Geld & Recht alle pijlers

Overwaarde partner (Geen OP)

30-10-2019 20:46 549 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-11-2019 15:29
Reden: OP verwijderd
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Liese-lot schreef:
31-10-2019 08:40
Helemaal niet, want verlies vindt dus niet op zijn 50.000 euro plaats maar wel op de 50.000 die zij later heeft ingelegd.

Dus zijn geld is veilig en haar geld niet.
Ik praat over zijn huis. Niet wat ze gaan kopen. Die 50.000 is niet van haar simpel.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
31-10-2019 08:48
Ik praat over zijn huis. Niet wat ze gaan kopen. Die 50.000 is niet van haar simpel.
Het gaat erom dat zijn 50.000 euro in het huis gaat en dat ze laten vastleggen dat hij dat altijd terug krijgt (als eerlijke oplossing).

Maar je kan ook verlies maken op een huis.
Dus hij legt 50.000 in, en samen leggen ze nog 100.000 in. Daarna verkopen ze om een of andere reden het huis met verlies.

Het verlies gaat dus niet over zijn 50.000 euro. Dat is door die constructie dat hij bij verkoop altijd 50.000 terugkrijgt waardevast. Het verlies gaat dan alleen over de 2 keer 50.000 euro die later is ingelegd. Hij parkeert zijn geld dus veilig in het huis, terwijl haar geld niet veilig is. Dat is niet eerlijk.
Stel ze maken 10% verlies op het huis dan zou hij maar 45.000 moeten terug krijgen uit het huis, en niet 50.000. Andersom geldt dat natuurlijk ook voor winst op het huis.
Heel eerlijk?Ik zou met deze man op dit moment geen huis kopen.En als ik jou goed lees TO twijfel je daar zelf ook aan.
Alle reacties Link kopieren
Overwaarde op een spaarrekening is fiscaal niet slim, dat weet ik ook wel. Maar omdat Vriend alle andere constructies afwijst buiten de ´mijn geld is veilig´, zou ik de fiscale nadelen liever op de koop toenemen. Daarvan kun je redelijk goed berekenen wat het je kost.
Maar je weet nu niet of het te kopen huis over tien jaar nog weer een overwaarde heeft van nog eens 50k of dat je te maken krijgt met het doemscenario van TO.

Dus ja, hoewel het fiscaal niet de slimste zet zou zijn zou ik in dit geval zeggen; dan houd je je geld maar.
Maar heel eerlijk? Ik zou mijn samenwoon- en huiskoopplannen nog eens heel goed overdenken. Want wat gebeurt er straks als je daadwerkelijk twee of drie kinderen krijgt en minder gaat werken en dus ook minder inkomen hebt??? Ik zou zelf niet blij worden van een leven lang onderhandelen over elke euro.

En ik zou niet beginnen met de notaris. Ik zou beginnen met iemand met verstand van financien. Bij de bank bijvoorbeeld, of een accountant.

Ik krijg overigens de indruk dat Vriend eurotekens in zijn ogen heeft. Ja, hij kan geluk hebben en daadwerkelijk 50k overhouden aan zijn huis.
Maar de waarde van het huis is nog altijd wat de koper ervoor overheeft en niet wat de makelaar denkt/hoopt. Als straks vijf potentiele kopers allemaal die overwaarde niet bieden, kan het net zo gemakkelijk zijn dat er na aftrek van makelaarskosten nog maar 10k overblijft.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Al veel verstandige dingen gelezen, en ik vind het ook goed van to dat ze hierbij nu stilstaat ipv klakkeloos akkoord gaat met vriend zijn rare ideeën! Heb dit in mijn omgeving zien gebeuren en dat liep idd niet goed af voor de vrouw.

Trap op de noodrem nu het nog kan.
Stop alle processen, om jezelf te beschermen en een duidelijk signaal naar je vriend af te geven.

Notaris is op dit moment nog niet aan de orde, daar zou ik ff ver vandaan blijven zolang jullie niet op 1 lijn zitten, want zoals ik t lees gaat het niet alleen om een huis maar het hele financiele plaatje. Dus ook al zou vriend je nu 'tegemoetkomen' qua overwaarde om dit zsm door te drukken, kun je er op wachten tot er later weer gezeur komt over andere uitgaven zoals bv auto of kinderen. Ik vraag me ook af in hoeverre een financieel adviseur hier nuttig is. Dit lijkt me meer iets voor relatietherapie. Hoe je met elkaar omgaat, de toekomst ziet etc. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vast laten leggen dat die vordering van €25.000,- elk jaar €6.000,- lager wordt, aangezien jij elk jaar €6.000,- meer inbrengt. Daarnaast zou ik, gezien zijn houding nu, weigeren mee te betalen aan zijn studieschuld. Die gezinswagen zou ik voor nu niet benoemen, je hebt nog geen gezin, en geen idee of en wanneer dat wel het geval gaat zijn.

Of gewoon kappen met de relatie, aangezien zijn gedrag een enorme afknapper is. De dingen die je daar nu voor moet regelen, zijn een stuk minder ingrijpend, dan wanneer je over 5 jaar weg wil.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
31-10-2019 10:22
Ik zou vast laten leggen dat die vordering van €25.000,- elk jaar €6.000,- lager wordt, aangezien jij elk jaar €6.000,- meer inbrengt. Daarnaast zou ik, gezien zijn houding nu, weigeren mee te betalen aan zijn studieschuld. Die gezinswagen zou ik voor nu niet benoemen, je hebt nog geen gezin, en geen idee of en wanneer dat wel het geval gaat zijn.
En wat doe je als je dan daadwerkelijk kinderen krijgt en minder wilt werken en dus ook minder inkomsten hebt? Zoals Vriend nu reageert hoor ik hem al zeggen; jij brengt vanaf dit jaar 5000 per jaar minder in dus dan wordt mijn aandeel weer verhoogd.

Ik krijg de indruk dat TO zich niet zozeer ´zorgen´ maakt om die 50k, want dat is een leuk bedrag maar een beetje verbouwing en dat geld is weg. Het gaat om de mijn-en-dijn-houding die haar vriend nu laat zien.
Als bij ons zo´n bedrag binnenkomt bedenken we samen wat we daarmee zouden kunnen doen. Ongeacht hoe we aan dat geld komen. Zo kreeg mijn man een aantal jaar geleden een leuke bonus vanuit zijn werk. En dan heb ik het ook over een paar duizend euro. Er waren verschillende opties om het aan uit te geven, maar hebben uiteindelijk gekozen voor iets voor het huis dat waardevermeerderend was (positief voor ons allebei) maar wel op zijn wil-ik-graag-lijstje stond maar niet op het mijne. Maar goed, het was dan ook zijn bonus dus vond ik zijn mening hierin wel doorslaggevend. En toen ik eens een bonus kreeg zijn we daarvan een weekendje weggeweest.

Juist dit soort leuke extraatjes zouden een reden moeten zijn om samen blij van te worden. Dát is wat TO nu mist.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon, daar heb je ook helemaal gelijk in hoor. Maar als hij het echt op die manier doorzet, en ze blijft wel bij hem, dan zou ik daar wel zoiets tegenover zetten.
Minder werken vanwege kinderen, is voor het gezamenlijke gezin, dus hij is dan net zo verantwoordelijk voor het inkomstenverlies.
Alle reacties Link kopieren
Liese-lot schreef:
31-10-2019 08:56
Het gaat erom dat zijn 50.000 euro in het huis gaat en dat ze laten vastleggen dat hij dat altijd terug krijgt (als eerlijke oplossing).

Maar je kan ook verlies maken op een huis.
Dus hij legt 50.000 in, en samen leggen ze nog 100.000 in. Daarna verkopen ze om een of andere reden het huis met verlies.

Het verlies gaat dus niet over zijn 50.000 euro. Dat is door die constructie dat hij bij verkoop altijd 50.000 terugkrijgt waardevast. Het verlies gaat dan alleen over de 2 keer 50.000 euro die later is ingelegd. Hij parkeert zijn geld dus veilig in het huis, terwijl haar geld niet veilig is. Dat is niet eerlijk.
Stel ze maken 10% verlies op het huis dan zou hij maar 45.000 moeten terug krijgen uit het huis, en niet 50.000. Andersom geldt dat natuurlijk ook voor winst op het huis.
ik zie dat anders.. die 50.000 is iets wat hij inlegt uit vermogen uit verleden (die overwaarde, die hij nog maar moet zien te krijgen overigens), dat vermogen is van hem, hij wil dat sowieso niet delen. Dan kan je dat laten vastleggen. Zij legt toch geen 50.000 euro in ?
Alle reacties Link kopieren
ik snap ook niet zo dat mijn en dijn.. Die vent is wel erg leuk bezig hoor.. hij rekent alles naar zichzelf toe. Ik zou daar geen trek in hebben overigens.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
31-10-2019 10:39
ik zie dat anders.. die 50.000 is iets wat hij inlegt uit vermogen uit verleden (die overwaarde, die hij nog maar moet zien te krijgen overigens), dat vermogen is van hem, hij wil dat sowieso niet delen. Dan kan je dat laten vastleggen. Zij legt toch geen 50.000 euro in ?
Maar hij wil wel dat zij zijn schuld mee afbetaald, want alle lasten zijn gezamenlijk. Hoezo is dat eerlijk?
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
31-10-2019 10:41
Maar hij wil wel dat zij zijn schuld mee afbetaald, want alle lasten zijn gezamenlijk. Hoezo is dat eerlijk?
ik zeg nergens dat dat eerlijk is..

die studieschuld is van hem.. betaalt hij dus maar mooi zelf.
Die overwaarde uit ZIJN huis is van hem, daar heeft zij geen cent aan bijgedragen. Hij kan dat uiteraard ook op spaarrekening zetten. Dan samen huis kopen en naar rato bijdragen, dan heb je er sowieso geen gedoe mee.. Dan heeft hij eigen vermogen. Met huwelijksvoorwaarden kan je dat allemaal prima beschrijven overigens.

Hij wil wel de lusten maar niet de lasten. Hij rekent vooral naar zichzelf toe. Ik zou met zo'n man niet willen samenleven.

Wij hebben alles samen op 1 hoop en op mijn verzoek zit zijn geld goed omschreven zodat daar geen misverstand over kan bestaan. Ik heb 0 euro bijgedragen aan dat bedrag, is niet van mij. Dat hij dat misschien later alsnog schenkt aan mij is aan hem...
Tiswa schreef:
30-10-2019 22:04
Dan zou ik ook vast laten leggen dat iedere maand dat jij €500,- meer betaalt aan de gezamenlijke pot, er €500,- van die vordering af gaat.
Dit lijkt mij echt de eerlijkste oplossing en de enige manier om ook nog uit te komen op een gezamenlijke financiele huishouding. Ik weet dat veel mensen het anders doen, maar ik ervaar zelf ook dat dat met een gezin wel het handigst is (al ontvangen wij onze salarissen op onze eigen rekening en storten het dan door).

Ik zou je vriend wel nog wat credits geven. Mogelijk zit er ergens een denkfout bij hem die hij nu echt nog niet ziet. Ik vind dat je in de loop van het topic wel erg snel keihard polariseert ten opzichte van je vriend en ten opzichte van jullie initiele plan. Aan de andere kant, jij legt al 500 euro meer in, hij lost nog een studieschuld af (waardoor zijn netto salaris effectief nog minder is?0.

Ik ben het dus eens met alle tips van: pas op de plaats, laat je praktisch informeren en blijf met elkaar praten. Ook en vooral over jullie toekomst: hoe zie je de praktische (huishouden, wie gaat er minder werken) en financiele verdeling voor je als jullie inderdaad kinderen krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je dat straks als de kinderen er zijn? Blij je fulltime werken of ga je minderen. Hoe ga je de kosten verdelen als er een van de 2 ziek wordt en in de WIA komt. Hoe ga je het doen als 1 van de 2 werkeloos wordt en een uitkering krijgt en minder inkomen heeft.

als je alles strikt gescheiden wil houden en alle risico's wilt afdekken moet je daar ook over nadenken.

Hoeveel lager is vriend zijn opleiding? Kan het zo zijn dat hij bang is dat hij straks geld tekort gaat komen en daarom zo vasthoudt aan die overwaarde?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me wel afvraag he TO: als jij zo´n goed salaris hebt, hoe zit het dan met jouw spaarrekening??

(Die vraag hoef je uiteraard niet hier openlijk te beantwoorden, maar het valt me op dat je blijkbaar wel een dure auto hebt, dus in theorie zou jij toch ook best een aardig bedrag achter de hand moeten (kunnen) hebben).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
31-10-2019 08:39
Die overwaarde is toch marktwerking geweest. Waarom zou het wel zo kunnen zijn dat de nieuwe woning in waarde daalt terwijl zijn woning overwaarde zijn waarde blijft behouden? Als hij een nieuwe woning zou kopen loopt hij toch ook dat risico?

Daarnaast ook: hij heeft geluk door de woningmarkt. Aan de woning zelf is behalve een lik verf niks verbouwd of verspijkerd. Voor hem is het dus heel eenvoudig te cashen. Dat heb ik overigens wel in mijn huurwoning gedaan waar ik niks voor kan cashen, maar dat wil ik niet aan hem doorberekenen (ik laat bijvoorbeeld dure screens achter omdat ze helemaal op maat gemaakt zijn). Mocht de woning onder water staan zou ik ook nooit voorgesteld hebben zijn huis met verlies te verkopen maar kijken of we daar zouden kunnen blijven wonen met aanpassingen en mij inkopen op zijn hypotheek. Sterker nog, dat heb ik hem ook voorgesteld. Stel nou dat ik mij inkoop en dan meedeel in de overwaarde, maar dat was ook geen oplossing voor hem.
Dat hij 50.000 euro heeft en jij niet, is gevolg van zijn keuzes en investeringen. Of dat nou marktwerking, mazzel of wat anders is, dat doet er niet toe. Het geld is van hem en hij mag besluiten op welke wijze hij dit wil gebruiken. geldt ook voor zijn schuld: die is van hem, succes ermee.

Waar je vriend aan voorbij gaat is dat jij ook hebt geïnvesteerd en daar wat mee hebt opgebouwd. Namelijk verdiencapaciteit. Je hebt keuzes gemaakt om geen woning te kopen, maar je geld in een studie te stoppen en je schuld af te betalen. Daarom is jouw inkomen hoger. En dat stukje is dus van jou, en daar mag jij over beslissen wat je er mee doet.

Jouw vriend rekent alleen maar naar zichzelf toe. Ik zou pas op de plaats maken en me zakelijk niet willen verbinden aan iemand die jouw eigen verdiensten en investeringen niet ziet en je ze je blijkbaar ook niet gunt.

Zo wil je toch niet samenwonen? Laat staan trouwen? Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt als er kinderen komen? Hij zal ook dan keuzes te gunste van zichzelf maken en niet van jullie samen, tenzij hij in gaat zien dat hoe hij denkt niet eerlijk is en hij jou daarmee benadeelt.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:21
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pfoeh.

Ik zou even alles on-hold zetten eerlijk gezegd. Klinkt namelijk alsof je er niet vanuit gaat dat je een gezamelijk leven gaat opbouwen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:21
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
31-10-2019 11:18
Toevallig heb ik een groot gedeelte van mijn spaargeld in mijn auto gestort. Ik had niet verwacht op korte termijn een huis te gaan kopen, achteraf gezien had ik dat gedeelte beter apart kunnen houden omdat mijn vriend nu ook gezamenlijk een auto wil kopen. Verder heb ik ook veel meer vermogen in bijvoorbeeld edelmetaal zitten. Dat houd ik nu ook buiten de erfenis, net zoals mijn spaargeld dat ik ga opbouwen met de 50/50 verdeling.

Tja. Mijn redenatie zou nu zijn: jij kunt van die overwaarde een nieuwe auto kopen en je studieschuld afbetalen, dan staan we quitte.

En ik had het al eens aangegeven, maar ik begrijp dat het huis nog niet verkocht is. Het is nog maar de vraag of hij dalijk daadwerkelijk 50k overhoudt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:21
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh, en vergis je niet.

Jij hebt dus momenteel niet veel spaargeld over, hij heeft weliswaar die overwaarde maar ook nog een studieschuld.

Je beseft hopelijk dat een huis kopen betekent dat er behangen en geschilderd moet worden? Dat gordijnen en links en rechts een nieuw meubelstuk ook geld kosten? Dat er nog zoiets als kosten koper bestaat? En notaris? Belasting betalen en belastingteruggave en allerlei voor- en naheffingen?

Een heel eerlijk en verstandig advies? Verkoop zijn huis, zet die overwaarde voorlopig aan de kant en koop pas een huis als je beiden zeker bent van je zaak. En extra spaargeld hebt. Want echt waar, een verhuizing kost altijd geld.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:21
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
31-10-2019 11:29
Een deel van mijn erfenis komt vrij en gaan we uiteraard ook beschrijven bij de inbreng van de woning. Dat daar onder andere k.k. van betaald worden en de helft van de verbouwingen aan de woning.
Dan begrijp ik zijn redenatie nog minder. Als je allebei een vergelijkbaar bedrag inlegt kun je toch niet jouw geld terugvragen als het mis loopt?
Ik bedoel; als hij de overwaarde inlegt, dus die 50K, en jij een deel erfenis, laten we zeggen 20K, en over vier jaar wil je uit elkaar en staat de woning onder water? En die staat onder water, vanaf dag 1. Want hij heeft dan nog recht op 50K en jij op 20K. Is samen een half huis.

Voordat je een beslissing neemt zou ik eens een financieel adviseur zoeken.

Edit: mijn gedachten struikelen over mijn hersens, ik krijg niet eens fatsoenlijk uitgetikt wat ik precies bedoel. Maar voordat je ook maar iets onderneemt of toezegt lijkt me iemand met verstand van zaken een héél erg goed plan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:22
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.83% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven