Geld & Recht alle pijlers

Schijnhuwelijk

09-05-2018 16:03 92 berichten
Vanwege herkenbaarheid probeer ik het verhaal zo kort mogelijk op te schrijven, indien er vragen zijn geef ik hier uiteraard antwoord op.

Een vriend van mij is 2,5 jr getrouwd met een buitenlandse dame. In het begin was alles leuk en aardig, maar nu hebben ze regelmatig ruzie, woont hij tijdelijk bij mij met zn dochter uit een vorige huwelijk en wil hij niet meer. De dame in kwestie heeft per ongelik laten vallen dat ze nog maar een jaartje moet uithouden en dan kunnen ze ieder een eigen weg bewandelen. Kortom: een schijnhuwelijk vanuit haar kant. Vriend heeft inmiddels advocaat ingeschakeld voor een scheiding, maar ik denk dat dit ook bij de ind als schijnhuwelijk kan worden aangemerkt en om die reden nietig verklaard kan worden. Mijn vraag: hoe lang duurt dit proces? En wat is verstandig een scheiding (met alle financiele gevolgen van dien, want het land van herkomst waar het huwelijk is voltrokken kent enkel gemeenschap van goederen) of een schijnhuwelijk melden en hiermee een nietigverklaring.

Ik hoop heel erg op reacties, want dit zou ons enorm helpen! De advocaat heeft hem inmiddels doorverwezen naar een andere instantie en wij weten nu niet wat te doen..
viva-amber schreef:
09-05-2018 16:25
Waarom wil je dit allemaal weten? Het is toch zijn probleem.
Dat ook. Vandaar dat ik denk dat TO de nieuwe vriendin is. Ook omdat ze het heeft over 'Het zou ONS erg helpen' en 'WIJ weten niet wat te doen'
anoniem_367584 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 16:30
6.21% gewijzigd
Naar welke instantie is hij dan doorverwezen? Lijkt me wel belangrijke info, vertrouw je die advocaat niet of kon hij er gewoon niets mee..
Ben jij zijn nieuwe lief? Dan kan hij inderdaad problemen krijgen, als ze slim is verteld ze dat ze vanaf het begin al regelmatig het idee had dat hij vreemdging.

Kan je wel vertellen dat dit met geen mogelijkheid nog als schijnhuwelijk aangemerkt kan worden gezien het feit dat hij de eerste 2,5 jaar erg gelukkig was met zijn schijnhuwelijkbruid.
Als het echt een schijnhuwelijk was en hij dacht: hier klopt iets niet had hij meteen (een paar maanden na het huwelijk hooguit) een advocaat in de arm moeten nemen en zijn vermoedens uitspreken. Dat deed hij niet, hij ging toen het 'nieuwtje' eraf was nachten wegblijven en weigerde dan te vertellen waar hij was geweest. Niet zo'n toffe echtgenoot, maar hoezo 'schijn' ze woonden toch samen?

Zij kan dan ook aanvoeren dat hij regelmatig nachten doorbrengt bij een andere dame(!) en haar behandeld als een goedkope werkster.

Dat klinkt weer heel anders.. en ik heb het idee dat jij nogal de kant van deze meneer kiest. Waarom slaapt hij bij jou als ze ruzie hebben? Doen meer mensen die je kent en getrouwd zijn dat? Ik vind hém een beetje vaag.
Die man moet gewoon zo snel mogelijk scheiden. Haar het land uit laten zetten kan hij niet, daar gaat de IND over. Heeft zij zelfstandig een verblijfsvergunning?
Maar nogmaals: als haar enige motivatie een verblijfsvergunning was, waarom dan niet nog even de schone schijn ophouden?

Ik vrees dat het erg moeilijk aan te tonen is of het vanuit haar met voorbedachte rade was of niet.
En dan nog: hij is, neem ik aan, wel uit liefde met haar getrouwd. Dus een schijnhuwelijk is het sowieso niet. En of hun huwelijk dan wel nietig verklaard kan worden?
Ik zie dat er vergelijkbare verhalen op internet staan. Nietig verklaren is wel gunstiger. Alleen heb je dan bewijs nodig. Dus dat moet de man nu eerst zien te vergaren voor zij er lucht van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het huwelijk is geconsumeerd en 2 jaar wel goed was dan is de schijn lastig te bewijzen. Mensen gaan wel vaker huwelijke aan waarbij liefde en zaken zijn vermengd en waarbij het toch binnen enkele jaren verzuurd. Zij heeft veel te verliezen bij een breuk op dit moment maar daarom is er nog geen sprake van schijn. In dat geval zouden alle verstandshuwelijken ook schijn zijn. Ik begrijp wel dat deze meneer een soort wraak wil maar dit is echt heel lastig te bewijzen. Gewoon scheiden en er zo snel mogelijk vanaf zijn lijkt mij het beste. Dan kans is echter aanwezig dat haar verblijf bij partner nog tijdig kan worden omgezet naar een andere verblijfstatus. Daar heeft hij dan mee te dealen. Hij kan zijn geld beter besteden aan een goede therapeut voor de verwerking dan aan een advocaat om schijn aan te tonen. Hij kan zich door een advocaat beter later adviseren hoe hij hier vanaf komt met zo weinig mogelijk financiële pijn en verantwoordelijkheid.

Ik zou niet te veel mee gaan in zijn wraakwensen en reëel zijn over het hele schijn verhaal.

Mocht je zijn nieuwe vriendin zijn doe het dan rustig aan tot dat dit helemaal is afgewikkeld en laat je niet veel meeslepen met zijn problemen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 09-05-2018 16:43
28.13% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
hoii schreef:
09-05-2018 16:25
Zij heeft geen baan hier en hij wist het niet.. Hij is er pas vorige week achter gekomen.
Wel in gvg met hem getrouwd dus uiteindelijk ook haar geld.
Hoe kan hij dit nou niet geweten hebben?
Er zijn drie opties om een schijnhuwelijk te beëindigen

Er kan een klacht worden ingediend bij de Immigratie & Naturalisatiedienst wat aanleiding kan geven tot de intrekking van het verblijfsvergunning/-document van je partner;
Ook kan bij het Openbaar Ministerie een nietigverklaring van het huwelijk worden ingediend. De verkregen nationaliteit van je partner kan dan worden ingetrokken wegens het door de rechtbank nietig verklaarde huwelijk;
Je partner kan ook worden veroordeeld tot een geldboete of gevangenisstraf.

https://miss.legal/wat-je-moet-weten-ov ... nhuwelijk/
viva-amber schreef:
09-05-2018 16:35
Hij kan zijn geld beter besteden aan een goede therapeut voor de verwerking dan aan een advocaat om schijn aan te tonen. Hij kan zich door een advocaat beter later adviseren hoe hij hier vanaf komt met zo weinig mogelijk financiële pijn en verantwoordelijkheid.

Ik zou niet te veel mee gaan in zijn wraakwensen en reëel zijn over het hele schijn verhaal.

Mocht je zijn nieuwe vriendin zijn doe het dan rustig aan tot dat dit helemaal is afgewikkeld en laat je niet veel meeslepen met zijn problemen.
Goed advies.
IJskoffie schreef:
09-05-2018 16:37
Wel in gvg met hem getrouwd dus uiteindelijk ook haar geld.
Hoe kan hij dit nou niet geweten hebben?
ER trouwen zoveel mensen voor geld en liefde...daarom is het nog geen schijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
09-05-2018 16:40
ER trouwen zoveel mensen voor geld en liefde...daarom is het nog geen schijn.
Ik had het over het geld dat ze naar familie heeft gestuurd.

Maar dat werd idd niet erg duidelijk uit de quote.
anoniem_353419 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 16:43
Reden: toevoeging
14.81% gewijzigd
De IND gaat niet over hun huwelijk. De IND gaat erover of zij in NL mag blijven.

Hij kan naar de IND gaan en vertellen hoe het zit. Dat zal als proces-verbaal worden opgenomen, en toegevoegd worden aan haar dossier. Dan is er in ieder geval een duidelijke datum (= datum proces-verbaal) waarop de relatie "over" is (als je gescheiden leeft van tafel en bed, is de relatie over). Dat kan gevolgen hebben voor haar huidige verblijfsvergunning en/of voor het verkrijgen van een permanente verblijfsvergunning - maar strikt genomen zijn dat niet de zaken van je vriend.

Het ontbinden van het huwelijk zelf is een gerechtelijk traject. Staat helemaal los van de IND.
forsyth schreef:
09-05-2018 16:38
Er zijn drie opties om een schijnhuwelijk te beëindigen

Er kan een klacht worden ingediend bij de Immigratie & Naturalisatiedienst wat aanleiding kan geven tot de intrekking van het verblijfsvergunning/-document van je partner;
Ook kan bij het Openbaar Ministerie een nietigverklaring van het huwelijk worden ingediend. De verkregen nationaliteit van je partner kan dan worden ingetrokken wegens het door de rechtbank nietig verklaarde huwelijk;
Je partner kan ook worden veroordeeld tot een geldboete of gevangenisstraf.

https://miss.legal/wat-je-moet-weten-ov ... nhuwelijk/
Alwéér Miss Legal? Die is hier vaste klant aan het worden op Viva Forum :D

En dat terwijl ze al naar een advocaat zijn geweest, doorverwezen naar 'een instantie'.
Ik denk dat Miss Legal hier ook niet meer kan betekenen dan die andere advocaat. Lijkt me eerder een bureautje dat wat extra wil verdienen aan scheidingen enz. waar je uiteindelijk toch naar een echte advocaat moet.

Wat voegt dit kantoor toe voor TO?
IJskoffie schreef:
09-05-2018 16:42
Ik had het over het geld dat ze naar familie heeft gestuurd.

Maar dat werd idd niet erg duidelijk uit de quote.
Ik bedoel meer dat je iets te winnen hebt bij een huwelijk. Zoveel mensen hebben voordeel van een huwelijk en nadeel van scheiding en blijven soms om twijfelachtige redenen getrouwd....dat maakt het echter nog niet nep.
viva-amber schreef:
09-05-2018 16:49
Ik bedoel meer dat je iets te winnen hebt bij een huwelijk. Zoveel mensen hebben voordeel van een huwelijk en nadeel van scheiding en blijven soms om twijfelachtige redenen getrouwd....dat maakt het echter nog niet nep.
Eens.

Maar ik vroeg me dus af hoe het hem ontgaan kan zijn dat zij 10.000 euro "achterover heeft gedrukt".
Lenn12345 schreef:
09-05-2018 16:49
Alwéér Miss Legal? Die is hier vaste klant aan het worden op Viva Forum :D

En dat terwijl ze al naar een advocaat zijn geweest, doorverwezen naar 'een instantie'.
Ik denk dat Miss Legal hier ook niet meer kan betekenen dan die andere advocaat. Lijkt me eerder een bureautje dat wat extra wil verdienen aan scheidingen enz. waar je uiteindelijk toch naar een echte advocaat moet.

Wat voegt dit kantoor toe voor TO?
Bronvermelding, vind ik wel zo netjes bij zo'n lijstje. En ik denk zeker dat je veel zelf kunt hoor, brieven schrijven en klachten indienen kan iedereen.
Wanneer zij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd dan is dat ook haar geld.
Dat is het gevolg van trouwen in gemeenschap van goederen. Wanneer ook nog het buitenlands recht geldt is het nog maar de vraag of je makkelijk kunt scheiden.
viva-amber wijzigde dit bericht op 09-05-2018 16:59
50.16% gewijzigd
viva-amber schreef:
09-05-2018 16:58
Wanneer zij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd dan is dat ook haar geld.
Dat schreef ik :proud:
IJskoffie ben je TO; dus aan het dubbel nicken?
Andere advocaat inschakelen
''En wat is verstandig een scheiding (met alle financiele gevolgen van dien, want het land van herkomst waar het huwelijk is voltrokken kent enkel gemeenschap van goederen) of een schijnhuwelijk melden en hiermee een nietigverklaring.''

Die financiële gevolgen zullen niet zo'n punt zijn toch? Hij is immers met zijn volle verstand met haar in GvG getrouwd lijkt me. Het huwelijk nietig verklaren lijkt me hier echt nergens op slaan, dus hup gewoon de consequenties aanvaarden van zijn eigen keuzes (en nu goed voor zijn dochter gaan zorgen).
viva-amber schreef:
09-05-2018 17:01

Kan me niet voorstellen, als je haar bericht goed leest zie je dat ze gewoon ergens op reageert en niet als TO antwoordt.
hoii schreef:
09-05-2018 16:15
Ik ben een vriendin. Het is eigenlijk een goede vriend van mijn man. Ik heb in het verleden vaak gesprekken met haar gehad waarim zij aangaf spijt te hebben van het huwelijk. Als ik haar vroeg waarom ze dan niet terug naar land van herkomst wilde gaan kreeg ik geen reactie. Ik heb eigenlijk ook het hele proces gezien van de verandering van het gedrag: in het begin (voordat ze haar inburgeringstoets had gemaakt en dus een een vergunning voor 3 mnd had) was ze ontzettend lief. Kookte ze elke dag de lievelingsmaaltijden voor de dochter van vriend en naderhand is ze helemaal veramderd. Toont geen belangstelling in haar maakt onderscheid tussen haar kind en eigen kind, sluist geld weg (in 2,5 jr heeft zij 10k aan haar familie gegeven in het buitenland). Daarnaast heeft zij contact met de vader van haar eigen kind en is hij van plan om naar nl te komen over (hoe verrassend) een jaar..
Drie jaar geleden was je nog een 20jarige student die nog nooit een vriendje had gehad. Dat heb je snel gedaan dan, als je platonische vriend en zijn schijnvrouw 2,5 jaar getrouwd zijn en je in die tijd superveel goede gesprekken met haar hebt gevoerd!

Ook opvallend dat je het steeds hebt over 'wat moeten wij doen' en 'weten jullie een goede advocaat die we kunnen inschakelen'

Ik zou me niet teveel met het huwelijk van je vlam bemoeien. Laat hem dat zelf regelen.
Hij is dan dus ook een schijnhuwelijk aangegaan, dus hij zit ook fout.

Hij kan wel een scheiding aanvragen, maar wanneer zij van buiten de EU komt blijft hij financieel verantwoordelijk voor haar. Dat zijn de consequenties van het trouwen met iemand van buiten de EU. En daar zal hij vast voor gewaarschuwd zijn. Maar of dat hij dit gehoord heeft?

Laat hem eens beginnen met een bezoek aan een advocaat of juridisch loket. En met een goed gesprek met de dame in kwestie. Kunnen ze er samen uitkomen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
viva-amber schreef:
09-05-2018 17:01
Huh?
Nee hoor.

Wij praten gewoon langs elkaar heen geloof ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven