Geld & Recht alle pijlers

Sparen studie kind

20-05-2018 14:13 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
regenworm schreef:
22-05-2018 11:21
Dit heb je wel vaker genoemd, dat je denkt dat heel veel mensen die 10-jaarsgrens overschreden hebben en dus alles moeten terugbetalen. Ik vraag me af of dat echt zo is, heb je daar cijfers van gezien?
Niet de 10 jaar grens overschreden bedoel ik (ik zelf wel trouwens al zit daar ook zeven jaar werken nog tussen) maar meer: ik ga toch wel binnen 10 jaar afstuderen en dan wordt het een gift. Dan kan ik best een deel extra bijlenen wat ik ga terugbetalen.

Daar heb ik ook geen cijfers van maar heb ik vaak mensen horen zeggen. En ik denk dat mensen dat nu niet meer zo snel doen omdat alles terugbetaald moet worden. Het wordt dus als totaalpakket een lening en dat maakt denk ik het gevoel ten opzichte van DUO al anders.
PowerCube schreef:
22-05-2018 11:11
Maar een wo-studie duurt nog steeds vier jaar toch? Voor mij kan het er dan op neerkomen dat ik vijf jaar achter elkaar studerende kinderen moet onderhouden waarvan drie jaar waarin ze beiden studeren. Zeker die drie overlappende jaren zal ik niet alles voor ze kunnen bekostigen.

Ik heb trouwens al jarenlang studentoppassen en wat ik van hen hoor is nominaal afstuderen nog steeds niet de norm. Ik zie juist dat mensen maar doorstuderen en de ene master, stage en buitenlandervaring op de andere stapelen. Maar dat gaat misschien veranderen nu de arbeidsmarkt weer wat aantrekt.
Aan 'mijn' universiteit studeert ongeveer 75% nominaal af, en 10% met 4 maanden of minder uitloop. Wat je wel ziet is dat studenten met opzet wat laten open staan door de nieuwe regel van het instellingscollege geld voor een tweede master. Want als je dat niet doet kost dat een klein fortuin. Dus dat echte stapelen zie je de laatste tijd minder.

Wel is het zo dat vanuit het hbo naar een universiteit gaan flink veel tijd kost, dan hebben ze al 4 jaar hbo gehad, moeten ze 1 jaar premaster doen, ze komen niet in aanmerking voor een verkort traject dus moeten de volledige mastertijd uitzitten. Dan ben je dus 7 jaar bezig als je geen uitloop hebt.

Moet wel zeggen dat de mentaliteit heel snel veranderd is, 10 jaar geleden studeerde bijna niemand nominaal af, nu dus het overgrote deel, maar dat komt waarschijnlijk door de nieuwe regels.
NYC schreef:
22-05-2018 11:17

Maar het is denk ik niet per se een must of verplichting al die masters of buitenlandervaring en stages. Of dat nou door ouders betaald wordt of een student zelf. Het hóeft niet.

Nee, het is geen must en bij een goede technische studie of een andere baanzekere studie zal je het niet missen op je CV. Maar als rechten, sociale wetenschappen, iets in de geesteswetenschappen of iets als journalistiek studeert dan moet je je straks onderscheiden tussen al je collegasollicintanten en/of goed voorbereid zijn op free lance werk.

Dan is die master, buitenlandervaring of die stage van groot belang. Ook voor je netwerk. Ik calculeer dat wel in bij studiekosten voor een kind.
winniewel schreef:
22-05-2018 10:32
Mijn kinderen hebben beiden gestudeerd zonder lening.
Van mijn kleinkinderen studeren er nu 2. Hun ouders hadden bij hun geboorte een studie verzekering afgesloten daar kunnen ze even mee vooruit, beiden werken al vanaf hun 15e jaar bij. Niks mis mee. Ik hoor niemand over een studieverzekering.
http://www.onderlinge.info/levensverzek ... ering.aspx zomaar een link, er zullen er vast meer zijn
Als je per maand 100,- inlegt over 16 jaar dan krijg je aan het eind maximaal 19.000,- volgens de berekening op de site...
ALs ik hetzelfde bedrag in een oude sok stop zonder enige rente dan heb ik na 16 jaar ook 19.000,- euro. Er zit dus geen enkel voordeel aan zo'n 'verzekering'. Bovendien zit je aan een minimum inlegbedrag vast dat best hoog is en dat je dus ook echt 16 jaar moet ophoesten elke maand.
Het is dus een verzekering van niks.
florence13 schreef:
22-05-2018 11:29
Aan 'mijn' universiteit studeert ongeveer 75% nominaal af, en 10% met 4 maanden of minder uitloop. Wat je wel ziet is dat studenten met opzet wat laten open staan door de nieuwe regel van het instellingscollege geld voor een tweede master. Want als je dat niet doet kost dat een klein fortuin. Dus dat echte stapelen zie je de laatste tijd minder.

Wel is het zo dat vanuit het hbo naar een universiteit gaan flink veel tijd kost, dan hebben ze al 4 jaar hbo gehad, moeten ze 1 jaar premaster doen, ze komen niet in aanmerking voor een verkort traject dus moeten de volledige mastertijd uitzitten. Dan ben je dus 7 jaar bezig als je geen uitloop hebt.

Moet wel zeggen dat de mentaliteit heel snel veranderd is, 10 jaar geleden studeerde bijna niemand nominaal af, nu dus het overgrote deel, maar dat komt waarschijnlijk door de nieuwe regels.
In 2016 was het slechts 20%! En in 2017 al 75%?! Ik ben oprecht verbaast dat dat kan.
https://www.ad.nl/delft/delftse-student ... ~adca37ef/
Xanthan schreef:
22-05-2018 11:36
Nee, het is geen must en bij een goede technische studie of een andere baanzekere studie zal je het niet missen op je CV. Maar als rechten, sociale wetenschappen, iets in de geesteswetenschappen of iets als journalistiek studeert dan moet je je straks onderscheiden tussen al je collegasollicintanten en/of goed voorbereid zijn op free lance werk.

Dan is die master, buitenlandervaring of die stage van groot belang. Ook voor je netwerk. Ik calculeer dat wel in bij studiekosten voor een kind.
Daaraan toevoegend, een stage is bij een aardig deel van de studies gewoon verplicht. En een universitaire bachelor heb je op de arbeidsmarkt gewoon niet heel veel aan. Dus die master gaan de meeste studenten toch doen. Door de nieuwe regels is stapelen eigenlijk voor veel mensen onbetaalbaar geworden. Wat wel weer heel erg in opkomst is zijn de traineeships, en daar krijg je natuurlijk gewoon voor betaald.
NYC schreef:
22-05-2018 11:17
Misschien doen vooral/alleen de mensen dat die dat zich kunnen veroorloven of betaald krijgen? Ik ken ook mensen die een jaar een wereldreis van hun ouders kado kregen (niet studiegerelateerd, maar voor de leuke ervaring).

Maar het is denk ik niet per se een must of verplichting al die masters of buitenlandervaring en stages. Of dat nou door ouders betaald wordt of een student zelf. Het hóeft niet.
Ik ken alleen uitwonende studenten, dus mijn beeld is sowieso vertekend. Hoeveel geld zij van hun ouders krijgen weet ik niet, daar vraag ik niet naar ;-D Maar ik weet wel dat ze allemaal meerdere bijbanen combineren en dat een tweede master eerder regel dan uitzondering is.

In mijn tijd was dat anders. Studenten hadden in mijn tijd doorgaans één vrij goed verdienende bijbaan en een tweede master kwam maar weinig voor. Je hoefde je ook niet te onderscheiden, want er was nog geen overaanbod aan hoogopgeleiden en de banen lagen na je afstuderen bijns letterlijk voor het oprapen.

Als je tegenwoordig niet heel veel op je CV hebt staan, delf je als net afgestudeerde het onderspit. Dat zie ik zelf ook op mijn werk: degenen die door de selectie van ons traineeprogramma komen moeten aan veel hogere eisen voldoen dan in mijn tijd. Zelf was ik nu hoogstwaarschijnlijk niet door die selectie gekomen :$
ZonnigKleintje schreef:
22-05-2018 11:40
In 2016 was het slechts 20%! En in 2017 al 75%?! Ik ben oprecht verbaast dat dat kan.
https://www.ad.nl/delft/delftse-student ... ~adca37ef/
Blijkbaar heeft het AD andere cijfers dan dat ons bureau inschrijvingen heeft, want ook voor 2016 zie ik hier 72%. En ik ga ervan uit dat wij correct bijhouden wie er bij ons studeert.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het ad dan aan die 20% komt

De cijfers voor 2017, weet ik verder ook niet, dat college jaar is nog bezig.
florence13 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 11:48
7.45% gewijzigd
PowerCube schreef:
22-05-2018 11:41
Als je tegenwoordig niet heel veel op je CV hebt staan, delf je als net afgestudeerde het onderspit. Dat zie ik zelf ook op mijn werk: degenen die door de selectie van ons traineeprogramma komen moeten aan veel hogere eisen voldoen dan in mijn tijd. Zelf was ik nu hoogstwaarschijnlijk niet door die selectie gekomen :$

Zo zie je maar, wat een onnodige interessantdoenerij het is, zo'n selectie. Jij doet het neem ik aan toch prima op je werk.
florence13 schreef:
22-05-2018 11:40
Daaraan toevoegend, een stage is bij een aardig deel van de studies gewoon verplicht. En een universitaire bachelor heb je op de arbeidsmarkt gewoon niet heel veel aan. Dus die master gaan de meeste studenten toch doen. Door de nieuwe regels is stapelen eigenlijk voor veel mensen onbetaalbaar geworden. Wat wel weer heel erg in opkomst is zijn de traineeships, en daar krijg je natuurlijk gewoon voor betaald.

En wie denk je dat er aangenomen worden bij de traineeships...? Daar moet je ook gewoon voor sollicteren en dan helpt buitenlandervaring, een korte stage en/of een netwerk ook.
Xanthan schreef:
22-05-2018 11:36

Denk jij dan dat die 58.000,- per kind nog te laag zit? Wat zou dan realistisch zijn denk jij?
regenworm schreef:
22-05-2018 11:45
Zo zie je maar, wat een onnodige interessantdoenerij het is, zo'n selectie. Jij doet het neem ik aan toch prima op je werk.
Ja, ik sta daar heel dubbel in.
Ik moest na mijn gesprek een assessmenttraject in (iq-test en wat rollenspellen). Daarna wilde mijn toekomstige directe baas nog mijn afstudeerscriptie (heet dat nu nog zo?) zien om persoonlijk te verifiëren of ik wel “zuiver kon redeneren”. Dat was het wel.

De mensen die de afgelopen jaren het traineeprogramma hebben gedaan functioneren niet beter of slechter dan ik. Wel valt het me op dat ze echt veel feedback nodig hebben en veel onderlinge intervisie op poten proberen te zetten.
Xanthan schreef:
22-05-2018 11:49
En wie denk je dat er aangenomen worden bij de traineeships...? Daar moet je ook gewoon voor sollicteren en dan helpt buitenlandervaring, een korte stage en/of een netwerk ook.
Klopt, studenten beschouwen dat ook echt als prestigeding, zo'n traineeship. Ik weet niet van alle studenten waar ze terecht komen maar het zijn inderdaad die studenten die het goed doen die een traineeship binnenkomen.

Mijn punt was dat stage vaak sowieso verplicht is en dat tweede masters veel minder gedaan worden en dat dus mensen proberen een traineeship binnen te komen om net daar de extra opleiding te krijgen, waar ze dat eerder dus in een tweede master deden.
PowerCube schreef:
22-05-2018 11:53
Ja, ik sta daar heel dubbel in.
Ik moest na mijn gesprek een assessmenttraject in (iq-test en wat rollenspellen). Daarna wilde mijn toekomstige directe baas nog mijn afstudeerscriptie (heet dat nu nog zo?) zien om persoonlijk te verifiëren of ik wel “zuiver kon redeneren”. Dat was het wel.

De mensen die de afgelopen jaren het traineeprogramma hebben gedaan functioneren niet beter of slechter dan ik. Wel valt het me op dat ze echt veel feedback nodig hebben en veel onderlinge intervisie op poten proberen te zetten.
Er zit ook gewoon veel verschil tussen, sommige plekken hebben 7 rondes, toelatingstoetsen, assessments en vanalles, en op sommige plekken werkt het als gewone sollicitatie.

Wat betreft die scriptie, als je een beetje nuchter type bent dan heet het inderdaad nog afstudeerscriptie, anders is het je masterthesis
florence13 schreef:
22-05-2018 11:44
Blijkbaar heeft het AD andere cijfers dan dat ons bureau inschrijvingen heeft, want ook voor 2016 zie ik hier 72%. En ik ga ervan uit dat wij correct bijhouden wie er bij ons studeert.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het ad dan aan die 20% komt

De cijfers voor 2017, weet ik verder ook niet, dat college jaar is nog bezig.
Meest recente cijfers die ik zo kan vinden; https://www.tudelft.nl/over-tu-delft/fe ... voortgang/

Bsc+Msc- Start 2010; 2% nominaal (= 5jaar, geen 4) of sneller,15% binnen 6 jaar
Bsc staatje is raar vanaf 2012... Maar start 2011; 27% nominaal, 55% in 4 jaar.

Of basis van deze cijfers en de verhalen die ik van stagiairs hoor ga ik voorlopig bij een technische studie nog uit van 5 jaar + vertraging.
ZonnigKleintje schreef:
22-05-2018 12:04
Meest recente cijfers die ik zo kan vinden; https://www.tudelft.nl/over-tu-delft/fe ... voortgang/

Bsc+Msc- Start 2010; 2% nominaal (= 5jaar, geen 4) of sneller,15% binnen 6 jaar
Bsc staatje is raar vanaf 2012... Maar start 2011; 27% nominaal, 55% in 4 jaar.

Of basis van deze cijfers en de verhalen die ik van stagiairs hoor ga ik voorlopig bij een technische studie nog uit van 5 jaar + vertraging.
Dat het raar is vanaf 2012 is logisch, dat cohort was nog bezig op basis van de peildatum (en hoewel te vroeg afstuderen wel eens voorkomt is dat echt uitzondering)

Ik heb de cijfers van zo lang geleden niet, maar ben wel erg benieuwd waar de discrepantie vandaan komt, want het is mijn ervaring dat er echt veel nominaler gestudeerd wordt dan 10 jaar geleden, maar ik betwijfel of het zo veel nominaler is.
Moet wel zeggen dat bij de 72% die ik noemde de uitval niet bij zit, dus dat is alleen afgestudeerd of nog niet afgestudeerd.

Edit: (net even gekeken) maar al die cijfers zijn de cijfers van voor de harde knip regeling, (academisch jaar 2012-2013) en voor het verscherping van het bsa en de studielast verlaging (academisch jaar 2011-2012) Dat maakt natuurlijk dat mensen inderdaad vele malen nominaler zijn gaan studeren. Dus misschien zit er toch geen meetverschil en zit het echt in die regelgeving.

Ik weet verder niet uit wat voor opleiding je jouw stagaires werft, en het zou best kunnen dat die opleiding afwijkt van het gemiddelde, maar als zij uit een hele gemiddelde opleiding komen, kun je waarschijnlijk wel stagaires werven die het ook kunnen met minder tot geen uitloop, als je dat zou willen.
florence13 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 12:46
24.67% gewijzigd
Voor mij komt het er eerlijk gezegd op neer dat ik liever zie dat ze op kamers gaan, buitenlandervaring opdoen, flink bijwerken, naar wens bij een vereniging gaan en vervolgens met een studieschuld eindigen, dan dat ze zonder studieschuld maar ook zonder veel levenservaring nominaal afstuderen onder de vleugels van mij en mijn man.

Maar misschien willen mijn kinderen daar tegen die tijd wel helemaal niets van weten. Ze zijn weleens in het studentenhuis van onze vorige oppas geweest (waren toen 7 en 8) en dat vonden ze geen heel erg aantrekkelijke omgeving :rofl:, ze hebben het er nog steeds weleens over :whistle:
Oh maar met dat laatste ben ik het eens hoor, powercube. Dat ik die ervaringen belangrijker vind dan schuldenvrij starten.
PowerCube schreef:
22-05-2018 12:21
Voor mij komt het er eerlijk gezegd op neer dat ik liever zie dat ze op kamers gaan, buitenlandervaring opdoen, flink bijwerken, naar wens bij een vereniging gaan en vervolgens met een studieschuld eindigen, dan dat ze zonder studieschuld maar ook zonder veel levenservaring nominaal afstuderen onder de vleugels van mij en mijn man.

Maar misschien willen mijn kinderen daar tegen die tijd wel helemaal niets van weten. Ze zijn weleens in het studentenhuis van onze vorige oppas geweest (waren toen 7 en 8) en dat vonden ze geen heel erg aantrekkelijke omgeving :rofl:, ze hebben het er nog steeds weleens over :whistle:
Haha, ze hebben gelijk! Ik ben ook wel 'ns bij mensen langsgeweest die op kamers zaten, maar naast de ranzigheid vond ik het gewoon deprimerend. En altijd en overal lawaai.
PowerCube schreef:
22-05-2018 12:21

Zou ik ook hebben, maar weet natuurlijk niet hoe ik er dan over denk. Punt is ook nog dat het niet het een of het ander is, er zijn natuurlijk allerlei middenwegen te bedenken waarbij de schuld echt wel binnen de perken blijft.
NYC schreef:
22-05-2018 11:49
Denk jij dan dat die 58.000,- per kind nog te laag zit? Wat zou dan realistisch zijn denk jij?
Nee joh, ik ga voor rond de 35.000,-. Ook omdat dat gewoon onze limiet is van wat we kunnen sparen.

Ik reken zo:

- Collegegeld, boeken, laptop (studeermiddelen): 4000,- per jaar x 4 =16.000
- 1 jaar uitloop of extra masterjaar; 4000,-
- Buitenland/stage/onderzoek: 5000,-
- Bijdrage aan eventueel op kamers gaan en/of reiskosten: 2500,- per jaar x 5= 12.500,-

Totaal: 37.500,-
En dan hebben we hopelijk ons inkomen nog waar we dan lopend de studie nog van kunnen bijdragen als dat noodzakelijk is. Ik ga daarnaast wel uit van een bijbaan maar dat kan soms niet met bepaalde studies of tijdens bepaalde periodes zoals stages of onderzoek. Wil mijn kind niet studeren dan gaan we kijken hoe we het geld dan gaan aanwenden om hem op weg te helpen.

Ik reken ruim, omdat ik niet weet wat het collegeld is tegen die tijd en wat er nog aan studiefinanciering of reiskostenvergoeding is.
florence13 schreef:
22-05-2018 12:18
Dat het raar is vanaf 2012 is logisch, dat cohort was nog bezig op basis van de peildatum (en hoewel te vroeg afstuderen wel eens voorkomt is dat echt uitzondering)

Ik heb de cijfers van zo lang geleden niet, maar ben wel erg benieuwd waar de discrepantie vandaan komt, want het is mijn ervaring dat er echt veel nominaler gestudeerd wordt dan 10 jaar geleden, maar ik betwijfel of het zo veel nominaler is.
Moet wel zeggen dat bij de 72% die ik noemde de uitval niet bij zit, dus dat is alleen afgestudeerd of nog niet afgestudeerd.
Ik ben ook heel benieuwd eigenlijk. 2012 + 3 jaar bachelor zou toch klaar moeten zijn in oktober 2016? Wat is die 72% precies? % studenten dat nu nominaal loopt? Die 1 jarige master zie ik nergens terug ook in cijfers.

Maar terug on topic. :) Ik vind de ervaring van studeren waardevol, maar ook overrated. Ik ben bijna nominaal afgestudeerd aan de TU (rara welke) en heb niet op kamers gewoont, geen buitenland ervaring, weinig commissies. Na een jaar gewerkt te hebben liep ik lichtjaren voor op leeftijdsgenoten die een jaar hadden 'gelanterfant' en het bedrijf binnenkwamen.

Achteraf gezien had ik er wel meer van kunnen genieten, maar geen haar op mijn hoofd die dat ten lasten van mijn ouders, de gemeenschap of een grote studieschuld zou doen. Ik verwacht van mijn kinderen, wellicht naïef, dezelfde serieuze instelling.
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 12:45
2.94% gewijzigd
redbulletje schreef:
22-05-2018 12:30
Haha, ze hebben gelijk! Ik ben ook wel 'ns bij mensen langsgeweest die op kamers zaten, maar naast de ranzigheid vond ik het gewoon deprimerend. En altijd en overal lawaai.
Ik moet er nu ook niet meer aan denken ;-D
Maar destijds was ik als een vis in het water. Heb zelfs een behoorlijke periode als enige meisje met vier jongens gewoond en dan raak je wel flink afgehard. Zowel qua vuiltolerantie als qua weerbaarheid.

Een van mijn kinderen schat ik in als iemand die een klassieke studententijd ook erg leuk zou vinden. De ander not so much. Maar ze zijn nog jong en er kan bij allebei nog een hoop veranderen.
ZonnigKleintje schreef:
22-05-2018 12:42
Ik ben ook heel benieuwd eigenlijk. 2012 + 3 jaar bachelor zou toch klaar moeten zijn in oktober 2016? Wat is die 72% precies? % studenten dat nu nominaal loopt? Die 1 jarige master zie ik nergens terug ook in cijfers.

Maar terug on topic. :) Ik vind de ervaring van studeren waardevol, maar ook overrated. Ik ben bijna nominaal afgestudeerd aan de TU (rara welke) en heb niet op kamers gewoont, geen buitenland ervaring, weinig commissies. Na een jaar gewerkt te hebben liep ik lichtjaren voor op leeftijdsgenoten die een jaar hadden 'gelanterfant' en het bedrijf binnenkwamen.

Achteraf gezien had ik er wel meer van kunnen genieten, maar geen haar op mijn hoofd die dat ten lasten van mijn ouders, de gemeenschap of een grote studieschuld zou doen. Ik verwacht van mijn kinderen, wellicht naïef, dezelfde serieuze instelling.
Ik had net mijn bericht aangepast, maar om het even helder te houden:

Het zou kunnen dat er geen meetverschil is om twee redenen:

1) de cijfers van de vsnu zijn van voor de harde knip (2012) en van voor het aangescherpt bsa en studielasten verlichting (2011). Alle drie die maatregelen hebben gezorgd voor een heel grote stijging in nominaal afstuderen.
2) vsnu meet vanaf moment van diploma uitreiking, niet vanaf moment van afstuderen. Dat tillen wij (en veel andere universiteiten) over een academisch jaar in. Dus stel je scriptie wordt in juli 2017 goedgekeurd, dan heb je al je vakken afgerond en ben je dus klaar in academisch jaar 2016-2017 maar dan krijg je je diploma vaak eind September/begin October van academisch jaar 2017/2018. Dus daar zit een gat tussen. Wij rekenen met het moment dat de student klaar is met studeren, vsnu rekent met het moment van het uitreiken van het diploma. In dit voorbeeld (dat op zich een heel reeel voorbeeld is) zit daar dus 3 maanden tussen, maar dus ook een volledig academisch jaar.

Wat betreft die 72%: wij nemen alle studenten die niet afvallen als 100% (dus alles wat tussendoor stopt, en dat zijn er behoorlijk wat tellen we dus niet mee). Van die mensen waren vorig academisch jaar 72% klaar met studeren (dus niet perse ook diploma uitgereikt) op nominale telling

1 jarige master zie je inderdaad niet terug, vsnu neemt de verkorte programmas niet mee, alleen de reguliere programmas, net zoals bijvoorbeeld studenten met vrijstellingen niet meegenomen worden.
Onze stagiairs en starters komen met name uit de CT en TB hoek met een verdwaalde bouwko en werktuigbouwer. Minder vertraging is niet per se relevant, maar zo'n forse versnelling heb ik op de werkvloer nog niet ervaren en verbaast mij daardoor. Zowel mijn vorige werkgever als mijn huidige trekken niet de zeer excellente studenten (al beweren ze van wel), maar ook zeker niet de achterblijvers. Denk aan een Arcadis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven