Geld & Recht alle pijlers

Thuiswerken en reiskostenvergoeding

20-05-2020 14:15 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Omdat ik een x aantal km van mijn werk woon krijg ik een vaste reiskostenvergoeding per maand (+- €50). Om iets meer financiële ruimte te hebben fiets ik naar mijn werk (5 kwartier reistijd p/d). Sinds de start van de coronacrisis werk ik thuis. Ik had de (wellicht naïeve) hoop dat mijn werkgever de reiskostenvergoeding niet stop zou zetten i.v.m. kosten die kantoor nu minder maakt vanwege mijn afwezigheid (koffie, fruit, toiletpapier, etc.) en de kosten die ik nu dus meer heb door continue aanwezigheid thuis. Dit gaat overigens vooral om telefoonkosten, ik bel vrij veel voor mijn werk en doe dit nu met mijn privé telefoon. Privé gesprekken voer ik nu via Skype of Whatsapp om niet over mijn bundel heen te gaan.

Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur. Ik heb een hele goede relatie met mijn werkgever. Ons bedrijf staat financieel niet onder druk vanwege de coronacrisis. Wat vinden jullie - aankaarten of laten gaan?

Gevolg voor mij is dat ik wat scherper moet budgetteren óf weer -met tegenzin- op kantoor moet gaan werken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-05-2020 16:00
Aha je mag wel op kantoor werken, maar je wilt het niet!
Nou ik zou de velletjes toiletpapier en de kopjes koffie tellen. Reken ook even uit hoeveel stroom je gebruikt.
Je hebt trouwens een dure abbo, ik betaal 10 euro voor onbeperkt bellen en 4G.

Bij welke provider is dat?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 16:04
Bij welke provider is dat?
Simpel
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-05-2020 16:00
Aha je mag wel op kantoor werken, maar je wilt het niet!
Nou ik zou de velletjes toiletpapier en de kopjes koffie tellen. Reken ook even uit hoeveel stroom je gebruikt.
Je hebt trouwens een dure abbo, ik betaal 10 euro voor onbeperkt bellen en 4G.
Jezus wat flauw. Dat is toch helemaal niet wat ze zegt?
Haar werkgever redeneert: je maakt bepaalde kosten niet meer, dus die vergoeding zet ik stop.
Zij redeneert: ik maak extra kosten én werk onbetaald extra uren, dus die extra kosten krijg ik graag vergoed aangezien ik dat geld eigenlijk niet kan missen.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 16:04
Bij welke provider is dat?
Ik heb vanmiddag een linkje geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
20-05-2020 14:56
Voor 10 euro heb je bij Simpel onbeperkt bellen... https://www.simpel.nl/sim-only
Deze, TO.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
20-05-2020 16:15
Ik heb vanmiddag een linkje geplaatst.

Oh sorry, helemaal over het hoofd gezien.
Dank!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 16:03
Nee, integendeel. Maar wat ik eerder al aangaf: ik voel me bezwaard. Alsof ik ondankbaar ben. Voor wat ik al 'krijg' (voornamelijk flexibiliteit, op 't gebied van indeling uren en toestemming thuis te blijven werken).
Nee heb je, ja kun je krijgen..

Tegenover de flexibiliteit van je werkgever staat ook jouw flexibiliteit (onbetaald extra uren draaien bijvoorbeeld). Qua kosten weegt dat vast wel op tegen een telefoonvergoeding....

Maar je kunt ook gewoon een ander abonnement nemen (50 cent meer dan wat je nu betaalt), is het dan voor jou opgelost?
zarah wijzigde dit bericht op 20-05-2020 16:18
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
20-05-2020 14:54
Dit is echt niet meer juist. https://www.personeelsnet.nl/bericht/co ... inistratie
Okay, dan heb ik dat gemist. Maar desalniettemin betekent het wegvallen van een vergoeding omdat je de kosten niet maakt niet dat er geen andere vergoeding kan komen voor kosten die je wel maakt
Alle reacties Link kopieren
Update: werkgever inmiddels gesproken. Alle begrip van zijn kant. Hij is zich bewust van mijn inzet en flexibiliteit en ziet dat (net als ik) als belangrijke wisselwerking, dus gaat kijken naar een passende oplossing.

:thumbsup:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
20-05-2020 16:18
Okay, dan heb ik dat gemist. Maar desalniettemin betekent het wegvallen van een vergoeding omdat je de kosten niet maakt niet dat er geen andere vergoeding kan komen voor kosten die je wel maakt
Waarom? Als je nu opeens kosten maakt die je normaal niet maakt, waarom zou je die dan niet vergoed krijgen?
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 16:19
Update: werkgever inmiddels gesproken. Alle begrip van zijn kant. Hij is zich bewust van mijn inzet en flexibiliteit en ziet dat (net als ik) als belangrijke wisselwerking, dus gaat kijken naar een passende oplossing.

:thumbsup:
Fijn!
Soms is het zo makkelijk. ;-)
Ik zit nu overigens ook niet op een ergonomische bureaustoel of aan een instelbaar bureau, maar ik vind dat een beetje raar om dat de werkgever aan te rekenen. Werkgevers maken aan alle kanten extra kosten om zoveel mogelijk te faciliteren, met spoed een berg extra laptops etc. voor mensen die normaal nooit thuis werkten en dat soort dingen, dan zou ik persoonlijk niet snel over de aanschaf van een bureaustoel beginnen. Misschien mag je wat lenen? Bij ons mag je wel spullen ophalen voor thuis, ik heb zelf alleen geen zin in een bureaustoel in mijn kleine huisje.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
20-05-2020 16:20
Fijn!
Soms is het zo makkelijk. ;-)

Ja, ik heb het erg getroffen met mijn baan, en met mijn werkgever, dus dan komt er ineens emotie bij kijken die bij mij normaliter niet meespeelt :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
20-05-2020 16:19
Waarom? Als je nu opeens kosten maakt die je normaal niet maakt, waarom zou je die dan niet vergoed krijgen?
Dat schrijf ik toch ook.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 16:19
Update: werkgever inmiddels gesproken. Alle begrip van zijn kant. Hij is zich bewust van mijn inzet en flexibiliteit en ziet dat (net als ik) als belangrijke wisselwerking, dus gaat kijken naar een passende oplossing.

:thumbsup:
Mooi zo, gewoon het gesprek aangaan helpt over het algemeen het beste.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
20-05-2020 16:24
Dat schrijf ik toch ook.
Ah sorry, ik las 'geen' als 'een'. En dan staat er iets heel anders. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet eens over die telefoonkosten beginnen, maar ik zou zeggen dat je niet je privénummer aan klanten/cliënten wilt geven. Dat je dan ook op je vrije dagen en in het weekend gebeld kunt worden. Zn nummer wordt nu aan de andere kant in een telefoon opgeslagen en wie weet wordt je over een jaar nog weer op dat nummer gebeld.
Laat je werkgever jou gewoon een goedkope telefoon en simkaart geven. Voor een prikkie is hij klaar en heb jij geen probleem meer.
Ik snap dat de reiskosten vergoeding wordt stop gezet, ik zou dan alleen wel de vraag verwachten of de personeelsleden nog iets te declareren hebben.

Persoonlijk vind ik zulke dingen altijd prima zolang er een goede wisselwerking is. Ik heb de laatste weken ook regelmatig thuis gewerkt en dus geen reiskosten gemaakt. Wel heb ik de was van werk thuis gedaan, op mijn eigen laptop gewerkt, geprint met papier en printer van thuis etc. De reiskosten werden gewoon uitbetaald dus heb ik al die andere dingen niet gedeclareerd.

Mijn uren worden momenteel even verdeeld over vier dagen ipv drie de reiskosten voor die vier extra dagen ga ik ook niet declareren.

Vorig jaar een half jaar structureel ook 24 uur op vier dagen gewerkt en toen is het wel aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
20-05-2020 14:38
Is het niet zo dat je werkgever maar maximaal 6 weken reiskosten vergoeding mag betalen van de belastingdienst als daar geen gebruik van gemaakt wordt?

Het is anders ook extra inkomen.
Ja dit is zo inderdaad.
Heb het van meerdere werkgevers gehoord.

Roepen dat je thuis nu meer wc papier en koffie gebruikt vind ik echt raar.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
20-05-2020 18:20
Ja dit is zo inderdaad.
Heb het van meerdere werkgevers gehoord.

Roepen dat je thuis nu meer wc papier en koffie gebruikt vind ik echt raar.
Lezen jullie het topic wel? Er is al meerdere keren aangegeven dat dit niet het geval is tijdens deze crisis.
Boarn schreef:
20-05-2020 16:34
Ik zou niet eens over die telefoonkosten beginnen, maar ik zou zeggen dat je niet je privénummer aan klanten/cliënten wilt geven. Dat je dan ook op je vrije dagen en in het weekend gebeld kunt worden. Zn nummer wordt nu aan de andere kant in een telefoon opgeslagen en wie weet wordt je over een jaar nog weer op dat nummer gebeld.
Laat je werkgever jou gewoon een goedkope telefoon en simkaart geven. Voor een prikkie is hij klaar en heb jij geen probleem meer.

Een rare smoes om er na 8 weken thuiswerken in te gooien.
Peixe schreef:
20-05-2020 18:52
Een rare smoes om er na 8 weken thuiswerken in te gooien.
Hoezo? Voortschrijdend inzicht. Je kunt best aangeven dat je het bij nader inzien niet zo fijn vindt om je privénummer voor werk te gebruiken.
Tuurlijk.

Vooral een smoes gebruiken. Wat een onzin. Het gaat TO om de kosten en dat heeft ze inmiddels al besproken.
Waarom zou je over de reden liegen?
Het kost geld.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-05-2020 14:16
Ik zou niet over de reiskostenvergoeding beginnen, maar aangeven dat je telefoonkosten oplopen en vragen of hij je daar in tegemoet kan komen.
Ik ook. Dan heb je het over het relevante punt.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
20-05-2020 18:43
Lezen jullie het topic wel? Er is al meerdere keren aangegeven dat dit niet het geval is tijdens deze crisis.
Dat wat niet het geval is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven