Sparen studie kind
zondag 20 mei 2018 om 14:13
Hallo,
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
woensdag 23 mei 2018 om 20:32
Tja, kind is superconsciëntieus wat school betreft, maar ik had het wel leuk gevonden als ze ook wat van mijn arbeidsethos had geërfd. Ook na de uni kan het best dat je niet direct de perfecte leuke baan krijgt, maar op een gegeven moment moet je toch echt voor jezelf gaan zorgen. Ik zal haar niet het huis uit zetten maar hoop toch echt dat ze op een gegeven moment zelf vindt dat zelfstandigheid ook zijn voordelen heeft. En dat ruim voor haar 25e.
woensdag 23 mei 2018 om 21:00
Thuis blijven wonen tot ver na de studie wil ik ook niet. Liever al het huis uit tijdens de studie zelfs maar misschien denk ik daar over 15 jaar anders over. Niet eens per se principieel maar het lijkt me zo'n huis vol met meerdere volwassenen. Maar dat is een heel andere kwestie. Ik heb geen concreet idee tot welke leeftijd ik kamerhuur etc blijf betalen.
woensdag 23 mei 2018 om 21:09
Aangezien huizen steeds slechter betaalbaar zijn wonen veel jong volwassenen langer thuis. Misschien kun je je woning er wat meer op inrichten zoals de zolderverdieping verbouwen zodat ze een eigen plek hebben naast hun slaapkamer als ze wat ouder worden.NYC schreef: ↑23-05-2018 21:00Thuis blijven wonen tot ver na de studie wil ik ook niet. Liever al het huis uit tijdens de studie zelfs maar misschien denk ik daar over 15 jaar anders over. Niet eens per se principieel maar het lijkt me zo'n huis vol met meerdere volwassenen. Maar dat is een heel andere kwestie. Ik heb geen concreet idee tot welke leeftijd ik kamerhuur etc blijf betalen.
woensdag 23 mei 2018 om 21:19
Ja, dat zijn we over een poosje sowieso wel van plan. Maar het lijkt me wel wennen als je (bijna) volwassen kinderen gewoon ook allemaal een eigen ritme/leefstijl etc hebben. Je het thuiskomen in de nacht ofzo hoort, of de douche bezet is. Nou ja. Je groeit er ook in mee denk ik.redbulletje schreef: ↑23-05-2018 21:09Aangezien huizen steeds slechter betaalbaar zijn wonen veel jong volwassenen langer thuis. Misschien kun je je woning er wat meer op inrichten zoals de zolderverdieping verbouwen zodat ze een eigen plek hebben naast hun slaapkamer als ze wat ouder worden.
woensdag 23 mei 2018 om 21:24
Nee maar even serieus: wat als je kind met 17 in een andere stad moet/wil gaan studeren?NYC schreef: ↑23-05-2018 21:00Thuis blijven wonen tot ver na de studie wil ik ook niet. Liever al het huis uit tijdens de studie zelfs maar misschien denk ik daar over 15 jaar anders over. Niet eens per se principieel maar het lijkt me zo'n huis vol met meerdere volwassenen. Maar dat is een heel andere kwestie. Ik heb geen concreet idee tot welke leeftijd ik kamerhuur etc blijf betalen.
Hier 4 met 17 naar de uni (eentje zelfs nog geen 17) en dan kan je iemand geen jaren thuis houden of niet de studie naar wens laten uitvoeren.
Die moet je op een gegeven moment laten gaan.
Maar niet om lullig te doen, ik kan me herinneren dat jij thuis was met je zoons, hoe denk je dat dan tegen die tijd allemaal te kunnen betalen?
Of je moet een fikse erfenis gehad hebben natuurlijk of anderzijds (hoef je niets over te vertellen hoor, gaat mij natuurlijk ook niks aan)
Maar even voor mijn en jouw beeldvorming zeg maar. Omdat de meeste mensen gewoon geen jaren kamerhuur en studie e.d kunnen betalen voor meerdere kinderen.
Los nog van of ik het wel of niet kan: ik wil het niet.
Ik ben blij dat ik zelf wat meer financiele adem krijg. Ik wil daar graag ook een beetje de vruchten van plukken als je het niet erg vindt.
Ik betaal me al jaren scheel aan mijn gezin. Mijn taak zit er (grotendeels in ieder geval) wel op.
Nu is het aan hen (ze nemen me in huis als ik mijn plas begin te laten lopen, zoveel is al afgesproken
(Hier trouwens huis enigszins op pubers ingericht als in: tweede badkamer. Maar dan nog hoor je elkaar 's nachts thuiskomen en houden aanhang ook de tweede badkamer bezet. Maar het klopt: je groeit er in mee. Ik vind het heerlijk als al het rotzooimakende gespuis met aanhang aan tafel neerstrijkt. Je kan me niet gelukkiger maken <3 )
woensdag 23 mei 2018 om 21:34
Ik woon samen met een stel autisten en die werken allemaal. Ze vinden de voorspelbaarheid wel lekker geloof ikredbulletje schreef: ↑23-05-2018 18:34Geen idee of dat iets is wat bij autisme vaker voorkomt. Zelf kan ik mij wel verliezen in iets (zoals als puber de paarden), maar als ik iets op structurele basis moet doen terwijl mijn interesse weg is, dan voelt het als 'n martelgang. Zie maar 'ns iets te vinden waar je én plezier aan blijft beleven én genoeg geld mee verdient. Da's best lastig denk ik. Vooral ook omdat veel bedrijven steeds leaner willen gaan werken, wat inhoudt, geestdodender voor de werknemer.
Het geeft iig ritme, duidelijkheid, en structuur.
Het heeft bij mijn man wel even geduurd voor hij op zijn plek zat. En hij had een autoriteitsdingetje. Toen is hij maar de baas geworden. Nu is hij weer blij. En ik ook
woensdag 23 mei 2018 om 21:38
Maar die slecht betaalbare woningen (koop of huur) is voor mij denk ik wel de belangrijkste reden om geld opzij te zetten voor de kinderen. Daarvoor vind ik (ik persoonlijk dus, want ik weet niet waar de studieinteresses van de kinderen naar uit gaan) het aanbod te karig en/of te specifiek binnen 1 richting. En zou het heel jammer vinden als we dan "nee" zouden moeten zeggen omdat het niet vanuit huis kan.
Mochten ze zelf uiteindelijk liever kiezen voor een studie dichtbij omdat ze juist liever thuis willen wonen, ook al is het niet de eerste keuze, dan vind ik dat anders dan dat wij bij voorbaat zelf al zeggen: "kies maar iets dichtbij huis."
Mochten ze zelf uiteindelijk liever kiezen voor een studie dichtbij omdat ze juist liever thuis willen wonen, ook al is het niet de eerste keuze, dan vind ik dat anders dan dat wij bij voorbaat zelf al zeggen: "kies maar iets dichtbij huis."
woensdag 23 mei 2018 om 21:52
NYC schreef: ↑23-05-2018 19:49
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het als ouder "gezond" voelt voor je kind. Als ie uit zichzelf wel een baantje wil, voor het ritme, verantwoordelijkheidsgevoel en onder de mensen zijn. Dat snap ik wel. Maar moet uit het kind komen denk ik. Of zou lichte sturing/stimulans soms noodzakelijk zijn?
Volgens mij gaat het redelijk vanzelf hoor. De meeste pubers willen op gegeven moment een iphone/brommer/festival/dure kleding/hobbydingen. Het enige dat je als ouder hoeft te doen is oprecht te zeggen:”ik ga geen iphone van 800,- euro voor je betalen. Zoek maar een baantje.”
Komt geen hogere opvoedkunde aan te pas. En als de puber dan bedenkt dat ie eigenlijk ook wel zonder iphone kan, ook prima.
woensdag 23 mei 2018 om 21:52
Maar dat is ook mijn doel hoor.Yggdrasil- schreef: ↑23-05-2018 21:24Nee maar even serieus: wat als je kind met 17 in een andere stad moet/wil gaan studeren?
Hier 4 met 17 naar de uni (eentje zelfs nog geen 17) en dan kan je iemand geen jaren thuis houden of niet de studie naar wens laten uitvoeren.
Die moet je op een gegeven moment laten gaan.
woensdag 23 mei 2018 om 21:55
Ja, misschien groei je daar op een bepaald moment ook in. Dat je ook serieus die discussies gaat krijgen met je kinderen dat zij iets willen hebben/doen en jij als ouder denkt: ja dag... nog geen ervaring mee.Xanthan schreef: ↑23-05-2018 21:52Volgens mij gaat het redelijk vanzelf hoor. De meeste pubers willen op gegeven moment een iphone/brommer/festival/dure kleding/hobbydingen. Het enige dat je als ouder hoeft te doen is oprecht te zeggen:”ik ga geen iphone van 800,- euro voor je betalen. Zoek maar een baantje.”
Komt geen hogere opvoedkunde aan te pas. En als de puber dan bedenkt dat ie eigenlijk ook wel zonder iphone kan, ook prima.
woensdag 23 mei 2018 om 21:59
Wij hebben twee studerende kinderen en betalen collegeld en boeken voor ze. Voor de rest hebben ze bijbanen en wonen ze thuis. Dat kan gelukkig. We wonen centraal en ze hebben een OV-kaart waarmee opleiding goed te bereizen is. Willen ze toch op kamers, dan moeten ze gaan lenen. En het zijn jongens, dus (?) vinden ze het helemaal prima om nog thuis te wonen.
Collegegeld is ongeveer 2.000 pp en boeken iets van 500. Dat is 5.000 per jaar voor twee kinderen en vind ik wel veel, maar goed te overzien en voor te sparen. Nummer drie duurt nog drie jaar denk ik, en dan zijn zij wel klaar neem ik aan.
Collegegeld is ongeveer 2.000 pp en boeken iets van 500. Dat is 5.000 per jaar voor twee kinderen en vind ik wel veel, maar goed te overzien en voor te sparen. Nummer drie duurt nog drie jaar denk ik, en dan zijn zij wel klaar neem ik aan.
Beter een half motto....
donderdag 24 mei 2018 om 09:22
Nou ja, het slaat wel ergens op. Op de website van WUR staat bijvoorbeeld dit als de kosten waar je rekening mee moet houden, dan zie je waar alles vandaan komt:
Huur (inclusief energie, water, tv, internet) (Wageningen tussen de €250 en €400)
Zorgverzekering €97,00
Overige verzekeringen (aansprakelijkheid, inboedel, reis) €12,00
Telefoon €26,00
Contributies en abonnementen (sport, vereniging) €26,00
Collegegeld €163,00
Studiekosten (boeken ed.) €57,00
Vervoer (fiets, OV ed.) €55,00
Kleding en schoenen €47,00
Vrijetijdsuitgaven €144,00
Grote aankopen zoals laptop €74,00
Voeding €161,00
Persoonlijke verzorging €27,00
Diversen (cadeaus, sigaretten ed.) €41,00
In totaal gaat het over €1296,00 per maand. Een thuiswonende student heeft de kosten van de huur niet.
Of dit ruim of realistisch berekend is weet ik niet. Ik denk op zich dat je de 1000,- in elk geval toch al gauw aantikt per maand. Of je dat als student zelf bekostigt, er een lening voor neemt of dat je ouders het financieren (tegen die tijd of al hebben "klaarliggen") dat terzijde, maar 58.000 voor een uitwonende student vind ik geen absurd bedrag.
Huur (inclusief energie, water, tv, internet) (Wageningen tussen de €250 en €400)
Zorgverzekering €97,00
Telefoon €26,00
Collegegeld €163,00
Voeding €161,00
In totaal gaat het over €1296,00 per maand. Een thuiswonende student heeft de kosten van de huur niet.
Of dit ruim of realistisch berekend is weet ik niet. Ik denk op zich dat je de 1000,- in elk geval toch al gauw aantikt per maand. Of je dat als student zelf bekostigt, er een lening voor neemt of dat je ouders het financieren (tegen die tijd of al hebben "klaarliggen") dat terzijde, maar 58.000 voor een uitwonende student vind ik geen absurd bedrag.
donderdag 24 mei 2018 om 11:10
Dit is het lijstje van ons kind die nu studeert
Zorgverzekering kosten €5,- want krijgt zorgtoeslag
Overige verzekeringen €0 aansprakelijkheid valt nog onder gezin, inboedel allemaal MP en tweedehands waarde weing
Telefoon geen abonnement overal is wifi
Contributies en abonnementen (sport, vereniging) €25,00
Collegegeld €167,00
Studiekosten (boeken ed.) €21
Vervoer (fiets, OV ed.) €10 ov kaart gratis reizen alleen fietsenstalling NS
Kleding en schoenen €30,00 is erg zuinig op kleding en geen merkkleding
Vrijetijdsuitgaven €50 is nog ruim begroot
Grote aankopen zoals laptop €60,00
Voeding €120,00
Persoonlijke verzorging €10,00
Diversen (cadeaus, sigaretten ed.) €20,00 rookt niet gelukkig
Huur €220
Totaal €738 dus een stuk minder dan hierboven staat.
Kind sport regelmatig, heeft een grote vriendengroep en geniet van het studentleven.
Zorgverzekering kosten €5,- want krijgt zorgtoeslag
Overige verzekeringen €0 aansprakelijkheid valt nog onder gezin, inboedel allemaal MP en tweedehands waarde weing
Telefoon geen abonnement overal is wifi
Contributies en abonnementen (sport, vereniging) €25,00
Collegegeld €167,00
Studiekosten (boeken ed.) €21
Vervoer (fiets, OV ed.) €10 ov kaart gratis reizen alleen fietsenstalling NS
Kleding en schoenen €30,00 is erg zuinig op kleding en geen merkkleding
Vrijetijdsuitgaven €50 is nog ruim begroot
Grote aankopen zoals laptop €60,00
Voeding €120,00
Persoonlijke verzorging €10,00
Diversen (cadeaus, sigaretten ed.) €20,00 rookt niet gelukkig
Huur €220
Totaal €738 dus een stuk minder dan hierboven staat.
Kind sport regelmatig, heeft een grote vriendengroep en geniet van het studentleven.
donderdag 24 mei 2018 om 13:42
Dus ervan uitgaande dat je werkelijk alles voor je kind betaalt. Tot de sigaretten aan toe. Dan kom je wel aan de €58000 inderdaad.NYC schreef: ↑24-05-2018 09:22Nou ja, het slaat wel ergens op. Op de website van WUR staat bijvoorbeeld dit als de kosten waar je rekening mee moet houden, dan zie je waar alles vandaan komt:
Zorgverzekering €97,00
Telefoon €26,00
Collegegeld €163,00
Voeding €161,00
Kind krijgt blijkbaar ook geen zorgtoeslag? Ik ken het lijstje, maar vind het een maf lijstje.
Prima voor een student om te bedenken waar hij/zij rekening mee moet houden. Kosten die ouders betalen kunnen op 0 gezet worden. Dan is het een handig lijstje.
donderdag 24 mei 2018 om 13:48
Zorgverzekering is echt geen 97 euro, Je krijgt zeker 70 euro zorgtoeslag.NYC schreef: ↑24-05-2018 09:22Nou ja, het slaat wel ergens op. Op de website van WUR staat bijvoorbeeld dit als de kosten waar je rekening mee moet houden, dan zie je waar alles vandaan komt:
Zorgverzekering €97,00
Telefoon €26,00
Collegegeld €163,00
Voeding €161,00
Verzekeringen voor student op kamers vallen gewoon onder je eigen aansprakelijkheidsverzekering nog!
Vervoer OV is gratis, en als je een keer buitenom je tijd reist, echt niet zoveel per maand!
Kleding en schoenen vind ik ook veel.
En een enorm bedrag voor vrije tijd ook. Kan echt veel minder hoor.
donderdag 24 mei 2018 om 14:07
Leuk zo'n lijstje maar dat ga ik niet betalen.
Het is net zoals hierboven iemand zei: als ze bedenken dat een iPhone van 800 euro een goed idee is dan mogen ze daarvoor een baantje gaan zoeken. En als ze vinden dat ze elk weekend voor 100 of nog meer euro's in de kroeg moeten hangen dan is dat niet op mijn kosten. Ik zal niet zeggen dat ik niks bijdraag aan leuke dingen maar ik ben niet de Rabobank.
Collegegeld, boeken, laptop en andere zaken die nodig zijn. Zorgverzekering, wat kleedgeld, een telefoonabo. Eten en drinken en een bedrag voor kleding en uitgaan. Dat zijn de dingen waar we in voorzien.
Vinden mijn kinderen de bedragen niet hoog genoeg voor de laatste twee zaken staat het ze vrij om bij te gaan verdienen.
Geld voor een rijbewijs staat wel klaar. Dat vind ik eigenlijk net zo nodig als zwemles toen ze klein waren.
Het is net zoals hierboven iemand zei: als ze bedenken dat een iPhone van 800 euro een goed idee is dan mogen ze daarvoor een baantje gaan zoeken. En als ze vinden dat ze elk weekend voor 100 of nog meer euro's in de kroeg moeten hangen dan is dat niet op mijn kosten. Ik zal niet zeggen dat ik niks bijdraag aan leuke dingen maar ik ben niet de Rabobank.
Collegegeld, boeken, laptop en andere zaken die nodig zijn. Zorgverzekering, wat kleedgeld, een telefoonabo. Eten en drinken en een bedrag voor kleding en uitgaan. Dat zijn de dingen waar we in voorzien.
Vinden mijn kinderen de bedragen niet hoog genoeg voor de laatste twee zaken staat het ze vrij om bij te gaan verdienen.
Geld voor een rijbewijs staat wel klaar. Dat vind ik eigenlijk net zo nodig als zwemles toen ze klein waren.
donderdag 24 mei 2018 om 14:15
Helemaal gelijk, veel te veel.pipootje schreef: ↑24-05-2018 13:48Zorgverzekering is echt geen 97 euro, Je krijgt zeker 70 euro zorgtoeslag.
Verzekeringen voor student op kamers vallen gewoon onder je eigen aansprakelijkheidsverzekering nog!
Vervoer OV is gratis, en als je een keer buitenom je tijd reist, echt niet zoveel per maand!
donderdag 24 mei 2018 om 14:23
Zij wonen met 4 studenten in een arbeidershuisje op 10 minuten fietsen van de universiteit.
Paar jaar geleden opgeknapt en zelfs netjes schoon. Natuurlijk ondanks het opknappen wel oud maar alles functioneert en is aanwezig, tot wasmachine, droger en dubbel glas toe. Soms moet je geluk hebben. Mijn kind heeft een slaapkamer waar een bed, kast, bureau en stoel op past, voor de rest alles gedeeld net als thuis
donderdag 24 mei 2018 om 14:27
Ik heb het lijstje niet zelf gemaakt hoor.pipootje schreef: ↑24-05-2018 13:48Zorgverzekering is echt geen 97 euro, Je krijgt zeker 70 euro zorgtoeslag.
donderdag 24 mei 2018 om 14:59
Nee dat is niet gek.NYC schreef: ↑24-05-2018 14:27Ik heb het lijstje niet zelf gemaakt hoor.Sommige dingen kan ik me voorstellen dat ze lager uitvallen en andere dingen vind ik laag ingeschat. Nogmaal, ik begrijp heel goed dat je als ouder niet wil dat er 20.000 of 50.000 euro (of meer) op jou neerkomt of dat je het principieel niet wil betalen ook als je het wel zou kunnen. Maar het is toch ook niet gek dat je het wel wil betalen als je het wel kunt? Of is dat wel raar?
Maar wij hebben ook geen geldboom in huis. Wij doen het zo :
Jaarlijks collegegeld 2000 betalen wij
Zorgverzekering betalen wij en hij krijgt de toeslag
Telefoon betalen we.
Huur van de kamer (is nodig ivm afstand) leent hij bij DUO en nog wat leefgeld.
Hij werkt er nog wat bij.
Ik vind dat we dan genoeg doen, we sparen door op de rekening waar het collegegeld vanaf gaat, en alles wat daarna over is krijgt hij gewoon.