Geld & Recht alle pijlers

Ouders of verhuurders?

06-09-2011 23:23 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké,

Wat vinden jullie hier van.

Ik ben 23 jaar en heb 2 jaar op mezelf gewoont. Betaalde 750 euro huur in mijn 1tje. Dit vond ik na een tijdje teveel dus ik was opzoek naar iets goedkopers.

Toen kwam mijn moeder en haar vriend met een voorstel:

Zij zouden 2 woonunits in de tuin laten plaatsen waar ik in kon wonen. En ik moet 275 euro huur betalen + mijn eigen gasflessen.

Ik heb genoeg ruimte voor mij alleen. Woonkamer, keuken, toilet, douche en slaapkamer.

Ik woon er nu ongeveer een jaar maar de woonunits beginnen een aantal problemen te geven.

WC trekt niet meer door. Bij bepaalde plaatsen in de keuken kan ik gewoon naar buiten kijken maar het ergste is dat het dak op de slaapkamer lekt!

Deze problemen zijn al ongeveer 3 maanden aan de gang. Aan het dak hebben ze nog niet echt iets proberen te doen. En bij de WC hebben ze gewoon wat chemisch erin gegooit wat niet heeft geholpen. Ik zit dus na 3 maanden nog steeds met deze problemen.

Mijn slaapkamer is super vochtig. Mijn bedje voelt nat aan. Het ruikt muf en de druppels die langs mijn bed op de vloerbedekking vallen zijn verschrikkelijk gehorig. Inmiddels is er schimmel onder mijn bedje.. Ik kan niet slapen...

Ik wil hier zo snel mogelijk weg.

Waarom doen mijn moeder en haar vriend hier niet z.s.m. iets aan? Ik betaal toch huur? Heb ik enig recht?

Er is geen contract... zucht
bedje = bed.. ik neem tenminste aan dat je geen kabouter bent.

hoe is de relatie met je moeder? goed? dan kun je haar toch gewoon vragen waarom het niet gerepareerd wordt?
Heb je hier al een goed gesprek over gevoerd met je moeder? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een moeder haar dochter in een beschimmeld vochtig huis laat wonen.
Schimmel onder je bedje? Past onder een klein bed een heel paard dan?

Wat zeggen je ouders over de problemen? En heb je zicht op een andere woonruimte?
Huur opzeggen en wegwezen.

Wat belachelijk dat je moeder niets doet.

Ga een andere woning zoeken, want dit is slecht voor je gezondheid.
Heb je een huuecontract met ze opgesteld?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zo lang er geen contract is lijkt het met niet dat je er echt iets mee kan doen... Maar inderdaad, hier over praten met je moeder? Dit lijkt me niet fijn voor jou, maar het doet ook jullie onderlinge band geen goed lijkt me.
quote:Gravinnetje schreef op 06 september 2011 @ 23:28:

Schimmel onder je bedje? Past onder een klein bed een heel paard dan?

?
Als je aan kunt tonen dat je X aantal maanden huur hebt overgemaakt dan maakt het niet uit of je een contract hebt en heb je "woonrechten". Een mondelinge overeenkomst is overigens net zo rechtsgeldig in NL als een schriftelijke alleen is de bewijslast wat lastiger.

Zou je dit via de huurcommissie willen spelen dan denk ik wel dat dat een optie is. Nu is de echte vraag natuurlijk of je wel echt die kant op wil in dit geval. Het is en blijft je moeder.

Hoe dan ook zal ook de huurcommissie vragen je klachten op schrift te stellen en om een ontvangst bewijs te verzoeken. Mocht de "verhuurder" geen actie ondernemen binnen zoveel dagen dan kan je het eea op je huur inhouden.

In jouw geval zou ik er wellicht voor kiezen om inderdaad een briefje te maken met al je klachten, hen evt een kopie te laten tekenen voor ontvangst en mededelen dat je geen of minder huur betaald totdat het gerepareerd is. Zo hou je het nog wat informeler maar kom je wel voor je rechten op.

Je klacjten klinken vrij ernstig helemaal met de winter op komst. Ik zou misschien toch gaan uitkijken naar andere woonruimte mede om zo de relatie met je ouders te sparen...
Nou, als ik de relatie met iemand goed wil houden, ga ik het gesprek aan ipv een briefje te schrijven.
@Helene31 Natuurlijk is een gesprek stap 1 ik kreeg echter de indruk dat OT het reeds een aantal maal heeft aangekaart zonder enig resultaat.

OT vraagt tenslotte naar haar rechten. Zou zij 3 maanden geleden naast een gesprek ook een briefje hebben opgesteld dan zou ze nu een (wettelijke) poot hebben om op te staan. Nogmaals is het de vraag of OT die weg wel wil bewandelen.
Beseft je moeder wel hoe erg het is?

Zo niet, dan zou ik eisen dat ze even binnen stapt in je unit. En dat er vervolgens wat aan gedaan wordt.

Het is je moeder. Ik vind het raar dat je hier nog geen gesprek over hebt gehad met haar.
Wat geeft je moeder aan voor reden om er niks aan te doen?

Anders zou ik mooi op zoek gaan naar andere woonruimte.
Waarom laat je het zelf niet repareren? Je zit voor 'n appel en 'n ei in 'n door je moeder betaalde woning te wonen en dan verwacht je ook nog dat zij opdraaien voor de kosten van alles wat slijt?
Een gesprek met je moeder hierover aangaan. Zijn de woonunits gekocht of worden door haar bij een bedrijf gehuurd? Als ze worden gehuurd dan kan ze wellicht het bedrijf dat ze heeft geleverd inschakelen om de problemen op te lossen.

En als de problemen niet worden opgelost zou ik heel snel op zoek gaan naar andere woonruimte. In een ruimte met schimmel leven is heel ongezond. Daarnaast een wc hoort gewoon door te trekken.

Hoe aardig deze optie die je moeder je heeft geboden ook was, ik zou er niet in willen blijven wonen.
Als ze 'n eigen woning moet kopen/huren is ze minstens het dubbele kwijt van 't vriendenprijsje van haar moeder. Snap niet dat TO zelf niet iemand inhuurt voor de reparaties, maar verwacht dat haar moeder ook nog voor die kosten opdraait.
Dit soort slijtage is toch echt voor de verhuurder. Hoeveel appelen en eieren ze ook betaalt.
In dat geval kan moeders haar dochter beter 'n realistischere prijs laten betalen, zodat ze er zelf niet op achteruit gaat dat ze haar dochter aan goedkope woonruimte heeft willen helpen.
Wat zegt je moeder er dan over? Weet ze het wel?
Wat ik zou doen:

- eerst proberen het zelf op te lossen of uitzoeken hoe het gerepareerd zou kunnen worden

- dat met mn moeder bespreken

-concrete afspraken maken

Wat heb jij er aan gedaan TO? Van alleen een beetje zuchten en het eens een keertje zeggen worden daken niet heel. Ik zou het ook raar vinden als je ineens opstapt op met maatregelen gaat dreigen. Gewoon bespreken en samen een oplossing zoeken lijkt mij het logische ding om te doen.
Je moeder en haar vriend hebben actief hulp aangeboden toen jij te duur woonde door het laten plaatsen van wooneenheden in hun eigen tuin. Ik mag aannemen dat zij die eenheden niet aan derden gaan verhuren op het moment dat jij daaruit vertrekt.

Is er ooit gesproken over dit soort zaken? Is er ooit gesproken over de kosten periodiek onderhoud?

Het is natuurlijk heel makkelijk om alle kosten en alle onderhoud eveneens op het bordje van moeders te schuiven. Ik zou een lijst maken van gebreken, van de reparatiekosten, en die opgave gezamenlijk bespreken. Een verstopte riolering is voor rekening huurder ( immers, jij bent de enige die er gebruik van maakt) en een lekkend dak is meestal voor rekening eigenaar) Voor dát geld kun je niet verhuizen...
Iedereen bedankt voor jullie mening etc.

@kissthequeen: Bedankt voor de duidelijke uitleg. Laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen.

@Kitty.elastic Bedankt voor de flauwe grap :p

Ik ben al 3 maanden deze gevallen aan het aankaarten bij mijn moeder en haar vriend.

Vanaf vandaag slaap ik ergens anders. Ik ga ook zo snel mogelijk opzoek naar iets anders.

Er was nog een reden dat ze de woonunits hadden neergezet. Want zodra ik eruit zou zijn zouden ze er een kantoorruimte van maken. Maar ik weet zeker als dat hun kantoorruimte was dat ze dat dak meteen hadden laten maken.

Vind het gewoon niet eerlijk... Vind het verschrikkelijk om thuis te zijn. Nodig niemand uit..

Heb de woningbouwvereniging al gebeld..
En waarom ga je er niet op in dat je voor 'n habbekrats kunt wonen en zelf ook niets doet om het te laten repareren, maar verwacht dat je moeder die kosten maar uit eigen zak ophoest? Lekker ondankbaar hoor!
Elninjoo, de dingen die jij typt doet me denken aan mijn moeder. Ben jij niet stiekem haar?

Waarom zou ik EN huur betalen? EN de dakdekker? Het word uiteindelijk hun kantoor! Niet de mijne.

Dan daarbij heb laatst nog een mooi stukje gras laten leggen op mijn kosten.

Dit is gewoon laksigheid van hun!
Als zeer bewust kindvrije ben ik zeker niet je moeder, haha!

Als je nu 'n reeele huurprijs betaalde zou ik je gelijk geven, maar je wilt voor 'n dubbeltje op de eerste rang zitten. Je moeder had je gelijk 'n huur van 500 euro moeten laten betalen, dan had ze daarvan de reparateurs kunnen inhuren. Ze laat je spotgoedkoop wonen en krijgt dan nog gezeik van jou ook...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven