Geld & Recht alle pijlers

Thuiswerken en reiskostenvergoeding

20-05-2020 14:15 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Omdat ik een x aantal km van mijn werk woon krijg ik een vaste reiskostenvergoeding per maand (+- €50). Om iets meer financiële ruimte te hebben fiets ik naar mijn werk (5 kwartier reistijd p/d). Sinds de start van de coronacrisis werk ik thuis. Ik had de (wellicht naïeve) hoop dat mijn werkgever de reiskostenvergoeding niet stop zou zetten i.v.m. kosten die kantoor nu minder maakt vanwege mijn afwezigheid (koffie, fruit, toiletpapier, etc.) en de kosten die ik nu dus meer heb door continue aanwezigheid thuis. Dit gaat overigens vooral om telefoonkosten, ik bel vrij veel voor mijn werk en doe dit nu met mijn privé telefoon. Privé gesprekken voer ik nu via Skype of Whatsapp om niet over mijn bundel heen te gaan.

Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur. Ik heb een hele goede relatie met mijn werkgever. Ons bedrijf staat financieel niet onder druk vanwege de coronacrisis. Wat vinden jullie - aankaarten of laten gaan?

Gevolg voor mij is dat ik wat scherper moet budgetteren óf weer -met tegenzin- op kantoor moet gaan werken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
21-05-2020 18:45
Dat weet je niet. Erg kort door de bocht.
Dat weet ik wel, ik loop daar de hele ochtend rond, naar de kapper, nagels, de hele reutemeteut.
Alle reacties Link kopieren
Kijk de thuiswerkers zich verdedigen, grappig hoor.
coravanmora schreef:
22-05-2020 09:04
Ik doe het ook zo, ook al voor Corona, maar ik merk dat ik daardoor juist meer uren werk dan contract.
.
Op de langere termijn is dat heel ongezond. Ik doe het al jaren zo en begin dat echt te merken. Maar dit is verandering: eerst een paar extremen en dan buigt het terug tot een nieuw algemeen geaccepteerd niveau.

En ach BeetjeGek, ik vermoed dat de gezinnen die haar hulp krijgen dat niet voor niets nodig hebben. Dus of die representatief zijn, mwah.
Alle reacties Link kopieren
Peixe schreef:
21-05-2020 10:56
Niet happen joh. Kijk wie het zegt.

Ik was met mijn thuiswerkdagen ook altijd veel productiever dan op kantoor. Niemand die komt vragen of kletsen.

Ja, je hebt gelijk. Dankjewel.

hejda schreef:
21-05-2020 10:23
Als je met je basis salaris dus eigenlijk niet uitkomt en je alleen met je extra reiskostenvergoeding fatsoenlijk rond kan komen- is je salaris dan niet te laag?
Ik zou eerder een beter betaalde baan zoeken dan het in de extras oplossen.

Mijn salaris is prima, maar mijn uitgavenpatroon is wel gebaseerd op dit salaris. Als hier ineens €50 op gekort wordt, wat voor mij gelijk staat aan een week boodschappen, moet ik dat elders wel compenseren, ja. En dat kan makkelijk, maar vanwege mijn extra inzet in deze periode voelde het ietwat zuur. Mijn baas was het daar dus mee eens :)

Lady_Day schreef:
21-05-2020 10:13
Dan moet je het dáár over hebben en de reiskosten er buiten laten. Daar gaat het helemaal niet om.

Het gaat niet per definitie om de reiskostenvergoeding, maar wel om minder inkomsten. Dat heb ik aangekaart en zoals gezegd kon mijn baas dat goed begrijpen.

Dit wordt nu opgelost, dus dit onderwerp is niet meer relevant.

Dank voor het meedenken allemaal!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er een oplossing is!
Lady_Day schreef:
22-05-2020 21:17
Fijn dat er een oplossing is!
Maar wat is de oplossing dan? Begrip van de werkgever is niet genoeg denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
23-05-2020 00:53
Maar wat is de oplossing dan? Begrip van de werkgever is niet genoeg denk ik.

Klopt. Wat de oplossing precies is weet ik nog niet, daar komt hij nog op terug. Ik heb er alle vertrouwen in dat we er wel uitkomen samen, ik weet dat mijn tevredenheid erg belangrijk Is voor hem.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
22-05-2020 09:08
Kijk de thuiswerkers zich verdedigen, grappig hoor.
Nee hoor geen verdediging, ik werk als jaren zo nu en dan thuis en nu werk ik volledig thuis.

De dagindeling is anders als je thuis werkt. Nu kom ik nergens meer,maar normaal gesproken startte ik om 06.45, rond 11.00 deed ik een was en boodschappen,daarna weer aan de bak. Als de hulp de boven verdieping schoonmaakte deed ik trouwens ook altijd iets anders.Vervolgens koken rond 14.00.Kind haalde ik ook eerder op van de crèche en dan s'avonds nog een paar uurtjes werken.
Onder aan de streep werkte ik altijd meer uren.

Tijdens de corona crisis start ik om 06.45,om 08.00 wandel ik, 12.30 lunch 14.15-15-15.15 sport. Indien mogelijk , maar met een beetje pech kom ik niet eens toe aan de wandeling of lunch. De hulp komt niet, die kan dus ook niet roddelen.


Kortom, jij weet niet waar je over praat, het gaat je niks aan en ik proef ook nog enige afgunst.Werknemers maken meestal goede afspraken met hun werknemers,zeker nu.Wij werken thuis met de aanwezigheid van een peuter, daardoor zit ik nu soms onder mijn contract uren,gewoon volgens afspraak.
ardni wijzigde dit bericht op 23-05-2020 08:39
19.62% gewijzigd
beetjegek schreef:
22-05-2020 09:08
Kijk de thuiswerkers zich verdedigen, grappig hoor.
En kijk jou!
beetjegek schreef:
22-05-2020 09:08
Kijk de thuiswerkers zich verdedigen, grappig hoor.

Nee jij bent lekker bezig!
Bij hoeveel thuiswerkers kom jij dan over de vloer en hoe lang en hoe vaak ben je daar? In welke functie ben jij daar? En klets jij privé ook even die mensen? Het is nogal een bewering die je doet over andere mensen.

Stel jij bent de schoonmaakster en ik de thuiswerker. Ik zou je ontslaan als je zo over mij zou praten.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
20-05-2020 16:20
Ik zit nu overigens ook niet op een ergonomische bureaustoel of aan een instelbaar bureau, maar ik vind dat een beetje raar om dat de werkgever aan te rekenen. Werkgevers maken aan alle kanten extra kosten om zoveel mogelijk te faciliteren, met spoed een berg extra laptops etc. voor mensen die normaal nooit thuis werkten en dat soort dingen, dan zou ik persoonlijk niet snel over de aanschaf van een bureaustoel beginnen. Misschien mag je wat lenen? Bij ons mag je wel spullen ophalen voor thuis, ik heb zelf alleen geen zin in een bureaustoel in mijn kleine huisje.
Bij ons (vitale sector) mogen er geen kantoorspullen mee naar huis, maar er beginnen langzaam wel steeds meer medewerkers te komen met fysieke klachten door het thuiswerken. Een goede bureaustoel zou de werkgever wat mij betreft aan mogen bijdragen. Het mag wel van twee kanten komen hoor, maar een gebaar is wel het minste. De werkgever bespaart tenslotte ook al die reiskosten! ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven