Geld & Recht alle pijlers

recht op ex pensioen

01-07-2011 21:46 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben gescheiden na 20jaar ,en er is toen vast gesteld dat ik ook over die 20jaar recht op een gedeelte pensioen heb van mijn ex ,maar wie weet hoe dat werkt moet ik daar zelf achteraan of krijg ik daar bericht op?
Daar krijg je vanzelf bericht van, mar pas als hij is overleden.

Mijn zus was al 25 jaar gescheiden, toen haar exman overleed, toen kreeg ze vanzelf bericht.
Lijkt me wat laat voor een pensioen. Als je recht hebt op en deel van het pensioen lijkt me de 65e verjaardag relevanter. En pensioen keert uit bij levn, niet bij overlijden.
Nee, je moet daar wel zelf achter aan! Dit moet binnen 2 jaar na uitspraak van de scheiding gebeuren! Je moet dan bij de pensioenstichting van je ex een formulier opvragen!
Je kan ook eerder (vanzelf) bericht krijgen, met de vraag of je het wil laten afkopen. Hoeft niemand dood voor te gaan en ook wachten op een 65ste verjaardag is niet nodig.
quote:koekkie schreef op 01 juli 2011 @ 21:53:

Nee, je moet daar wel zelf achter aan! Dit moet binnen 2 jaar na uitspraak van de scheiding gebeuren! Je moet dan bij de pensioenstichting van je ex een formulier opvragen!Precies.
quote:Nammma schreef op 01 juli 2011 @ 21:47:

Daar krijg je vanzelf bericht van, mar pas als hij is overleden.

Mijn zus was al 25 jaar gescheiden, toen haar exman overleed, toen kreeg ze vanzelf bericht.Dat zal een nabestaandenpensioen zijn geweest.
quote:koekkie schreef op 01 juli 2011 @ 21:53:

Nee, je moet daar wel zelf achter aan! Dit moet binnen 2 jaar na uitspraak van de scheiding gebeuren! Je moet dan bij de pensioenstichting van je ex een formulier opvragen!Ik begrijp uit de OP dat dat bij de scheidingsprocedure gewoon is gedaan hoor
Waarom wil je dat Luna ?

Heb je zelf geen pensioen opgebouwd ???
quote:FullHouse schreef op 01 juli 2011 @ 21:57:

[...]

Ik begrijp uit de OP dat dat bij de scheidingsprocedure gewoon is gedaan hoorEr staat dat ze hebben afgesproken dat zij een deel krijgt; niet dat het ook daadwerkelijk is aangevraagd.
http://www.echtscheiding- ... oen-en-echtscheiding.html
quote:_Branwen_ schreef op 01 juli 2011 @ 22:04:

[...]

Er staat dat ze hebben afgesproken dat zij een deel krijgt; niet dat het ook daadwerkelijk is aangevraagd.vaststellen? Dat is toch iets heel anders dan afspreken? Het kan niet in een convenant worden verwerkt als het niet daadwerkelijk is verwerkt bij de pensioenverstrekker.
quote:FullHouse schreef op 01 juli 2011 @ 22:07:

[...]

Het kan niet in een convenant worden verwerkt als het niet daadwerkelijk is verwerkt bij de pensioenverstrekker.

Ik geloof niet dat dit (persé) klopt. Je komt in het convenant overeen of de aanwezige pensioenen worden gedeeld of niet, en dan moet je zelf de scheiding binnen 2 jaar melden bij de pensioenverstrekker:

Uitbetaling ouderdomspensioen

De pensioenuitvoerder betaalt het verdeelde ouderdomspensioen rechtstreeks uit aan u en uw ex-partner. De rechter hoeft hierover geen beslissing te nemen. Om dit te kunnen doen, moet de pensioenuitvoerder wel van uw scheiding op de hoogte zijn. U moet daarom de pensioenuitvoerder binnen 2 jaar na de scheiding het formulier "Mededeling van scheiding in verband met de verdeling van ouderdomspensioen" toesturen.

Het formulier is bijgevoegd bij de brochure "Verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding". In het formulier en de brochure vindt u meer informatie over wat u precies moet doen om de verdeling te regelen.

Als u het formulier niet binnen 2 jaar na de scheiding naar de pensioenuitvoerder stuurt, hoeft de pensioenuitvoerder het pensioen niet te verdelen. Uw ex-partner heeft dan nog steeds recht op zijn of haar deel. U moet uw ouderdomspensioen na pensionering dan zelf onderling verdelen.

Bron: http://www.rijksoverheid. ... etaling-ouderdomspensioen
Wanneer ben je gescheiden Luna? Het ligt er namelijk ook een beetje aan of de Wet Pensioenverevening na scheiding van kracht is (vanaf 1995).

Meestal wordt in een echtscheidingsconvenat afgsproken hoe de verdeling gaat. Staat daar niets over in? Er moet namelijk wel mededeling aan de pensioenverzekeraar gedaan worden. Misschien kun je het nog even navragen bij de advocaat die je bij je echtscheiding hebt gehad?
Moet je ook echt binnen 2 jaar doen hoor, anders krijg je niks!
quote:isabon schreef op 02 juli 2011 @ 00:16:

Moet je ook echt binnen 2 jaar doen hoor, anders krijg je niks!

Ik ben noodgedwongen een partnerdeel pensioen-expert geworden, en dat terwijl ik nooit getrouwd ben geweest. Dit vanwege mijn moeder en de scheiding van mijn ouders. Kan je inmiddels alles vertellen over wetgeving omtrent pensioen, ik zal het je besparen.

Wat isabon zegt is heel belangrijk, binnen twee jaar nadat de scheiding is uitgesproken (en dus geregistreerd is) moet je daarvoor bestemde formulieren opsturen naar het pensioenfonds van je ex. Deze papieren krijg je soms ook van je gemeente al automatisch toegestuurd, die je dan naar het pensioenfonds kunt sturen. Of je kunt de dus opvragen bij het pensioenfonds zelf. Het gaat erom dat zij een bewijs ontvangen van de scheiding en de datum. Daarna is het pensioenfonds namelijk wettelijk verplicht direct aan jou, als de pensioen gerechtigde leeftijd van je ex ingaat, het partnerdeel uit te keren. Als die formulieren niet binnen 2 jaar naar het pensioenfonds worden gestuurd, dan zijn ze niet meer wettelijk verplicht, en moet je zelf het pensioenfonds gaan benaderen en je ex. Dan moet je gaan onderhandelen, overleggen etc.

Bottom line, onder welke voorwaarden je ook getrouwd bent, wat er ook in een convenant staat, zorg dat die papieren/formulieren waarin de echtscheiding staat bevestigd, binnen twee jaar na dato bij het pensioenfonds liggen. Dat moet je zelf doen, denk niet dat het wel automatisch gebeurd.

Ben je voor 1995 gescheiden, dan is het Boon van Loon arrest van kracht, en dat is weer aan ander verhaal.
Die formulieren en de termijn van binnen twee jaar kloppen.

Wanneer je dit geregeld hebt, vraag je je niet meer af of dit geregeld is: je hebt dan een bevestiging van de aanvraag die je deed van de verzekeraar ontvangen waarin staat dat je dit zult gaan ontvangen

Ik heb zelf ook zo'n verklaring en bewaar die in de map bij mijn andere pensioen-papieren.
quote:Justine4 schreef op 01 juli 2011 @ 22:03:

Waarom wil je dat Luna ?

Heb je zelf geen pensioen opgebouwd ???Ik denk dat veel vrouwen die ivm kinderen niet of parttime gewerkt hebben en hun man fulltime wel gewoon recht hebben op partnerpensioen. In een huwelijk en zeker met kinderen ben je een financiële eenheid en maak je zo dus vaak ook financiële keuzes. Met een parttime baan bouw je veel minder pensioen op immers.
Ik had ook aansprrak kunnen maken op het pensioen van mijn ex. Maar we waren maar kort getrouwd en ik had en heb echt geen zin om nog afhankelijk van hem te zijn. Ik heb het dus niet opgevraagd.

Mijn ex daarintegen wel en heeft een giga bedrag gekregen, NOT. Ach, moet hij weten... Het zegt meer over hem dan over mij!
Inderdaad. Dat hij dus blijkbaar slimmer is dan jij.
quote:luna400 schreef op 01 juli 2011 @ 21:46:

ik ben gescheiden na 20jaar ,en er is toen vast gesteld dat ik ook over die 20jaar recht op een gedeelte pensioen heb van mijn ex ,maar wie weet hoe dat werkt moet ik daar zelf achteraan of krijg ik daar bericht op?

Staat dat niet in je convenant?

Zolang jullie niets ertegen ondernemen, krijg je dat deel vanzelf wanneer het zover is.

Geldt andersom ook he, hetgeen jij hebt opgebouwd, komt hem dan toe
quote:isabon schreef op 02 juli 2011 @ 00:16:

Moet je ook echt binnen 2 jaar doen hoor, anders krijg je niks!Vreemd, tegen 'ons' is indertijd gezegd dat we binnen 2 jaar na scheiden de papieren ingeleverd moesten hebben waarin we afstand deden van elkaars pensioen... zouden we het erna doen, dan kon het niet meer
quote:Kier_V schreef op 02 juli 2011 @ 19:21:

[...]

Staat dat niet in je convenant?

Zolang jullie niets ertegen ondernemen, krijg je dat deel vanzelf wanneer het zover is.

Geldt andersom ook he, hetgeen jij hebt opgebouwd, komt hem dan toe

Mits TO de scheiding gemeld heeft bij de pensioenverstrekker met de daarvoor bestemde formulieren binnen 2 jaar na de scheiding.

Zoniet, dan wordt alles uitbetaald aan diegene die het pensioen heeft opgebouwd.
quote:evelynsalt schreef op 02 juli 2011 @ 19:18:

Inderdaad. Dat hij dus blijkbaar slimmer is dan jij.Zeker!
Zie QR
Volgens mij kan een pensioenuitvoerder geen scheiding verwerken als ze niks van de scheiding weet. Je moet een uitvoerder zelf op de hoogte stellen van de scheiding en de manier waarop jullie dat afgehandeld willen hebben.

Afkopen kan idd misschien, dat wordt dan vanzelf aangegeven door de uitvoerder. Maar alleen als het om een klein pensioen gaat. Aangezien TP 20 jaar getrouwd is geweest hoop ik voor haar en haar ex dat het pensioen niet afkoopbaar is... dan was het wel een heel beroerde pensioenregeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven