Geld & Recht alle pijlers

Paypal als verkoper op Marktplaats

28-02-2011 17:10 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb deze week voor het eerst een betaling ontvangen via PP.

De koper wilde alleen verder met de koop onder voorwaarde dat het via pp zou gaan dus daarom heb ik mijzelf aangemeld.

Nu mailt ze me net of ik wel weet dat ze alles terug kan krijgen (geld) als zij aangeeft de dvd's niet te hebben ontvangen.

Ik heb daarop gevraagd of ik ze dan maar via pakketpost zal versturen omdat zij bang is dat ze wordt opgelicht. Ze had nl veel slechte ervaringen gehad.

Dit wilde ze niet dus ik heb het via brievenbuspost gedaan.

Toch voelt het nu niet goed. Ze blijft er maar op hameren dat ze via de kopersbescherming het geld terug kan krijgen en dat ze ook de dvd's mag terugsturen als ze niet goed zouden zijn.\

Ik heb hier weleens gelezen dat je als verkoper ook beschermd bent als je expliciet vraagt of iemand pakketpost wil en zo niet dat het dan eigen risico is, bij PP blijkt dit dan niet zo te zijn als ik het goed heb begrepen en gelezen.

En ik had al weer te snel alles geregeld via PP want ik zie net pas dat ik als verkoper ook 90 cent moest afstaan voor het ontvangen van geld. maar ja das mn eigen stomme fout door niet alles te lezen.

Weet iemand hier meer van?

Groetjes
Dit klinkt als een doorgewinterde oplichtster die jou een poot uit wil draaien. En ja het klopt dat geld ontvangen via paypall jou geld kost en betalen niet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
kijk eens op het forum van ebay bij het topic over paypal.

paypal kost voor de verkoper inderdaad geld iets van euro 0,40 per transactie plus een paar % van het totaalbedrag kan dus behoorlijk oplopen.

de koper kan ook het geld weer terug vragen als deze zegt het artikel niet ontvangen te hebben, jij moet als verkoper dan aantonen dat je het volgens de paypal regels hebt verzonden anders halen ze het bedrag gewoon weer van je rekening af, zelfs als iets aangetekend verzonden is via tnt is dat voor paypal niet genoeg bewijs normale pakketpost dus al helemaal niet.

dus pas zeker ook met paypal op voor oplichters die jou spullen gratis willen hebben.
Wat kut voor je dat je zo genaaid word...
Dat van de kopersbescherming klopt, als zij aangeeft niets ontvangen te hebben dan kan zij geld terugkrijgen. Maar daarvoor moet zij dit eerst aangeven bij Paypal, dan krijgen jullie twintig dagen om het eerst samen op te lossen. Lukt dit niet, dan kan ze een claim indienen bij Paypal.

Volgens mij kan het terugsturen van de dvd's kan niet zomaar, dan moet zij echt kunnen bewijzen dat ze niet goed zijn. Hier moet ook een aangifte bij Paypal aan vooraf gaan.

Voorwaarden Kopersbescherming

Hoe het precies zit met het versturen per brievenbuspost ipv pakketpost weet ik niet. Zelf zet ik altijd in mijn advertenties dat verzending via de brievenbuspost op eigen risico is (behalve aangetekend verzenden). Maar ik accepteer dan ook geen Paypalbetalingen.
Misschien is er niks hoor maar ze gaf me een raar gevoel door al die mailtje er achteraan te sturen nadat ze had betaald. Het domste van mijzelf vind ik dat ik haar gewoon dr geld niet heb teruggeboekt.

Ik ga vanaf nu ook geen PP meer accepeteren, tenminste niet als verkoper.

Bah

(maar ja, misschien ben ik wel te voorbarig)
@tiaraatje

ik koop en verkoop veel via paypal

wat je kunt doen is het geld van paypal afhalen...dan kan de koper niks meer beginnen. (ja dat is mij als koper ook gebeurd...weg kopersbescherming!!) ze kunnen alleen terugbetalen als de ontvanger van het geld het geld nog op zijn paypal rekening heeft staan.

voor de toekomst paypal = 'bewijszending' dus aangetekend of pakketpost.
Als winkel is het hebben van paypal handig en prettig en schept vertrouwen. Maar als particuliere verkoper op marktplaats zou ik het niet doen. Jij bent immers geen bedrijf, jij loopt risico terwijl de koper geen risico neemt én je ook nog eens kan naaien door te beweren het niet ontvangen te hebben.
Maar dat geld eraf halen lijkt me niet voldoende. Dan kunnen ze toch via andere manieren mij aansprakelijk stellen?

Ik vind dit echt vervelend. Ik snap dat mensen vervelende ervaringen hebben maar ja dat wil niet zeggen dat iedere verkoper slecht bezig is. In die 5 jaar dat ik verzend is er 1 keer een keer iets misgegaan en omdat ik dat lullig vond heb ik het geld nog terugbetaald ook.
Gebruikersovereenkomst Paypal

In paragraaf 11.7 staat waaraan je verzending moet voldoen om als verkoper beschermd te zijn tegen "de zending is niet aangekomen". Voor Marktplaats gelden andere regels dan voor Ebay.

Ik hoop voor je dat je voorgevoel verkeerd is en dat alles goed afloopt.
Pas ermee op, want volgens Paypal heeft de koper ALTIJD gelijk. Volgens mij volstaat een trackingnummer meestal als bewijs dat jij het verstuurd hebt, wil je het echt op zeker spelen moet je het aangetekend versturen. Die kosten moet de koper dan voor zich nemen.
Volgens mij bevriest Paypal bij een claim alleen je account, zodat zij het geld zouden kunnen terugboeken als de koper in het gelijk wordt gesteld. Ze zullen verder geen stappen ondernemen. Dat kan alleen de koper doen, door aangifte bij de politie te doen.
Ja ze wilde pertinent geen pakketpost behalve als ik die kosten zou betalen, ja die is gek.

Nou ja ik hoor het hopelijk morgen wel. Hoop dat er niks aan de hand is en dat ze me gewoon even wilde bang maken vanwege haar slechte ervaringen. (is dan wel gelukt )
Paypal doet niets bij transacties buiten ebay om... Het valt nl niet te bewijzen dat de koper niets heeft ontvangen.
Paypal geeft niet zo maar haar geld terug hoor. Om het geld daadwerkelijk terug te krijgen moet ze aan een aantal voorwaarden voldoen en waarschijnlijk vraagt paypal jou ook om bewijs dat je wel verstuurd hebt dus ik zou die mailtjes die je van haar krijgt bewaren zodat je die, mocht het nodig zijn, aan paypal kan doorsturen.

Ik vind het trouwens raar dat de koper zo gemeen tegen jou doet. Lijkt nu net of zij dit geintje vaker uithaald om zo verkopers op te lichten.
beter zulke dingen eerst van te voren uitzoeken,op deze manier worden er heel veel mensen opgelicht.

ik vind het vreemd overkomen ik zou het in ieder geval niet vertrouwen.
quote:gelukkigmeisje schreef op 28 februari 2011 @ 17:50:

@tiaraatje

ik koop en verkoop veel via paypal

wat je kunt doen is het geld van paypal afhalen...dan kan de koper niks meer beginnen. (ja dat is mij als koper ook gebeurd...weg kopersbescherming!!) ze kunnen alleen terugbetalen als de ontvanger van het geld het geld nog op zijn paypal rekening heeft staan.

voor de toekomst paypal = 'bewijszending' dus aangetekend of pakketpost.

Ja, zorg dat er geen geld op die rekening staat in ieder geval.

Wat een rare koper zeg. Ik zou het niet vertrouwen.

Op ebay heb je als koper die bescherming wel maar op marktplaats weet ik het zo net nog niet inderdaad.

Zelf heb ik ook een rare koopster momenteel. Zegt geld overgemaakt te hebben en dan toch weer niet. Ben er klaar mee. Ik ga met een ander verder.
Ik heb natuurlijk geen bewijs, behalve een betaalbon van de Primera, maar ik snap wel dat dit geen bewijs is hoor.

Ja ik heb haar aangesproken op haar toon en toen bond ze in met de mededeling dat ik dan waarschijnlijk wel te vertrouwen ben en dat ze zo is vanwege haar ervaringen.
quote:Sylphide75 schreef op 28 februari 2011 @ 18:26:

[...]

Ja, zorg dat er geen geld op die rekening staat in ieder geval.

Wat een rare koper zeg. Ik zou het niet vertrouwen.

Op ebay heb je als koper die bescherming wel maar op marktplaats weet ik het zo net nog niet inderdaad.

Zelf heb ik ook een rare koopster momenteel. Zegt geld overgemaakt te hebben en dan toch weer niet. Ben er klaar mee. Ik ga met een ander verder.

Dat kun je gelukkig nog controleren via je bank, dan zou ik lekker met de volgende bieder verder gaan!

Ik vind MP zo leuk, ook als koper maar dit soort dingen....
Ja, dat is niet leuk idd. Maar ik ga gewoon met een andere koper verder. Jammer voor haar.

Waaraan ik me heel erg erger is dat men alles voor niets wil hebben. Hallo? Ik heb er een prijs bij staan, biedt dan fatsoenlijk en niet een tiende ervan.
Ja das ook zo irritant. Ik heb er redelijk nieuwe games op staan, krijg ik net 2 keer een bod van 1 euro via de email. Pfff
Goh Tiaraatje, ik kan me voorstellen dat je een beetje vreemde smaak in je mond krijgt rond deze gang van zaken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nooit aan gedacht heb dat een koper de boel ook op kan lichten op deze manier (ik heb misschien wel teveel vertrouwen in de mensen).

Vandaar dat ik blij ben dat je dit topic geopend heb. Ik verkoop af en toe wel eens iets via MP en het is -tot nu toe- altijd goed gegaan, maar je zal die ene maar net treffen!

Van de andere kant maak je je misschien zorgen om niets, het kan natuurlijk zo zijn dat deze koper in het verleden iets niet opgestuurd heeft gekregen en daarom deze zekerheid voor zichzelf in wil bouwen via PP. Alleen is het dan wel heel raar dat ze jou weer zo'n raar mailtje stuurt!

Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt. Je laat het wel even weten? Even voor mijn eigen idee; om wat voor bedrag gaat het ongeveer?
Nee ik had het ook nog nooit op die manier bekeken.

Het gaat gelukkig om een bedrag van 16 euro dus dat valt nog mee, maar het is meer het idee he. De hele aanval via de mail uit het niets was een beetje raar. Toen was de koop net 5 minuten rond.
Heb je het betaalverzoek van paypal via marktplaats naar haar verstuurd?
Oe even denken hoor,

Volgens mij heb ik op de PP site ergens haar emailadres ingevuld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven