Geld & Recht alle pijlers

Stiefmoeder wil ons uitkopen

27-10-2016 14:25 244 berichten
Onze overleden ouders hadden een huis in Spanje, die staat nu een tijdje te koop nu wil stiefmoeder het uit de koop halen en ons uitkopen het huis staat te koop en is volledig afbetaald. Ik en zus en broertje vinden het maar raar want met wat voor geld wil ze ons uitkopen? Wij willen het verkopen en ons geld eruit halen. Rare situatie vind ik het.

Mijn vraag is eigenlijk: mag en kan zij dit zomaar bepalen?
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Wat is de eigendomssituatie van het huis? Wat is haar aandeel en wat is jullie aandeel?
quote:Ceridwen91 schreef op 27 oktober 2016 @ 14:42:

[...]

Via de notaris dan. Maar zo te horen komt het er op neer dat je gewoon niet wil dat zij het huis kooptZe mag het huis kopen (graag zelfs) ik kan het geld wel gebruiken als buffer aangezien ik mijn erfenis in huis gestopt heb.
Doe niet zo moeilijk. Het huis staat te koop dus er is een vraagprijs neem ik aan. Daar ga je over onderhandelen, net zoals je met een andere koper zou hebben gedaan. kan ze het niet ophoesten dan blijft het huis dus te koop staan en gaat het naar een ander.
Is het huis alleen van jullie?
quote:Cookielyon schreef op 27 oktober 2016 @ 14:43:

[...]

Ze mag het huis kopen (graag zelfs) ik kan het geld wel gebruiken als buffer aangezien ik mijn erfenis in huis gestopt heb.Huh? Dat zou je toch juist niet doen?
Fijn toch als zij dat huis kan kopen, want volgens mij kun je anders lang met een vakantiehuis in Spanje blijven zitten. Heb weleens wat op TV gezien over dat sommige huizen in dat soort landen lang te koop staan.
quote:Star schreef op 27 oktober 2016 @ 14:46:

Is het huis alleen van jullie?Ook van haar het is verdeeld tussen 4 personen.
Nare situatie dus.

Hou het zakelijk. Jij, broer en zus willen huis voor X verkopen. Jullie zijn voor Y-deel eigenaar en schoonmoeder voor Z-deel.

Kan schoonmoeder Y ophoesten, dan gaan jullie akkoord en verdelen Y onder elkaar.

Kan ze dat niet, dan verkopen jullie het huis en de opbrengst verdelen jullie weer in een Y en een Z deel.

Biedt schoonmoeder een bedrag dat veel te laag is, veel minder dan de taxatie, dan kan ze op haar kop gaan staan.

Zo zit het volgens mij.

Wat zegt de notaris hierover?
Ik zie niet echt een probleem eigenlijk. Laat het huis taxeren, bepaal welk percentage van de erfenis jullie kinderen rechtmatig toekomt, laat haar dat betalen en klaar. Betaalt ze niet? Dan blijft het huis te koop voor anderen.

Ik weet niet zo goed welke input je hier hoopt te krijgen?
quote:Felix_Urbexicus schreef op 27 oktober 2016 @ 14:47:

Nare situatie dus.

Hou het zakelijk. Jij, broer en zus willen huis voor X verkopen. Jullie zijn voor Y-deel eigenaar en schoonmoeder voor Z-deel.

Kan schoonmoeder Y ophoesten, dan gaan jullie akkoord en verdelen Y onder elkaar.

Kan ze dat niet, dan verkopen jullie het huis en de opbrengst verdelen jullie weer in een Y en een Z deel.

Biedt schoonmoeder een bedrag dat veel te laag is, veel minder dan de taxatie, dan kan ze op haar kop gaan staan.

Zo zit het volgens mij.

Wat zegt de notaris hierover?Dat we erover na moeten denken. Wij hebben onze bedenkingen erbij en hebben geen zin in gezeur en gevecht over de hoofden van onze overleden ouders.
quote:Cookielyon schreef op 27 oktober 2016 @ 14:47:

[...]

Ook van haar het is verdeeld tussen 4 personen.Wacht haar aanbod via notaris eens af.
laat je goed adviseren door een notaris, die in staat is verder te kijken dan emoties.

hoe je stiefmoeder een eventuele uitkoop wil financieren is none of your business - wat jij en je broer en zus moeten bepalen, is of het aanbod waar ze mee komt jullie tevreden kan stellen. In dat verband is het inderdaad precies hetzelfde als zakelijk onderhandelen met een potentiële koper. Daar vraag je ook niet waar hij het van zal betalen. Wel kan er een voorbehoud van financiering zijn, en wordt de koop (in dit geval dus afkoop) pas gesloten als de financiering echt rond is. Dus je loopt geen risico, als je stiefmoeder het uiteindelijk toch niet op blijkt te kunnen hoesten gaat de afkoop niet door en houden jullie je aanspraak op je erfdeel. Dan is het wachten tot het huis aan een ander verkocht wordt.

zijn jullie overigens gezamenlijk erfgenaam waarbij jullie erfdeel direct opeisbaar is, of is er een langstlevendenclausule (tegenwoordig de wettelijke standaard!) en zouden jullie je deel sowieso pas na je stiefmoeders dood krijgen? In het laatste geval kan het misschien wel handig zijn om nu genoegen te nemen met een lagere afkoopsom, onder het motto beter één vogel in de hand dan tien in de lucht.... wie weet hoe lang je stiefmoeder nog leeft en wat er tijdens haar leven nog allemaal gaat gebeuren. Het lijkt me dat als er geen contact tussen jullie is, noch zij, noch jullie erop zitten te wachten om langer aan elkaar vast te zitten dan nodig.

Maar nogmaals: raadpleeg een goede notaris.
quote:Cookielyon schreef op 27 oktober 2016 @ 14:43:

[...]

Ze mag het huis kopen (graag zelfs) ik kan het geld wel gebruiken als buffer aangezien ik mijn erfenis in huis gestopt heb.Dan begrijp ik niet waar je je druk om maakt. Als ze met een onredelijk voorstel komt, zeg ke toch gewoon nee? En het is haar probleem waar ze het geld vandaan haalt.
quote:Cookielyon schreef op 27 oktober 2016 @ 14:50:

[...]

Dat we erover na moeten denken. Wij hebben onze bedenkingen erbij en hebben geen zin in gezeur en gevecht over de hoofden van onze overleden ouders.Dus de notaris heeft gezegd dat stiefmoeder het wil kopen en of jullie erover na willen denken. Daar kun je toch helemaal niets mee. Laat haar met een bod komen.
quote:Star schreef op 27 oktober 2016 @ 14:47:

[...]

Huh? Dat zou je toch juist niet doen?Nee, maarja ik vind het niet prettig als ik in een huis woon dat niet van mij is. Als wij uit elkaar gaan krijg ik mijn geld wel terug uiteraard.

[...]

Dat we erover na moeten denken. Wij hebben onze bedenkingen erbij en hebben geen zin in gezeur en gevecht over de hoofden van onze overleden ouders.wat zijn jullie bedenkingen? waar ben je bang voor?

[...]

Dat we erover na moeten denken. Wij hebben onze bedenkingen erbij en hebben geen zin in gezeur en gevecht over de hoofden van onze overleden ouders.Of het gezeur wordt, bepaal je zelf. En volgens mij ben jij daar nu al mee begonnen. Pas je houding aan en er is niets aan de hand. Het staat al lang te koop zeg je. Als zij een redelijke prijs wil en kan betalen, dan gaan jullie akkoord. Wil en/of kan ze dat niet, dan is er geen deal. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken?

[...]

Dat we erover na moeten denken. Wij hebben onze bedenkingen erbij en hebben geen zin in gezeur en gevecht over de hoofden van onze overleden ouders.Stop daar dan mee. Jij bent degene die nu moeilijkheden zit te bedenken die er nog niet eens zijn. Laat haar met een bod komen en als dat niet redelijk is is het klaar.
quote:Cookielyon schreef op 27 oktober 2016 @ 14:39:

[...]

Niemand van ons praat met haar contact loopt via Notaris.Dan laat die het lekker met haar regelen. Ik neem aan dat de Notaris weet voor wat voor bedrag jullie de woning willen verkopen. Hoe zij verder aan het geld komt, zal jullie een rotzorg wezen.
quote:gemberpannekoek schreef op 27 oktober 2016 @ 14:56:

[...]

wat zijn jullie bedenkingen? waar ben je bang voor?Waar wij bang voor zijn is dat wij ons geld niet krijgen of dat ze het probeert het maandelijks af te lossen. Wij zijn geen vrienden. Wij willen in een keer onze geld
quote:Cookielyon schreef op 27 oktober 2016 @ 15:00:

[...]

Waar wij bang voor zijn is dat wij ons geld niet krijgen of dat ze het probeert het maandelijks af te lossen. Wij zijn geen vrienden. Wij willen in een keer onze geldEen notaris mag pas overdragen als het geld beschikbaar is. Dus nogmaals: hoe moeilijk wil jij het jezelf maken?

[...]

Dat we erover na moeten denken. Wij hebben onze bedenkingen erbij en hebben geen zin in gezeur en gevecht over de hoofden van onze overleden ouders.Maar waar zijn de bedenkingen over dan? Dat is me niet duidelijk

Al beantwoord
Je bent zelf een theepot
Volgens mij snap je niet hoe een huis kopen werkt.
quote:Tiswa schreef op 27 oktober 2016 @ 14:59:

[...]

Dan laat die het lekker met haar regelen. Ik neem aan dat de Notaris weet voor wat voor bedrag jullie de woning willen verkopen. Hoe zij verder aan het geld komt, zal jullie een rotzorg wezen.Dit dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven