Geld & Recht alle pijlers

Overwaarde partner (Geen OP)

30-10-2019 20:46 549 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-11-2019 15:29
Reden: OP verwijderd
99.61% gewijzigd
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:20
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.02% gewijzigd
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:20
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je hierom niet meer met hem wilt trouwen. Maar wil je de relatie wel voortzetten? Ik kan me voorstellen dat je helemaal op hem bent afgeknapt.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:20
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.83% gewijzigd
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:20
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
“Die 50.000 is van hem
Dat laat je vastleggen. Bij uit elkaar gaan en verkoop huis krijgt hij eerst 50.000 en wat er dan overblijft gaat door de helft.“

Dit is ook niet eerlijk. Want dan is zijn 50.000 euro zeker terwijl je met een huis als je pech hebt ook geld kan verliezen. Over het gedeelte dat zij heeft ingelegd geld dat dan wel, en over zijn deel niet.
Andersom kan geld in een huis ook groeien en zou dat dus niet gelden over de 50.000.
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt heel raar. Dat zijn nieuwe auto dan uit de gezinssituatie moet komen, terwijl jij al een mooie auto van je eigen geld in brengt.

Het lijkt er op dat hij vind dat zijn geld van hem is, en jou geld/bezittingen van jullie samen.
Alle reacties Link kopieren
Die overwaarde vind ik vrij normaal, dat doen de meeste mensen ook zo als een van de twee veel spaargeld inbrengt.
De rest klinkt allemaal heel vreemd, van beide kanten. Een beetje afspraken maken en kijken of je hetzelfde wilt, is heel verstandig. Maar je hebt nu serieus al besproken hoe de auto betaald moet gaan worden als er een gezin is? Dat is best vreemd.
Ten eerste hoef je helemaal niet per se een dure auto als je een gezin hebt. Ik neem aan dat je met gezin kinderen bedoelt tenminste. Als hij nu een auto met twee plaatsen heeft, ja, dan zou een andere misschien handig zijn, maar anders niet. Die andere hoeft niet nieuw te zijn, hoeft geen Volvo station te zijn enz. Sterker nog, je zou zelfs met 1 auto af kunnen.
Ten tweede is dat gezin er nu dus nog niet. Dat ontstaat meestal niet op magische wijze in een nacht. Tegen de tijd dat er een of meerdere kinderen zijn, is jouw auto ook al heel wat minder waard (afschrijving gaat snel op zo’n bedrag). Wil vast een van jullie minder gaan werken, dus dan is het financieel evenwicht ook al weer heel anders.

Echt, als je al goed vooruit afspraken wilt, zou ik me daar drukker over maken. Hoe zien jullie dat voor je, wie zou er minder gaan werken? Of niet, kan ook prima, maar zijn jullie het daar dan over eens? Zo’n auto is natuurlijk maar een bijzaak.
Dus... de oplossing zou zijn:

- hij brengt de overwaarde in het huis in.
- jullie brengen beide de dagwaarde van de auto in
- jullie brengen beide het restant van de studieschuld in.

Die dingen in de huwelijkse voorwaarden.
die laatste twee zaken worden waarschijnlijk afbetaald / niets meer waard voordat de relatie eindigt.

Dan zou je als compensatie kunnen afspreken dat jij een bedrag ter grootte van zijn overwaarde opspaart van het bedrag dat je meer verdient dan hij en dat de pro rata tot die tijd wordt berekend over de rest van je salaris - en dat zijn studieschuld wordt afbetaald van het deel dat hij overhoudt van zijn inkomsten ná de pro rata.

Dat bedrag dat je spaart voor de hypotheek breng jij dan ook in in de hypotheek (bijv 1 keer per jaar nadat de 13e maand komt) en dat streept dan tegen elkaar weg. En ook daar heb je allebei baat bij, want... lagere lasten.
PotjePindakaas schreef:
31-10-2019 06:58
Heb de halve nacht wakker gelegen van dit gedoe, omdat het ook zo onverwacht komt.
Dacht echt dat we op 1 lijn zaten samen en ik zit met buikpijn omdat we al een bod op een woning hebben gedaan en de verkoop van zijn huis al is gestart. Nu de stekker uit beide processen trekken is best heftig. Hij wil graag op korte termijn naar de notaris om alles voor te leggen en gelooft erin dat we hier wel goed uit gaan komen.
Het is nog heftiger als je straks in een situatie zit waar je niet achter staat maar toch maar aan toegeeft omdat dit het zou eenmaal is.
Echt, schakel even een versnelling terug. Ga praten met een financieel adviseur en misschien zelfs ook met een relatietherapeut. Als je vriend er echt zo in staat zullen er misschien meer (fundamentele) dingen zijn waarover jullie niet niet hetzelfde denken. Daar kun je beter nu achterkomen (en je conclusies uit trekken) dan als je straks die 3 kinderen hebt.

Eerst duidelijkheid over een aantal zaken en dan pas de volgende stap. Of niet.
Of je doet alles op een hoop, en daar hoort dan ook zijn overwaarde en jouw hogere salaris bij, die leggen jullie naar rato in. Of je legt allebei evenveel in en wat er overblijft is voor diegene zelf dus je betaalt het nieuwe huis 50/50 en hij houdt zijn overwaarde en jij het extra salaris. Niet jij betaalt naar rato en hij houdt zijn overwaarde, daar is niks eerlijks aan.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
31-10-2019 06:58
Heb de halve nacht wakker gelegen van dit gedoe, omdat het ook zo onverwacht komt.
Dacht echt dat we op 1 lijn zaten samen en ik zit met buikpijn omdat we al een bod op een woning hebben gedaan en de verkoop van zijn huis al is gestart. Nu de stekker uit beide processen trekken is best heftig. Hij wil graag op korte termijn naar de notaris om alles voor te leggen en gelooft erin dat we hier wel goed uit gaan komen.

Dit klopt niet. Emotioneel is het best heftig, maar dat heeft niets met de processen te maken en alles met jullie meningsverschil. Maar deze processen zijn te stoppen met één telefoontje. Of nee, twee telefoontjes.
Je haalt het huis weer uit de verkoop en je trekt je bod in.

Juist NU is het nog relatief simpel om het te stoppen. Op zakelijk gebied dan.

Ik zou dus niet eerst naar de notaris willen, ik zou er eerst uit willen komen. Die notaris is er over twee maanden ook nog wel. En over twee jaar ook nog. En huizen gaan op dit moment als warme broodjes maar dat kan volgend jaar weer totaal anders zijn.

En ik had het al eens voorgesteld; je zou kunnen overwegen om een huis te kopen op alleen jouw salaris (en ook alleen op jouw naam). Maar heel eerlijk? Ik zou voorlopig samen gaan wonen in jouw huurwoning. Mocht het fout lopen heeft hij spaargeld (die overwaarde) waarmee hij opnieuw kan starten.
Maar zijn constructie (wat van mij is is van mij en wat van jou is is van ons allebei), dáár zou ik dus absoluut niet mee akkoord gaan.

Het geld in het huis en daar een vordering op? Het lijkt mij logischer dat hij dan dat geld gewoon op een spaarrekening zet en dat jullie de kosten gewoon eerlijk delen. Want je zegt wel dat jij meer inkomen hebt maar 500 euro per maand meer is nou ook weer niet zo´n kapitaal dat je in twee jaar diezelfde 50.000 bij elkaar gespaard hebt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou eerst samen naar een financieel adviseur gaan. Wat sowieso wel handig is om te doen voor je een bod doet op een huis.

Eigenlijk zou ik eerst echt gaan samenwonen in 1 woning, dat is heel anders dan de ene week in het ene huis zijn en de andere week in het andere huis. Kies eerst bewust voor 1 van jullie beide huizen. Wordt dat zijn koophuis, dan zou ik als ik jou was niets bijdragen aan de aflossing van zijn hypotheek maar wel een bijdrage doen wat betreft de rente. De kosten van het huishouden 50/50 verdelen en zelf opzij zetten wat je daardoor overhoudt (het bedrag wat je nu aan huur etc kwijt bent). Zo bouw jij voor jezelf net zo hard een spaarpot op als hij. En ervaar je wat samenwonen in 1 huis met jullie relatie doet.
Is het een idee om van beide de gelden minus de schuld in te brengen, eventuele andere bijzondere zaken van waarde, en dat je dat bij een eventuele boedelverdeling als eerste terug krijgt. Auto’s zou ik tegen elkaar wegstrepen. Die van jou is over 5 jaar ook amper wat waard.
Zo werkt het ook bij de nieuwe ‘standaard’ huwelijkse voorwaarden. Ieder brengt zijn, al dan niet negatieve vermogen in, en wat tijdens het huwelijk wordt opgebouwd is van samen.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
31-10-2019 08:01
Het lijkt mij logischer dat hij dan dat geld gewoon op een spaarrekening zet en dat jullie de kosten gewoon eerlijk delen.

Dat is fiscaal gezien niet zo verstandig. Als je overwaarde van een vorige woning niet voor de aankoop van een nieuw huis gebruikt mag je de rente over dat bedrag niet meer aftrekken. Dan wordt de hypotheek dus voor beiden duurder.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
31-10-2019 06:56
Dit was exact mijn voorstel aan hem, dat wil hij niet want dan is het zo'n gedoe.

Ik zag trouwens toen ik net alles even rustig door aan het lezen was dat ik nog wat vragen gemist heb.

Zijn schuld is circa 15.000 euro uit studie. En er zal een andere auto moeten komen voor hem als er een gezin is, hij wil deze auto vanuit de pot aanschaffen. Ik heb een nieuwe auto voor de deur staan, die is circa 22k duurder dan zijn auto. Aan beide zaken wil ik dan ook niet meer meebetalen want als het ieder voor zich is: mijn studie is al lang en breed betaald en ik heb een goede onderhoudsvrije gezinsauto in mijn bezit.
Uiteraard is dit ook een discussiepunt, hoewel hij de afbetaling van de studieschuld dan wel goed wil vastleggen.
Zijn studie schuld dus hij betaalt dit zelf af. Jij hebt prima auto dus hij koopt zelf maar auto. Hij kan het krijgen zoals hij het hebben wil. Hij is lekker bezig. Ik zou heel goed nadenken over huis kopen.
Alle reacties Link kopieren
Liese-lot schreef:
31-10-2019 07:03
“Die 50.000 is van hem
Dat laat je vastleggen. Bij uit elkaar gaan en verkoop huis krijgt hij eerst 50.000 en wat er dan overblijft gaat door de helft.“

Dit is ook niet eerlijk. Want dan is zijn 50.000 euro zeker terwijl je met een huis als je pech hebt ook geld kan verliezen. Over het gedeelte dat zij heeft ingelegd geld dat dan wel, en over zijn deel niet.
Andersom kan geld in een huis ook groeien en zou dat dus niet gelden over de 50.000.
Hartstikke eerlijke. Die overwaarde komt uit een huis wat hij heeft gekocht en betaalt. Zij heeft daar toch geen aandeel in gehad? Zij heeft niet betaalt aan zijn huis. Dit is opgebouwd door hem. Als hij het huis met verlies zou verkopen is het dan ook zijn verlies en niet de hare.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
31-10-2019 08:01
Dit klopt niet. Emotioneel is het best heftig, maar dat heeft niets met de processen te maken en alles met jullie meningsverschil. Maar deze processen zijn te stoppen met één telefoontje. Of nee, twee telefoontjes.
Je haalt het huis weer uit de verkoop en je trekt je bod in.

Juist NU is het nog relatief simpel om het te stoppen. Op zakelijk gebied dan.

Ik zou dus niet eerst naar de notaris willen, ik zou er eerst uit willen komen. Die notaris is er over twee maanden ook nog wel. En over twee jaar ook nog. En huizen gaan op dit moment als warme broodjes maar dat kan volgend jaar weer totaal anders zijn.

En ik had het al eens voorgesteld; je zou kunnen overwegen om een huis te kopen op alleen jouw salaris (en ook alleen op jouw naam). Maar heel eerlijk? Ik zou voorlopig samen gaan wonen in jouw huurwoning. Mocht het fout lopen heeft hij spaargeld (die overwaarde) waarmee hij opnieuw kan starten.
Maar zijn constructie (wat van mij is is van mij en wat van jou is is van ons allebei), dáár zou ik dus absoluut niet mee akkoord gaan.

Het geld in het huis en daar een vordering op? Het lijkt mij logischer dat hij dan dat geld gewoon op een spaarrekening zet en dat jullie de kosten gewoon eerlijk delen. Want je zegt wel dat jij meer inkomen hebt maar 500 euro per maand meer is nou ook weer niet zo´n kapitaal dat je in twee jaar diezelfde 50.000 bij elkaar gespaard hebt.

Exact
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst naar een notaris of financieel adviseur voordat je je nu vast gaat leggen voor een huis! Laat je deskundig voorlichten over de opties en over wat wel en niet gangbaar is en de voor- en nadelen voor ieder van elke optie. Laat dat bezinken en ga er dan uitkomen. Nu zitten jullie zelf maar een beetje te verzinnen zonder kennis van zaken waarbij jullie er dus ook nog eens niet uitkomen, niet handig.

Verder eens met de opmerking dat jullie eerst gewoon lekker een jaar in je huurwoning moeten gaan samenwonen waarbij jullie uitvoeren wat er uit de afspraken is gekomen die jullie nav het gesprek met de notaris/adviseur hebben gemaakt. Ga eerst maar eens kijken en ervaren hoe dat werkt en of jullie nog op zaken terug willen komen (en of dat dan tot onenigheid leidt).
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
31-10-2019 06:56
Dit was exact mijn voorstel aan hem, dat wil hij niet want dan is het zo'n gedoe.

Ik zag trouwens toen ik net alles even rustig door aan het lezen was dat ik nog wat vragen gemist heb.

Zijn schuld is circa 15.000 euro uit studie. En er zal een andere auto moeten komen voor hem als er een gezin is, hij wil deze auto vanuit de pot aanschaffen. Ik heb een nieuwe auto voor de deur staan, die is circa 22k duurder dan zijn auto. Aan beide zaken wil ik dan ook niet meer meebetalen want als het ieder voor zich is: mijn studie is al lang en breed betaald en ik heb een goede onderhoudsvrije gezinsauto in mijn bezit.
Uiteraard is dit ook een discussiepunt, hoewel hij de afbetaling van de studieschuld dan wel goed wil vastleggen.
Nu gaat het over de overwaarde, inbreng en gezinsauto. Hebben jullie het wel gehad over als er écht een gezin is? Hoeveel dagen blijft ieder werken, opvang, vrije dagen bij ziek kind als er geen back-up is?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:20
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
31-10-2019 08:31
Hartstikke eerlijke. Die overwaarde komt uit een huis wat hij heeft gekocht en betaalt. Zij heeft daar toch geen aandeel in gehad? Zij heeft niet betaalt aan zijn huis. Dit is opgebouwd door hem. Als hij het huis met verlies zou verkopen is het dan ook zijn verlies en niet de hare.
Helemaal niet, want verlies vindt dus niet op zijn 50.000 euro plaats maar wel op de 50.000 die zij later heeft ingelegd.

Dus zijn geld is veilig en haar geld niet.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
31-10-2019 08:33
Exact

Nee, totaal niet exact, twee zeer domme dingen zelfs.


Dit klopt niet. Emotioneel is het best heftig, maar dat heeft niets met de processen te maken en alles met jullie meningsverschil. Maar deze processen zijn te stoppen met één telefoontje. Of nee, twee telefoontjes.
Je haalt het huis weer uit de verkoop en je trekt je bod in.

Juist NU is het nog relatief simpel om het te stoppen. Op zakelijk gebied dan.

Dit is verstandig.




Ik zou dus niet eerst naar de notaris willen, ik zou er eerst uit willen komen. Die notaris is er over twee maanden ook nog wel.

Dit is dom. Ze hebben te weinig kennis van zaken dus ze moeten juíst nu een gesprek met een deskundige aangaan om advies in te winnen en weten wat de reële opties zijn. Dan hebben ze een veel betere kans om er samen uit te komen want nu zijn ze alleen maar aan het polariseren (TO in elk geval).


Ik zou voorlopig samen gaan wonen in jouw huurwoning. Mocht het fout lopen heeft hij spaargeld (die overwaarde) waarmee hij opnieuw kan starten.
Maar zijn constructie (wat van mij is is van mij en wat van jou is is van ons allebei), dáár zou ik dus absoluut niet mee akkoord gaan.

Dit is wel weer verstandig.


Het geld in het huis en daar een vordering op? Het lijkt mij logischer dat hij dan dat geld gewoon op een spaarrekening zet en dat jullie de kosten gewoon eerlijk delen. Want je zegt wel dat jij meer inkomen hebt maar 500 euro per maand meer is nou ook weer niet zo´n kapitaal dat je in twee jaar diezelfde 50.000 bij elkaar gespaard hebt.

En dit is weer dom, financieel gezien. Het kost je hypotheekrenteaftrek én aan de andere kant moet je er vermogensbelasting over betalen. Dubbel nadeel tov het weer in het huis steken.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:21
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
31-10-2019 08:42
Precies.

€500 x 13 x 30 jaar levert mij dan €195.000 op
naast het bedrag dat ik nog onttrek door de aflossing van de studieschuld

Ga nou alsjeblieft vandaag een goede adviseur/notaris uitzoeken en een afspraak maken, je bent je nu alleen maar steeds meer aan het afzetten tegen je eigen partner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven