Geld & Recht alle pijlers

Raad Rechtsbijstand (willen jullie mij please helpen)

08-02-2011 18:36 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik heb met spoed een vraag en hopelijk kunnen jullie mij helpen aangezien ik er weinig van begrijp.

Een kennis van mij is in conflict met een overheidsorgaan en is al een tijdje bezig met het verkrijgen van rechtsbijstand. Nu heeft mijn kennis een brief gekregen van de advocaat waarin het volgende staat:

In aansluiting op het gesprek vandaag met u bespraken wij dat in de beroepsprocedures bij de rechtbank (bestuursrechtprocedure regen afwijzing twee nieuwe toevoegingen voor aparte besluiten) geen gronden worden ingediend. Deze beroepen (tegen beslissing van de Raad voor de Rechtsbijstand) zullen dan door de Rechtbank niet-ontvankelijk worden verklaard.

Dit gezien de kansen die ik niet zeer hoog acht na studiewerkzaamheden aan mijn kant en dit ook om geen verdere onnodige kosten en tijdsinspanningen te maken.

Zoals besproken zult u dan wel de twee eigen bedragen (2x50 euro) voldoen. Ik stuur u daarvoor natuurlijk declaraties. Verdere kosten breng ik u niet in rekening.

Hierbij stuur ik u ook gelijk een afschrift van het bericht dat ik als besproken ontving van het (overheidsorgaan) inzake uw bezwaar en de gronden die ik indiende.

Het overheidsorgaan zal het besluit herroepen (besluit gegrond verklaren). Ik stel dat u mij uw rekeningnummer doorgeeft waar het bedrag van 100 euro op kan worden overgemaakt.

Zodra ik het besluit ontvang zal ik u dat doorsturen.

Hoogachtend

Advocaat

Vervolgens heeft mijn kennis een mailwisseling gekregen van het overheidsorgaan van een juridisch beleidsmedewerker. Hierin staat het volgende:

De advocaat van de heer .... heeft namens de heer ... een bezwaarschrift .... ingediend. Op 1 februari 2011 heeft het college van .... besloten het bestreden besluit te herroepen (besluit op bezwaar wordt uiteraard nog toegestuurd) en de gevraagde procesvergoeding van 100 euro toe te kennen. Kunt u ons berichten op welke rekening dit moet worden overgemaakt?

Ik weet dat mijn kennis aan het begin van deze zaak een eigen bijdrage heeft betaald aan de advocaat ter hoogte van 100 euro. Mijn kennis begrijpt er niets meer van. Ik heb de advocaat vandaag nog geprobeerd te bellen, echter hij was helaas afwezig deze week. Heeft mijn kennis nu géén recht op rechtsbijstand? Ik vind dit zo vreemd als dit het geval is aangezien zijn jaarinkomen op bijstandsnorm is (ongeveer 12.000 euro=peiljaar 2009).

Willen jullie mij please helpen met bovenstaande tekst. Ik begrijp het niet helemaal.

Alvast bedankt!
"Mijn kennis" of jijzelf??? Je spreekt nergens over een "hij/hem" of een "zij/haar" ???
Nee gaat niet over mij. het gaat over een goede kennis van mij. Bovendien was ik van mening dat deze manier makkelijker leesbaar is voor anderen.
ik geloof dat ze er gewoon geen zaak in zien en dat een verder proces aangaan zinloos is in hun ogen en dat ze daarom ermee willen stoppen.
Wat ik er in lees:

De advocaat heeft bezwaar aangetekend bij het overheidsorgaan. Het orgaan heeft dat bezwaar gegrond verklaart en het eerdere besluit daarom herzien. Om die reden is een gang naar de rechtbank overbodig geworden.

Er moet 100 euro betaald worden, maar die 100 euro wordt door het overheidsorgaan vergoed.
@Nummerzoveel: is dat nu in het voordeel van mijn kennis? Ik ben nu bij haar en ze is in paniek. Door haar paniek kan ik ook niet helder nadenken.

Ik heb zelf weinig verstand van juridische zaken en de termen. Ik lees dus het tegenovergestelde van wat jij leest :-) Maar ik vertrouw jouw meer dan mijn eigen gebrekkige kennis op dit gebied.
Wat betekent dit, of hoe kan ik dit het beste lezen en begrijpen:

"Het overheidsorgaan zal het besluit herroepen (besluit gegrond verklaren)".

Om welk besluit gaat dit? Dit gaat vast niet over het bezwaar die de advocaat destijds ingediend is.

:-S
Hey,

Zoals ik het lees moet die EU 100,00 vanuit de overheid naar de advocaat worden overgemaakt. Als jouw kennis al eerder EU 100,00 aan de advocaat heeft betaald, zal ik hem maar even laten uitzoeken waarvoor dat was. Misschien zijn de kosten wel EU 200,00 (in totaal) en moet jouw kennis voor de 2e EU 100,00 ook een vergoeding bij de overheid aanvragen.

Ana
hmmm anatje dat kan het ook zijn. Heb maar een mail gestuurd naar de advocaat. Hopelijk wordt die snel beantwoord.
Het is vrij duidelijk aan de hand van deze zin:

Het overheidsorgaan zal het besluit herroepen (besluit gegrond verklaren). Ik stel {voor} dat u mij uw rekeningnummer doorgeeft waar het bedrag van 100 euro op kan worden overgemaakt.

Dus, handigste is aan de overheid het rekeningnummer van je kennis zelf door te geven, dat bespaart het gedoe dat de advocaat het later nog weer eens een keer moet overmaken.

Jullie moeten een zwaar leven hebben als je hiervan al in paniek raakt :-)
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Jouw kennis heeft ergens bezwaar tegen ingediend samen met de hier genoemde advocaat. Het bezwaar is behandeld en gegrond verklaard. Het besluit wat is genomen wordt herroepen en de proceskosten à 100 euro die jouw kennis heeft gemaakt worden door de tegenpartij vergoed.

Vanwaar de gigantische paniek?
De teksten kloppen niet overal, dus ik kan me je verwarring voorstellen. Ik weet niet of de advocaat rare zinnen heeft gemaakt of dat je het misschien verkeerd over hebt getikt?

Maar in 'gewoon Nederlands':

- Herroepen van een besluit = terugkomen op een eerder gekomen beslissing.

- bezwaar gegrond verklaren = erkennen/het ermee eens zijn dat de klacht een terechte klacht is.
Hoeveel procedures heeft de advocaat aanhangig gemaakt? Zoals ik het lees liep er een bezwaarprocedure bij het College van .... en lopen er twee beroepsprocedure bij de rechtbank. Indien dat het geval is, dan moet je kennis drie keer een eigen bijdrage betalen in het kader van de "toevoegingsaanvraag". De eerste eigen bijdrage is ¤100 en de daaropvolgende elk ¤50.

De ¤100 die waarschijnlijk is betaald in de bezwaarprocedure bij het College van ... wordt nu dus vergoed door het College.

De 2 keer ¤50 voor de beroepsprocedure bij de rechtbank moet je kennis nog wel betalen.
Dat zijn dan de beroepen die niet ontvankelijk verklaard gaan worden omdat de advocaat er na studie geen heil in ziet?
Ja, dat denk ik wel. Er is op verzoek van de kennis beroep ingesteld bij de rechtbank. Advocaat heeft hiervoor een toevoeging aangevraagd. De eigen bijdrage dient dan altijd betaald te worden.
Ik denk dat de advocaat bedoelt dat er geen grond meer is voor verdere procedures (want het besluit is herroepen) waardoor deze procedures niet ontvankelijk zijn (geworden).
(Ik vind het overig erg kwalijk dat de advocaat client geen brief in fatsoenlijk Nederlands stuurt...)
quote:Zwuppeliennn schreef op 08 februari 2011 @ 19:37:

Jouw kennis heeft ergens bezwaar tegen ingediend samen met de hier genoemde advocaat. Het bezwaar is behandeld en gegrond verklaard. Het besluit wat is genomen wordt herroepen en de proceskosten à 100 euro die jouw kennis heeft gemaakt worden door de tegenpartij vergoed.

Vanwaar de gigantische paniek?Ik ben nogal neurotisch en raak snel in paniek wanneer iets mij niet duidelijk wordt :-) Maar bedankt voor de uitleg en toelichting.
quote:nummerzoveel schreef op 08 februari 2011 @ 19:43:

De teksten kloppen niet overal, dus ik kan me je verwarring voorstellen. Ik weet niet of de advocaat rare zinnen heeft gemaakt of dat je het misschien verkeerd over hebt getikt?

Maar in 'gewoon Nederlands':

- Herroepen van een besluit = terugkomen op een eerder gekomen beslissing.

- bezwaar gegrond verklaren = erkennen/het ermee eens zijn dat de klacht een terechte klacht is.Ik heb de tekst precies zo getypt zoals het in de brief staat. Er staat dat het besluit gegrond verklaard wordt. Volgens mij moet daar staan dat het bezwaar gegrond verklaard wordt. Vandaar mijn/onze verwarring. Dan ga je ervan uit dat het besluit wat het orgaan genomen had herroepen wordt en dat dit besluit gegrond verklaard wordt. Zo begrepen wij het namelijk. Erg bedankt voor je toelichting nummerzoveel :-)
quote:Antoinette1980 schreef op 08 februari 2011 @ 19:50:

Hoeveel procedures heeft de advocaat aanhangig gemaakt? Zoals ik het lees liep er een bezwaarprocedure bij het College van .... en lopen er twee beroepsprocedure bij de rechtbank. Indien dat het geval is, dan moet je kennis drie keer een eigen bijdrage betalen in het kader van de "toevoegingsaanvraag". De eerste eigen bijdrage is ¤100 en de daaropvolgende elk ¤50.

De ¤100 die waarschijnlijk is betaald in de bezwaarprocedure bij het College van ... wordt nu dus vergoed door het College.

De 2 keer ¤50 voor de beroepsprocedure bij de rechtbank moet je kennis nog wel betalen.Oh god dat weet ik niet. Ik weet alleen dat hij 1x een bedrag van 100 euro overgemaakt heeft aan het begin van dit proces. En nu moet hij nog 2 x 50 overmaken en 100 euro terugkrijgen.
quote:nummerzoveel schreef op 08 februari 2011 @ 20:04:

Ik denk dat de advocaat bedoelt dat er geen grond meer is voor verdere procedures (want het besluit is herroepen) waardoor deze procedures niet ontvankelijk zijn (geworden).Ok we snappen het nu helemaal :-)
Wat schrijft die advocaat slecht! Beperkt vocabulaire, grammaticale fouten, warrige structuur - verontrustend, als je bedenkt dat zijn vak gebaseerd is op taal, zowel geschreven als gesproken. Met een beetje pech redeneert hij/zij op dezelfde manier als hij schrijft. Dan zal er niet veel resultaat worden geboekt voor de clienten. Als dit mijn advocaat was, zou ik me zorgen maken.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-02-2011 20:58
Reden: spam
% gewijzigd
Als je rechtsbijstand hebt, zijn zij verplicht de zaak aan te gaan als jij dat wilt ook al zien zij er geen heil in.

Dat is echt weer iets voor rechtsbijstand.........iedere maand maar betalen en als er dan iets is, proberen ze eronderuit te komen, nou dat mogen ze niet. Rechtsbijstand is een pure geld kwestie.
@julymoon

Een rechtzaak heeft over het algemeen echt geen zin als je al in het gelijk bent gesteld door de tegenpartij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven