Geld & Recht alle pijlers

Thuiswerken en reiskostenvergoeding

20-05-2020 14:15 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Omdat ik een x aantal km van mijn werk woon krijg ik een vaste reiskostenvergoeding per maand (+- €50). Om iets meer financiële ruimte te hebben fiets ik naar mijn werk (5 kwartier reistijd p/d). Sinds de start van de coronacrisis werk ik thuis. Ik had de (wellicht naïeve) hoop dat mijn werkgever de reiskostenvergoeding niet stop zou zetten i.v.m. kosten die kantoor nu minder maakt vanwege mijn afwezigheid (koffie, fruit, toiletpapier, etc.) en de kosten die ik nu dus meer heb door continue aanwezigheid thuis. Dit gaat overigens vooral om telefoonkosten, ik bel vrij veel voor mijn werk en doe dit nu met mijn privé telefoon. Privé gesprekken voer ik nu via Skype of Whatsapp om niet over mijn bundel heen te gaan.

Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur. Ik heb een hele goede relatie met mijn werkgever. Ons bedrijf staat financieel niet onder druk vanwege de coronacrisis. Wat vinden jullie - aankaarten of laten gaan?

Gevolg voor mij is dat ik wat scherper moet budgetteren óf weer -met tegenzin- op kantoor moet gaan werken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op het werk is dit ook het geval, alleen is mijn reiskostenvergoeding een veelvoud van die van jou. Het bedrijf waarvoor ik werk wordt tot nu toe niet getroffen, we hebben een hogere omzet dan vorig jaar en geen hogere kosten door thuiswerken. Alle software hiervoor hadden we al. Ik snap het overigens wel, ik verwacht dat een aantal van onze klanten dit niet gaan overleven en dat er volgend jaar wel een daling van de omzet zal zijn. En de kosten maak ik nu ook niet (ook al gaat verzekering etc. van de auto natuurlijk door). Ik denk bij dit soort dingen altijd, pick your battles. En dit is niet iets waar ik nu bij op mijn strepen wil gaan staan.
minnimouse schreef:
20-05-2020 20:10
Dat wat niet het geval is?
Dat werkgevers van de belastingdienst maximaal 6 weken reiskosten vergoeding mogen betalen als daar geen gebruik van gemaakt wordt. Dat is normaal wel zo, maar nu tijdens Corona is dat niet het geval.
minnimouse schreef:
20-05-2020 20:10
Dat wat niet het geval is?
Dat werkgevers van de belastingdienst maximaal 6 weken reiskosten vergoeding mogen betalen als daar geen gebruik van gemaakt wordt. Dat is normaal wel zo, maar nu tijdens Corona is dat niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel logisch dat de reiskostenvergoeding stop is gezet. Ik werk zelf op kantoor. Als mijn thuiswerkende collega’s dan hun reiskostenvergoeding zouden krijgen is dat eigenlijk een soort bonus. 50€ is niet zoveel, maar sommigen ,Emden krijgen wel €200 in de maand.
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
20-05-2020 21:03
Ik vind het wel logisch dat de reiskostenvergoeding stop is gezet. Ik werk zelf op kantoor. Als mijn thuiswerkende collega’s dan hun reiskostenvergoeding zouden krijgen is dat eigenlijk een soort bonus. 50€ is niet zoveel, maar sommigen ,Emden krijgen wel €200 in de maand.

Maar ik krijg de reiskostenvergoeding altijd al, en ik heb nooit reiskosten. Dus als collega’s dat storend vinden moeten ze zelf ook gaan fietsen ;) Als de vergoeding €200 is zal dat qua afstand niet kunnen, maar daar is de vergoeding dan ook naar. Voor mij is het inderdaad extra inkomen. Daarom is het nu ook een ‘probleem’, omdat mijn kosten niet afnemen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
20-05-2020 21:41
Maar ik krijg de reiskostenvergoeding altijd al, en ik heb nooit reiskosten. Dus als collega’s dat storend vinden moeten ze zelf ook gaan fietsen ;) Als de vergoeding €200 is zal dat qua afstand niet kunnen, maar daar is de vergoeding dan ook naar. Voor mij is het inderdaad extra inkomen. Daarom is het nu ook een ‘probleem’, omdat mijn kosten niet afnemen.
Niet iedereen krijgt reiskosten. Bij ons is er een grens van een X aantal kilometer om reiskosten te krijgen. Ik woon 100 meter te dicht bij kantoor om reiskosten te krijgen. Ik fiets samen met een collega die in dezelfde wijk woont maar ver genoeg van werk om wel reiskosten te krijgen. Dit terwijl wij beiden geen kosten maken. Ik houd het er maar op dat zij 400 meter verder moet fietsen en meer bandenslijtage heeft :P Bij ons is de reiskostenvergoeding stopgezet nu we thuiswerken. Als ik jouw collega zou zijn zou ik best balen als jij bij thuiswerken wel geld kreeg en ik niet terwijl we beiden niet reizen.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-05-2020 14:20
Een bundel onbeperkt bellen kostte mij 6 euro. Heb mijn abonnement ook uitgebreid vorige maand.
En ik vind het heel logisch dat je reisvergoeding stop wordt gezet. Je reist ook niet meer. Ik sta aan kant werk in dit geval.
Eens.
Je abonnement wijzigen, vergoeding vragen aan je werk (misschien gaan ze akkoord voor een deel van de kosten) en de reiskosten laten zitten, want je werkt thuis. Vergoeding voor een appel tussendoor of een extra duik in je koffiepot hoeven zij echt niet te betalen. Je hebt al mazzel dat je op het werk die producten gratis kunt gebruiken want ook dat kan niet overal.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
21-05-2020 00:18
Niet iedereen krijgt reiskosten. Bij ons is er een grens van een X aantal kilometer om reiskosten te krijgen. Ik woon 100 meter te dicht bij kantoor om reiskosten te krijgen. Ik fiets samen met een collega die in dezelfde wijk woont maar ver genoeg van werk om wel reiskosten te krijgen. Dit terwijl wij beiden geen kosten maken. Ik houd het er maar op dat zij 400 meter verder moet fietsen en meer bandenslijtage heeft :P Bij ons is de reiskostenvergoeding stopgezet nu we thuiswerken. Als ik jouw collega zou zijn zou ik best balen als jij bij thuiswerken wel geld kreeg en ik niet terwijl we beiden niet reizen.

Ja, wij hebben ook een grens. Ik zit daar net boven. Kan me heel goed voorstellen dat het zuur is dat zij wel vergoeding krijgt, terwijl jullie op een steenworp afstand van elkaar wonen. De grens moet ergens gesteld worden, maar toch :)

Ik verwacht niet dat mijn collega’s op de hoogte gesteld worden van een eventuele regeling die m’n baas met mij treft hieromtrent. Dat soort zaken blijven bij ons altijd tussen werkgever en werknemer. Net als salarissen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
20-05-2020 16:14
Jezus wat flauw. Dat is toch helemaal niet wat ze zegt?
Haar werkgever redeneert: je maakt bepaalde kosten niet meer, dus die vergoeding zet ik stop.
Zij redeneert: ik maak extra kosten én werk onbetaald extra uren, dus die extra kosten krijg ik graag vergoed aangezien ik dat geld eigenlijk niet kan missen.
Beide is helemaal waar en goed te volgen, toch? Gewoon aankaarten. Ik kan me voorstellen dat sommige werkgevers daar niet eens bij nadenken in eerste instantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel logisch. Thuiswerkers kosten nl meer geld dan dat ze opbrengen. Ik werk bij 4 gezinnen die thuiswerken en de helft van de dag voeren ze geen klap uit op werkgebied. Wel sporten, wandelen, in de tuin zitten, boodschappen doen. Snap wel dat iedereen thuis wil blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 21:41
Maar ik krijg de reiskostenvergoeding altijd al, en ik heb nooit reiskosten. Dus als collega’s dat storend vinden moeten ze zelf ook gaan fietsen ;) Als de vergoeding €200 is zal dat qua afstand niet kunnen, maar daar is de vergoeding dan ook naar. Voor mij is het inderdaad extra inkomen. Daarom is het nu ook een ‘probleem’, omdat mijn kosten niet afnemen.
Het geld is natuurlijk bedoeld om te reizen, niet als extra inkomen. Dat jij het niet gebruikt waar het voor bestemd is is een ander verhaal natuurlijk.

Een telefoon van het werk zou ik wel vragen. Met een unlimited bundel. Kost jouw werkgever overigens geen drol.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
21-05-2020 08:08
Het geld is natuurlijk bedoeld om te reizen, niet als extra inkomen. Dat jij het niet gebruikt waar het voor bestemd is is een ander verhaal natuurlijk.

Een telefoon van het werk zou ik wel vragen. Met een unlimited bundel. Kost jouw werkgever overigens geen drol.

Daarom heb ik in dit topic al twee keer gezegd dat ik begrijp dat mijn werkgever daar geen boodschap aan heeft. Dat dat mijn eigen keuze is. Dat verandert niet dat ik het niet geheel terecht vind gezien wat ik hier in deze periode tegenover stel (meer inzet, meer uren, etc.)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-05-2020 08:03
Ik vind het wel logisch. Thuiswerkers kosten nl meer geld dan dat ze opbrengen. Ik werk bij 4 gezinnen die thuiswerken en de helft van de dag voeren ze geen klap uit op werkgebied. Wel sporten, wandelen, in de tuin zitten, boodschappen doen. Snap wel dat iedereen thuis wil blijven werken.

Heb je mijn topic gelezen? Daar is bij mij namelijk helemaal geen sprake van. Ik werk ontzettend hard en werk zelfs meer uren dan normaal.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
beetjegek schreef:
21-05-2020 08:03
Ik vind het wel logisch. Thuiswerkers kosten nl meer geld dan dat ze opbrengen. Ik werk bij 4 gezinnen die thuiswerken en de helft van de dag voeren ze geen klap uit op werkgebied. Wel sporten, wandelen, in de tuin zitten, boodschappen doen. Snap wel dat iedereen thuis wil blijven werken.

Dat is wel toevallig zeg dat jij precies bij díe vier gezinnen werkt waar thuiswerken niet werkt, terwijl het thuiswerken in Nederland juist heel goed blijkt te werken.

Ik zie man juist wel heel hard werken. Man gaat inderdaad wel eens sporten tussendoor maar haalt zijn uren dan 's avonds in. Om mij heen zie en hoor ik ook niet anders. Buren, vrienden, echtgenoten van collega's etc.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-05-2020 08:03
Ik vind het wel logisch. Thuiswerkers kosten nl meer geld dan dat ze opbrengen. Ik werk bij 4 gezinnen die thuiswerken en de helft van de dag voeren ze geen klap uit op werkgebied. Wel sporten, wandelen, in de tuin zitten, boodschappen doen. Snap wel dat iedereen thuis wil blijven werken.
Misschien lukt werken wel minder goed als jij er bent. En draaien ze hun dag een beetje om. Zo gaat dat bij mij vaak wel en ik krijg die ruimte ook gewoon van het werk. En niemand kijkt er van op dat ik even niet bereikbaar ben omdat ik even ga wandelen. Van de week had ik het zo druk dat ik van 9 tot 22.30 gewerkt heb achter mijn computer. Is echt ongezond als je dat dag in dag uit doet en ik voelde het ook echt. Daar waar je op kantoor even bij het koffiezetapparaat staat te kletsen, even naar een collega loopt, dat mis je nu ook. Ik loop tussendoor dus naar de wasmachine. Wied even een klein perkje onkruid om even de gedachten te verzetten. Maar ben echt productiever dan op kantoor hoor.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
21-05-2020 08:19
Daarom heb ik in dit topic al twee keer gezegd dat ik begrijp dat mijn werkgever daar geen boodschap aan heeft. Dat dat mijn eigen keuze is. Dat verandert niet dat ik het niet geheel terecht vind gezien wat ik hier in deze periode tegenover stel (meer inzet, meer uren, etc.)
Dan moet je het dáár over hebben en de reiskosten er buiten laten. Daar gaat het helemaal niet om.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 14:15
Hi,

krijg ik een vaste reiskostenvergoeding per maand (+- €50).
(....)

Gevolg voor mij is dat ik wat scherper moet budgetteren óf weer -met tegenzin- op kantoor moet gaan werken.
Als je met je basis salaris dus eigenlijk niet uitkomt en je alleen met je extra reiskostenvergoeding fatsoenlijk rond kan komen- is je salaris dan niet te laag?
Ik zou eerder een beter betaalde baan zoeken dan het in de extras oplossen.
mcsteamy schreef:
21-05-2020 08:20
Heb je mijn topic gelezen? Daar is bij mij namelijk helemaal geen sprake van. Ik werk ontzettend hard en werk zelfs meer uren dan normaal.

Niet happen joh. Kijk wie het zegt.

Ik was met mijn thuiswerkdagen ook altijd veel productiever dan op kantoor. Niemand die komt vragen of kletsen.
beetjegek schreef:
21-05-2020 08:03
Ik vind het wel logisch. Thuiswerkers kosten nl meer geld dan dat ze opbrengen. Ik werk bij 4 gezinnen die thuiswerken en de helft van de dag voeren ze geen klap uit op werkgebied. Wel sporten, wandelen, in de tuin zitten, boodschappen doen. Snap wel dat iedereen thuis wil blijven werken.
Mijn werkgever is anders héél enthousiast over thuis werken. Die ziet ons in een (eventueel) coronavrije toekomst het liefst ook nog zo weinig mogelijk naar kantoor komen.
beetjegek schreef:
21-05-2020 08:03
Ik vind het wel logisch. Thuiswerkers kosten nl meer geld dan dat ze opbrengen. Ik werk bij 4 gezinnen die thuiswerken en de helft van de dag voeren ze geen klap uit op werkgebied. Wel sporten, wandelen, in de tuin zitten, boodschappen doen. Snap wel dat iedereen thuis wil blijven werken.
Ik werk al jaren veel thuis, en ja, dan ga ik ook weleens lekker buiten lunchen, of sporten, of er komt iemand langs. En dan werk ik ‘s avonds weer wat langer. Ik heb geen prikklok ofzo, ik heb werk waarbij ik op output wordt beoordeeld, niet op achter mijn laptop zitten.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
21-05-2020 16:01
Ik werk al jaren veel thuis, en ja, dan ga ik ook weleens lekker buiten lunchen, of sporten, of er komt iemand langs. En dan werk ik ‘s avonds weer wat langer. Ik heb geen prikklok ofzo, ik heb werk waarbij ik op output wordt beoordeeld, niet op achter mijn laptop zitten.
Precies, zelfde hier. En toen ik nog 32 uur werkte en op mijn vrije dag ook nog meerdere malen gebeld/geappt werd heb ik mijn contract naar fulltime op laten schroeven. Ik werk het liefst 's ochtends (soms begin ik al om 6 uur) en 's avonds. 's Middags ben ik vaak niet productief. Dan doe ik liever dingen in huis, de stad in (nou ja, nu even niet) of ga slapen of Netflix kijken. Daar ligt mijn manager totaal niet wakker van. Per saldo ben ik productiever thuis aan het werk. Toen ik nog naar kantoor ging werd er heel wat afgekletst.
Lady_Day schreef:
21-05-2020 17:22
Precies, zelfde hier. En toen ik nog 32 uur werkte en op mijn vrije dag ook nog meerdere malen gebeld/geappt werd heb ik mijn contract naar fulltime op laten schroeven. Ik werk het liefst 's ochtends (soms begin ik al om 6 uur) en 's avonds. 's Middags ben ik vaak niet productief. Dan doe ik liever dingen in huis, de stad in (nou ja, nu even niet) of ga slapen of Netflix kijken. Daar ligt mijn manager totaal niet wakker van. Per saldo ben ik productiever thuis aan het werk. Toen ik nog naar kantoor ging werd er heel wat afgekletst.
Dat merk ik nu ook, dat het fijn is om 's ochtends vroeg en 's avonds te werken en overdag andere dingen te doen. Maar eigenlijk vind ik het ook wel handig als iedereen zo'n beetje dezelfde (kantoor-)tijden aanhoudt, zodat je elkaar snel kan antwoorden als iemand een vraag heeft.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
21-05-2020 17:26
Dat merk ik nu ook, dat het fijn is om 's ochtends vroeg en 's avonds te werken en overdag andere dingen te doen. Maar eigenlijk vind ik het ook wel handig als iedereen zo'n beetje dezelfde (kantoor-)tijden aanhoudt, zodat je elkaar snel kan antwoorden als iemand een vraag heeft.
Ja, dat snap ik. Daarom sta ik altijd in de 'standby' stand. Als ik iets anders aan het doen ben en iemand heeft snel een antwoord nodig dan krijgt diegene dat ook. Alleen als ik 's nachts slaap heb ik mijn telefoon op stil.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-05-2020 08:03
Ik vind het wel logisch. Thuiswerkers kosten nl meer geld dan dat ze opbrengen. Ik werk bij 4 gezinnen die thuiswerken en de helft van de dag voeren ze geen klap uit op werkgebied. Wel sporten, wandelen, in de tuin zitten, boodschappen doen. Snap wel dat iedereen thuis wil blijven werken.
Dat weet je niet. Erg kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
21-05-2020 17:29
Ja, dat snap ik. Daarom sta ik altijd in de 'standby' stand. Als ik iets anders aan het doen ben en iemand heeft snel een antwoord nodig dan krijgt diegene dat ook. Alleen als ik 's nachts slaap heb ik mijn telefoon op stil.
Ik doe het ook zo, ook al voor Corona, maar ik merk dat ik daardoor juist meer uren werk dan contract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven