Geld & Recht alle pijlers

Overwaarde partner (Geen OP)

30-10-2019 20:46 549 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-11-2019 15:29
Reden: OP verwijderd
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En nu wat anders, je bent geen melkkoe he. Als hij het niet voor jullie allebei gunstig of evt even ongunstig wil regelen, waarom zou je met hem willen samenwonen?
Dit zegt heeeeeeeel veel....
Wat ie voor je overheeft, hoe hij wil delen etc.. Ik hoor het gedonder al als de eerste is geboren en de mama/ papadag komt eraan. Daar mag je dan ook voor inleveren etc.Ik zou alle plannen maar even on hold zetten.
Of gewoon toestaan dat je enorm op hem afknapt.
Liefde hoort je geen geld te kosten, iemand die van je houdt, wil je geen poot uitdraaien. Wil hij dat wel? Trek dan de juiste conclusie...
Tip: ga niet samenwonen zolang de neuzen niet dezelfde kant op staan.
S-Groot schreef:
30-10-2019 21:10
Wil je geen flink risico lopen op een grote schuld bij eventuele verkoop van je komende huis dan zul je verstandig moeten kopen: koop dus niet aan je taks. Hou je hypotheek zodanig dat je deze ook weer snel kunt aflossen, op die manier verklein je de kans op het blijven zitten met een mega-schuld aanzienlijk.
Dit begrijp ik niet. Je eigen max heeft toch niets te maken met een flinke daling van de waarde van een huis?

Ook al kun je het opbrengen, als je met verlies moet verkopen, heb je toch een verlies.
Over hoeveel overwaarde hebben we het daadwerkelijk? Ik vind het vreemd dat hij wel geld apart zou mogen houden van zijn huis, terwijl jij geen geld apart mag houden van wat jij verdient. Ik snap dat dat raar voelt.

Misschien een optie: laat het bedrag vastleggen bij de notaris als je een samenleefcontract of huwelijkse voorwaarden vastlegt, maar laat dit bedrag ieder jaar minder worden.

Dus stel dat het 10.000 euro is, dan leg je vast dat hij na een jaar nog recht heeft op 9000 overwaarde, na twee jaar op 8000 enzovoort. Na tien jaar zijn jullie dan echt volledig gezamenlijk met de financiën wat met een gezin wel zo makkelijk is.

Andere optie: jij mag het bedrag dat jij meer verdient, voor jezelf sparen tot je net zo veel hebt gespaard als hij aan overwaarde heeft.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
30-10-2019 21:11
Dat staat er toch niet?
Het is de bedoeling dat we bij het samenwonen in de gezamenlijke woning onze salarissen in 1 pot doen en daar van gaan leven en sparen, dus echt een gezamenlijk huishouden. Ik ben de meest verdienende partner (circa 500 pm meer).
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:19
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je heftige emotie bij die overwaarde niet zo. Het is toch zijn overwaarde? Waarom moet hij de helft aan jou geven?

Alles op 1 hoop zou ik ook niet doen. Zeker als je net gaat samenwonen. Naar rato is eerlijker. En ook naar rato inleggen in de spaarpot voor het huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:13
Netto, en daar komt een 13e maand met vakantie op. Over 30 jaar een veelvoud van zijn overwaarde. Dat wil ik dan ook voor mezelf houden.
Koop nog maar geen huis samen en ga eerst samenwonen.
Beide éénzelfde bedrag in de "pot" storten en de rest houdt ieder zelf.
Wel lijstje maken wát er precies van die gezamenlijke rekening betaald gaat worden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Wat is het plan met de lopende schuld?
Als hij de overwaarde wil vastleggen (wat ik me goed kan voorstellen en me ook verstandig lijkt) dan zou ik die schuld ook vastleggen. Of er in ieder geval voor zorgen dat jij niet aan de afbetaling daarvan bijdraagt.
Ik zou dus dat wat jij meer verdient én het bedrag aan aflossing van die schuld buiten de gezamenlijke pot houden.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:00

Dat ik het bedrag dat ik meer verdien apart zet wil hij ook niet want zo werkt het niet als we dadelijk een gezin hebben. Plus soms verdient hij meer en soms ik als we van baan zouden veranderen.
Bij een gezin samen hebben denk ik niet direct aan mijn geld voor mezelf houden en de ander veel meer per maand laten inleggen.
Hij wel.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 20:56
Het probleem is dat hij de samenleef pot niet wil verdelen. Ik betaal dan dus meer doordat mijn volledige inkomen gebruikt wordt. Naar rato betekend dat hij nog meer kan sparen op zijn overwaarde.

Dit begrijp ik niet. Waarom wordt jouw volledige inkomen gebruikt? Je deelt toch samen de lasten (legt naar rato in) en de rest spaart ieder voor zich. Jij kunt meer sparen dan hij dus je loopt (langzaam) in.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:00
Hij wil heel graag trouwen, door deze overwaarde kwestie is dat voor mij een absolute nee.

Ik heb wel spaargeld, maar niet het extreme bedrag dat hij uit zijn woning krijgt door deze overspannen markt.

Dat ik het bedrag dat ik meer verdien apart zet wil hij ook niet want zo werkt het niet als we dadelijk een gezin hebben. Plus soms verdient hij meer en soms ik als we van baan zouden veranderen.
Maak een berekening van alle gezamenlijke kosten, dat betaal je 50/50 en maak je over op een gezamenlijke rekening. De rest is voor jezelf.

Als er kinderen komen zal je moeten gaan herberekenen, afhankelijk van wat ieder aan zorg doet. Werk je allebei een dag minder voor de zorg voor de kinderen, dan geldt bovenstaande nog steeds. Werkt de een twee dagen minder en de ander niet, dan dient dat gecompenseerd te worden in wat je inlegt. En dan niet alleen op dat moment, maar ook in wat je inlevert aan verdiencapaciteit op langere termijn.

De economie van een gezin is meer dan wat je inbrengt aan geld. Het is ook wat je inbrengt aan zorg en huishouden.

Wil je het minder gecompliceerd gooi dan alles op een hoop, ook de overwaarde, en zorg er voor dat je eigen verdiencapaciteit op orde blijft voor als het mis gaat.

Je kunt niet het een er wel buiten willen houden maar wel willen profiteren van wat de ander inbrengt. Hij heeft voor de relatie geïnvesteerd in zijn huis, maar jij waarschijnlijk in opleiding etc waardoor je meer verdient. Beiden is eigen verdienste van voor de relatie.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 30-10-2019 21:23
0.19% gewijzigd
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:15
50.000 euro
Dat is een fors bedrag. Dat betekent dat jij tien jaar extra salaris kunt/moet sparen om daar aan te komen.

Wat vind je van mijn voorstellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in jouw geval overwegen om een huis te kopen op één salaris, het jouwe. En dan het huis ook alleen op jouw naam te zetten. Hij mag de overwaarde houden maar betaalt uiteraard wel mee aan hypotheekrente (als huur) en gwl.

Mocht het fout lopen, heeft hij geld en jij een huis.

Alles op één hoop betekent alles op één hoop. Als je dat niet wilt, dan zou ik er wat zakelijker naar kijken.
Of helemaal niet gaan samenwonen.

Ik snap je vriend wel trouwens, het is gewoon een ongelofelijk leuk extraatje. Heeft hij plannen met dat bedrag? Ik bedoel; als hij het weg wil zetten voor een bruiloft, gezinsauto of verbouwing vind ik dat toch wel anders dan wanneer hij van plan is om naar Las Vegas te gaan om het te vergokken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
30-10-2019 21:14
Dit begrijp ik niet. Je eigen max heeft toch niets te maken met een flinke daling van de waarde van een huis?

Ook al kun je het opbrengen, als je met verlies moet verkopen, heb je toch een verlies.

Je hebt verlies (opbrengst is lager dan de kosten van het aankopen) en je hebt dat waar TO het over heeft: blijven zitten met een enorme restschuld na verkoop (onderwaarde). Dat laatste hangt af van hoeveel hypotheek er nog op het huis rust ten opzichte van de verkoopprijs.

Verlies is iets wat best waarschijnlijk is als je in de huidige markt koopt, maar onderwaarde is iets wat je kunt voorkomen door nu te kopen voor een bedrag waarbij je je hypotheek snel afgelost hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan zijn eigen huis aanhouden en gaan verhuren; dan heeft hij in totaal méér inkomsten.
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:04
Doordat jullie samen een woning kopen heeft je vriend overwaarde kunnen krijgen toch. Hoezo voelt dit voor jou eerlijk?
Ik snap je niet helemaal denk ik...hij had die overwaarde ook gehad als hij zonder mij zijn huis had verkocht. Het voelt voor mij in die zin eerlijk dat ik nooit een cent heb meebetaald aan het aflossen van die hypotheek. Ook heeft man een aantal verbouwingen laten doen toen ik er al woonde en ook die heeft hij helemaal zelf bekostigt. Het zou voor mij een beetje gek voelen om dan nu te zeggen 'zo, kom maar op met de helft van de overwaarde' terwijl ik zelf 0,0 heb bijgedragen.

Bij ons is het verschil dat man meer verdiend en meer inlegt (naar rato) in de 'huishoudpot'. Ik 'profiteer' wel van de overwaarde doordat onze hypotheek, en dusnde gezamenlijke maandelijkse kosten, een stuk lager zijn dan wanneer deze overwaarde niet was ingelegd.

Bottom line is dat jullie een verdeling vinden waarbij jullie je allebei prettig en veilig voelen. Ik snap jouw gedachtegang en je angst voor een eventuele restschuld helemaal. Het is goed dat je hier rationeel over nadenkt en je daartegen probeert te beschermen. Probeer dat ook aan je vriend over te brengen. Hoe zou hij het vinden als de rollen omgedraaid waren? Het lijkt er nu een beetje op dat hij alle 'voordeeltjes' naar zich toetrekt. Dat is natuurlijk niet eerlijk.

Je zou kunnen beginnen met 50/50 zodat jij ook een buffer kan opbouwen voor onvoorziene omstandigheden. Wat je nu afspreekt hoeft niet voor 50 jaar vast te staan hè? Als de situatie verandert (bijv. een gezin) dan veranderen jullie mee. Misschien ga jij minder werken als er kindjes zijn. Misschien maakt hij promotie en gaat hij meer verdienen. Niets staat vast.

Ik zou wel echt goede afspraken maken voor je definitief besluit te kopen zodat alle verwachtingen aan beide kanten duidelijk zijn. Hoop dat jullie eruit komen!

Edit: hoe staat zijn schuld in verhouding tot de overwaarde? Als je trouwt of een GP aangaat leg dan goed vast hoe de zaker ervoor staan en wie waar verantwoordelijk is. Zou natuurlijk van de zotte zijn als jij daar aan gaat meebetalen.
anoniem_659c07a83cf81 wijzigde dit bericht op 30-10-2019 21:33
8.62% gewijzigd
Je benoemt verschillende dingen in je OP. Allereerst angst dat je met een schuld blijft zitten als de relatie op niets uitloopt. Maar daar kun je afspraken over vast laten leggen lijkt me, ongeacht of hij op dit moment de overwaarde voor zichzelf houdt of niet.

Daarnaast vind je de verdeling niet eerlijk, en daar kan ik inkomen. Je vriend hanteert twee maten: 'huwelijkse voorwaarden' voor zijn overwaarde, en 'gemeenschap van goederen' voor het samenwonen.

Persoonlijk zou ik niet van mijn partner eisen dat hij zijn overwaarde met mij deelt. En ik zou nooit alles op 1 hoop doen met samenwonen. Je spreekt ofwel af dat ieder een gelijk bedrag voor zichzelf overhoudt, ofwel dat ieder naar rato bijdraagt aan de huishoudpot (en dus ook naar rato voor zichzelf overhoudt).
anoniem_64833f9ed6645 wijzigde dit bericht op 30-10-2019 21:27
0.32% gewijzigd
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:15
50.000 euro
En hoeveel schuld staat er tegenover? Ben wel benieuwd wat hij daar mee wil doen. Dat wel samen delen?
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
30-10-2019 21:25
Hij kan zijn eigen huis aanhouden en gaan verhuren; dan heeft hij in totaal méér inkomsten.
Zou ik niet te snel zeggen. Je moet dan nog steeds hypotheek (die niet meer aftrekbaar is) en onderhoud betalen, en een huis wat wordt verhuurd wordt sneller uitgeleefd dan een huis wat door de eigenaar wordt bewoond.
Daar kun je een flinke kater van krijgen, denken dat je verdient op verhuur......

Nog buiten dat je toestemming nodig hebt van je hypotheekverstrekker om het onderpand van de lening in de verhuur te doen.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:19
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Logisch dat hij zijn eigen overwaarde wil houden. Voor hetzelfde geld had hij onderwaarde. Had je dan wel gewild dat hij die schuld inbracht?

Als jullie alles op 1 hoop gooien betaal jij ook nog meer dan de helft van zijn schuld mee.

Als je vriend de overwaarde niet in het huis steekt kunnen jullie niet over de hele hypotheek rente aftrekken. Het deel wat hij al afgelost heeft komt ook vrij (of zit dat bij die overwaarde?) en zal hij ook in moeten brengen om volledige renteaftrek te houden.

Maw, laat de overwaarde vastleggen en stop m in het huis. Laat die overwaarde meegroeien (percentueel) met waardestijging en meedalen met waardedaling. Dat is voor beide partijen eerlijk.

Maak n gezamelijke rekening voor de vaste lasten en een gezamelijke rekening om te sparen. leg beide hetzelfde bedrag in. Vriend betaalt zelf zijn schuld af en jij spaart die 6000 euro plus 13e maand tot je eenzelfde bedrag hebt gespaard.

Leg daarna naar rato in. Als er kinderen komen en een gaat minder werken maar zorgt meer voor huis en kinderen het bedrag aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Een bruiloft komt er in ieder geval niet meer. Ik ga geen risico lopen dat dadelijk de woning met 50.000 restschuld verkocht word en hij 25.000 uitgekeerd krijg en ik met 25.000 schuld en 3 kinderen achterblijft en 12 jaar partner alimentatie kan betalen.

Het maakt toch niet uit of je getrouwd bent op niet? Als je samenwoont en er blijft een restschuld over zit jij er evengoed mee.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:19
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet meer dan normaal
dat hij zijn overwaarde houdt.

Wij hebben dat ook vast laten leggen en dat ging om heel wat meer dan 50.000.

Van onze inkomsten leggen we beiden eenzelfde percentage in voor de huishoudpot.

Ik vind dat je redelijk hysterisch reageert; bekijk het gewoon zakelijk en laat het ook zakelijk vastleggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven