Geld & Recht alle pijlers

Sparen studie kind

20-05-2018 14:13 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Gelukspopje schreef:
23-05-2018 10:36
Oja mijn oudste heeft wel bijles gegeven, toen ze daar nog wel tijd voor had.
Ook omdat ze toen nog meer tussenuren had en die zo mooi kon opvullen.
Maar ik vind dat geen bijbaan.

Nu heeft ze de tussenuren nodig voor de projecten waar ze met meerdere klasgenoten aan moet werken.

Dit jaar krijgen alleen haar eigen vriendinnen bijles (en die krijgen het gratis haha).
Bijles geven geen bijbaan??

Mijn twee oudsten rijden er stad en land voor af en geven soms wel tot 3 uur per keer bijles en krijgen via een officieel bijles instituut daarvoor betaald waar ze naar moeten solliciteren dus hoezo geen bijbaan???

Je eigen vriendinnetjes bijles geven is wat anders dan echt bijles geven he?
Daar zitten gradaties en grote verschillen in. Hier moet je je cijferlijst en je studie etc doorgeven alvorens je bijv klassieke talen of de betavakken op bijv vwo niveau wil gaan geven.
Dit is allemaal na school/in de avond, en zijn beslist geen klasgenoten. Ze worden daar echt voor ingehuurd.
NYC schreef:
23-05-2018 11:42
Mijn kinderen zouden ook wel mogen werken als ze dat graag willen maar ik ga bijv geen 10km rijden met de auto heen en weer terug om ze bij een winkel of supermarkt ofzo op te halen. En zelf dat hele stuk gaan fietsen, ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt op je vrije zaterdag als je dat al 5 dagen per week naar school moet.

Folders vind ik gewoon zielig voor die kinderen. Door weer en wind met al dat papier terwijl mensen het na 1x lezen (of niet eens) weer bij het oud papier leggen. Terwijl dat bomen hadden kunnen zijn!
'mogen' werken. Oef, dat klinkt wel heel fout (ik weet dat je het niet zo bedoelde)
Maar ik vind werken normaal. Heeft niks met mogen of niet mogen te maken.
Als je nog op school zit is school 1, en werken 2. En de meeste gezonde jongelui kunnen dat prima combineren. Ik vind veel pubers nogal lui van aard tegenwoordig. Ze moeten altijd maar chillen.
En bijkomen. En ze hebben het moeilijk-moeilijk.
Tja het leven is geen lalawonderland. Welkom.
Gelukspopje schreef:
23-05-2018 10:31
Maar dan vraag ik me af; kiezen jouw kinderen er zelf voor?

Ik zou zeker gezien de omstandigheden mijn kinderen nooit dwingen om te gaan werken naast de middelbare school.
Ik vind 15 jaar ook wel vrij jong daarvoor. En wat ik zie is dat zeker mijn oudste het nu al erg druk heeft; ze maakt meer uur dan een fulltimer per week, door alle extra vakken en uitdagingen.
De bewustwording dat je ergens voor moet werken, dat krijg je toch ook op school; als je werkt krijg je een goed cijfer. Gooi je er met je pet na dan krijg je een onvoldoende. En je kunt blijven zitten.

Ik was ook een beetje zoals mijn oudste (hoewel een extra vak er voor mij niet inzat), maar sportte ook vaak en deed vrijwilligerswerk voor de club waar ik ook sportte. Dat leverde qua geld niks op. Maar ik had wel weken van 50 uur druk bezig. Dat heeft mijn dochter ook, zo niet meer. Tijd om iets leuks te doen is er al amper. Dus een baantje; wanneer dan?!

Mijn vader vond mij destijds maar een lapzwans omdat ik geen geld verdiende. Werd woest als ik op zaterdag of in de schoolvakanties eens uitsliep.
Dat heeft een hoop strijd opgeleverd.

Misschien dat ik daardoor heb besloten dat ik dat voor mijn kinderen niet wilde. Als ze willen werken prima hoor, maar beide kunnen door omstandigheden niet werken.
Beide zijn ook geen big spenders, geven weinig uit aan kleding en uitgaan, en komen prima rond met hun zak-en kleedgeld.

Wat mij zo opviel na een jaar werken na de middelbare school; het loon dat je daarvoor krijgt kun je zowat niks mee. Ik heb een heel jaar gewerkt om het in een klap op te maken aan collegegeld en boeken en de borg voor mijn kamer. Nu had ik ook wel wat kosten aan toelatingsexamens en het in orde maken van mijn portfolio. Ook betaalde ik kostgeld. Uitgaan deed ik (uit zuinigheid ) ook niet veel.

Ik weet net zo goed hoe dat dan nu gaat als je als 15-18 jarige werkt. Verdien je dan wel genoeg, of werk je voor alleen de leukigheidjes als kleding uitgaan en telefoons?

Nu verdien ik in een maand waar ik destijds een jaar voor moest sparen, zo onzinnig. Wat leer je dan: als je jong bent word je onderbetaald?
Dwingen om te gaan werken? Wie heeft het daar dan over?
Je zal je nog verbazen maar vrijwel de meeste pubers en jongvolwassene die ik ken die willen zelf werken op een gegeven moment.
Mijn kinderen konden niet wachten tot ze eindelijk een bijbaantje mochten. Mijn hele jonge minderjarige nog niet officieel de werkleeftijd beunt al bij. Dat vindt ie leuk. Hij spaart idd voor dingen als games of telefoons. Ga ik niet bekostigen. En als ie graag in de pauze de ap leegkoopt krijgt ie daar ook geen geld voor mee. Hij kan brood en fruit en flesjes drinken meenemen en al het andere, externe, koopt ie maar van zijn eigen geld.
Ik vind dat normaal.

Tuurlijk werk je voor de leukigheden als 15 jarige. Maar ook omdat ik vind dat werken normaal is. Onze kinderen zien ons ook elke dag werken. Zo is het gewoon in het leven. Punt. Het is hier echt geen big deal. Mensen werken nu eenmaal. Pubers ook. Ik hoor ze er eigenlijk nooit over klagen. Meestal vinden ze het gewoon leuk. Het hoort bij hun weekplanning/invulling. Al hun vrienden doen het ook. Dus het is weinig spannends of een groot ding waar je het over moet hebben. Je gaat naar school, werkt, hebt je hobbies en clubjes, je sociale leven en je familie en dat prop je in een week en dat gaat prima bij de meeste gezonde mensen. Ik draai er nog een gezin bij ook. En ik leef nog :-)

En dat je nu in een maand binnen harkt wat je eerst in een jaar verdiende is nogal logisch. Of wilde je een 15 jarige meteen al 20 euro per uur geven. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. 15 jarige mogen ook nog niet zoveel uren maken en niet na en voor een bepaalde tijd werken. Ik vind het mimimum jeugdloon prima om mee te beginnen. Niet veel. Maar wat moeten ze er nou helemaal van doen? Het is leergeld. En nogmaals: werken is gewoon normaal.

Dus als antwoord op je vraag: ja mijn kinderen kiezen er unaniem zelf voor. Ze weten niet beter. En ze vinden het leuk.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:55
0.01% gewijzigd
Wat ik bedoelde met "mogen werken" is dat ik het niet zou verbieden als ze er uit zichzelf mee komen. Om welke reden dan ook. Meer geld nodig voor dingen. Opvulling van het weekend. Gezellig met leeftijdsgenoten samen. Niet de uitzondering willen zijn etc. Ik vind het goed.

Maar wat ik bedoelde is: als ze hun (vrije) tijd ook goed kunnen besteden met andere dingen dan een bijbaantje dan vind ik dat nét zo goed. Of ze nu de hele dag achter hun computer zitten of in het bos vogels gaan spotten, op hun (sport)vereniging te vinden zijn of met vrienden afspreken. Dat zijn ook leuke manieren om je vrije tijd invulling te geven.
redbulletje schreef:
23-05-2018 10:40
Ik hielp mee op de manege en kreeg daar op m'n 14e 7,50 (gulden) per uur voor, later (op m'n 16/17) werd dat verhoogd naar 10 gulden. Omgerekend zou dat nu in euro's horen te zijn als je kijkt naar wat geld toen en nu waard was. Verder werden me daar door pensionklanten klusjes toegeschoven zoals zadel/hoofdstel poetsen, paarden inrijden etc. Dat bracht leuk op terwijl ik eigenlijk gewoon aan 't hobbyen was.
No way dat ik voor 'n onderbetaalde krantenwijk of geestdodend supermarktwerk m'n bed uit was gekomen!
Over verwend gesproken :rofl:

Ik snap best dat als je gewend bent aan een bepaald uurloon dat je, ook als jonge meid, het niet snel meer voor minder doet. Kan ik inkomen. Hier bij mijn kinderen niets anders. Maar soms moet je je arrogantie wel even opzij zetten. Voor sommige mensen is het zgn geestdodende werk dat jij benoemd hun dagelijkse brood. Ik vind het een beetje neerbuigend Redbul |-)
NYC schreef:
23-05-2018 12:52
Wat ik bedoelde met "mogen werken" is dat ik het niet zou verbieden als ze er uit zichzelf mee komen. Om welke reden dan ook. Meer geld nodig voor dingen. Opvulling van het weekend. Gezellig met leeftijdsgenoten samen. Niet de uitzondering willen zijn etc. Ik vind het goed.

Maar wat ik bedoelde is: als ze hun (vrije) tijd ook goed kunnen besteden met andere dingen dan een bijbaantje dan vind ik dat nét zo goed. Of ze nu de hele dag achter hun computer zitten of in het bos vogels gaan spotten, op hun (sport)vereniging te vinden zijn of met vrienden afspreken. Dat zijn ook leuke manieren om je vrije tijd invulling te geven.
Ach, ik kan mijn vrije tijd ook beter besteden. Pubers zijn wat dat betreft soms net mensen :proud:
Als ze hier trouwens de hele dag willen gamen en 'dus geen tijd hebben om te werken' dan hebben ze aan mij een slechte.
Als dat een definitie is van je vrije tijd besteden dan zeg ik op mijn beurt: ga maar wat nuttigs doen. Uren apatisch achter een beeldscherm doorbrengen vind ik niet per definitie een goede manieren om al je vrije tijd invulling te geven.
Dan heb ik liever dat ze gaan werken.

Maar in de praktijk doen ze beide. En achter hun beeldscherm en gewoon werken. Ja, het kan echt!
Ik zou mijn kinderen niet willen 'verplichten' om te werken. Het moet wel een keuze zijn, anders zullen ze niet gemotiveerd zijn.
Je kunt ze natuurlijk wel stimuleren om die keuze te maken door ze zelf te laten betalen voor luxe artikelen en/of uitgaan.
Maar als mijn kind later daar geen behoefte aan heeft dan hoeft hij/zij ook niet per se te werken.
Yggdrasil- schreef:
23-05-2018 12:53
Over verwend gesproken :rofl:

Ik snap best dat als je gewend bent aan een bepaald uurloon dat je, ook als jonge meid, het niet snel meer voor minder doet. Kan ik inkomen. Hier bij mijn kinderen niets anders. Maar soms moet je je arrogantie wel even opzij zetten. Voor sommige mensen is het zgn geestdodende werk dat jij benoemd hun dagelijkse brood. Ik vind het een beetje neerbuigend Redbul |-)
Het was echt stalwerk he, dus pakken stro naar binnen rijden met kruiwagens, stallen uitmesten, opstrooien, gangen vegen etc. Geen werk voor watjes. Maar ik had geluk dat ik daar door m'n hobby in gerold ben waardoor ik hele weekenden tussen de paarden kon zitten. Op puberleeftijd zou ik echt nog geen zin hebben gehad geconfronteerd te worden met de zinloosheid van het leven in de zin van altijd maar moeten werken. Dat moet je nog lang genoeg! Die arme huidige generatie wellicht wel tot hun 70e!
Yggdrasil- schreef:
23-05-2018 12:51
Dwingen om te gaan werken? Wie heeft het daar dan over?
Je zal je nog verbazen maar vrijwel de meeste pubers en jongvolwassene die ik ken die willen zelf werken op een gegeven moment.
Mijn kinderen konden niet wachten tot ze eindelijk een bijbaantje mochten. Mijn hele jonge minderjarige nog niet officieel de werkleeftijd beunt al bij. Dat vindt ie leuk. Hij spaart idd voor dingen als games of telefoons. Ga ik niet bekostigen. En als ie graag in de pauze de ap leegkoopt krijgt ie daar ook geen geld voor mee. Hij kan brood en fruit en flesjes drinken meenemen en al het andere, externe, koopt ie maar van zijn eigen geld.
Ik vind dat normaal.

Tuurlijk werk je voor de leukigheden als 15 jarige. Maar ook omdat ik vind dat werken normaal is. Onze kinderen zien ons ook elke dag werken. Zo is het gewoon in het leven. Punt. Het is hier echt geen big deal. Mensen werken nu eenmaal. Pubers ook. Ik hoor ze er eigenlijk nooit over klagen. Meestal vinden ze het gewoon leuk. Het hoort bij hun weekplanning/invulling. Al hun vrienden doen het ook. Dus het is weinig spannends of een groot ding waar je het over moet hebben. Je gaat naar school, werkt, hebt je hobbies en clubjes, je sociale leven en je familie en dat prop je in een week en dat gaat prima bij de meeste gezonde mensen. Ik draai er nog een gezin bij ook. En ik leef nog :-)

En dat je nu in een maand binnen harkt wat je eerst in een jaar verdiende is nogal logisch. Of wilde je een 15 jarige meteen al 20 euro per uur geven. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. 15 jarige mogen ook nog niet zoveel uren maken en niet na en voor een bepaalde tijd werken. Ik vind het mimimum jeugdloon prima om mee te beginnen. Niet veel. Maar wat moeten ze er nou helemaal van doen? Het is leergeld. En nogmaals: werken is gewoon normaal.

Dus als antwoord op je vraag: ja mijn kinderen kiezen er unaniem zelf voor. Ze weten niet beter. En ze vinden het leuk.
Maar wat vind jij dan zo verwend aan deze generatie? Zoals jij het omschrijft valt dat toch hartstikke mee?
Yggdrasil- schreef:
23-05-2018 12:44
'mogen' werken. Oef, dat klinkt wel heel fout (ik weet dat je het niet zo bedoelde)
Maar ik vind werken normaal. Heeft niks met mogen of niet mogen te maken.
Als je nog op school zit is school 1, en werken 2. En de meeste gezonde jongelui kunnen dat prima combineren. Ik vind veel pubers nogal lui van aard tegenwoordig. Ze moeten altijd maar chillen.
En bijkomen. En ze hebben het moeilijk-moeilijk.
Tja het leven is geen lalawonderland. Welkom.
En dat is dus één van de redenen waarom ik geen kinderen op de wereld heb gezet. Buiten dat ik mijzelf geen kinderen wil aandoen, wil ik kinderen niet een leven van alleen maar moeten aan doen.
Mijn ex en ik hebben beide vanaf ons 15e gewerkt, minimaal 12 uur per week. Helaas hebben we onze dochter flink moeten pushen om een baantje te zoeken, en uiteindelijk is ze pas op haar 18e gaan werkten. Ze vindt het vreselijk, maar wijst ook alle suggesties voor andere banen af. Tja, dan ligt de bal toch bij haar. Vanaf haar 21e betalen we niets meer mee, en ook nu ben ik minder geneigd dingen te betalen als ze zelf niets bijdraagt.
MinkeDeWit schreef:
23-05-2018 16:45
Mijn ex en ik hebben beide vanaf ons 15e gewerkt, minimaal 12 uur per week. Helaas hebben we onze dochter flink moeten pushen om een baantje te zoeken, en uiteindelijk is ze pas op haar 18e gaan werkten. Ze vindt het vreselijk, maar wijst ook alle suggesties voor andere banen af. Tja, dan ligt de bal toch bij haar. Vanaf haar 21e betalen we niets meer mee, en ook nu ben ik minder geneigd dingen te betalen als ze zelf niets bijdraagt.
De autistische? Herkenbaar in elk geval dat moeten werken en weten dat dat bijna levenslang duurt kut is.
Yggdrasil- schreef:
23-05-2018 12:42
Bijles geven geen bijbaan??

Mijn twee oudsten rijden er stad en land voor af en geven soms wel tot 3 uur per keer bijles en krijgen via een officieel bijles instituut daarvoor betaald waar ze naar moeten solliciteren dus hoezo geen bijbaan???

Je eigen vriendinnetjes bijles geven is wat anders dan echt bijles geven he?
Daar zitten gradaties en grote verschillen in. Hier moet je je cijferlijst en je studie etc doorgeven alvorens je bijv klassieke talen of de betavakken op bijv vwo niveau wil gaan geven.
Dit is allemaal na school/in de avond, en zijn beslist geen klasgenoten. Ze worden daar echt voor ingehuurd.
Mijn dochter schreef zich in via school en inderdaad je moest wel goed zijn in die vakken. Bij haar begon het toen haar wiskundeleraar het aan haar vroeg. Uiteindelijk deed ze alle exacte vakken. Maar niet meer dan vier uur per week.
Maar dochter wilde dus alleen op school in tussenuren lesgeven, of eventueel voor de school begon. Een paar keer is ze naar iemand toegegaan, maar dat kostte teveel tijd, en die had ze vorig jaar ook al niet zoveel over. En er bleven nieuwe aanvragen komen en dat werd haar echt teveel (nee zeggen is ook niet haar sterkste punt) Dus vandaar dat ze gestopt is.

Maar zoals jij het schrijft.. Hmm. Toch een beetje een bijbaan ...

Hier is er nog geen behoefte aan werken. En wij vinden dat prima.
Ik snap die drang om te werken (vooral vanuit ouders) niet zo. Er valt nog genoeg te werken. Ik zou graag zien dat mijn kinderen nog wat van hun vrijheid genieten waarvan ik nu al vind dat ze die bar weinig hebben.

En over verwennen, al sinds mensenheugenis wordt de jeugd verwend en brutaal genoemd. Een fenomeen waar ik me (vooral in mijn jeugd ;-D ) enorm aan stoor.
Zoals ik het zag toen ik jong was; ik werkte op mijn manier erg hard. Ik deed mijn huiswerk. Trainde hard voor mijn sport. Was daar assistent coach en organiseerde met een bestuur leuke activiteiten. Ik was vaak tot diep in de nacht bezig om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Stond op zaterdag van 8 to 8 uur in de sporthal bij een wedstrijd. Voor nop.
Toch werd ik door mijn omgeving (vooral mijn vader en mijn zus want zij had wel een bijbaan) als lui gezien puur omdat ik geen baantje had.

Dat fenomeen is nu nog erger geworden naar mijn idee.

Ja in het echte leven krijg ik nu ook weer commentaar op mijn kinderen, of hoe ik ze opvoed. Want ze werken niet. Als ik het uitleg krabbelen de meesten wel terug.

Ze werken namelijk keihard, alleen nog niet voor geld, maar wel om zich te ontwikkelen op de gebieden die ze zelf belangrijk en leuk vinden.
Wij als ouders moeten dat (vind ik) faciliteren. En daar werk ik (en mijn man) dus ook voor en we sparen er ook voor.

Ik denk dat ze daar later veel meer aan hebben. Maar dat is hoe ik er in sta.

Mijn jongste is bovendien chronisch ziek, dus of zij ooit überhaupt aan het werk komt is sowieso nog maar de vraag. Maar ook zij krijgt al commentaar. Pff
MinkeDeWit schreef:
23-05-2018 16:45
Sorry ik vind dit echt vreselijk. Doet je dochter nog een opleiding? Ik neem aan van wel? En komen jullie anders niet rond?
Het grappige is dat ik op mijn toenmalige HBO opleiding op tijdens de introductie week al te horen kreeg dat werken naast je opleiding ten zeerste werd afgeraden. Mochten je resultaten slecht zijn omdat je werkte ernaast en dat ze vonden dat je resultaten te slecht waren, dan werd je echt genadeloos van school gestuurd.
redbulletje schreef:
23-05-2018 16:57
De autistische? Herkenbaar in elk geval dat moeten werken en weten dat dat bijna levenslang duurt kut is.
Ja, is dat ook een autismedingetje? Dan kun je toch ook een leuke baan zoeken/verzinnen?
Gelukspopje schreef:
23-05-2018 17:24
Sorry ik vind dit echt vreselijk. Doet je dochter nog een opleiding? Ik neem aan van wel? En komen jullie anders niet rond?
Het grappige is dat ik op mijn toenmalige HBO opleiding op tijdens de introductie week al te horen kreeg dat werken naast je opleiding ten zeerste werd afgeraden. Mochten je resultaten slecht zijn omdat je werkte ernaast en dat ze vonden dat je resultaten te slecht waren, dan werd je echt genadeloos van school gestuurd.
Oh, jij vindt het juist vreselijk dat we haar onder druk zetten? De meeste mensen, ook in dit topic, noemen het juist pamperen als je alles voor ze betaalt.
Ik wil vooral zoveel mogelijk ontspanning voor mijn kinderen.
MinkeDeWit schreef:
23-05-2018 17:42
Ja, is dat ook een autismedingetje? Dan kun je toch ook een leuke baan zoeken/verzinnen?
Geen idee of dat iets is wat bij autisme vaker voorkomt. Zelf kan ik mij wel verliezen in iets (zoals als puber de paarden), maar als ik iets op structurele basis moet doen terwijl mijn interesse weg is, dan voelt het als 'n martelgang. Zie maar 'ns iets te vinden waar je én plezier aan blijft beleven én genoeg geld mee verdient. Da's best lastig denk ik. Vooral ook omdat veel bedrijven steeds leaner willen gaan werken, wat inhoudt, geestdodender voor de werknemer.
Gelukspopje schreef:
23-05-2018 17:21

Hier is er nog geen behoefte aan werken. En wij vinden dat prima.
Ik snap die drang om te werken (vooral vanuit ouders) niet zo. Er valt nog genoeg te werken. Ik zou graag zien dat mijn kinderen nog wat van hun vrijheid genieten waarvan ik nu al vind dat ze die bar weinig hebben.
Super!! :thumbsup:
Ik snap dat ook niet, zeker in de tijd dat de pensioenleeftijd steeds verder opschuift. Er moet al zoveel. In dat opzicht vind ik de jeugd van tegenwoordig zeker niet te benijden.
redbulletje schreef:
23-05-2018 18:37
Super!! :thumbsup:
Ik snap dat ook niet, zeker in de tijd dat de pensioenleeftijd steeds verder opschuift. Er moet al zoveel. In dat opzicht vind ik de jeugd van tegenwoordig zeker niet te benijden.
Ik snap het ook niet. Nou ja, wel dat het soms nodig is financieel gezien. Maar als die druk er niet is én het kind niet wil...waarom pushen?
NYC schreef:
23-05-2018 18:42
Ik snap het ook niet. Nou ja, wel dat het soms nodig is financieel gezien. Maar als die druk er niet is én het kind niet wil...waarom pushen?
Tot welke leeftijd geldt dat, wat jou betreft?
MinkeDeWit schreef:
23-05-2018 18:57
Tot welke leeftijd geldt dat, wat jou betreft?
Ik denk in elk geval zolang als een kind met een opleiding (mbo, hbo, wo) bezig is. Middelbare school zou het sowieso niet moeten.
Let wel, ik begrijp heel goed dat er ouders zijn daarin andere keuzes maken, zeker als het financieel anders te belastend is.

Maar op de middelbare school een baantje eisen terwijl het kind eigenlijk niet wil en het voor de ouders financieel niet hoeft maar een principekwestie is snap ik niet.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het als ouder "gezond" voelt voor je kind. Als ie uit zichzelf wel een baantje wil, voor het ritme, verantwoordelijkheidsgevoel en onder de mensen zijn. Dat snap ik wel. Maar moet uit het kind komen denk ik. Of zou lichte sturing/stimulans soms noodzakelijk zijn?
NYC schreef:
23-05-2018 19:49
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het als ouder "gezond" voelt voor je kind. Als ie uit zichzelf wel een baantje wil, voor het ritme, verantwoordelijkheidsgevoel en onder de mensen zijn. Dat snap ik wel. Maar moet uit het kind komen denk ik. Of zou lichte sturing/stimulans soms noodzakelijk zijn?
Verantwoordelijkheidsgevoel kun je ook krijgen door een hobby/sport (waar je als je mazzel hebt ook nog wat mee kunt verdienen)
Overigens wil dat niet zeggen dat je die commitment je leven lang kan volhouden. Ik voel t meer als been there, done that, got the t-shirt.
redbulletje schreef:
23-05-2018 20:00
Verantwoordelijkheidsgevoel kun je ook krijgen door een hobby/sport (waar je als je mazzel hebt ook nog wat mee kunt verdienen)
Overigens wil dat niet zeggen dat je die commitment je leven lang kan volhouden. Ik voel t meer als been there, done that, got the t-shirt.
Ja, dat denk ik ook. Zoveel manieren om dat te leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven