Geld & Recht alle pijlers

Recht op 2 normale borsten

05-07-2010 11:13 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje?

Wij hebben een vriendin. 2 jaar geleden werd bij haar op 33 jarige leeftijd borstkanker geconstateerd. Gelukkig bleef het bij een borstbesparende operatie. Er werd een stuk uit de slechte borst gehaald. Geen amputatie van de borst. Een paar maanden geleden werd ze geopereerd ze zou 2 gelijke borsten krijgen. Er zou vetweefsel uit de goede worden gehaald en in de andere borst worden gezet. Maar nog steeds is er flink verschil. De ene is een b (die geopeerd is( de andere een c+ (de normale borst) cup. Ze heeft contact gehad met haar arts en nu wordt de borst waar ze 2 jaar geleden kanker had vet uit haar buik gehaald en dit in de "cup b" te zetten. Nu alleen is ze ontzettend bang dat haar verzekering niet betaald omdat het de 2de keer is.

Wat zou ze kunnen doen?

Zou ze niet beter het ziekenhuis kunnen schrijven,mocht de verzekering niet betalen. Dat ze de arts aansprakelijk stelt voor de financiele schade. Of zou haar huisarts iets voor haar kunnen doen. Wie weet de regels wat je het beste kunt doen.

Want er was afgesproken met de arts dat beide borsten gelijk zouden zijn. En het is echt een verschil.

Het nadeel door de chemo en de hormoonkuren is ze ontzettend moe. Zijn er in het ziekenhuis geen personen die haar hiermee kunnen helpen om een goed gesprek met de chirurg aan te gaan.

Ze durft hem niet op zijn fouten te wijzen. Is bang en heeft geen vertrouwen.

Hoop dat iemand ideeën heeft of een instantie die haar kan helpen. Ze is alleenstaande moeder dus geld heeft ze ook niet.
quote:rider schreef op 05 juli 2010 @ 12:29:

[...]

Laat ik het dan anders stellen: kan je me het loket wijzen waar ik dat "recht" kan halen?

Wat jij een recht noemt is niet meer dan een wens, een ideaal, dat nooit zal bestaan. Een recht is iets dat je kan afdwingen. Uit wat je schrijft is al duidelijk dat je zelf heel goed weet dat gezondheid geen afdwingbaar "recht" is.

Dat is in feite wat ik bedoel. Iedereen heeft er 'recht' op, maar het kan niet. Helaas. De natuur beslist anders.

Ik gun iedereen een goede gezondheid, mezelf incluis, maar daar heeft niemand wat aan. Ik draag, heel gezellig, drie chronische monstertjes in mijn bloed. Één van die drie zal er hoogst waarschijnlijk voor zorgen dat ik geen langdurige aanspraak op pensioen zal doen. En ik heb recht op een gezond en perfect lichaam? Echt, ik zou willen dat het waar was.Ik begrijp wat je bedoeld. Ik denk dat je ook begrijpt wat ik bedoel. Je kunt wel heel veel willen, maar het leven beslist soms anders. Helaas.
quote:izalinia schreef op 05 juli 2010 @ 11:58:

Ze is boos op de arts omdat de arts nu een constuctie voorsteld die eerst niet kon in het 1ste gesprek. En nu opeens wel. Misschien ben ik daar te onduidelijk over geweest.

Izalinia, als het de diepflap methode betreft kan het best zijn dat het eerst echt nog niet gedaan werd in het ziekenhuis van jouw vriendin. Dit is een vrij nieuwe en dure methode (maar levert vaak wel hele mooie resultaten). als ze het nu wel doen, dan zou ik wel vragen naar de ervaring van de chirurg, Het is namelijk een heftige operatie waarbij je een paar uur onder narcose moet en minimaal 1 meter aan littekens overhoudt. Het is daarom wel wenselijk dat de chirurg enige ervaring heeft opgedaan zou ik zeggen.

Dusssss....terug naar het ziekenhuis, goed vragen stellen en niet te snel beslissen. Ook bij lotgenoten informeren, iedereen wilt jullie helpen hoor! Zo voorkom je een volgende teleurstelling!
Bedankt meiden, voor deze goede tips. Hoop dat ik haar nu gerust kan stellen hiermee.
Het verbaast me dat iemand die beter aan het worden is van borstkanker zich zo boos kan maken over 2 gezonde borsten die niet identiek zijn. De energie zou ze beter in haar herstel kunnen pompen in plaats van in het creeeren van een perfect lichaam.

Als ik je berichtjes zo lees, denk ik dat ze meer geholpen is met hulp bij haar verwerkingsproces van haar ziekte, dan met een perfecte 2e borst. En ja, ik weet uit ervaring dat je boos wordt op onnozele dingen als je een groter geheel (je eigen levensverwachting bijstellen en beseffen dat ook jij overwonnen kan worden door die K ziekte) niet onder ogen kan of wil zien omdat je niet weet hoe je het verwerkt. Lotgenoten groepen helpen heel goed. Veel beter dan een plastisch chirurg. Want de ECHTE littekens zijn niet verdwenen als je borst weer nagenoeg perfect is.

Ik begrijp dat ze 2 mooie, gelijke borsten wil. Ik begrijp dat iedereen in de wereld graag gezond wil zijn. En vooral voor zichzelf en zijn naasten.

Ik weet echter ook dat je heel reeel moet zijn met je verwachtingen ten aanzien van reconstructies. Je krijgt je "oude" borsten niet meer terug. En maar goed ook, want die ene was ziek. Doodziek. Dodelijk ziek!!!!!!!!!!!!!!!!!
anoniem_25423 wijzigde dit bericht op 05-07-2010 12:55
Reden: type fouten
% gewijzigd
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Pink2510 schreef op 05 juli 2010 @ 12:54:

Ik weet echter ook dat je heel reeel moet zijn met je verwachtingen ten aanzien van reconstructies. Je krijgt je "oude" borsten niet meer terug. En maar goed ook, want die ene was ziek. Doodziek. Dodelijk ziek!!!!!!!!!!!!!!!!!Dodelijk ziek? Vind je het heel erg als ik zeg dat ik de toon van deze post vreselijk overdreven vind?
Nee, Traincha, vind ik niet erg. Jij kent mijn verhaal niet.
Volg je hart. Dat klopt.
Pink2510, ik denk dat er bij jou vast een ander verhaal aan vast zit, maar ik vind dat je nu wel iemand keihard veroordeelt. Ieder mens is anders en gaat anders om met ziek-zijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Pink ik krijg kippenvel van je post Probeer al de hele tijd te reageren maar zit nu met een brok in mijn keel. Heb er ook ervaring mee en juist om de reden die jij beschrijft heb ik bewust voor een deelprothese gekozen. Ben even te emotioneel om goed te kunnen reageren denk ik.
quote:Maleficent schreef op 05 juli 2010 @ 13:01:Ieder mens is anders en gaat anders om met ziek-zijn.

Helemaal mee eens.

Ik ben pas na een afgeronde borstreconstructie een beetje tot rust gekomen, de angst voor de kanker blijft, maar ik voel mij bijna weer als vanouds (met een vaste nepperd, een gelifte borst en littekens die in totaal 1,5 meter van mijn lichaam beslaan). Toch snap ik ook mensen die geen reconstructie willen.

Het belangrijkste is dat je bij elke operatie een goed beeld probeert te vormen van wat je kunt verwachten. In geval van borstoperaties/reconstructies: Een borstsparende operatie is ook niet heilig (lees de borst is niet echt een borst meer, je hebt hooguit wel een decolleté) een operatie kan ook mislukken en wat dacht je van het gevoelloos zijn van grote delen van je romp? Hoe moeilijk soms ook: voorbereiden en goed geïnformeerd zijn voor de operatie scheelt een hele hoop emotie achteraf.
quote:iry schreef op 05 juli 2010 @ 12:10:Heeft ze er al aangedacht om gewoon een implantaat in te laten brengen?

Grappig hoe buitenstaanders vaak denken dat dingen 'gewoon' kunnen . Tis wel wat gecompliceerder dan er even een implantaat injassen, zeker bij bestraalde huid.

De meest gebruikelijke oplossing bij ongelijke borsten na borstsparende operatie is trouwens de gezonde borst verkleinen/liften en zo aanpassen aan de eerder geopereerde en bestraalde borst.
quote:bergamot schreef op 05 juli 2010 @ 22:06:

[...]

De meest gebruikelijke oplossing bij ongelijke borsten na borstsparende operatie is trouwens de gezonde borst verkleinen/liften en zo aanpassen aan de eerder geopereerde en bestraalde borst.Dat wilde zij dus ook (haar gezonde borst verkleinen) ,maar dat ging volgens de arts niet.
Dan zou ik toch echt eens een andere arts opzoeken voor een second opinion.
Wat vreemd dat die arts dat zei, echo Eimmer: second opinion. Is juist heel gebruikelijk en in dit geval wordt een borstlift van de gezonde borst zelfs volledig vergoed. Ik vermoed dat deze arts het zelf niet kan en enkel adviseert uit zijn eigen repertoire.... (hoor je vaker helaas).
We zijn het helemaal met elkaar eens, Bergamot!

Ook al zou je willen dat je in 1 keer de beste arts voor je neus hebt als je in zo'n vervelende situatie komt te zitten, helaas is dat niet altijd zo. Je moet als patient zelf echt ook opletten en blijven vragen en onderzoeken. Het kost tijd en energie, maar je hebt maar 1 lijf en daar wil je toch het beste voor. En daarbij altijd realistisch blijven; ook een arts is geen tovenaar...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven