traktaties op het werk/hebberigheid

zaterdag 12 oktober 2019 om 13:35
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:
Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.
Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.
Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
vrijdag 18 oktober 2019 om 21:55
Die notentaart als eens geproefd? Die is ook zo lekker. Geen idee of die standaard in de vitrine ligt want waar ik 'm af en toe haal moet 'ie besteld worden, kleine Hema op het CS nl.
wij slapen nooit.

vrijdag 18 oktober 2019 om 22:00
iceteapeach schreef: ↑18-10-2019 21:55Die notentaart als eens geproefd? Die is ook zo lekker. Geen idee of die standaard in de vitrine ligt want waar ik 'm af en toe haal moet 'ie besteld worden, kleine Hema op het CS nl.
Uh nee. Mokka, noten, hazelnootschuimgebak is juist niet mijn keus. Fruit of chocolade en slagroom, uiteraard slagroom.
vrijdag 18 oktober 2019 om 22:54
Komt geloof ik ( iemand van financieën heeft me dat eens verteld) dat ons ziekteverzuim veel lager is dan gemiddeld/war voor begroot wordt. Dus toen heeft de werkgever een paar jaar geleden dat ingevoerd (het is ook echt een charitatieve instelling waar ik werk)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
vrijdag 18 oktober 2019 om 23:03
Eh, nee hoor. Ook bij andere voedingsmiddelen is het vrij onbeschoft om te melden dat je het alleen van dure winkel X wilt. Wij zouden ons drie slagen on de rondte lachen als iemand geen appel van de fruitschaal wilde, omdat die niet van de groentejuwelier in oud-zuid komt.nerdopviva schreef: ↑18-10-2019 21:25Hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. We zitten ons op te winden over een situatie die nauwelijks voorkomt en waarvan iedereen snapt dat het onbeschoft is.
Wat ik trouwens wel grappig vindt: we mogen van allerlei voedingsmiddelen zeggen dat we het liever van een speciaalzaak hebben, maar bij gebak ben je meteen een snob.
Als je zelf iets koopt, moet je zelf weten waar. Als jij je gebak alleen bij bakker Piet koopt, vooral doen. Maar daarom kun je nog wel beleefd blijven tegen iemand die iets anders aanbiedt. En klagen dat het van de verkeerde leverancier komt (wat zoals hierboven te lezen dus daadwerkelijk voorkomt) is zeker niet beleefd.
zaterdag 19 oktober 2019 om 00:26
Huh? Is dit tegenwoordig ook al een probleem? Mensen die de werktraktaties in hun zak stoppen voor thuis? Daarom heb ik ook een hekel aan buffetten. Beiden gaan uit van dat mensen zich kunnen gedragen, maar dat kunnen sommigen niet.
Sowieso vind ik trakteren op het werk onzinnig. Met een afdeling van meer dan dertig man is er al altijd wel iemand jarig. Voor je het weet eet je om de haverklap taart, marsen en gevulde koeken. Dingen die ik helemaal niet zo vaak wil eten, maar als je niet meedoet, is het flauw. 'De snoeppot' op het werk mag wat mij betreft ook de container in. Je eet het omdat het er staat. Is het er niet, mis je het ook niet. Scholen zijn al bezig met promoten van fruit enz. en reductie van suikerinname. Daar mag wat mij betreft een voorbeeld aan genomen worden. Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij hoeft het niet.
Sowieso vind ik trakteren op het werk onzinnig. Met een afdeling van meer dan dertig man is er al altijd wel iemand jarig. Voor je het weet eet je om de haverklap taart, marsen en gevulde koeken. Dingen die ik helemaal niet zo vaak wil eten, maar als je niet meedoet, is het flauw. 'De snoeppot' op het werk mag wat mij betreft ook de container in. Je eet het omdat het er staat. Is het er niet, mis je het ook niet. Scholen zijn al bezig met promoten van fruit enz. en reductie van suikerinname. Daar mag wat mij betreft een voorbeeld aan genomen worden. Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij hoeft het niet.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

zaterdag 19 oktober 2019 om 06:54
Bij ons op werk kun je zeker zien dat er van bepaalde traktaties en taarten veel minder wordt genomen, maar ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand ook daadwerkelijk zegt dat ‘ie alleen van een bepaalde bakker wil. Er blijft gewoon meer liggen zonder opgaaf van redenen.Betty_Slocombe schreef: ↑18-10-2019 21:29Van mij mag iedereen alles bij een speciaalzaak halen, maar als iemand trakteert is het onbeleefd daar zulke opmerkingen over te maken. Deze opmerkingen werden gedaan door een zekere forumster hier, daar reageerde ik op. Op mijn werk heb ik zoiets nog nooit gehoord.
zaterdag 19 oktober 2019 om 08:51
Ik zou dat dus als baas niet willen hoor, gezeik over traktaties in mijn team, of dat er dan krampachtig en boodschappenlijstje moet komen met 'broodje x van bakker y voor Nel'. Elke week taart zou ik ombuigen naar een maandelijks taartmoment met z'n allen (hoewel misschien cultuur ook wel lastig te veranderen is). Als een team lid dat ik manage bekend staat als graaier, dan zou ik misschien eens in een jaargesprek opperen dat hij/zij niet zo voordelig uit de verf komt hiermee (vooral als het nog een jonkie is die misschien niet door heeft hoe hij/zij zich profileert).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zaterdag 19 oktober 2019 om 08:52
Jaren geleden was ik in dienst bij de Marine. We hadden een open dag voor familie en bij zo'n dag hoort een Nasi tafel met Sateh. Ik heb heel wat familieleden gezien die twee-drie keer opschepten en vervolgens het eten in een plastic tas kiepten, waarbij vooral de Sateh favoriet was.
Niet echt leuk voor de personen wiens familie het was.

zaterdag 19 oktober 2019 om 09:15
Ik ben ontzettend voor het niet verspillen van voedsel. Als er anders iets blijft liggen, heb ik toch echt liever dat mensen het mee naar huis nemen. Ik bied dat ook aan aan het einde van de dag bij ons op het werk, dat mensen gerust mee naar huis kunnen nemen voor hun gezin, mensen zijn daar blij mee over het algemeen.
Ik trakteer vaak fruit dat toch wel opgaat, zoals frambozen, aardbeien en blauwe bessen, mijn ervaring is dat iedereen dat gemakkelijk eet. Wassen, bij elkaar in een grote bak, grote lepel erin en bekertjes ernaast.
Soms heb ik zin in weinig gedoe, dan trakteer ik meestal kleine appelflappen (halve), amandelspijsflapjes, halve kersenflapjes enzo. Blijft niet veel van over, maar toch altijd wel wat van mensen die aan de lijn zijn. Dan bied ik het dus aan aan anderen die misschien meer zin hebben om het op te eten. Als er echt iets overblijft (30 stuks ofzo) dan neem ik dat mee naar huis en zet ik het op een gratis-op-te-halen-groep op facebook. Is altijd weg in de avond.
Ik trakteer vaak fruit dat toch wel opgaat, zoals frambozen, aardbeien en blauwe bessen, mijn ervaring is dat iedereen dat gemakkelijk eet. Wassen, bij elkaar in een grote bak, grote lepel erin en bekertjes ernaast.
Soms heb ik zin in weinig gedoe, dan trakteer ik meestal kleine appelflappen (halve), amandelspijsflapjes, halve kersenflapjes enzo. Blijft niet veel van over, maar toch altijd wel wat van mensen die aan de lijn zijn. Dan bied ik het dus aan aan anderen die misschien meer zin hebben om het op te eten. Als er echt iets overblijft (30 stuks ofzo) dan neem ik dat mee naar huis en zet ik het op een gratis-op-te-halen-groep op facebook. Is altijd weg in de avond.

zaterdag 19 oktober 2019 om 09:55
Oh hier ook twee van die types en die worden er goed mee gepest.VGM1980 schreef: ↑18-10-2019 19:45ik had zo een collega die alleen maar gebak, bonbons, koek etc. van een bepaalde bakker/winkel wil. Ik had eens koek van de bakker van Appie mee, voor mezelf. Daar keek ze smerig naar en vroeg waarom ik eigen merk koek vrat, want zij vond dat niet te vreten. Ze deed toch een graai in het pak en nam er 1, 'ik heb snaaidrang dus ik vind alles best' . Ze keek vol walging voordat ze een hap nam, en eenmaal kauwend zei ze 'hmm valt nog best mee'. (waarom je überhaupt pakt als het volgens jou niks kan zijn vraag ik mij wel af)
' zet maar even weg voor Susan, want die lust het niet' zo hard dat ze het kan horen.
Komt ze aangesneld.
En dan weer die verhandeling dat ze die troep niet eet, thuis alleen incidenteel blablabla, getver wat vies (wij allemaal 'nee niet te eten joh' 'echt slecht' 'slap ook' etc en maar lachen) en dan neemt ze toch.
'laat me gewoon eten' grapt ze dan.

zaterdag 19 oktober 2019 om 10:01
Ik had op mijn vorige werk een collega die altijd heeeeel toevallig nog een schoon tupperware bakje in zijn kast had staan, waar toevallig precies 4 stukjes gebak/appelflappen/you name it in pasten voor thuis.
Na het koffiemoment werd vaak gezegd, we zetten het in de koelkast voor degenen die er nu niet bij zijn of vanmiddag nog iets lusten. 3x raden wie er 5 minuten na deze aankondiging bij de koelkast stond met zijn bakje...
Na het koffiemoment werd vaak gezegd, we zetten het in de koelkast voor degenen die er nu niet bij zijn of vanmiddag nog iets lusten. 3x raden wie er 5 minuten na deze aankondiging bij de koelkast stond met zijn bakje...

zaterdag 19 oktober 2019 om 10:08
In de tas? Of in een bakje?F1823 schreef: ↑19-10-2019 08:52Jaren geleden was ik in dienst bij de Marine. We hadden een open dag voor familie en bij zo'n dag hoort een Nasi tafel met Sateh. Ik heb heel wat familieleden gezien die twee-drie keer opschepten en vervolgens het eten in een plastic tas kiepten, waarbij vooral de Sateh favoriet was.
Ik vraag me echt af hoe dan? Tas open, bakje er uit, eten er in, tas dicht? Temidden van iedereen? Ik zou echt flabbergasted zijn als ik het zou zien.

zaterdag 19 oktober 2019 om 10:09
Bij deze ‘we’ niet hoor. Gewoon pauper met hemataart.nerdopviva schreef: ↑19-10-2019 09:59Bij veel topics over eten lees ik dat de supermarkt taboe is. Kruiden van de toko, brood van de bakker, vis van de visboer, etc.

zaterdag 19 oktober 2019 om 10:10
En niemand die daar wat van zegt?arcobaleno schreef: ↑19-10-2019 10:01Ik had op mijn vorige werk een collega die altijd heeeeel toevallig nog een schoon tupperware bakje in zijn kast had staan, waar toevallig precies 4 stukjes gebak/appelflappen/you name it in pasten voor thuis.
zaterdag 19 oktober 2019 om 10:27
zaterdag 19 oktober 2019 om 10:34
Jawel, variërend van grapjes tot directe opmerkingen dat het niet zo sociaal was naar de trakterende collega en naar de afwezige collega's. Maar trok hij zich niks van aan want, hij vond dat hij volledig in zijn recht stond. Van hogerhand werd er niks van gezegd dus ik verwacht dat hij dit nu nog vrolijk doet. Treurig vond ik het vooral...
zaterdag 19 oktober 2019 om 10:41
Daarom zijn ze ook bijna uit het straatbeeld verdwenennerdopviva schreef: ↑19-10-2019 09:59Bij veel topics over eten lees ik dat de supermarkt taboe is. Kruiden van de toko, brood van de bakker, vis van de visboer, etc.

There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

zaterdag 19 oktober 2019 om 10:43
Gewoon zeggen dat hij het terugzet.arcobaleno schreef: ↑19-10-2019 10:34Jawel, variërend van grapjes tot directe opmerkingen dat het niet zo sociaal was naar de trakterende collega en naar de afwezige collega's. Maar trok hij zich niks van aan want, hij vond dat hij volledig in zijn recht stond. Van hogerhand werd er niks van gezegd dus ik verwacht dat hij dit nu nog vrolijk doet. Treurig vond ik het vooral...
En hem uitsluiten van tractates. Asociaal gedrag.
zaterdag 19 oktober 2019 om 10:51
De frambozen was je niet toch?, totaal niet nodig.JonathanStrange schreef: ↑19-10-2019 09:15
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

zaterdag 19 oktober 2019 om 10:55
Bij ons variëren de traktatie's van Bossche bol, Brabantse worstenbroodjes tot fruit en mini candy bars, het is maar net uit welke regio diegene komt.
Ook de koeken van de Lidl vinden hier gretig aftrek.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat als de echte Brabantse worstenbroodjes er staan ik ook wel een keertje extra loop, die zijn zo lekker
Ook de koeken van de Lidl vinden hier gretig aftrek.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat als de echte Brabantse worstenbroodjes er staan ik ook wel een keertje extra loop, die zijn zo lekker

zaterdag 19 oktober 2019 om 12:01
Ik heb dit topic doorgelezen en ben toch weer een beetje meer hoop in de mensheid verloren. Wat een (wo)manchilds lopen er ook rond, eigenlijk.
Hier heb ik nog nooit iets raars gezien. We hebben een gratis fruitkist staan en inderdaad zijn de bananen altijd het eerste op (de peren die er liggen zijn van die kleine bolle appelachtige peren, appels vind ik vies en die kleine oranje gladde dingen ken ik niet dus geef ze eens ongelijk
), maar ik heb nooit iemand betrapt op graaigedrag.
Traktaties worden bijna niet meer gedaan, eens in de zoveel maanden trakteert er iemand en dat is altijd gezellig. Er zijn veel veganisten/vegetariers dus er wordt altijd voor een vleesloze optie gezorgd bij hartige snacks en er is altijd veel te veel, wat in de loop van de dag dan langzaam op gaat. Zal mij ook een worst wezen of iemand niks pakt of iemand 5 keer en of het mee naar huis gaat of meteen op gaat. Daar staat het er toch voor?
Ik pak zelf altijd 1 ding, maakt me ook niet zoveel uit wat het is. Die rastervlaaien hoef ik niet, die lust ik oprecht niet, maar een koekje van de Lidl of een Hema slagroomtaart ben ik net zo blij mee als met een bakkerij taart hoor. We hebben veel buitenlanders hier dus pak ook uit beleefdheid dingen waarvan ik vaak niet eens weet wat het is. Leuk om eens wat nieuws te proberen wat ik normaal niet eet en soms brandt het dan mijn bek uit, dan neem ik dan voor lief.
Bij externe lokaties graai ik wel altijd 1-3 van die Celebrarion dingetjes mee voor onderweg naar huis. Mijn werkgever betaalt zich blauw voor de cursus/congres/event of wat dan ook, dus dan zal ik er gebruik van maken ook.
Wederom: Het staat er voor. Van snoeppotten van collega's pak ik nooit.
Hier heb ik nog nooit iets raars gezien. We hebben een gratis fruitkist staan en inderdaad zijn de bananen altijd het eerste op (de peren die er liggen zijn van die kleine bolle appelachtige peren, appels vind ik vies en die kleine oranje gladde dingen ken ik niet dus geef ze eens ongelijk

Traktaties worden bijna niet meer gedaan, eens in de zoveel maanden trakteert er iemand en dat is altijd gezellig. Er zijn veel veganisten/vegetariers dus er wordt altijd voor een vleesloze optie gezorgd bij hartige snacks en er is altijd veel te veel, wat in de loop van de dag dan langzaam op gaat. Zal mij ook een worst wezen of iemand niks pakt of iemand 5 keer en of het mee naar huis gaat of meteen op gaat. Daar staat het er toch voor?
Ik pak zelf altijd 1 ding, maakt me ook niet zoveel uit wat het is. Die rastervlaaien hoef ik niet, die lust ik oprecht niet, maar een koekje van de Lidl of een Hema slagroomtaart ben ik net zo blij mee als met een bakkerij taart hoor. We hebben veel buitenlanders hier dus pak ook uit beleefdheid dingen waarvan ik vaak niet eens weet wat het is. Leuk om eens wat nieuws te proberen wat ik normaal niet eet en soms brandt het dan mijn bek uit, dan neem ik dan voor lief.

Bij externe lokaties graai ik wel altijd 1-3 van die Celebrarion dingetjes mee voor onderweg naar huis. Mijn werkgever betaalt zich blauw voor de cursus/congres/event of wat dan ook, dus dan zal ik er gebruik van maken ook.