Geld & Recht alle pijlers

Sparen studie kind

20-05-2018 14:13 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Oh ik vind ook zeker dat jullie genoeg doen pipootje. Wat iemand kan/wil betalen verschilt per persoon. Ik dacht dat het vooral ging om wat de kosten zijn en niet wie ze betaalt. Of ze kosten voor de zorgverzekering te hoog zijn weet ik niet. Ik had vooral de kamerhuur hoger ingeschat. Maar misschien is dat over 10-15 jaar ook wel zo. Daar heb ik -in gedachten- denk ik de grootste kosten op gebaseerd.
Yggdrasil- schreef:
23-05-2018 21:24

Los nog van of ik het wel of niet kan: ik wil het niet.
Ik ben blij dat ik zelf wat meer financiele adem krijg. Ik wil daar graag ook een beetje de vruchten van plukken als je het niet erg vindt.
Ik betaal me al jaren scheel aan mijn gezin. Mijn taak zit er (grotendeels in ieder geval) wel op.
Zoveel plezier geeft dat grote gezin je niet als ik je postings hier door de jaren heen zo lees. Heb je daar nooit spijt van gehad van die hoeveelheid? (Los van dat je ze vast allemaal graag ziet en niet meer wil missen)
Wow € 58.000,- ?! Heb ik even een foutje in de berekeningen gemaakt. Ik heb geen reacties gelezen, ga ik nog doen. Maar jee.. ik val zowat van de bank af hier.

Wij sparen per kind vanaf de geboorte € 50,- per maand voor een eventuele studie. Hebben wij even een studiegat.

Nou ja, op is op en werken kunnen ze natuurlijk ook.

Schrik hier wel van.
Ik woon vanaf mijn 18e op mezelf, heb nooit één cent gehad maar heb het ook gered. Je kind mag blij zijn met het geld dat hij krijgt. En van een bijbaantje zal hij niet slechter worden, integendeel. Staat bovendien ook wat actiever op zijn CV dan helemaal niks. En van een kleine schuld wordt zijn levenskwaliteit heus ook niet slechter.
Dan ben ik toch zoooo benieuwd hoe jij het red Zephora?
Als ze adviseren 58000 voor 4 jaat...als je op jezelf woont. Hoe betaal je dat dan..
Dan ben ik toch zoooo benieuwd hoe jij het red Zephora?
Als ze adviseren 58000 voor 4 jaat...als je op jezelf woont. Hoe betaal je dat dan..
redbulletje schreef:
24-05-2018 16:39
Zoveel plezier geeft dat grote gezin je niet als ik je postings hier door de jaren heen zo lees. Heb je daar nooit spijt van gehad van die hoeveelheid? (Los van dat je ze vast allemaal graag ziet en niet meer wil missen)
Ja hoor. Dagelijks.
Maar ze zijn er nou eenmaal he?
Tering naar de nering.

Maar in een volgend leven blijf ik kinderloos roep ik wel eens.

Ik ben iig blij dat ze hun eigen kont kunnen afvegen. Hoe ouder hoe leuker :-)
Yggdrasil- schreef:
25-05-2018 07:34
Ja hoor. Dagelijks.
Maar ze zijn er nou eenmaal he?
Tering naar de nering.

Maar in een volgend leven blijf ik kinderloos roep ik wel eens.

Ik ben iig blij dat ze hun eigen kont kunnen afvegen. Hoe ouder hoe leuker :-)
:O maar je dacht niet na kind 1, laat ik het hier maar bij houden, evenmin bij kind 2 en weer maar 'n nummer 3 en zelfs 'n nummer 4. Wat maakte dat dat besef dat het heel erg druk en duur ging worden niet vroeger bij jou en je man indaalde?
Ik heb geluk, denk ik. Mijn jongste gaat vermoedelijk niet studeren en mbo is een stuk goedkoper. Als ze de variant werkend leren gaat doen (kan dat ook op niveau 4?) gaat het zelfs geld opleveren. Helemaal als ze dan voor iets nuttigs kiest als loodgieter of elektricien (vrees van niet).
Yggdrasil- schreef:
23-05-2018 21:24

Omdat de meeste mensen gewoon geen jaren kamerhuur en studie e.d kunnen betalen voor meerdere kinderen.
Los nog van of ik het wel of niet kan: ik wil het niet.
Ik ben blij dat ik zelf wat meer financiele adem krijg. Ik wil daar graag ook een beetje de vruchten van plukken als je het niet erg vindt.
Ik betaal me al jaren scheel aan mijn gezin. Mijn taak zit er (grotendeels in ieder geval) wel op.
Ik vind dit heel negatief klinken....
Vooral: "ik betaal me al jaren scheel aan mijn gezin".
Mijn gezin onderhouden is voor mij zeer normaal, dat is waar voor man en ik al jaren werken. Wij zijn de eerste generatie in onze familie die hebben kunnen studeren, mijn ouders (en ouders man) hebben dit hiervoor altijd fulltime gewerkt. Daarnaast ook zelf een normaal leven te kunnen leiden (met eigen huis, auto, vakanties, deftige kleren...). Zij hebben hard gewerkt, en ik heb daar altijd heel veel respect voor gehad.
En eigenlijk doen wij niet anders: ik werk al 25 jaar fulltime, man rond de 30 jaar...omdat gezin te kunnen bekostigen. En daar hoort voor mij bij dat wij alles zullen betalen tot kinderen afgestudeerd zijn. Ben ik een verwend nest geworden doordat mijn ouders alles betaald hebben, ik denk het niet...en ik zie dat ook niet direct gebeuren bij zonen. Oudste, die al studeert, werkt door het jaar niet. Hij is plichtbewust wat zijn studie betreft, en steekt heel wat tijd in scouting (leider, en wat groepstaken...). In de vakantie werkt hij een aantal weken (geld dat hij voornamelijk spaart, en stukje gebruikt voor vakanties) en voor de rest is hij bezig met de scouts. Hij is heel zuinig met zijn eigen geld, iets minder met het onze (gelukkig) maar zonder veeleisend te zijn. Ook daar gaat hij plichtbewust mee om. Hij beseft echt wel dat wij hard werken voor onze centen..

En voor onszelf zorgen doen we ondertussen ook wel. We zijn de laatste vijf jaar ingegaan van onze hypotheek, en we hebben al een huis afbetaald wat we al een aantal jaren verhuren. Grote dure vakanties hebben we nog nooit gedaan...alles kan niet natuurlijk.

Dit alles kon maar omdat we nooit de pech gehad hebben van ziek zijn of werk verliezen...(ander pech hebben we wel gehad), en dat is geen verdienste maar geluk hebben.
MinkeDeWit schreef:
25-05-2018 11:09
Ik heb geluk, denk ik. Mijn jongste gaat vermoedelijk niet studeren en mbo is een stuk goedkoper. Als ze de variant werkend leren gaat doen (kan dat ook op niveau 4?) gaat het zelfs geld opleveren. Helemaal als ze dan voor iets nuttigs kiest als loodgieter of elektricien (vrees van niet).
Dit mijn jongste wil na havo naar de politie school dat is een werk leer traject betaald

Oudste wil geneeskunde doen maar blijft thuis wonen hij is met trein binnen 10 min op de uni
Ik heb niet alles gelezen maar ik ben student en betaal alles zelf, vind ik ook heel normaal eigenlijk.

Wat als je alles precies gespaard hebt, jaaaaren mee bezig geweest, en kind stopt na 2 jaar met studie? Of maakt een verkeerde studiekeuze? Dat klopt je berekening niet meer.

Ik snap het als je de college- en boekenkosten wil betalen maar ik ken niemand waarvan de ouders de kamer betalen. Dat lijkt me toch echt iets wat je zelf moet doen.
Maar als je de maandelijkse kosten voor je studerende kind(eren) kan betalen, waarom zou je dan sparen? Ok misschien voor het collegegeld. Maar je hoeft die zak geld toch niet op hun 18de te hebben?
Wij sparen niet specifiek voor de kinderen. Misschien dat we dat wel gaan doen. Maar ik ben inderdaad meer van de ik zie het dan wel. We sparen altijd wel wat.
hoppala schreef:
25-05-2018 13:02
Maar als je de maandelijkse kosten voor je studerende kind(eren) kan betalen, waarom zou je dan sparen? Ok misschien voor het collegegeld. Maar je hoeft die zak geld toch niet op hun 18de te hebben?
Precies. Het is natuurlijk handig om de aanloopkosten in het eerste jaar meteen af te kunnen tikken, maar als je nu bijvoorbeeld 500 Euro per maand spaart, kun je dat bedrag op dat moment in de kosten van je studerende kind steken.

@butterfly; dat hangt dan waarschijnlijk van je referentiekader af, want ik zie om mij heen dat de kamerhuur juist wel door de ouders betaald wordt. En dat student zelf werkt voor extra's.
hoppala schreef:
25-05-2018 13:02
Hoeft niet maar kan me voorstellen dat het overzichtelijk voelt. Hier hebben we zowel spaarrekeningen voor de kinderen als spaarrekeningen voor onszelf. De spaarrekeningen voor de kinderen gebruiken we iig niet voor eigen gebruik maar de eigen spaarrekeningen zijn te besteden naar eigen behoeften.

Of we over zoveel jaar de studie gaan betalen van een eigen rekening of dat dat (eerst) van de rekening op kinds' naam moet weet ik niet. Zien we wel. In elk geval kun je dan een groot deel van de variabele kosten (kleding, hobby's, eten, telefoon) door kind laten betalen.
Willen ze een gevulde spaarrekening houden dan kunnen ze ernaast werken. Vinden ze het oké om daar zelf hun dingen van te betalen dan zal die tijdelijk slinken. Maar heb je als ouder wel gegronde reden om te zeggen dat je alleen kamerhuur en collegegeld betaalt.
girasole3 schreef:
25-05-2018 13:28
Precies. Het is natuurlijk handig om de aanloopkosten in het eerste jaar meteen af te kunnen tikken, maar als je nu bijvoorbeeld 500 Euro per maand spaart, kun je dat bedrag op dat moment in de kosten van je studerende kind steken.

@butterfly; dat hangt dan waarschijnlijk van je referentiekader af, want ik zie om mij heen dat de kamerhuur juist wel door de ouders betaald wordt. En dat student zelf werkt voor extra's.
Waarschijnlijk. Maar mensen om mij heen zijn rond de 22/23 en studeren en blijven de komende tijd nog wel even studeren, die kunnen toch best zelf kamerhuur betalen? Ze zijn volwassen. Ik lees hier wel eens dat kinderen van 15/16 verplicht zijn een bijbaantje te zoeken, voor het inzicht in geld, zelf plannen, verantwoordelijkheid, enzovoorts (ben ik het mee eens). Waarom dan opeens de huur en het leven en leuke dingen doen betalen van een volwassen kind dat studeert?
butterfly- schreef:
25-05-2018 13:34
Waarschijnlijk. Maar mensen om mij heen zijn rond de 22/23 en studeren en blijven de komende tijd nog wel even studeren, die kunnen toch best zelf kamerhuur betalen? Ze zijn volwassen. Ik lees hier wel eens dat kinderen van 15/16 verplicht zijn een bijbaantje te zoeken, voor het inzicht in geld, zelf plannen, verantwoordelijkheid, enzovoorts (ben ik het mee eens). Waarom dan opeens de huur en het leven en leuke dingen doen betalen van een volwassen kind dat studeert?
Ik snap best dat je niet eindeloos door blijft gaan met kamerhuur en collegegeld betalen maar voor mij zou de eerste vier jaar denk ik wel standaard zijn als dat financieel kan.
Tegen de tijd dat onze kinderen studeren is ons huis afgelost. Dan hebben we minder lasten en kunnen we maandelijks wat geld geven voor de studies. We zijn bereid zoveel mogelijk financieel te steunen maar daar moet wel tegenover staan dat ze goed hun best moeten doen en verstandig om moeten gaan met geld.
Mijn ouders hebben voor mij alleen collegegeld en boeken betaald. Dat was prima. De rest werkte ik voor. Zoiets ben ik ook van plan voor mijn kinderen.
Wij sparen niet bewust voor de studie van de kinderen. Maandelijks wordt een bedrag op hun spaarrekening gestort, dit is bedoeld voor rijbewijs, studie, andere kosten. Is het te weinig dan zullen ze bij moeten lenen en of werken. Heb ik ook moeten doen toen ik jong was.

ons huis is over 4 jaar vrij, precies het moment dat de kids de leeftijd hebben van rijbewijs, vervolgopleiding dus maak me niet zon zorgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven