een parttime baan (32 uur). Ik verdien ongeveer 850 euro per maand, en heb me pas een paar weken geleden ingeschreven bij Casade voor een huurwoning. Had gehoord van vrienden dat je dan soms wel 4 jaar moet wachten. Maar dat heb ik niet terug kunnen vinden op de site.

Mijn vraag is dus, is het wel mogelijk om op jezelf te wonen met gemiddeld 850 euro per maand? Ik heb niet echt veel luxe uitgaven, kleding koop ik altijd met opruiming, en make-up/parfum alleen als iets echt op is. Ik ga ook nooit uit. Zal het zo lukken? Of is het echt onmogelijk?
Die studio ging prima hoor Cosima. Betaalde 325 euro huur en kreeg 117 euro toeslag. Is goedkoper dan een kamer.
quote:obsessie92, 72 seconden geleden

Helaas heb ik het niet zo fijn, vandaar wil ik ook weg. Opzich heeft het geen haast, ik wil nog best 1 jaartje ofzo wachten, maar ik denk niet dat ik langer als 1 jaar volhoud.

Dat jaar kan wel een hoop schelen qua wachtlijst!

Kijk eens hoe dat in jouw regio werkt en wat de gemiddelde inschrijvinsduur is bij het krijgen van een huis.
Denk ook aan een inboedelverzekering, uitvaartverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, gas, water, licht, boodschappen, sparen voor vakantie, spaarpotje voor als er iets stuk gaat.

De kapper, kado'tjes, schoenmaker, ....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 maart 2013 @ 22:50:

[...]

Wat dénk je dat er allemaal bij kijken komt met op jezelf gaan wonen?

Vullen wij wel aan wat je mist.

Oke, mijn vaste lasten worden dan;

- zorgverzekering

- huur

- boodschappen

-

O mijn god, verder kom ik niet eens terwijl ik weet dat er nog een hoop dingen zijn... :O
.............gemeente- en waterschapsheffingen (afvalstoffenheffing, reinigings- en rioolrechten)

internet
Boodschappen geef ik echt wel 250 aan uit per maand. Als het niet meer is..
quote:obsessie92 schreef op 04 maart 2013 @ 22:54:

[...]

Oke, mijn vaste lasten worden dan;

- zorgverzekering

- huur

- boodschappen

-

O mijn god, verder kom ik niet eens terwijl ik weet dat er nog een hoop dingen zijn... :Oandere verzekeringen, mobieltje, internet, gemeentelijke heffingen. zo iets?
Busabonnement? Fietsenstalling kosten? Treinkaartjes?
quote:cosima schreef op 04 maart 2013 @ 22:52:

Anders bij een hospita ? Heb je wat meer privacy dan in een studentenhuis, maar ook minder gezelligheid. Wil je echt op jezelf ?Ik wil echt op mezelf ja
Kun je niet meer uren gaan werken?
http://www.belastingdiens ... er_toeslagen/huurtoeslag/
quote:maaike_92 schreef op 04 maart 2013 @ 22:52:

[...]

'

Tja ik ben maar student maar bij mij gaat een derde van dat bedrag al op aan huur, dan komt er nog zorgverzekering bij. mobieltje (hier kun je dus wel op bezuinigen, scheelt je zo 20 euro in de maand), boodschappen, toch gauw 80-100 euro per maand, maar lang leve de euroshopper! waarschijnlijk zul je ook nog rekening moeten houden met gemeentelijke belasting of zo iets?Gemeentelijke belastingen is toch jaarlijks ofzo?
http://www.nibud.nl/uitga ... elijke-verzekeringen.html
Ja, maar die zijn best hoog. Ik mag mmeer dan 400 euro voor 1 persoon betalen.
Inboedelverzekering.. Als je net uit huis gaat heb je nauwelijks inboedel. En dan betaal je ws. dus meer premie dan er ooit uitgekeerd zal worden.

Bij mij is alles geleidelijk gegaan. Ik had niet een enorm bedrag om gelijk alles van te betalen. Begon met een doorgeroeste koelkast, afgeragd gasfornuis en een wasmachine die aan de binnenkant groen bleek, maar toen die het begaven had ik inmiddels wat gespaard om nieuwe te kopen.

En als ik dat geld niet had gehad, was het vast op een andere manier wel goed gekomen.

Ik bedoel niet te zeggen dat je er niet goed over na moet denken of je dit financieel aankan, maar meer dat je er qua inkomsten en uitgaven gewoon in kan groeien. Geen geld voor cadeautje? Dan geen cadeautje maar een kaart. Geen geld voor de kapper? Dan maar even geen kapper of een vriendin laten knippen. Geen geld voor nieuwe kleren? Dan maar even creatief combineren.

Je moet ook gewoon leren wat wel en niet kan, met vallen en opstaan.
Ik koop om de 3 maanden ofzo beltegoed van 20 euro, dus telefoon is geen probleem. Boodschappen zal ook geen groot probleem zijn, gewoon veel invriezen. Heb geen auto (ook geen rijbewijs, en ben het ook niet van plan om het te halen), ook geen fiets, en ga nooit met de bus ergens heen, woon in een kleine stad, en mijn werk zit 'in het midden' zeg maar, dus waar ik ook woon, korte loop afstand, en ik rook niet, drink niet. Dus alleen die verzekeringen zullen een 'probleem' zijn.
quote:SpringDing schreef op 04 maart 2013 @ 23:01:

Inboedelverzekering.. Als je net uit huis gaat heb je nauwelijks inboedel. En dan betaal je ws. dus meer premie dan er ooit uitgekeerd zal worden.

Bij mij is alles geleidelijk gegaan. Ik had niet een enorm bedrag om gelijk alles van te betalen. Begon met een doorgeroeste koelkast, afgeragd gasfornuis en een wasmachine die aan de binnenkant groen bleek, maar toen die het begaven had ik inmiddels wat gespaard om nieuwe te kopen.

En als ik dat geld niet had gehad, was het vast op een andere manier wel goed gekomen.

Ik bedoel niet te zeggen dat je er niet goed over na moet denken of je dit financieel aankan, maar meer dat je er qua inkomsten en uitgaven gewoon in kan groeien. Geen geld voor cadeautje? Dan geen cadeautje maar een kaart. Geen geld voor de kapper? Dan maar even geen kapper of een vriendin laten knippen. Geen geld voor nieuwe kleren? Dan maar even creatief combineren.

Je moet ook gewoon leren wat wel en niet kan, met vallen en opstaan.Oh SpringDing, dit is echt zo motiverend voor mij. Echt bedankt
quote:Ster_, 6 minuten geleden

Boodschappen geef ik echt wel 250 aan uit per maand. Als het niet meer is..

Serieus? In je eentje?!

Ik zit gemiddeld op ¤120, incl. kattenvoer.

Nu sinds ik wat gestructureerde eet zelfs wat minder denk ik!
Heb je geld voor een uitzet? Om te sparen voor als je koelkast het begeeft? De ¤350 eigen risico van je zorgverzekering?
quote:kerstklok schreef op 04 maart 2013 @ 22:57:

Kun je niet meer uren gaan werken?Daar heb ik pas geleden met mijn baas nog over gehad, maar op dit moment is dat even onmogelijk. Misschien als ik wat langer heb gewerkt daar.
quote:obsessie92 schreef op 04 maart 2013 @ 23:05:

[...]

Daar heb ik pas geleden met mijn baas nog over gehad, maar op dit moment is dat even onmogelijk. Misschien als ik wat langer heb gewerkt daar.In een kroeg in het weekend?
quote:SpringDing schreef op 04 maart 2013 @ 23:04:

[...]

Serieus? In je eentje?!

Ik zit gemiddeld op ¤120, incl. kattenvoer.

Nu sinds ik wat gestructureerde eet zelfs wat minder denk ik!Ja, in mijn eentje. Daar zit een keertje wat afhalen ook wel bij maar ik reken zo'n ¤7,50-¤10 per dag.
250 is echt niet buitensporig Springding. Zeker niet als je ook zo nu en dan nog eens een eter hebt.
Wat je ook kan doen, een online huishoudboekje bijhouden. Dan kan je nu al zien waar je geld maandelijks heen gaat. Dat heeft mij best veel inzicht gegeven moet ik zeggen.
Huurtoeslag krijg je pas vanaf je 23ste. Tenzij je huur + servicekosten onder de 300 euro is.

Het is weinig, maar als je iets goedkoops vind is t te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven