Sparen studie kind
zondag 20 mei 2018 om 14:13
Hallo,
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
dinsdag 22 mei 2018 om 13:28
We zitten wel min of meer in de zelfde hoek. Misschien moet de versnelling die ik zie zich nog doorvertalen naar de werkvloer, of gaan studenten die bij ons klaar zijn nog iets anders doen elders voordat ze de arbeidsmarkt opgaan.ZonnigKleintje schreef: ↑22-05-2018 13:19Onze stagiairs en starters komen met name uit de CT en TB hoek met een verdwaalde bouwko en werktuigbouwer. Minder vertraging is niet per se relevant, maar zo'n forse versnelling heb ik op de werkvloer nog niet ervaren en verbaast mij daardoor. Zowel mijn vorige werkgever als mijn huidige trekken niet de zeer excellente studenten (al beweren ze van wel), maar ook zeker niet de achterblijvers. Denk aan een Arcadis.
Zeker de mensen die hun diploma uitreiking een vol academisch jaar uitstellen (dus echt 12 maanden) zijn wat anders aan het doen, terwijl ze in onze administratie dus klaar zijn.
dinsdag 22 mei 2018 om 13:33
Ik denk dat de discussie over extra activiteiten (en die financieren), niet zo erg opgaat voor technische studies Zonnigkleintje.
In deze studies zit vaak al een (betaalde) stage verweven en is de baankans sowieso wel oké, met of zonder buitenlandervaring of extra stages.
Ik denk zelf meer aan de minder kansrijke studies waarbij je echt wat extra’s moet doen om je te onderscheiden. Dan zou ik als ouder wel een (vaak niet verplichte!) stage of buitenlandervaring stimuleren en betalen!
In deze studies zit vaak al een (betaalde) stage verweven en is de baankans sowieso wel oké, met of zonder buitenlandervaring of extra stages.
Ik denk zelf meer aan de minder kansrijke studies waarbij je echt wat extra’s moet doen om je te onderscheiden. Dan zou ik als ouder wel een (vaak niet verplichte!) stage of buitenlandervaring stimuleren en betalen!
dinsdag 22 mei 2018 om 16:57
Wat me zo opvalt dat al jullie kinderen vanaf 15 jaar werken.
Hier dus niet.
Mijn oudste doet naast school heel veel extra school/toekomst dingen. Zo doet ze mee aan olympiades en zit ook in finales ervan. Ze is oftewel erg slim.
En dan wil ze nog overal hoog voor scoren, dus overal minimaal een 8 voor staan, en de vakken die ze goed kan een 9 (of 10). Ze kan dit ook en wij moedigen het aan, vooral omdat ze er zo enthusiast mee bezig is.
Maar ze heeft dus helemaal geen tijd voor een baantje. Ze zit iedere avond tot 10 uur aan het huiswerk, want die olympiades brengen ook weer extra (en moeilijk) huiswerk met zich mee.
Ze sport ernaast ook nog op selectieniveau en traint 4-6 uur per week. Hoewel ze ook regelmatig moet afzeggen (gelukkig is het niveau nu ook weer niet zo hoog dat dat niet kan)
Ik zie niet in hoe zij nog een baantje ernaast moet doen zonder compleet in te storten.
Is dat nu verwend?
De jongste heeft sowieso moeite op school omdat ze gezondheidsproblemen heeft dus die mag niet eens werken.
Hier dus niet.
Mijn oudste doet naast school heel veel extra school/toekomst dingen. Zo doet ze mee aan olympiades en zit ook in finales ervan. Ze is oftewel erg slim.
En dan wil ze nog overal hoog voor scoren, dus overal minimaal een 8 voor staan, en de vakken die ze goed kan een 9 (of 10). Ze kan dit ook en wij moedigen het aan, vooral omdat ze er zo enthusiast mee bezig is.
Maar ze heeft dus helemaal geen tijd voor een baantje. Ze zit iedere avond tot 10 uur aan het huiswerk, want die olympiades brengen ook weer extra (en moeilijk) huiswerk met zich mee.
Ze sport ernaast ook nog op selectieniveau en traint 4-6 uur per week. Hoewel ze ook regelmatig moet afzeggen (gelukkig is het niveau nu ook weer niet zo hoog dat dat niet kan)
Ik zie niet in hoe zij nog een baantje ernaast moet doen zonder compleet in te storten.
Is dat nu verwend?
De jongste heeft sowieso moeite op school omdat ze gezondheidsproblemen heeft dus die mag niet eens werken.
dinsdag 22 mei 2018 om 17:13
Heb niet alle reacties gelezen. Toen onze oudste zoon werd geboren, hebben we ook maandelijks geld opzij gelegd voor studiekosten. We hebben drie kinderen gekregen. Daarvan is er één gaan studeren, en die bedruipt zichzelf met de stufi. Wij betalen de kamerhuur, de rest doet ie zelf.
Het geld dat we gespaard hadden, hebben we in één klap uitgegeven aan een prachtige vakantie met z'n vijven. Door een paar onverwachte sterfgevallen in onze omgeving besloten we NU te genieten van wat we hadden en niet alles op te potten voor later. De beste beslissing ooit.
Je kunt nog zoveel plannen en sparen, je weet nooit wat er gebeurt. En straks heb je 15 jaar krom gelegen om de studie van je kind te financieren, en doet hij/zij er niks mee. En ben je vergeten leuke dingen te doen.
Het geld dat we gespaard hadden, hebben we in één klap uitgegeven aan een prachtige vakantie met z'n vijven. Door een paar onverwachte sterfgevallen in onze omgeving besloten we NU te genieten van wat we hadden en niet alles op te potten voor later. De beste beslissing ooit.
Je kunt nog zoveel plannen en sparen, je weet nooit wat er gebeurt. En straks heb je 15 jaar krom gelegen om de studie van je kind te financieren, en doet hij/zij er niks mee. En ben je vergeten leuke dingen te doen.
dinsdag 22 mei 2018 om 17:13
dinsdag 22 mei 2018 om 17:15
Alleen als het in de planning staat. Gelukkig plant ze dat ook gewoon in.
Voor een 16 jarige niet heel normaal besef ik.
Een paar jaar geleden brak er nog paniek uit als iets de planning verstoorde (ziek, lekke band, computercrash). Gelukkig gaat dat nu wel.
Ik houd wel mijn hart een beetje vast voor de toekomst.
dinsdag 22 mei 2018 om 17:16
Mijn kinderen zitten nog op de basisschool dus ik kan daar niet over meepraten. Wel heb ik hier ooit een topic gelezen over huiswerk op de middelbare school en daaruit kreeg ik het idee dat er tegenwoordig oneindig veel meer huiswerk wordt opgegeven dan in mijn tijd. Zelf heb ik het vwo gehaald met een beetje opletten tijdens de les en mijn wekker een uurtje eerder zetten als ik een proefwerk had. Volgens mij kan dat nu niet meer.
dinsdag 22 mei 2018 om 17:25
dinsdag 22 mei 2018 om 17:35
Wij sparen op een aparte spaarrekening voor de studie van onze kinderen, met als doelbedrag ongeveer €20.000 per kind. Daarnaast hebben we nog wat op onze andere spaarrekeningen, en zullen we als het zo ver is ook nog een maandelijkse bijdrage kunnen geven (of bijvoorbeeld het collegegeld of de ziektekostenverzekering betalen).
Dat zal vast niet genoeg zijn, maar de rest moet dan maar geleend en met bijbaantje. Met 20.000 per kind vind ik dat we ze een mooie start geven. Ik kan niet alles voorzien, ze zijn nu nog heel jong, wie weet hoe de wereld er straks uitziet. Ik weet niet eens of ze wel willen gaan studeren. Zo niet mogen ze het ergens anders voor gebruiken (wereldreis, aankoop huis, weet ik veel).
Ik vind er niks mis mee als ze een deel moeten lenen, maar ik zou het sneu vinden als ze zoveel moeten lenen dat de lening decennia later nog als een molensteen om hun nek hangt en ze belemmert bij bijvoorbeeld het kopen van een huis. En ik vind ook niks mis met een bijbaantje maar ik zou het jammer vinden als hun studie teveel lijdt onder de noodzaak voor teveel uren werken.
Jaartje buitenland zal ik ten zeerste aanmoedigen. Op kamers gaan ook. En hoe dat betaald moet worden zien we dan wel.
Dat zal vast niet genoeg zijn, maar de rest moet dan maar geleend en met bijbaantje. Met 20.000 per kind vind ik dat we ze een mooie start geven. Ik kan niet alles voorzien, ze zijn nu nog heel jong, wie weet hoe de wereld er straks uitziet. Ik weet niet eens of ze wel willen gaan studeren. Zo niet mogen ze het ergens anders voor gebruiken (wereldreis, aankoop huis, weet ik veel).
Ik vind er niks mis mee als ze een deel moeten lenen, maar ik zou het sneu vinden als ze zoveel moeten lenen dat de lening decennia later nog als een molensteen om hun nek hangt en ze belemmert bij bijvoorbeeld het kopen van een huis. En ik vind ook niks mis met een bijbaantje maar ik zou het jammer vinden als hun studie teveel lijdt onder de noodzaak voor teveel uren werken.
Jaartje buitenland zal ik ten zeerste aanmoedigen. Op kamers gaan ook. En hoe dat betaald moet worden zien we dan wel.
dinsdag 22 mei 2018 om 19:57
Zoals jij het omschrijft zo denk ik er ook over. Blijkt dat we alles kunnen betalen dan doen we dat denk ik ook wel. Ik vind niet dat ze uit principe moeten lenen en/of een bijbaan nemen.
Geen idee wat tegen die tijd de kosten zijn. Wie weet is dat wel gigantisch tegen die tijd maar alles wat je als ouders kúnt sparen is mooi meegenomen. Ik ga er nu ook weer geen mooie dingen voor laten schieten maar het is wel iets dat ik persoonlijk belangrijk vind.
Geen idee wat tegen die tijd de kosten zijn. Wie weet is dat wel gigantisch tegen die tijd maar alles wat je als ouders kúnt sparen is mooi meegenomen. Ik ga er nu ook weer geen mooie dingen voor laten schieten maar het is wel iets dat ik persoonlijk belangrijk vind.
dinsdag 22 mei 2018 om 20:26
Is niet perse verwend denk ik. Maar meer een keuze.Gelukspopje schreef: ↑22-05-2018 16:57Wat me zo opvalt dat al jullie kinderen vanaf 15 jaar werken.
Hier dus niet.
Is dat nu verwend?
Hier een zelfde soort verhaal met onze kinderen en toch konden ze er wel bij werken. Geen 20 uur. Maar 1 of 2 dagdelen of uurtjes per week. je begint klein. En bouwt dit naarmate je ouder wordt uit (dan verdien je ook meer)
Het is bewustwording van geld en ervaren wat het betekent om ergens voor te moeten werken. Natuurlijk kregen ze op die leeftijd ook nog gewoon hun zakgeld.
Het ene kind kan misschien ook meer aan dan het andere kind.
Mijn kinderen liggen nooit voor elf uur in bed, dat is wel de keerzijde. Gelukkig kunnen ze met weinig slaap toe.
En hoeven ze geen uren te studeren voor goede cijfers. Dat scheelt wel.
Maar goed ik denk dat heel veel een keuze is en moet bij jezelf en je gezin en je (financiele)situatie passen.
Hier kwam school altijd eerst. Als je het niet meer trok of slechter ging scoren was die bijbaan het eerste waar op beknibbeld kon worden.
Prioriteit ligt altijd bij school en als je daardoor echt financieel in de problemen raakt en we zien dat je er alles aan doet, dan zijn wij er natuurlijk altijd om bij te springen. Maar dan hebben we het niet over lattes en biertjes, laat zoveel wel duidelijk zijn.
Laat ik het zo stellen: die van mij hebben niks te klagen. Ze leven er goed van!
dinsdag 22 mei 2018 om 20:36
Ik denk ook best dat je goed met geld om kunt leren gaan zonder bijbaantje hoor. Maar een bijbaan is meer dan geld verdienen alleen. Maar ook verantwoordelijkheid nemen en leren samenwerken. Al die bijbaantjes leren je weer nieuwe aspecten van het leven. Hoeft niet met 15 maar ik zie wel aan mijn kinderen dat ze juist door hun bijbanen ontzettend zijn gegroeid.
Los daar nog van vind ik dat ze zich moeten realiseren dat niet alles hen altijd maar hoeft te komen aanwaaien. We zijn maar simpele zielen en ik kan geen 50 k per kind sparen nog los van wat ik op een ander topic lees over huwelijksbijdrages etc.
Ik loop volstrekt leeg als ik dit allemaal zo lees.
Als ik sommigen van jullie mag geloven mogen minima zich dus niet voortplanten. Want als je hun studies en rijbewijzen niet kunt betalen moet je geen kinderen nemen. Dat vind ik vrij schokkend wel.
De meeste mensen met een normaal inkomen kunnen dit niet. En behalve dat ik het niet kan (en me daar nu dus toch schuldig over voel) vind ik het ook gewoon niet nodig.
Dan leen je maar. Dan heb je maar geen auto. Dan ga je maar niet op examenreis of je gaat een lang weekend naar Terschelling. Je kan wel altijd van alles willen, maar zo werkt het gewoon niet.
Man al die cadeaus voor hun bachelor, master, 18th, 21 diner, examenreis, tussenjaarreis, whateverreis, huwelijk, zwangerschap, geboorte, schenkingbijleven, bijdrageeerstekoophuis.
Ik mag de staatsloterij wel winnen want dit wordt hem dus niet vrees ik.
Het is maar goed dat je geen financiele screening krijgt pre conceptie want dan had volgens mij vrijwel niemand meer dan 1 kind.
My God.
Los daar nog van vind ik dat ze zich moeten realiseren dat niet alles hen altijd maar hoeft te komen aanwaaien. We zijn maar simpele zielen en ik kan geen 50 k per kind sparen nog los van wat ik op een ander topic lees over huwelijksbijdrages etc.
Ik loop volstrekt leeg als ik dit allemaal zo lees.
Als ik sommigen van jullie mag geloven mogen minima zich dus niet voortplanten. Want als je hun studies en rijbewijzen niet kunt betalen moet je geen kinderen nemen. Dat vind ik vrij schokkend wel.
De meeste mensen met een normaal inkomen kunnen dit niet. En behalve dat ik het niet kan (en me daar nu dus toch schuldig over voel) vind ik het ook gewoon niet nodig.
Dan leen je maar. Dan heb je maar geen auto. Dan ga je maar niet op examenreis of je gaat een lang weekend naar Terschelling. Je kan wel altijd van alles willen, maar zo werkt het gewoon niet.
Man al die cadeaus voor hun bachelor, master, 18th, 21 diner, examenreis, tussenjaarreis, whateverreis, huwelijk, zwangerschap, geboorte, schenkingbijleven, bijdrageeerstekoophuis.
Ik mag de staatsloterij wel winnen want dit wordt hem dus niet vrees ik.
Het is maar goed dat je geen financiele screening krijgt pre conceptie want dan had volgens mij vrijwel niemand meer dan 1 kind.
My God.
dinsdag 22 mei 2018 om 20:41
Mijn kinderen pasten veel op (verdient bij een paar adresjes vrij leuk en ze kunnen 's avonds gewoon huiswerk maken)
Ze geven bijles (verdient HEEL leuk)
Treden op (maar dat kan natuurlijk niet iedereen en dit verdient ook echt leuk)
Studentenpool ziekenhuis (verdient echt veel!)
Bijbaan bij studentenschoonmaarservice dingen. Maar kan volgens mij pas vanaf 18 ofzo (als 15 jarige ben je wel beperkt in wat je mag)
Verder denk ik veel winkel en horeca (winkel verdient niet denderend en horeca moet je denk ik hopen op fooien)
De standaard baantjes voor hele jonge pubers zijn meestal kranten lopen enzo (dit verdient echt crap en dit mogen mijn kinderen ook echt niet meer doen, dit vond ik echt way teveel tijd kosten en zwaar onderbetaald) en achter de kassa zitten.
Het is zo leuk als je het zelf maakt meestal. Maar je hebt er echt kutbijbanen bij hoor, die je echt leegzuigen (dingen als pizzaketens en patatzaken)
dinsdag 22 mei 2018 om 21:41
Je moet ook het geluk hebben dat er wat bijbaantjes te vinden zijn in je woonplaats. Ik kan me voorstellen dat dat voor mijn kinderen hier (als ik de leeftijd 13-18 voor ogen heb) beperkt is en dat ik ze echt geen folders ga laten rondbrengen omdat ze daar zoveel van leren.
En uitgaande van 17/18 jaar en uitwonend zijn dan nemen de mogelijkheden wel toe maar kan me ok voorstellen dat iemand het laat als het financieel niet noodzakelijk moet. Ik zie er ook wel wat voordelen van in maar snap het ook als ze liever niet willen.
En uitgaande van 17/18 jaar en uitwonend zijn dan nemen de mogelijkheden wel toe maar kan me ok voorstellen dat iemand het laat als het financieel niet noodzakelijk moet. Ik zie er ook wel wat voordelen van in maar snap het ook als ze liever niet willen.
woensdag 23 mei 2018 om 10:31
Maar dan vraag ik me af; kiezen jouw kinderen er zelf voor?Yggdrasil- schreef: ↑22-05-2018 20:26Is niet perse verwend denk ik. Maar meer een keuze.
Hier een zelfde soort verhaal met onze kinderen en toch konden ze er wel bij werken. Geen 20 uur. Maar 1 of 2 dagdelen of uurtjes per week. je begint klein. En bouwt dit naarmate je ouder wordt uit (dan verdien je ook meer)
Het is bewustwording van geld en ervaren wat het betekent om ergens voor te moeten werken. Natuurlijk kregen ze op die leeftijd ook nog gewoon hun zakgeld.
Het ene kind kan misschien ook meer aan dan het andere kind.
Mijn kinderen liggen nooit voor elf uur in bed, dat is wel de keerzijde. Gelukkig kunnen ze met weinig slaap toe.
En hoeven ze geen uren te studeren voor goede cijfers. Dat scheelt wel.
Maar goed ik denk dat heel veel een keuze is en moet bij jezelf en je gezin en je (financiele)situatie passen.
Hier kwam school altijd eerst. Als je het niet meer trok of slechter ging scoren was die bijbaan het eerste waar op beknibbeld kon worden.
Prioriteit ligt altijd bij school en als je daardoor echt financieel in de problemen raakt en we zien dat je er alles aan doet, dan zijn wij er natuurlijk altijd om bij te springen. Maar dan hebben we het niet over lattes en biertjes, laat zoveel wel duidelijk zijn.
Laat ik het zo stellen: die van mij hebben niks te klagen. Ze leven er goed van!
Ik zou zeker gezien de omstandigheden mijn kinderen nooit dwingen om te gaan werken naast de middelbare school.
Ik vind 15 jaar ook wel vrij jong daarvoor. En wat ik zie is dat zeker mijn oudste het nu al erg druk heeft; ze maakt meer uur dan een fulltimer per week, door alle extra vakken en uitdagingen.
De bewustwording dat je ergens voor moet werken, dat krijg je toch ook op school; als je werkt krijg je een goed cijfer. Gooi je er met je pet na dan krijg je een onvoldoende. En je kunt blijven zitten.
Ik was ook een beetje zoals mijn oudste (hoewel een extra vak er voor mij niet inzat), maar sportte ook vaak en deed vrijwilligerswerk voor de club waar ik ook sportte. Dat leverde qua geld niks op. Maar ik had wel weken van 50 uur druk bezig. Dat heeft mijn dochter ook, zo niet meer. Tijd om iets leuks te doen is er al amper. Dus een baantje; wanneer dan?!
Mijn vader vond mij destijds maar een lapzwans omdat ik geen geld verdiende. Werd woest als ik op zaterdag of in de schoolvakanties eens uitsliep.
Dat heeft een hoop strijd opgeleverd.
Misschien dat ik daardoor heb besloten dat ik dat voor mijn kinderen niet wilde. Als ze willen werken prima hoor, maar beide kunnen door omstandigheden niet werken.
Beide zijn ook geen big spenders, geven weinig uit aan kleding en uitgaan, en komen prima rond met hun zak-en kleedgeld.
Wat mij zo opviel na een jaar werken na de middelbare school; het loon dat je daarvoor krijgt kun je zowat niks mee. Ik heb een heel jaar gewerkt om het in een klap op te maken aan collegegeld en boeken en de borg voor mijn kamer. Nu had ik ook wel wat kosten aan toelatingsexamens en het in orde maken van mijn portfolio. Ook betaalde ik kostgeld. Uitgaan deed ik (uit zuinigheid ) ook niet veel.
Ik weet net zo goed hoe dat dan nu gaat als je als 15-18 jarige werkt. Verdien je dan wel genoeg, of werk je voor alleen de leukigheidjes als kleding uitgaan en telefoons?
Nu verdien ik in een maand waar ik destijds een jaar voor moest sparen, zo onzinnig. Wat leer je dan: als je jong bent word je onderbetaald?
woensdag 23 mei 2018 om 10:36
Oja mijn oudste heeft wel bijles gegeven, toen ze daar nog wel tijd voor had.
Ook omdat ze toen nog meer tussenuren had en die zo mooi kon opvullen.
Maar ik vind dat geen bijbaan.
Nu heeft ze de tussenuren nodig voor de projecten waar ze met meerdere klasgenoten aan moet werken.
Dit jaar krijgen alleen haar eigen vriendinnen bijles (en die krijgen het gratis haha).
Ook omdat ze toen nog meer tussenuren had en die zo mooi kon opvullen.
Maar ik vind dat geen bijbaan.
Nu heeft ze de tussenuren nodig voor de projecten waar ze met meerdere klasgenoten aan moet werken.
Dit jaar krijgen alleen haar eigen vriendinnen bijles (en die krijgen het gratis haha).
woensdag 23 mei 2018 om 10:40
Ik hielp mee op de manege en kreeg daar op m'n 14e 7,50 (gulden) per uur voor, later (op m'n 16/17) werd dat verhoogd naar 10 gulden. Omgerekend zou dat nu in euro's horen te zijn als je kijkt naar wat geld toen en nu waard was. Verder werden me daar door pensionklanten klusjes toegeschoven zoals zadel/hoofdstel poetsen, paarden inrijden etc. Dat bracht leuk op terwijl ik eigenlijk gewoon aan 't hobbyen was.
No way dat ik voor 'n onderbetaalde krantenwijk of geestdodend supermarktwerk m'n bed uit was gekomen!
woensdag 23 mei 2018 om 10:47
Ik heb maar flarden gelezen en schrik toch wel van ouders die vinden dat hun kinderen helemaal niet hoeven te werken. Ik denk dat je juist wel leert van folders rond brengen of vakken vullen of welk bijbaantje dan ook. Je leert onder andere dat je werkgever op je rekent en dat je niet zomaar kunt afhaken, en je leert hoe hard je moet werken voor je (beetje) geld. Misschien niet per se op je 13e, maar toch zeker wel als je studeert?!
Toen ik studeerde waren er medestudenten die niet hoefden te werken en eerlijk gezegd waren dat meestal niet de leukste omdat alles zo vanzelfsprekend was... Biertje hier, koffie daar, grote/dure kamer, alsof het allemaal doodnormaal was dat je daar geld voor had. Helemaal niets bijdragen is wel weer het andere uiterste, ik denk dat er een heel groot gezond grijs gebied tussen zit.
Toen ik studeerde waren er medestudenten die niet hoefden te werken en eerlijk gezegd waren dat meestal niet de leukste omdat alles zo vanzelfsprekend was... Biertje hier, koffie daar, grote/dure kamer, alsof het allemaal doodnormaal was dat je daar geld voor had. Helemaal niets bijdragen is wel weer het andere uiterste, ik denk dat er een heel groot gezond grijs gebied tussen zit.
woensdag 23 mei 2018 om 11:00
Mijn ervaring is dat tieners zelf willen werken. Ik ging op mijn 15e werken omdat een paar klasgenoten daar ook werkten en ik daar wel bij wilde horen.
Ik leerde ook al heel snel dat ik wilde studeren want dat bijbaantje wilde ik toch niet de rest van mijn leven doen!
Mijn nichtje van 15 doet oppaswerk maar ook omdat ‘iedereen’ dat doet en omdat ze de nieuwste Iphone wil. En ze krijgt veel van dr ouders, maar dat niet
Hier in de supermarkt werken ook veel scholieren en die lijke elkaar allemaal goed te kennen en veel plezier met elkaar te hebben. Ik vermoed dat het hier op school ook een ‘dingetje’ is om hier bij die supermarkt te werken. Want Kees werkt er nu ook.. zoiets.
Ik leerde ook al heel snel dat ik wilde studeren want dat bijbaantje wilde ik toch niet de rest van mijn leven doen!
Mijn nichtje van 15 doet oppaswerk maar ook omdat ‘iedereen’ dat doet en omdat ze de nieuwste Iphone wil. En ze krijgt veel van dr ouders, maar dat niet
Hier in de supermarkt werken ook veel scholieren en die lijke elkaar allemaal goed te kennen en veel plezier met elkaar te hebben. Ik vermoed dat het hier op school ook een ‘dingetje’ is om hier bij die supermarkt te werken. Want Kees werkt er nu ook.. zoiets.
woensdag 23 mei 2018 om 11:42
Mijn kinderen zouden ook wel mogen werken als ze dat graag willen maar ik ga bijv geen 10km rijden met de auto heen en weer terug om ze bij een winkel of supermarkt ofzo op te halen. En zelf dat hele stuk gaan fietsen, ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt op je vrije zaterdag als je dat al 5 dagen per week naar school moet.
Folders vind ik gewoon zielig voor die kinderen. Door weer en wind met al dat papier terwijl mensen het na 1x lezen (of niet eens) weer bij het oud papier leggen. Terwijl dat bomen hadden kunnen zijn!
Folders vind ik gewoon zielig voor die kinderen. Door weer en wind met al dat papier terwijl mensen het na 1x lezen (of niet eens) weer bij het oud papier leggen. Terwijl dat bomen hadden kunnen zijn!
woensdag 23 mei 2018 om 12:06
Ze zijn jong en fit hoor! Mijn dochter voetbalt 3 keer per week, fietst elke dag naar school ( 25 min enkele reis) en gaat op zondag werken (5 km verderop)NYC schreef: ↑23-05-2018 11:42Mijn kinderen zouden ook wel mogen werken als ze dat graag willen maar ik ga bijv geen 10km rijden met de auto heen en weer terug om ze bij een winkel of supermarkt ofzo op te halen. En zelf dat hele stuk gaan fietsen, ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt op je vrije zaterdag als je dat al 5 dagen per week naar school moet.
Niet alleen voor het geld, maar ook gewoon gezellig met collega's ( in de bediening) en leuk gewoon.
woensdag 23 mei 2018 om 12:28
In dat geval willen ze zelf graag neem ik aan. En pikken ze die dingen op van hun vrienden of klasgenoten of weten ze via via wel over het hoe en wat van die baantjes. Kan ik me óók wat bij voorstellen en wat dat betreft ook geen beperkingen (tenzij school er onder lijdt) maar ik snap jongeren evengoed die die behoefte helemaal niet zo sterk hebben of hun vrije uren anders kunnen/willen indelen.